Støy fra RIAA

runess

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2016
Antall liker
19
Hei.

Ommøblerte litt på anlegget i helgen da min bedre halvdel ble litt lei av alle "boksene" som sto fremme. Har flyttet alt bortsett fra platespilleren inn i en skjenk. Kan forsåvidt være enig at det ser bedre ut, men samtidig dukket det opp et rimelig irriterende problem. Ut av RIAA kommer det en jevn "bankende" lyd omtrent som hjerteslag. Helt stødig og taktfast. Legger egentlig ikke merke til det når det er litt trøkk i musikken, men i stillere passasjer er lyden veldig tydelig og irriterende.

For å få alt inn i skjenken måtte jeg legge noen signalkabler sammen med strøm, og jeg innbiller meg at dette kanskje er årsaken.

Noen som kan forklare meg hva som skjer, og evt. løsninger? Må jeg flytte ut igjen alt sammen, så gjør jeg det, men finnes det andre løsninger så hadde det nok vært å foretrekke. :)

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.931
Torget vurderinger
2
broom som 50 hz during eller et pulsslag nå og da med 2-5 sek mellomrom som en gammel ensylindret snekke?,
Kommer lyden fra høyttalerne eller direkte fra RIAA?

Har du en Gradop pickup, de er veldig følsomme for nærhet til elektrisk og magnetiske felt, feks om platespillr står rett over/nær en stor forsterker.

Da kan det hjelpe å flytte platespiller, ellers er så vil signalkabler nære strømkaber kunne gi during som en brumming, men ikke langsom tøff-tøff lyd. En dunkelyd med flere skeunders mellomrom kalles "motorboating" og skyldes dårlig/feil på strømforsyningen i en komponent .. Hva betstår anlegget ditt av?

Sist redigert:

runess

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2016
Antall liker
19
broom som 50 hz during eller et pulsslag nå og da med 2-5 sek mellomrom som en gammel ensylindret snekke?,
Kommer lyden fra høyttalerne eller direkte fra RIAA?

Har du en Gradop pickup, de er veldig følsomme for nærhet til elektrisk og magnetiske felt, feks om platespillr står rett over/nær en stor forsterker.

Da kan det hjelpe å flytte platespiller, ellers er så vil signalkabler nære strømkaber kunne gi during som en brumming, men ikke langsom tøff-tøff lyd. En dunkelyd med flere skeunders mellomrom kalles "motorboating" og skyldes dårlig/feil på strømforsyningen i en komponent .. Hva betstår anlegget ditt av?
Hei.

Det er ikke en jevn brumming (dvs. det er en svak, svak brumming også, men så svak at den ikke sjenerer). Mer som pulsslag som du skriver, men oftere enn hver 2-5 sekund. Vil si at det ligger jevnt på +/- 100 BPM.

Anlegget består av Technics 1210 Mk2 med Ortofon 2M Bronze, Musical Fidelity V90 RIAA og Rotel RA-10.

runess

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2016
Antall liker
19
Fint anlegg :) burde ikke være noen problemkomponenter der...

her derimot
https://www.youtube.com/watch?v=iDeXlQIvqco

Det kan også være støy fra routeren..
Phono stage motorboating - Power lesson learned
Takk for råd. Tror ikke det er noe feil med selve RIAA'en siden den funker fint når den står plassert andre steder. Den andre lenken din tror jeg imidlertid kanskje er svaret. Problemet kom først når jeg satte RIAA'en rett ved siden av Sonos Connect. Den er jo ikke en ruter, men tror kanskje den er synderen likevel. Skal forsøke litt alternative plasseringer, og se hva som skjer. :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.795
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er nok rf-støy fra Sonosen. flytt rundt på Sonos og RIAA og se.

Johan-Kr

runess

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2016
Antall liker
19
Problem solved! Dro ut kontakten til Sonosen, og vips var problemet borte. :) Nå må jeg bare finne en måte å sette opp anlegget på der Sonosen ikke forstyrrer, men venter til ny RIAA (Graham Slee Era Gold V) er i hus.

Topp Bunn