SSD Disker

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
bambadoo skrev:
Tenkte å trykke inn en win7 versjon i neste uke på ssd disken.
Som systemdisk har jeg aldri hatt mer enn ca. 50GB.
Hvor får man tak i disse Win7 versjonene....?

Er det noen negative sider med å bruke SSD som OS drive...? Hvor mye høyere feilrate har de...+

mvh
OMF
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
SSD bør ha støtte for TRIM.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.153
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Endelig innstallert. En win7 enterprise installasjon. Virker foreløpig veldig bra.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Kjører med Pro-versjonen her, bruker VLK fra jobben i og med at vi er MS Service Provider. Funker gull her med SSD så langt... Kjører med 2xCorsair 120GB i Raid0 på Dell Precision M6400 lappis....
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Many sites on the web also tell SSD users to disable the paging file because it allegedly wears down the disk too much. While the paging file is an active file on your computer it is not written to as much as you would suspect. According to Microsoft, reads to the paging file outnumber writes by about 40 to 1. Additionally, Microsoft recommends placing the paging file on a SSD claiming, “there are few files better than the pagefile to place on a SSD.”

-dette og at diskfragmentering "søpler" ned disker har vært SSD'enes store problem. Artikkelen ble postet 6/3/2009 slik at så langt jeg vet, så skal gen. 2 av Intels siste SSD'er støtte TRIM og dermed motvirke dette.
 
N

nb

Gjest
bjornh skrev:
-dette og at diskfragmentering "søpler" ned disker har vært SSD'enes store problem. Artikkelen ble postet 6/3/2009 slik at så langt jeg vet, så skal gen. 2 av Intels siste SSD'er støtte TRIM og dermed motvirke dette.
Jeg kjøpt en slik 2. gen Intel her om dagen, fyren på databutikken (en av den typen som ser ut som han har greit på ting...) sa at det kreves en firmware-update av disken for TRIM-støtte, denne er ventet i løpet av året.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.153
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kom en firmware oppgradering i Juli/August. Min var allerede flashet med denne. (9g) Defrag skal funke i bunn og grunn. Leste en artikkel om det igår. Finner den ikke idag.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Jeg kan oppfattes negativ til SSD'er. Jeg er ikke det, men jeg er kritisk til hvor bra de foreløpig er i forhold til barnesykdommer og pris. Om 2-4 år så er de trolig ganske mainstream og velfungerende. I mellomtiden så forbeholdes de etter min mening entusiaster. Men jeg skal tviholde på Raptor X'n min en stund til.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.153
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvorfor vente når de pr.idag er bedre enn vanlig ;) Iflg. kilder låter de bedre også, samt at batteriet varer lenger på laptopen. Ikke så utsatt for støtproblemer etc.
Men prisene vil gå ned, og diskene blir bedre og bedre.

Akkurat som flatskjermer.
 
N

nb

Gjest
Har akkurat puttet inn en SSD i HTPCen min sammen med installasjonen av Windows 7. Det går i alle fall unna som et olja lyn sammenlignet med en standard harddisk. Alt går mye kjappere - uten tvil den største ytelsesoppgraderingen jeg har gjort i forhold til daglig bruk. Løp og kjøp! Nå har HTPCen min ikke vært plaget med støy, men det ble merkbart stillere når knitringen fra disken forsvant, men nå skal det sies at akkurat nå står HTPCen en halv meter unna øret med topplokket av, vanligvis står den et annet sted. Når alt er installert og PCen er startet så merker man neppe særlig endring i ytelsen kontra vanlig disk, men diskintensive saker er MYE kjappere nå enn før.

Jeg kjøpte en 80GB disk, det holder lenge til systemdisk, i alle fall på HTPCen, til den stasjonære skal jeg kjøpe 160GB tror jeg siden det er mye mer installert på den.

At det låter bedre med SSD tror jeg sånn ganske langt under middels på, men det er absolutt et poeng å bli kvitt diskstøyen om man er plaget med slikt. Å lagre musikksamlingen på SSD blir fort en dyr hobby, 160GB-disken ligger nå på rundt 3500 kroner. Det treng som regel monteringsbraketter i tillegg siden disken er 2.5". De er det HiFi-prising på. Jeg kjøpte mine for 125 kroner for to metallskinner. 10 kroner hadde vært riktigere pris;)

Intel har ikke produsert nok disker, så tilgjengelighten er litt så som så, men det ordner seg sikkert etter hvert.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Hvorfor vente når de pr.idag er bedre enn vanlig ;) Iflg. kilder låter de bedre også, samt at batteriet varer lenger på laptopen. Ikke så utsatt for støtproblemer etc.
Men prisene vil gå ned, og diskene blir bedre og bedre.

Akkurat som flatskjermer.
Tester viser at batteritiden IKKE nødvendigvis forlenges ved å bruke SSD i stedet for harddisk. Så langt alle tester jeg har sett så langt er det ikke noe å hente på det -men man har markedsført dette uten at det nødvendigvis holder stikk. Men med tiden vil nok også energieffektive SSD'er for laptoper bli markedsført.

Dette er den raskeste 7200rpm disken for øyeblikket: http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=103754&cat_id=9 og er raskere enn Western Digital sine Black Edition 750Gb, 1Tb, 1,5Tb og 2TB med 32Mb cache. Velociraptor er raskere med sine 10 000rpm , men 300Gb koster 4 ganger så mye...

-så det handler om pris og modning av teknologien (dvs. nye og bedre kontrollere) etter min mening når det kommer til SSD. Når man får 2-500Gb til noenlunde samme pris som en harddisk så er det ikke lenger så mye å lure på lenger. Men jeg vil ikke være "beta-tester" enda....
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
For min del betyr ikke kapasiteten allverdens når det kommer til SSD disker, 80-160 GB holder i massevis til en systemdisk. Jeg har en 80 GB x-25m g2 og selv med hele CS4 pakken, et par spill samt en del andre greier er den knapt halvfull. Jeg er også uendelig glad jeg er kvitt den gamle Raptor X-en min, den var en bråkebøtte av dimensjoner. Når det gjelder IOPS ytelse så er det ikke snakk om litt forskjell, det er en helt annen verden. Selv Velociraptor og 15K disker i raid0 klarer ikke å holde følge på det punktet. Selvsagt kommer utviklingen til å gå sin gang, men jeg ser ingen grunn til å ikke kjøpe Intel x25-m g2 i dag foruten prisen. Med tanke på hva man betaler for andre PC-komponenter synes jeg heller ikke den er så fryktelig dyr, spesielt med tanke på ytelsen.

I overskuelig fremtid kommer nok snurredisker til å være det beste alternativet til lagring, iallefall med tanke på pris/kapasitet. Til laptopper hadde det vært greit med SSD enheter med større kapasitet, men jeg er i grunn ikke avhengig av allverdens med plass der heller.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Bråkte Raptor X'n din? sikker på at det ikke var en eldr Raptor? Min 150Gb bråker ikke merkbart mye mer enn 750Gb mine fra WD. KAn hende vi har brukt helt ulike oppheng.

Men helt enig, veien det går, er nok mot SSD. Men som alltid, er nisjeprodukter som dette forbeholdt de med særlig interesse og vilje til å spandere på seg dette foreløpig.
 
N

nb

Gjest
bjornh skrev:
Men helt enig, veien det går, er nok mot SSD. Men som alltid, er nisjeprodukter som dette forbeholdt de med særlig interesse og vilje til å spandere på seg dette foreløpig.
Litt uenig i det - man skal prise sin egen tid og frustrasjon ekstremt lavt før det ikke lønner seg å gå over til SSD. 1600 kroner for den ytelsesøkningen det representerer er giveaway spør du meg... Harddisken har vært den virkelig store flaskehalsen i datamaskiner i flere år, ytelsen på alt annet har gått til himmels, mens diskene har stått ganske på stedet vil utover prisen pr gigiabyte lagringsplass.
 
O

Oblivion

Gjest
nb skrev:
bjornh skrev:
Men helt enig, veien det går, er nok mot SSD. Men som alltid, er nisjeprodukter som dette forbeholdt de med særlig interesse og vilje til å spandere på seg dette foreløpig.
Litt uenig i det - man skal prise sin egen tid og frustrasjon ekstremt lavt før det ikke lønner seg å gå over til SSD. 1600 kroner for den ytelsesøkningen det representerer er giveaway spør du meg... Harddisken har vært den virkelig store flaskehalsen i datamaskiner i flere år, ytelsen på alt annet har gått til himmels, mens diskene har stått ganske på stedet vil utover prisen pr gigiabyte lagringsplass.
SSD har etter min mening vært en fornuftig investering i lang tid.
Etter over et år med støyfri bærbar (MacBook Air med SSD) er jeg like strålende fornøyd.
Kjører også Windows XP under Parallels Desktop og oppstart av Windows XP går 25 sekunder nå, men nyinnstallert startet Windows XP på mellom 10 og 15 sekunder...
Også OSX starter bråkjapt med SSD.
Det mest ekstreme var hastigheten på Windows XP innstallasjonen..

Har også en iMAC med dobbelt så rask CPU og dobbelt minnestørrelse, men med standard harddisk.
Den "pinglete" MacBook Air er raskere på oppstart og på det meste jeg gjør...
Størst forskjell er det på endel Windows applikasjoner slik som AutoCad som må skrive til disk mellom kommandoer - med SSD er dette umerkelig - med standard harddisk blir tidsforsinkelsen et irritasjonsmoment...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.153
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.153
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Fra Intel sine sider.


02HA Firmware Upgrade for Windows 7* Systems - Unavailable

Intel has been contacted by users with issues with the 02HA firmware upgrade on Windows 7* systems and are investigating. We take all sightings and issues seriously and are working toward resolution. We have temporarily taken down the firmware update while we investigate.

Thank you for your patience.


Så ikke flash diskene deres. Det gjorde jeg og angrer nå.
Intel ssd toolbox funker ikke lenger heller.
 
N

nb

Gjest
Lønner seg sjelden å være blant de første som gjør noe i dataverdenen, men dette var litt drøyt. Jeg har ikke flashet min og det ser ut som jeg skal vente ennå litt lengre med det.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg bruker nå 2x Mtron SSD i Raid-0 ... Med raidkontrollerkort... Som os-disc (Server spec ssd's), dette er dyrt, ca 100kr pr GB...
Å du milde måne!!! Å hildrande du!!! :eek:
SSD er kommet for å bli, det er ikke mer å si om den saken!

Mtron = Ikke så ekstremt lese/skriveraske, men I/O belastbare.

Jeg har også swap-file området mitt i ram... ;D (Det er 2 program som ordner dette: Ram Idle og Farstone (Vhd pro))
Det er også mulig å gi SSD'ene en "ram cache" med dette oppsettet, men det gjør ikke jeg da)
Det er faktisk ett triks som ytterlige speeder opp en pc... En ide til de som gidder å se på det kanskje?
Ram Idle er ett program som presser kjernen i Windows å laste seg i og kjøre fra ram, den presser ogaså DLL filene å forbli i ram, men
den holder oversikt på at bare de DLL's ene som faktisk trengs i de programmene som kjører i øyeblikket er der, de andre "laster den ut" om de ikke lenger er i bruk. Alt dette holder max ramm tigjengelig hele tiden. Jeg har da 4Gig ram i et XP PRO oppsett. Altså 512mb mer enn adresserbart. Men... grafikkortet mitt bruker disse 512 ekstra som en buffer, så de går ikke til spille.

Det jeg mener er... å bare døtte inn en SSD er ikke alt man kan gjøre, man kan utnytte det faktum at ram er billig idag!!! Og da får man også mer muligheter til å ytterlige få opp hastigheten.
Så mye ram som mulig, det er og har også vært lurt alltid... det vil også, rett brukt, utnytte SSD'ene enda bedre.

mvh
 

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Innlegg
440
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg kan gi mit besyv med her.
Jeg har kjøpt ny pc med en OCZ Vertex på 60 GB. Denne er UTROLIG rask!
Jeg booter Windows 7 på under 15 sekunder, alle mindre applikasjoner (Internet Explorer, Office Word, Excel, etc.) startes instant, Visual Web Developer 2008 Express Edition startes på under 1 sek; WoW på 6. Jeg har ikke hatt et eneste problem med denne disken. Ingen lag eller annet som man hører om med andre.
Jeg hadde OCZ Vertex Turbo 30 GB, som var enda raskere, men den var også dyrere og for liten.
Jeg kan kun anbefale denne. Vet ikke om SSD generelt er så gode som denne, men denne er ihvertfald helt topp! Når økonomien smiler igjen, skal jeg ha meg endnu en disk og sette i raid-0 setup.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Hvis hastighet er viktig så er det ingetning som slår Fusion IO sine PCI-E kort, opptill 750 MB/s lesehastighet og 500 MB/s skrivehastighet.
Pris rundt 850 dollar for 80 GB
Disse bruker ikke sata, men PCI-Express 4X slot så du kan bruke SATA portene til lagringsdisker

http://www.fusionio.com/products/
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
359
Antall liker
86
Kan anbefale SSD på det varmeste. Bortsett fra prisen da.
Har akkurat installert XP på en 80 gig intel disk. Kjapp og stille.
Nå var det noen år siden jeg reinstallerte windows da. Så hadde vel fått litt kjappere maskin med kun en fersk windows. :p
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Det blir spennende å se hvor lenge 600MB/s faktisk er tilstrekkelig for SSD enheter som kommer årene fremover, utviklingen går jo meget raskt. Jeg gleder meg til ioXtreme og tilsvarende PCIe løsninger faller nok i pris, det er trolig veien videre for stasjonære maskiner.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Svirre skrev:
Det blir spennende å se hvor lenge 600MB/s faktisk er tilstrekkelig for SSD enheter som kommer årene fremover, utviklingen går jo meget raskt. Jeg gleder meg til ioXtreme og tilsvarende PCIe løsninger faller nok i pris, det er trolig veien videre for stasjonære maskiner.
Problemt med IO drevet er at det pr. idag ikke kan bootes fra, men en kommende driver oppdatering skal fikse det, kjørers de da i raid så kan en teoretisk boote opp windows på 1 sekund :D Om 5 år er plate disker like aktuelt som floppydisk er i dag.
Problemet med å lage raskere disker er sata grensesnittet, sata 6Gbit/s vil ikke klare mer en 600 MB/s transfer hastighet. Derfor må det først komme et nytt grensesnitt eventuelt 4 generasjons sata port.PCI-X klarer 1064 MB/s
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
...jeg er ikke så sikker på at platedisker er borte om 5 år, snarere høykapasitet og masselagring.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.153
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Platedisker kommer til å bli brukt til lagring av data som ikke brukes mye. SSD (eller annen tilsvarende type) for data som brukes ofte, raske platedisker (fibre channel) for data som bruker relativt ofte og billige og store disker for data som brukes sjelden.

Det finnes analyseverktøyer for denne "inndelingen" allerede.

Jeg tenker nå på større organisasjoner og ikke hos hver enkelt, selv om analogien gjerne kan brukes her også.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Harddisker får stadig større kapasitet og er "billige" pr. Gb og det tar nok nok mer enn 5 år før SSD utkonker HD'ene der. Derfor tror jeg at jeg, og mange andre brukere såvel som masselagringsenheter f.eks. i det offentlige og private kommer til å bruke harddisker til masselagring. Men til OS og slikt, og sikkert bærbare og maskiner med ikke altfor mange giga så vil nok SSD være temmelig dominerende.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
I dataverden er 5 år ganske lenge.
For 5 år siden kostet 1 GB usb pinne rundt 1000,- nå får du 32/64 GB for det samme, og 128GB er kommet på markedet. Så at vi i 2015 kjøper platedisker tviler jeg på
Det er jo på markedet i dag SSD lagringsløsninger på 2TB, prisen er høy men +5000 USD, men om 5 år er nok denne nede på et folkelig nivå.
Når volumet øker faller prisene, og fremover vil fler å fler ta ibruk SSD og da vil prisen som følge av det falle
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.153
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Så en graf når jeg var på en presentasjon av forskjellige lagringsløsninger. Firma EMC2 og Cisco (cloud computing)

Med den pris og ytelses utvikling bl.a. SSD gjennomgår for tiden så går det ikke lang tid nei. SSD er allerede relativt rimelig i forhold til Fibre channel.
Men ok - s-ata standarden er rimelig pr idag.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Når det gjelder forbrukerelektronikk så begynner oppgraderingen til SATA 6Gbit/s nå med noen få hovedkort, og den overgangen vil fortsette "sakte" men sikkert i 2010-2011. De første produktene med SATA 6Gbit/s er såvidt tilgjengelig for forbrukere, og på hovedkortsiden gjelder det for øyeblikket kun et par av 6-8 SATA kontakter. Mens SSD kommer (og kommer til å fortsette å være et dyrt alternativ til harddisk) vil harddisker tilbys med stadig større kapasitet (særlig pr. plate) så tror jeg ikke de frem mot 2015 er utkonkurrert. De vil finnes der for de som behøver et stort antall gigabyte til masselagring. Nye, mer strømgjerrige disker med et stort antall gigabyte vil komme, som er større enn dagens 2Tb. SSD er foreløpig for entusiaster, og vil fortsette å være det et par år fremover pga. størrelse og pris. På serversiden vil SSD nok komme til å overta ettersom serverparkene byttes ut fremover, hvis jeg gjetter litt ukvalifisert. Men neppe for å lagre et stort antall data inne 2015, men heller OS og programmer.
 

HKviking

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
120
Antall liker
14
Jeg skaffet meg det siste SATA 6g USB 3 kortet fra ASUS for et par uker siden. Foreløbig så er det ingen SSD på markedet enda (noen er allerede annonsert). Slik jeg ser det så er det liten mulighet for ordinære hard disker å klare å levere opp imot det 6g kan klare. SSD er tingen for hastighet. Spesielt på server siden så tipper jeg SSD vil ha mye å si men foreløbig er det for kostbart å stappe 8TB med SSD i en WHS for hjemmebruk.
 
Topp Bunn