Støy fra rør-pre

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Hei hei - håper på noen tips, sliter med støy / susing fra rør-pre. Har ikke problem med sus når jeg benytter den gamle, så det må være forforsterkeren. Har prøvd originale rør og andre bedre rør (Tungsram og rca). Forforsterkeren er en opera cyber 222.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Ikke ukjent problem......

Sus eller brum?

Har preampen mye gain?

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Takker for tips så langt

Attenuator plugger
Høres interessangt ut! Jeg får litt hjelp i helgen til å se over forforsterkeren, finner vi ikke no løsning så bestiller jeg slike plugger helt klart.

Støy/Brum:
Det er nok, brum - det høres ut som "strøm" (i mangel på bedre forklaring). Støyen er også helt uavhenging av om jeg har tilkoblet kilder.

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Mye mindre støy nå
Tipset med plugger gjorde at jeg kom på en justering bak på monoblokkene, der er det en tydligvis en "input gain" justering - så nå er alt mye bedre. Nå er det så lite støy at det ikke er hørbart fra lytteposisjon.

så - Takk for tipset !

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Brum har jeg slitt med:)
Det kan vaere en vanskelig sak og loese for oss amatorer.

PS!
Beklager at jeg skriver paa et tastatur uten norske bokstaver, men jeg haaper du forstaar hva jeg skriver (sitter utenfor Norwich)

Vaer klar over at det du gjor med "dempeplugger" er aa dempe gain (i Rothwell-typen sitt tillfelle 10db).  Kobler du det paa inngangen til effekttrinnet, vil du kunne unngaa aa hore stoy som er konstant uavhengig av volumjustering.

Vaer oppmerksom paa aa du vil faa stoy fra "aapne" innganger.  dvs om du velger en inngang som ikke er koblet til noe komponent, eller ogsaa til et komponent som ikke er paaslaatt.  

En god maate aa sjekke "egenstoy" paa, er aa kortslutte inngangene ved hjelp av en RCA plugg som har sammenkoblet pluss og minus.  Den stoyen du da horer, kommer fra komponenten.  Du begynner med slutttrinnet, og sjekker hva du horer.  Deretter kobler du opp slutt og pre, og kortslutter inngangen paa preamp.  Faar du okning i stoy, kommer dette fra preampen!

Brum er ofte, og etter hva jeg har blitt fortalt, vanligvis et jordingsproblem.  Evt. at noe slaar over til jord.
Et konkret tiltak som jeg gjorde for aa FJERNE slikstoy (mrk. ikke dempe den under det jeg kunne hore), var aa benytte Jensen 4-pole kondensatorer, og sorge for aa lage et galvanisk skille mellom trafo og jord baade paa hoyvolt og glod, og holdt signaldelen av preampen paa motsatt side av det galvaniske skillet.  Dette fjernet stoy!
Jensen kondensatorer faar du hos Motron.

Men, dersom dette er en fabrikkbygget preamp, og den har vaert stille foer, saa er det mer sannsynlig at du har en del som helt eller delvis har sluttet aa fungere, eller kan ha losnet.  Dersom det hjalp aa dempe INNGANGEN paa preampen, er det ikke denne som  er problemet, men signalkilden (CD, RIAA eller vinylspiller).  Er det UTGANGEN du har dempet, saa stemmer det at det er preampen som er kilden.

Min holdning er at det er bedre aa finne kilden til problemet enn aa finne veier rundt det.  Det har en tendens til aa "backfire" paa et eller annet tidspunkt.

Lykke til.

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Takker for hjelpen Erland

Jeg kan ikke nok om dette til å gjøre slike inngrep som du foreslår, men skal få hjelp til å gå over pre-amp av en som kan en del (hans forslag var også å gå over jording). Panen var nå i helgen, men det er utsatt. Det er klart det hadde vært godt å fått vekk så mye som mulig av støyen, så jeg tar med dine tips videre til ham.

Som du sier er det ikke gjort annet en å "maskere" støyen. Jeg har vel egentdlig dempet "utgangen på pre" ved at jeg har dempet inngangen til power amp, se bilder i link lengre ned, legger også ved bilde av innmaten til cyber222.

Det er fabrikk preamp, Opera/Consonance Cyber222
http://www.opera-consonance.com/products/cyber222.htm

Det "må være" pre-amp, jeg har brukt en doxa tidligere uten problem. Jeg har brukt cyber222 pre i drøyt ett år, det har vært problem med støy hele tiden (men ikke fullt så mye som nå). For litt siden sluttet den å virke, bare døde. Den ble vekket til liv i julen av Morten på NAT, han fikset en "varme feil" (se pdf), en kontakt feil på printet og kalibrerte volumet, som tidligere hadde for store hopp (enten for høyt eller for lavt volum). Nå med kalibrert volum og "dempet inngang på power amp" har jeg helt nydelig volumjustering.

pdf/bilder
http://home.no.net/kbomstad/hifi

Powerampene er bygget av en tysker, de har fungert problemfritt med doxaen. Skruene bak skal være "input potentiometer regulating the sensitivity of the output level"

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hadde samme problem med rørpre.. I mitt tilfelle ordnet attenuator plugger fra Rothwell saken :D
Tja............. Du demper støyen (og signalet) til det ikke er noe sjenerende lenger. Men du løser ikke problemet. Det er stor forskjell på egenstøy i forsterkere. Men dersom dette er noe som har oppstått (ikke konstruert slik), er det normalt kurant å fikse. Kan være vanskelig å lokalisere uten passende måleutstyr.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Min holdning er at det er bedre aa finne kilden til problemet enn aa finne veier rundt det.  Det har en tendens til aa "backfire" paa et eller annet tidspunkt.
Dette er dagens tekst. Hver dag!
Min holdning er at det er bedre aa finne kilden til problemet enn aa finne veier rundt det. Det har en tendens til aa "backfire" paa et eller annet tidspunkt.

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
hei - ja, har prøvd bedre likeretter og nye linjerør. Prøvde også en cayin pre den støyet vesentlig mer. Men det er helt ok nå som jeg har skrudd ned inngangen på power amp.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Hvis poweramp har meget høj følsomhed kan det være årsag til støj men forforstærkeren er den virkelige synder. Det er ikke altid godt at dæmpe indgang på forstærker det kommer an på hvordan indgangstrinnets design. På min The End XP havde jeg sat 10k. i serie med indgangen. Resultat upræcis bas da indganstransistorernes capacitet < en sådan er der på enhver transistor > skulle lades op over modstanden. Hvis trinnet er født med seriemodstand med relAtivt stor størrelse er det nok ikke noget problem. Det kunne være en ide at fjerne den oprindelige seriemodstand eller redusere dens værdi til 100 ohm.

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Ok, så det kan være smart å fortsette å jobbe mot å fjerne støy. Tidligere hadde jeg en Doxa 07SE som pre, den støyet ikke med de samme effektforsterkerene. Effektforsterkerene er bygget med et alps portmeter, hvordan dette er utført vet jeg ikke noe om. Jeg har tidligere også prøvd en Vindent SA-T1, og en Cayin pre - begge disse støyet også.

Ser lengre opp i tråden, vedr å bytte til Jensen 4-pole kondensatorer, det kan være interessangt å bytte ut kondensatorer - tips tas i mot med takk
http://home.no.net/kbomstad/mkIII/2007-02-10 133857.JPG

Topp Bunn