Brum har jeg slitt med

Det kan vaere en vanskelig sak og loese for oss amatorer.
PS!
Beklager at jeg skriver paa et tastatur uten norske bokstaver, men jeg haaper du forstaar hva jeg skriver (sitter utenfor Norwich)
Vaer klar over at det du gjor med "dempeplugger" er aa dempe gain (i Rothwell-typen sitt tillfelle 10db). Kobler du det paa inngangen til effekttrinnet, vil du kunne unngaa aa hore stoy som er konstant uavhengig av volumjustering.
Vaer oppmerksom paa aa du vil faa stoy fra "aapne" innganger. dvs om du velger en inngang som ikke er koblet til noe komponent, eller ogsaa til et komponent som ikke er paaslaatt.
En god maate aa sjekke "egenstoy" paa, er aa kortslutte inngangene ved hjelp av en RCA plugg som har sammenkoblet pluss og minus. Den stoyen du da horer, kommer fra komponenten. Du begynner med slutttrinnet, og sjekker hva du horer. Deretter kobler du opp slutt og pre, og kortslutter inngangen paa preamp. Faar du okning i stoy, kommer dette fra preampen!
Brum er ofte, og etter hva jeg har blitt fortalt, vanligvis et jordingsproblem. Evt. at noe slaar over til jord.
Et konkret tiltak som jeg gjorde for aa FJERNE slikstoy (mrk. ikke dempe den under det jeg kunne hore), var aa benytte Jensen 4-pole kondensatorer, og sorge for aa lage et galvanisk skille mellom trafo og jord baade paa hoyvolt og glod, og holdt signaldelen av preampen paa motsatt side av det galvaniske skillet. Dette fjernet stoy!
Jensen kondensatorer faar du hos Motron.
Men, dersom dette er en fabrikkbygget preamp, og den har vaert stille foer, saa er det mer sannsynlig at du har en del som helt eller delvis har sluttet aa fungere, eller kan ha losnet. Dersom det hjalp aa dempe INNGANGEN paa preampen, er det ikke denne som er problemet, men signalkilden (CD, RIAA eller vinylspiller). Er det UTGANGEN du har dempet, saa stemmer det at det er preampen som er kilden.
Min holdning er at det er bedre aa finne kilden til problemet enn aa finne veier rundt det. Det har en tendens til aa "backfire" paa et eller annet tidspunkt.
Lykke til.