Støpe, måle, lytte..

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.516
Sted
'
Dette bør bli til noe det går an å lytte til i løpet av helga:

Først støpe, så måle:

Så lytte..

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.253
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Ikke lett å se hva "noe " skal bli...
fikk assosiasjoner til spikke sage lime banke...
en passant : 6c33 landet ?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.516
Sted
'
Litt audioutstyr på kjøkkenbordet før kona (med master i helsefag) starter inspeksjon av ørene mine.

Vaga65: 6C33 har landet trygt og godt. Noen erfaringer fra den vil jeg dra med meg når jeg nå er på tur bak muren til DDR og LS50 i klasse AB2. Men det blir kanskje en annen tråd..

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.516
Sted
'
Ørene ble sjekket og klarert.
Dette er to-komponents-silikon-gugge som skal sprøytes inn i hue mitt slik at ting passer, passer meg. Og så skal det ligge der inne og herdes en stund.

Om en halvtime skal vi være ferdig, hvis ingen slår seg vrang..

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
jane skrev:
Litt audioutstyr på kjøkkenbordet før kona (med master i helsefag) starter inspeksjon av ørene mine.

Vaga65: 6C33 har landet trygt og godt. Noen erfaringer fra den vil jeg dra med meg når jeg nå er på tur bak muren til DDR og LS50 i klasse AB2. Men det blir kanskje en annen tråd..
Otoskop & loddebolt er fin kombinasjon for membrana tympani ;D.

mvh

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.516
Sted
'
Formstøpte øreplugger på kjøkkenbordet

Det var det.
Formstøpte øreplugger på kjøkkenbordet:

Remediene leveres av Sonomax [1]
Når det gjelder transducere (enheten som overfører signal til lyd) så finnes disse i mange prisklasser og kvaliteter, bildet viser den billigste versjonen.

Det som står igjen da er å lytte. Men det er jo en rimelig takknemlig oppgave. ;D

Jan E Veiset

[1] http://sonomax.com/en/products-technology.html

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Avtrykks-massen gir jo bare en "negativ". Må vel støpes inn i gips, og siden "slynges, helles" det inn annet materiale, acryl, f. eks.

mvh

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.516
Sted
'
oct skrev:
Avtrykks-massen gir jo bare en "negativ". Må vel støpes inn i gips, og siden "slynges, helles" det inn annet materiale, acryl, f. eks.
Tja du kan så si, men det er ikke helt slik dette fungerer i virkeligheten.
Proppen blir fylt fra innsiden og øregangen er ytre grense. Øreproppen er lik avtrykket.

Siden jeg har vært gjennom denne prosessen tidligere i kveld så har jeg førstehånds opplysninger om hvordan dette foregår, men vet du bedre så kan du selvfølgelg fortelle om det.

Jan E Veiset

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Det ytre øret, dvs. tuba acusticus externa, frem til tromme-hinnen, blir inn-sprøytet m. to-komponent avtrykks masse, gjerne et silikon materiale. 3M Impregum, f.eks. Efter herde-tid på 5 min, fjernes "negativen"., og denne støpes inn i gips. Siden fjernes silikonen, kjemisk el termisk, og ønsket materiale, acryl, el. annet, slynges/sprøytes inn i gips-matrisen. Kabel/ledning plasseres før sistnevnte prosedyre. Tror det er slik øre-plugger til bl. annet høre-apparater fremstilles. Visstnok kan øregangen også leses optisk, uten bruk av mekanisk avtrykk, men dette er av nyere dato, og svært kostbart.

mvh

Y

ymir

Gjest
god kveld

Jobbet tidligere i tungindustrien,der fikk alle formstøpt hørselsvern."Problemet" er at de ikke "varer evig",mener å huske at HMS sa at vi måtte ha nye med jevne mellomrom.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
jane skrev:
oct skrev:
Tja du kan så si, men det er ikke helt slik dette fungerer i virkeligheten.
Proppen blir fylt fra innsiden og øregangen er ytre grense. Øreproppen er lik avtrykket.

Siden jeg har vært gjennom denne prosessen tidligere i kveld så har jeg førstehånds opplysninger om hvordan dette foregår, men vet du bedre så kan du selvfølgelg fortelle om det.

Jan E Veiset
Edit. Det du mener , er en plast matrise, som fylles m. avtrykks-masse. Ikke like høy presisjon som det jeg beskrev, men, bevares, holder i massevis. Forøvrig må slike spesial-tilpassede propper ofte slipes, da gnag kan oppstå. Jfr. nye sko. Sistnevnte tilpasser seg foten efterhvert. Propper av stivt materiale derimot....

mvh

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.253
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Oct: du roter litt med perspektivene
Tar du avtrykk rundt en gjenstand blir avtrykket et negativ.
Tar du avtrykk innvendig i en tunell får du en positiv av luften i tunellen.
Det var godt å se at de to proppene ikke var siamesere ;D
"avtrykk" med laser er snart hverdag i min verden.
Vurderte en 1. Generasjon i høst, men valgte å avvente
Halvert størrelse, pris og uten barnesykdommer om et til to år.
Hvorfor mase med å investere proppene og støpe de? Tipper det som er brukt er holdbart nok og kanskje på komfort topp

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Ja. Du har seffers. rett mht. neg. & pos. Vet at optisk lesing er i bruk. Uten å røpe eksakt bransje, tror jeg vi er kolleger :).

mvh

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.516
Sted
'
Formstøpte ørepropper på kjøkkenbordet

En slags oppsummering..
Det første jeg legger merke til når jeg plasserer proppene er at det blir stille, veldig stille. Disse formstøpte øreproppene er i utgangspunktet en vernesak som skal beskytte mot støy og det gjør de rimelig effektivt. Omtrent som å gå inn i et akustisk dødt rom og etter en stund oppdage alle lydene kroppen selv produserer, blodet som pumpes gjennom årene og så videre. Stillheten blir til slutt overdøvende og slitsom, og hodet roper etter lyd.

Etter et par timer med retrorock fra 70 og 80-tallet kan jeg si noe om hvordan dette fungerer. Opplevelsen blir temmelig intens med lydkilden plassert inne i øregangen, begrepet nærfelt får på mange måter en ny dimensjon. Men, det som er litt skuffende er responsen i bassområdet, den er fraværende. Dette forsterkes også av mangelen på taktil informasjon som er tilstede ved vanlig lytting. Mulig andre transducere fungerer bedre, men slik det er nå degraderes dette prosjektet til bruksområdet lydbok. Ikke akkurat to tolv-tommere med andre ord.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.253
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
ved et par anledninger har jeg forsøkt sov i ro og konkludert med at det er mindre ille og døgne...
Ls 50 : ab2?
kunne du hente ut litt mindre men tilstrekkkelig effekt i kl a?
kan du belyse evt problematikk mhp ampen beveger seg fra a til b ?
(en ting er målinger som ofte er statiske , en annen ting er musikk gjengivelse ?)

denne : ?
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/043/l/LS50.pdf

Topp Bunn