SSD Disker

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Asus og Gigabyte har sluppet hovedkort med SATA 6Gbit/s, men såvidt jeg har fått med meg er det kun to SATA kontakter som har støtte for det, ikke alle. USB 3 er blitt implementert på disse HK'ene.

På laptoper og alle maskiner som ikke har behov for 2-12Gb lagring, regner jeg med at SSD blir stadig vanligere, men som sagt, til masselagring blir nok harddisken med oss et stykke videre.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Men er SSD disker så dyre lengre da i forhold til ytelsen?
En 15K Segate Cheetah disk på 73.4 GB koster rund 1400 kr
Intel X25-M 2gen 8o GB SSD koster til samenligning 1700 kr

Når serverparkene blir skiftet ut med nye og disse tar i bruk SSD vil det også hjelpe på prisene for oss som privatpersoner, og for serverparker så er regnestykket litt anderledes da det må tas hensyn til levetid strømforbruk og kjøling, for disse er SSD høyaktuelle.
Vi er i startgropa for NAND flash teknologien og det kommer til å skje mye de neste åra.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Ja, jeg er enig i det. Men siden teknologien er såpass ny, og produktene SSD likeså, så tror jeg ikke 2010 blir det store gjennombruddet. Det tror jeg 2011-12 blir. Det er jo heller ikke sånn at harddiskteknologien forblir "parkert" -den vil trolig bli billigere, særlig pr. Gb. Til syvende og sist, så blir det et kostnadsspørsmål. Bare se hva mange bedrifter sitter inne med.
 

HKviking

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
120
Antall liker
14
Stemmer nok det. De CIO's som jeg snakker med så har ikke det siste året vært tid for store investeringer selv for vedlikehold. Nå som det begynner å ta seg opp så begynner det å bli interresant for de store aktørene å delta i det som tidligere var et lite market forbeholdt militæret osv. Seagate kommer nå for alvor på markedet og dette indikerer at SSD begynner å få momentum.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Det tar ennå mange år før SSD klarer å slå HDD på dets sterkeste punkt: kr/GB. Det skjer trolig en gang mellom 2015 og 2020 så fremt begge teknologiene klarer å fortsette den eksponentielle kapasitetstrenden. Inntil den tid vil HDD og SSD leve godt side om side til ulike formål.
 

HKviking

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
120
Antall liker
14
Jeg har en slik Corsair i min MacBook Pro. Synd at denne oppgraderingen sletter disken. Litt av en jobb for å oppgradere.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Endelig fått fikset min w500 etter intel flashinga.

Skrudde opp hele skiten. Tok strøm, batteri og cmos batteriet også. Da skjedde det ikke så mye. Satte inn igjen og fyrte opp. Da ville den ikke boote etter 15 min engang. Skrudde opp igjen. Tok ut cmos batteri og skrudde på med ac inn. Der kom den, men måtte sette dato på nytt for å boote. Gikk greit og når maskinen var operativ koblet jeg inn cmos batteriet. Nå funker den som aldri før. Oppdaterte noen drivere i samme slengen.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Alltid skal det være noe trøbbel ute og går.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja den er god men ikke flash firmware og slikt før du vet hva du gjør ;) Har bestilt en til. For bruk i den nye arbeidsstasjonen er tanken.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Tenkte jeg skulle installere en slik SSD til OS på min lyd PC.
Er på ingen måte guru - så vil ha en pålitelig og sikker disk som har en plug and play feel.
Pris er også et moment.

Skal kjøre Windows 7 på den.

Hvoe stor og hvilken disk skal jeg kjøpe (Tenker vel først og fremst på Intel sin 40GB)

Mvh
OMF
 
N

nb

Gjest
Jeg har to stk Intel X-25 Gen 2 SSD-disker i to ulike PCer. Ene er på 80GB, den andre på 160GB. 80GB holder svært lenge til systemdisk og programmer. Det er like mye eller lite plug&play om en vanlig snurredisk. Du kobler den til strøm og SATA og skrur inn disken. Kanskje må du inn i BIOS for å endre bootrekkefølgen.

Husk på at du også trenger adapter fra 2.5" til 3.5" siden knapt noen kabinetter har brønner for 2.5" enheter. Det er ikke alle som passer alle kabinetter, så spør på butikken om de har noe de vet funker til det kabinettet du har.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Takker for svar!

Det blir nok helt sikkert en Intel X-25 gen 2.

2 spørsmål likefullt..?
Trenger jeg virkelig 80Gb eller er 40 nok (Skal kun brukes i en dedikert lydpC som kjøre Windows 7 + noen avspillingsprogrammer)
Dette som er skrevet tidlgiere om TRIM eller noe slikt - er alt dette løst og ikke noe jeg må gjøre noe med...?

Mvh
OMF
 
N

nb

Gjest
OMF skrev:
Hei!

Takker for svar!

Det blir nok helt sikkert en Intel X-25 gen 2.

2 spørsmål likefullt..?
Trenger jeg virkelig 80Gb eller er 40 nok (Skal kun brukes i en dedikert lydpC som kjøre Windows 7 + noen avspillingsprogrammer)
Dette som er skrevet tidlgiere om TRIM eller noe slikt - er alt dette løst og ikke noe jeg må gjøre noe med...?

Mvh
OMF
40 GB holder forsåvidt til ditt bruk.

TRIM er på plass i de nye Intel-diskene så vidt jeg vet. Men det er ikke så mye du trenger å tenke på i praksis uansett, du vil uansett ikke opprette og slette masse filer på en systemdisk. Mulig jeg tar feil, men mener å ha lest på at selv uten TRIM er ikke fallet i ytelse på Intel-diskene særlig merkbart.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
1 generasjon av Intel sin m serie fantes i 40GB, men tror ikke den er å oppdrive lenger. Da må du i så fall kjøpe V serien:
http://prisguide.audiovisuelt.no/produkt/intel-x25-v-119225
V serien er et bra budsjett alternativ, men er ytelesesmessig er den ikke på høyde med X25-m. Om man merker det noe særlig til sitt bruk, tør jeg ikke å svare på. Det er nå uansett ikke så stor prisforskjell.....
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Ytelsesmessig er viktig å dobbeltsjekke at AHCI modus er aktivert på SATA-porten man skal koble til SSD enheten og dette bør gjøres før man installerer et operativsystem på den. Dette gjøres i BIOS.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Da ble det Intel sin 80Gb fra Komplett. Håper og ha den på plass til helgen - så kan jeg kjøre en fullstendig reinstallasjon av alt og installer Windows 7 samtidig!

Målet er først og fremst et mer robust operativsystem og mulighet for remote dekstop på laptopen - blir det en lydmessig gevist i tillegg er det bonus!

Takker for hjelpen!

Mvh
OMF
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
hmm.. slik jeg har forstått det er det kun 160gb utgaven som har TRIM støtte.... 80Gb utgaven har det ikke :|
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skal snekre sammen en ny HTPC om ikke så lenge. Jeg går utifra at det er helt uproblematisk å bruke AMD hovedkort og CPU når man skal bruke Intel X25-m SSD?
 
N

nb

Gjest
SSD fra Intel eller hvemsomhelst andre bruker SATA som andre harddisker, så leverandør av annen hardware spiller ingen rolle.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
SSD disker er framtiden, kommer aldri til å gå tilbake til snurredisker.
Byttet til Intel sin X25-M Gen2 80Gb i min Macbook og det merkes for å si det sånn.
 
Topp Bunn