Stafett 17

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Townes skrev:
    65finger skrev:
    Townes skrev:
    65finger skrev:
    2 helt ukjente album. Gleder meg :D
    Husk litt homoerotisk stemning med rødvin, telys og dempet belysning til den ene ;D
    Og du har avlyst planlagte reiser, tatt deg fri fra jobb samt sendt kjerring og unger vekk. Albumstafetten må prioriteres
    Nei, siden du prøver å spleise Roberten og meg, så vet eg ikkje annet enn å stikke over og besøke ham. For å se om "det er noe der"...
    Bak hver sin laptop ivrig lyttende på stafettalbumene oppstod det gnistrer mellom de to turtelduene. nå bare kalt HIFIROBBAN og HIGHENDTOWNESER

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    For all del, Townes er en kjempesøt valp fra Bergen, men siden Eros er anstand når Townes kommer til byen regner jeg med at det hele vil gå sømmelig for seg.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    For all del, Townes er en kjempesøt valp fra Bergen, men siden Eros er anstand når Townes kommer til byen regner jeg med at det hele vil gå sømmelig for seg.
    Sømmelig med Eros... ::) That'll be the day :-*

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Ka ble det til nå?

Skal fingern ha meldingene på PM innen 1900 på publiseringsdag?

Ble mye for en stakkars stril dette.

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Townes skrev:
    Ka ble det til nå?

Såvidt jeg har forstått det ja.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Townes skrev:
    Ka ble det til nå?

Jeg skal ha meldingene på PÅ PM publiseringsdagen før kl 1900

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.151
    Sted
    Sortland
    ....er det forbudt å poste sjøl? Mellom kl 1900 og 1910 f.eks?
    eller et annet (presist og kort) tidsrom?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hansern skrev:
    mellom 1900-1910 er lov. Men da er man presis for pokkersen

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Hansern skrev:
    Da poster eg sjøl, Skulle den bli 1911 og post uteblir, så har du en jobb å gjøre.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Townes skrev:
    65finger skrev:
    Hansern skrev:
    Da poster eg sjøl, Skulle den bli 1911 og post uteblir, så har du en jobb å gjøre.
    Du vet at det er forskjell på ti fingre bak og 65?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Alle anmeldelser skal til meg innen 1900 på postedato. ingen posting mellom 1900 og 1910 alt annet trekkes tilbake

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Alle anmeldelser skal til meg innen 1900 på postedato. ingen posting mellom 1900 og 1910 alt annet trekkes tilbake
    Du er inkonsekvent og uforutsigbar en diktator verdig ;D

Så enda på visa er at vi sender pm til deg innen 1900? Og deretter fester vår lit til at du ikkje praktiserer sensur og manipulasjon av vårt åndsverk, som det er rimelig å anta at et diktatur vil finne det for godt å gjøre?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Townes skrev:
    65finger skrev:
    Du er inkonsekvent og uforutsigbar en diktator verdig ;D

Så enda på visa er at vi sender pm til deg innen 1900? Og deretter fester vår lit til at du ikkje praktiserer sensur og manipulasjon av vårt åndsverk, som det er rimelig å anta at et diktatur vil finne det for godt å gjøre?
    Jeg forandrer kun karakter etter eget godtforbindene, muligens bilde og overskrift

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    så forholdet vår til deg blir som journalistenes forhold til desken? ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Burnt_Island skrev:
    så forholdet vår til deg blir som journalistenes forhold til desken? ;D
    nettopp1 eller som en kjærlig faderlig redaktør

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.151
    Sted
    Sortland
    65finger skrev:
    Jeg klarer ikke å mobilisere annet enn full forståelse og sympati for et slikt standpunkt!
    Diktaturet er undervurdert ;D
    ihvertfall i saker som krever disiplin fra flere enn 2 deltagere.... ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hansern skrev:
    65finger skrev:
    Jeg klarer ikke å mobilisere annet enn full forståelse og sympati for et slikt standpunkt!
    Diktaturet er undervurdert ;D
    ihvertfall i saker som krever disiplin fra flere enn 2 deltagere.... ;)
    jeg kan ikke garantere at jeg klarer å følge med hver posting mellom 19-1910

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    en drøy time til posting. gjør klar til debatt!!! debattberedskap = 1 time

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Fra Townes

Artist: O.S.I
    Tittel: Blood
    Label/År: Inside Out Music/2009

Grunge med metallsound, eller metall med grungesound? Eller ingen av delene?

Oppskrift:
    1 dl Alice in chains, Facelift æra
    0,6 dl Soundgarden anno 1990
    3/4 ts dårlig Radiohead
    2,5 dl synth og samples
    1 knivsodd nedstemte fuzzgitarer med kjip sound
    7-8 intetsigende tekster med anonym, kald og uinspirert vokal
    Døll trommelyd etter smak og behag

Voila! Du har O.S.I, eller Office of Strategic Influence. Et "band" dannet rundt 2002, av angivelig anerkjente og respekterte kapasiteter som Jim Matheos og Kevin Moore. "Band" i hermetegn fordi det kan se ut som det er mer et (studio)prosjekt enn et ekte band. Et prosjekt hvor storheter innen prog / progmetallen har kommet og gått; Mikael Åkerfeldt, Sean Malone og Gavin Harrison for å nevne noen. Trolig en våt drøm for proghuer, for andre et sonisk mareritt.

O.S.I's tredje langspiller, Blood fra 2009, er verken fugl eller fisk. Det er som en gjeng hodeløse kyllinger som surrer lettere forvirret rundt, og ikke aner om de ønsker å spille prog, emo, grunge, alternativ rock, nu-metal, eller techno for den saks skyld. Resultatet blir deretter; et schizofrent uttrykk som låner litt her og litt der, og ender opp med noe som gir meg like lite som å lese telefonkatalogen. Det overrasker meg faktisk at dette er ringrever i gamet. Egentlig føles plata tidvis som om et samarbeidsprosjekt helt på randen av sammenbrudd, fordi den ene vil spille metall og den andre vil lage ambient musikk eller noe sånt. Kanskje det er denne dynamikken som er ment å skape magi, og trolig også gjør det for fanskaren, men for meg blir det hele bare tant og fjas.

Lydbildet befinner seg i grenseland tidlig grunge / nu-metal, blandet med mer elektroniske innslag i form av loops, keyboards og ulike effekter, som innimellom sender tankene i retning Radiohead. Det er en underliggende mørk tone som preger albumet, det er ingen lystig plate, men det er vel kanskje symptomatisk for sjangeren? Plata skal ha for at den i alle fall prøver å skape en bestemt stemning, det viker å være målrettet i den forstand at den ønsker å "fange lytteren", den innehar visse suggererende kvaliteter. Dessverre preller dette av her i gården.

Det er mye riff her, de er stort sett av den kjipe sorten. Riff som verken rocker eller har en fet hook ved seg, som et fett riff skal ha, unntaket er åpningslåta The escape artist, som akkurat makter ståkarakter. Til tider kan en del av gitararbeidet sende assosiasjoner tidlig grunge (pre-Nevermind), men når de nedstemte fuzzgitarene får selskap av keyboards og samples, ja, da må undertegnede fort melde pass. Denslags rocker ikkje i mi verd, det til tross for gjentatte forsøk å skjønne greia her. I tredje låta, False start, topper det seg med en i overkant funky bassgitar i tospann med doble basstrommer, en kombinasjon som får det til å gå kaldt nedover ryggen på denne anmelderen. Som "gammel" King Crimson fan, så er ikkje prog noe som helt uten videre skremmer vettet av meg, men det er noen nautiske mil mellom Blood og ITCOTCK, til tross for at merkelappen prog har blitt satt på både O.S.I og den aktuelle plate.

Blood engajserer rett og slett ikke. Låtene er for monotone, riffene for dårligere, de er som sakset ut fra den kjipeste grungen som kom, og det hele tiltaler meg overhodet ikke. Kevin Moore synger på en utrolig uengasjert og intetsigende måte. Det er ingen nerve her, det er ingen oppriktighet, det hele føles bare kaldt og distansert. Når det er sagt, er det meget mulig at det er intensjonen til O.S.I , ref. snakket om "målrettet" tidligere. I så fall har de lykkes med det, men bommet på mottakeren i dette tilfelle. Tekstene gir meg også fint lite, men det er mulig at vokalen må ta noe av skylden for dette. Hadde musikk og vokal vært av et annet kaliber, ville kanskje tekstene blitt ofret noe mer energi.

Finnes det noen lyspunkter her? Mjo, tja. Kanskje et par små ting er til å leve med. Blood er minst dårlig når O.S.I roer det hele ned, som på We come undone og Stockholm. Dette er helt greit som bakgrunnsmusikk i en nødsituasjon, og Stockholm har keyboards som faktisk fikk meg til å tenke på No Quarter med Led Zeppelin, og det må da være noe?

For å avslutte med O.S.I's egne ord:

You act mysterious
    But you speak in gibberish

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

CEVBOF hadde sagt 2/9

http://open.spotify.com/album/3ObVkHj6Vq0ccEjvNu9s3J

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Altså. Nå er klokken tross alt 19.05, hvor i all verden blir det av anmeldelsene ? Har du sovnet, Fingern ?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Fra Roberten

OSI - Blood

OSI lager perfekte 60 sekunders lydspor til heftig bilkjøring eller slåsskamper. Tenk sort lær, eksplosjoner, biler som hopper i slow motion gjennom glassruter og tøffe jenter som danser slik at svetten spruter fra håret og ser på deg med jeg skal ri deg i senk-blikk.

Så langt alt vel.

Tingen med OSI er at alle sangene er mye lenger enn 60 sekunder. Det er en utfordring. 6 av 9 spor er lenger enn 5 minutter. Det er et problem. Det skjønner OSI også, derfor har de lange sekvenser med dilldall/lydkulisser. Liker du prog vil du sannsynligvis mene at dette er utforskende og lekende. Jeg liker ikke prog.

Er alt mørkt ? Neida. Jeg kunne fint vært på spritfest hvor for eksempel låt 1 og 6 ble pumpet på stereoen uten å bli altfor atal av det. Men OSI er definitivt ikke et band jeg kunne satt meg ned og hørt på, til det er det et for stort gap mine preferanser og det OSI leverer. Og her ligger også hunden begravet. Jeg vil tro at noen som liker industriprog/metallprog synes dette er helt kalasbra. Men der er altså ikke jeg. Det er ikke OSI sin skyld.

Karakter 3/10

http://open.spotify.com/album/3ObVkHj6Vq0ccEjvNu9s3J

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Roberten skrev:
    Altså. Nå er klokken tross alt 19.05, hvor i all verden blir det av anmeldelsene ? Har du sovnet, Fingern ?
    faktisk våknet med et skrik klokken 1903

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Jau. Også klarte du å poste første anmeldelse ett sekund før jeg postet min harniskmelding, det er godt timet ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    er på linje med dere begge. dette blir for kalkulert og kjedelig for meg

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Finner heller ingen situasjon jeg kunne tenke meg å sette dette på. Havner nok karatermessig på den nedre del av skalaen her i heimen også.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.151
    Sted
    Sortland
    vel, syns riffet i åpningslåta var dritbra, men stusset litt når andre og tredje låta hadde samme riffet..... hørt den en gang, kommer ikke til å spille den flere ganger, du vet - tid til musikk og så bortetter.....

setter ikke karakter - ser ingen grunn til å betvile de gode anmeldelsene som er levert :D

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Har lytta gjennom de første sporene på Blood. Førsteinntrykket er at dette ikke er så ille. Musikken har en nesten bedøvende effekt, som jeg synes er behagelig.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    OAlex skrev:
    Har lytta gjennom de første sporene på Blood. Førsteinntrykket er at dette ikke er så ille. Musikken har en nesten bedøvende effekt, som jeg synes er behagelig.
    De er flinke musikanter men kjedelige for meg
    edit: de får en 4

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vel... Takk for anmeldelsene. Godt jobba, antar jeg. Spesielt med noe man ikke liker.

Jeg er som vanlig diametralt uenig. Jeg ville plassert denne godt i øvre kvartil av skalaen, i alle fall.

Jeg hører (eller har i alle fall ikke hørt) hverken grunge eller *grøss* nu-metal i dette, og ja: Dette er et e-post og studioeksperimenterings-prosjekt, ikke et liveband. So? Gjør ikke meg noe, i alle fall. Har ikke noe problem med lyden heller. Ja, mye av dette er elektronisk, men det er vel ikke noe problem i seg selv?

Men takk for innsatsen i alle fall. Jeg synes dette er en morsom "Supergruppe", og at plata er kul.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Dazed skrev:
    Vel... Takk for anmeldelsene. Godt jobba, antar jeg. Spesielt med noe man ikke liker.

Jeg er som vanlig diametralt uenig. Jeg ville plassert denne godt i øvre kvartil av skalaen, i alle fall.

Jeg hører (eller har i alle fall ikke hørt) hverken grunge eller *grøss* nu-metal i dette, og ja: Dette er et e-post og studioeksperimenterings-prosjekt, ikke et liveband. So? Gjør ikke meg noe, i alle fall. Har ikke noe problem med lyden heller. Ja, mye av dette er elektronisk, men det er vel ikke noe problem i seg selv?

Men takk for innsatsen i alle fall. Jeg synes dette er en morsom "Supergruppe", og at plata er kul.
    vi trenger flere anmeldere som liker sjangeren!!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Kom igjen!! hvor blir det av den opphetede debatten med raseri, mordtrusler, gråt og til slutt rørende enighet

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Dazed skrev:

Problemet er jo at dette strengt tatt ikkje er noen sjanger, som eg prøvde å påpeke i meldinga mi. Det er jo mye og ingenting på en og samme tid.

Sjøl om Roberten tror eg kun hører på musikk for de over 90, så liker eg jo faktisk rock og rock&roll også. Så sant det er fett. Det er ikkje OSI. Eg prøvde å argumentere så godt eg kunne for korfor dette ikkje tiltaler meg i det hele tatt, men eg gidder ikkje noen forsvarstale overfor Dazed, som selvfølgelig er totalt uenig. Det skulle jo bare mangle.

Det er bare noe med denne plata som virker krampaktig og konstruert. Eg har alltid hatt problemer med rock i alle sine former når electronica-elementene gjør sitt inntog, så også i dette tilfelle. Det funker bare ikkje for min del. Eg har vel lyttet til plata 4-5 ganger fra a-å, med et helt åpent sinn siden eg tross alt ikkje ante ka det var for noe. Men for meg er og forblir dette så og si et makkverk. Tror eg ganske lett kan nevne 5000 rockeplater som er fetere.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Townes skrev:
    65finger skrev:
    Dazed skrev:

Problemet er jo at dette strengt tatt ikkje er noen sjanger, som eg prøvde å påpeke i meldinga mi. Det er jo mye og ingenting på en og samme tid.

Sjøl om Roberten tror eg kun hører på musikk for de over 90, så liker eg jo faktisk rock og rock&roll også. Så sant det er fett. Det er ikkje OSI. Eg prøvde å argumentere så godt eg kunne for korfor dette ikkje tiltaler meg i det hele tatt, men eg gidder ikkje noen forsvarstale overfor Dazed, som selvfølgelig er totalt uenig. Det skulle jo bare mangle.

Det er bare noe med denne plata som virker krampaktig og konstruert. Eg har alltid hatt problemer med rock i alle sine former når electronica-elementene gjør sitt inntog, så også i dette tilfelle. Det funker bare ikkje for min del. Eg har vel lyttet til plata 4-5 ganger fra a-å, med et helt åpent sinn siden eg tross alt ikkje ante ka det var for noe. Men for meg er og forblir dette så og si et makkverk. Tror eg ganske lett kan nevne 5000 rockeplater som er fetere.
    vil ikke ha enighet, jeg vil ha debatt. Platen minner om Opeth (også kalkulert og kjedelig) hvorfor?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn