Støyende leker: Hva er skadelig

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
En sadistisk slektning har gitt minsten en postmann Pat bil som spiller "Spesialpakke service" så det skvulper i spinalvesken :-[. Tok frem min db-måler og fant at den leverte 96 db på topp. Er ikke det litt over toppen for en liten tass? ???

Mvh
Sniff

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.474
Torget vurderinger
2
Sniff skrev:
En sadistisk slektning har gitt minsten en postmann Pat bil som spiller "Spesialpakke service" så det skvulper i spinalvesken :-[. Tok frem min db-måler og fant at den leverte 96 db på topp. Er ikke det litt over toppen for en liten tass? ???

Mvh
Sniff
Dette er da ingentig og spørre om. Som ansvarsfull far kaster du selvfølgelig dritten. Eller i det minste tråkker på den så lyden forsvinner.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.636
Sniff skrev:

Mvh
Sniff

Jo, det er skadelig.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Takk for konkrete svar og gode råd ;). Rasket går i sopen. Videre skal en leketøysforhandler få en tilbakemelding.

Mvh
Sniff

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.891
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette er uhyggjeleg! I arbeidslivet skal ein verte fylgt opp med jamne kontrollar av høyrselen, dersom ein eksponerast gjennomgåande over 80 dB. (Hugsar ikkje kor mykje, men det snakkast om fleire timar. Men skilnaden på 16 dB er såpass stor at det må stoppast.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.364
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sniff skrev:
Takk for konkrete svar og gode råd ;). Rasket går i sopen. Videre skal en leketøysforhandler få en tilbakemelding.

Mvh
Sniff
Send den til forbrukerombude og la de ta affære, så berger du kanskje noen andres hørsel i tillegg til de i din familie.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Her er fysakken. Styr unna! Forbrukerombudet var ingen dum ide. Stakkars tante. Hun synes det var veldig trist å påføre engelbarnet slikt.

Audiophile-Arve skrev:
Dette er uhyggjeleg! I arbeidslivet skal ein verte fylgt opp med jamne kontrollar av høyrselen, dersom ein eksponerast gjennomgåande over 80 dB. (Hugsar ikkje kor mykje, men det snakkast om fleire timar. Men skilnaden på 16 dB er såpass stor at det må stoppast.
Synes det er hårreisende at importører tar inn slikt ukritisk. Its all for the money :mad:

Mvh
Sniff

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Har aldri hatt dB måler, men min erfaring som far er at støyende leker ( som forstyrrer far ) saboteres ved at man tar ut batteriene, forklarer barnet at lyden ikke virker, men at det kan lekes med uten lyd. Når barna blir større vil de til slutt forstå at det er batterier som mangler. Da kan man sette inn ett eller alle batteriene feil vei i leken og den virker fortsatt ikke! Vet det er sleipt, men det funker! Barnet har nå i allefall noe å leke med selv om det er tyst!

Leker som forstyrrer mor ryker rett i søpla, det er i allefall min erfaring !! :eek: Da kan man jo selv vurdere hva som er snillest mot barnet!?

For øvrig burde foreldre være flinkere til å gå tilbake til butikken og klage på leker som går i stykker "med en gang" eller som denne er skadelig. Jeg gjorde det jevnlig med min barns leker hvis det var noe problem og har aldri støtt på problemer i den sammenheng. Nå kan det selvsagt skyldes at jeg er jævlig barnslig og elsker leker, og kjøpte i bøtter og spann, så butikkeieren ønsket kanskje ikke å miste sin beste kunde!!? ;D ;D ;D

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Enig Spiralis!

Elsker også leker, men de må ha kvalitet. Dette gjelder både utforming/materialer og lekeverdi. Utrolig mye reint søppel å få kjøpt nå. Alt for mange kjøper noe bare for å ha noe å stappe ned i ”skal ha, skal ha”-gapet. Da blir det jo et marked for alt mulig.

Vi har en ganske høy rælterskel på leker vi kjøper selv. Denne hadde ikke fått blitt med hjem fra min handletur. Med tre gutter fra 3-10 år kommer det nok skit inn i huset. Min lille forbrukermakt når det gjelder leker brukes normalt til å begrense markedet for støyende, fordummende eller generelt, i vid forstand, forurensende leker.

Mvh
Sniff

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Putt lekesaken ett lite sekund i micro`n og den blir lydløs.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Barna er jo vant til konstant lydtykk på godt over 100 dB fra barnehagen.

Topp Bunn