Squeezebox!!!

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
breuer skrev:
Thænk yu, thænk yu. Bestilte en 2TB variant i morges. :) Mailet inn bestillingen 09:10, og fikk svar 09:15. Han hadde desverre ikke tid til å montere i diskene før i ettermiddag, så han fikk ikke sendt den før i morgen tidlig! ;D

Har somlet lenge nok med det gamle brommet mitt. :p
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.255
Antall liker
4.901
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
coolbiz skrev:
Forresten fikk jeg en liten støkk av squeezeboxen min i dag. Etter oppgradering av slimserver fra 6.5.1 til 6.5.2 og tilhørende firmware-oppgradering, viser nå squeezeboxen min en Logitech-logo når den skrus på :mad:
Fra 6.5.2 til 6.5.3 skulle det være. :-[
Logoen på web-grensesnittet til Slimserver er også endret.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.736
Antall liker
3.932
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg tok en titt på changeloggen 6.5.2-> 6.5.3, og kunne egentlig ikke se noe som gjør det nødvendig/ interessant å bytte. Har du observert noen endringer som gjør det bryet verdt?
EDIT: Forresten, glem det. Tok meg hele 2 minutter.


Bernt K
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.255
Antall liker
4.901
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
berxter skrev:
Jeg tok en titt på changeloggen 6.5.2-> 6.5.3, og kunne egentlig ikke se noe som gjør det nødvendig/ interessant å bytte. Har du observert noen endringer som gjør det bryet verdt?
EDIT: Forresten, glem det. Tok meg hele 2 minutter.


Bernt K
Tok meg 30 sekunder. ;D
Sjekket ikke changeloggen til en forandring; bare oppgraderte av gammel vane. Har en mistanke om at de dobbel-oppførelser av låter som før var på enkelte album ble borte nå, men er ikke helt sikker. 6.5.1 (RedHat) hadde en lei minnelekkasje som 6.5.2 kurerte.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.736
Antall liker
3.932
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
coolbiz skrev:
berxter skrev:
Jeg tok en titt på changeloggen 6.5.2-> 6.5.3, og kunne egentlig ikke se noe som gjør det nødvendig/ interessant å bytte. Har du observert noen endringer som gjør det bryet verdt?
EDIT: Forresten, glem det. Tok meg hele 2 minutter.


Bernt K
Tok meg 30 sekunder. ;D
Sjekket ikke changeloggen til en forandring; bare oppgraderte av gammel vane. Har en mistanke om at de dobbel-oppførelser av låter som før var på enkelte album ble borte nå, men er ikke helt sikker. 6.5.1 (RedHat) hadde en lei minnelekkasje som 6.5.2 kurerte.
2 minutter med downloaden og reset av firmwaren i skvisboksen, da vettu...

Bernt K
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.255
Antall liker
4.901
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Enkel NAS-basert Slimserver-server?

roffe skrev:
(..klippe, klippe...)

Det var betydelig rimeligere, men fortsatt for dyrt. Synes egentlig at 1500-2000 kr er nok i tillegg til diskene. Altså snakker vi (for meg) en makspris på rundt 2500-3000 kr for NAS-server m 1stk 500Gb disk eller 3500-4000kr for NAS-server med 2stk 500Gb disker. Løse 500Gb-disker får man jo under 1000-lappen nå.
Forstår at du vil ha noe lite, nett og stillegående.
Jeg er med på at en ren NAS-løsning er tiltalende, men de rimeligst er ofte både trege, lite fleksible, og ikke så stillegående som man kunne ønske.

Jeg mener fremdeles at dersom man er littegrann IT-kyndig, er en PC med egnet operativsystem en rimeligere, fleksiblere og kraftigere løsning. Med f.eks FreeNAS eller lignende open source programvare, er overgangen fra en "ekte" NAS-boks temmelig flytende, sånn rent betjeningsmessig.
Priseksempel (multicom.no):

Shuttle SS21T (skoeske barebone): 1305,-
CPU AMD Sempron 3400+ 359,-
Minne 512MB DDR2 238,-
Disk Hitachi 500GB 1118,-
------------------------------------------
Sum, komplett server 3020,- (pluss frakt)


:D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Enkel NAS-basert Slimserver-server?

coolbiz skrev:
roffe skrev:
(..klippe, klippe...)

Det var betydelig rimeligere, men fortsatt for dyrt. Synes egentlig at 1500-2000 kr er nok i tillegg til diskene. Altså snakker vi (for meg) en makspris på rundt 2500-3000 kr for NAS-server m 1stk 500Gb disk eller 3500-4000kr for NAS-server med 2stk 500Gb disker. Løse 500Gb-disker får man jo under 1000-lappen nå.
Forstår at du vil ha noe lite, nett og stillegående.
Jeg er med på at en ren NAS-løsning er tiltalende, men de rimeligst er ofte både trege, lite fleksible, og ikke så stillegående som man kunne ønske.

Jeg mener fremdeles at dersom man er littegrann IT-kyndig, er en PC med egnet operativsystem en rimeligere, fleksiblere og kraftigere løsning. Med f.eks FreeNAS eller lignende open source programvare, er overgangen fra en "ekte" NAS-boks temmelig flytende, sånn rent betjeningsmessig.
Priseksempel (multicom.no):

Shuttle SS21T (skoeske barebone): 1305,-
CPU AMD Sempron 3400+ 359,-
Minne 512MB DDR2 238,-
Disk Hitachi 500GB 1118,-
------------------------------------------
Sum, komplett server 3020,- (pluss frakt)


:D
Lager du en slik trenger du jo ikke en SB heller... koble denne til anlegget via en ok DAC eller et ok USB lydkort så har du godt utvalg i avspillerprogrammer. Som en bonus kan du jo bruke den til film også.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.255
Antall liker
4.901
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Enkel NAS-basert Slimserver-server?

Gjestemedlem skrev:
(..klipp..)

Priseksempel (multicom.no):

Shuttle SS21T (skoeske barebone): 1305,-
CPU AMD Sempron 3400+ 359,-
Minne 512MB DDR2 238,-
Disk Hitachi 500GB 1118,-
------------------------------------------
Sum, komplett server 3020,- (pluss frakt)


:D
Lager du en slik trenger du jo ikke en SB heller... koble denne til anlegget via en ok DAC eller et ok USB lydkort så har du godt utvalg i avspillerprogrammer. Som en bonus kan du jo bruke den til film også.
Det er mange måter å flå en katt på, ja. Med oppsett slik du foreslår pluss et Bluetooth kort og en Bluetooth-mobiltelefon med Salling Clicker programvare på, har du i tillegg fjernkontroll med fargeskjerm à la Sonos.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.969
Antall liker
1.302
Sted
Nadadouro, Portugal
Firmwaren er oppdatert etter at den forrige skapte gigantiske problemer med artist, og komponist tags.
Jeg hadde store problemer med Mark Knopfler bl.a.
Men nu har jeg også slettet komponist tags på de album der var problemer med.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.255
Antall liker
4.901
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Enkel NAS-basert Slimserver-server?

coolbiz skrev:
Shuttle SS21T (skoeske barebone): 1305,-
CPU AMD Sempron 3400+ 359,-
Minne 512MB DDR2 238,-
Disk Hitachi 500GB 1118,-
------------------------------------------
Sum, komplett server 3020,- (pluss frakt)
Jeg glemte at man må ha en CD-ROM leser for installasjon av operativsystemet også. Pris fra kr. 77,- (CD-leser) til ca. 300,- (DVD-brenner). Da kan du evt. rippe og brenne CD-er lokalt på serveren også... Uansett blir det ikke store utlegget.
 

HansO

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Innlegg
42
Antall liker
0
jowil skrev:
breuer skrev:
Thænk yu, thænk yu. Bestilte en 2TB variant i morges. :) Mailet inn bestillingen 09:10, og fikk svar 09:15. Han hadde desverre ikke tid til å montere i diskene før i ettermiddag, så han fikk ikke sendt den før i morgen tidlig! ;D

Har somlet lenge nok med det gamle brommet mitt. :p
Er NAS'n på vei allerede ? isåfall meget kjapp og god service.
Sitter litt på gjerdet når det gjelder kjøp av en NAS, men er "masseplass" seriøse er det mulig jeg kommer til å bestille der.
Deler du erfaring etterhvert ? :)
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
HansO skrev:
jowil skrev:
breuer skrev:
Thænk yu, thænk yu. Bestilte en 2TB variant i morges. :) Mailet inn bestillingen 09:10, og fikk svar 09:15. Han hadde desverre ikke tid til å montere i diskene før i ettermiddag, så han fikk ikke sendt den før i morgen tidlig! ;D

Har somlet lenge nok med det gamle brommet mitt. :p
Er NAS'n på vei allerede ? isåfall meget kjapp og god service.
Sitter litt på gjerdet når det gjelder kjøp av en NAS, men er "masseplass" seriøse er det mulig jeg kommer til å bestille der.
Deler du erfaring etterhvert ? :)
Skal skrive noen ord når jeg får den. Kommer forresten i oppkrav.

:)
 
M

marsboer

Gjest
Jeg bruker nå FreeNAS med SlimNAS plugin (dvs slimserver på FreeNAS) og det fungerer utmerket.
FreeNAS kjører på et 2gb compact flash kort til 250 kr eller noe samt en 750gb ren lagringsdisk.
Kjøpte i tillegg en hotswap modul til disken for enklere å kunne ta ut denne.

Enkelt, koster svært lite, spesielt dersom man har en pc stående slik som jeg hadde, og kraftig.
Selve installasjonen tror jeg bestemor kunne klart. Installasjonen består av å laste ned slimnas isoen, brenne den på en cd, boote maskinen på cden og velge install to hard drive/flash eller hva man nå har.

Det er det :)
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Og da var squeezeboxen oppe å gå
Nå må en vel lese litt bruksanvisning ..eller??
Kommer sikkert med en del spørsmål etterhvert ( er ikke verdensmester innen data akkurat ::) )
Mvh Jan I
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
TAKKER Niels
Der er nok en del tips
Morsomt dette her :) :)
Mvh Jan I
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Enkel NAS-basert Slimserver-server?

coolbiz skrev:
roffe skrev:
(..klippe, klippe...)

Det var betydelig rimeligere, men fortsatt for dyrt. Synes egentlig at 1500-2000 kr er nok i tillegg til diskene. Altså snakker vi (for meg) en makspris på rundt 2500-3000 kr for NAS-server m 1stk 500Gb disk eller 3500-4000kr for NAS-server med 2stk 500Gb disker. Løse 500Gb-disker får man jo under 1000-lappen nå.
Forstår at du vil ha noe lite, nett og stillegående.
Jeg er med på at en ren NAS-løsning er tiltalende, men de rimeligst er ofte både trege, lite fleksible, og ikke så stillegående som man kunne ønske.

Jeg mener fremdeles at dersom man er littegrann IT-kyndig, er en PC med egnet operativsystem en rimeligere, fleksiblere og kraftigere løsning. Med f.eks FreeNAS eller lignende open source programvare, er overgangen fra en "ekte" NAS-boks temmelig flytende, sånn rent betjeningsmessig.
Priseksempel (multicom.no):

Shuttle SS21T (skoeske barebone): 1305,-
CPU AMD Sempron 3400+ 359,-
Minne 512MB DDR2 238,-
Disk Hitachi 500GB 1118,-
------------------------------------------
Sum, komplett server 3020,- (pluss frakt)


:D
For meg er størrelse temmelig viktig. Synes den Shuttle-boksen (31x31x19cm) er ganske stor, og i tillegg får jeg en masse jobb med OS-installering, samt å sette seg inn i Linux-verdenen anno 2007 (sist jeg kikket innom var over 4 år siden).

Jeg har ikke tenkt å sette opp noen PC for dette. Det er for mye jobb, synes jeg. Jeg ser fortsatt etter en NAS-løsning med mulighet for enkel oppgradering med Slimserver-plugin.
 
S

Stover

Gjest
Har lest deler av denne tråden, men tillater meg å spørre.

Hva er forskjellen på Squeezebox-Dac, kontra laptop- Dac? Lydkvalitet og brukervennlighet.
Eller er dette 2 vidt forskjellige løsninger? Leser også med interesse reportasjen fra P.Dale i siste Fidelity.

Laptop- Stello dac220, lovprises og settes opp mot cdp fra EMM Lab?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
stover skrev:
Har lest deler av denne tråden, men tillater meg å spørre.

Hva er forskjellen på Squeezebox-Dac, kontra laptop- Dac? Lydkvalitet og brukervennlighet.
Eller er dette 2 vidt forskjellige løsninger? Leser også med interesse reportasjen fra P.Dale i siste Fidelity.

Laptop- Stello dac220, lovprises og settes opp mot cdp fra EMM Lab?
Lydkvaliteten fra Laptop/DAC kan være like bra som fra en SB/DAC.
Brukervennligheten til en SB er basert på størrelsen, oppstartshastigheten og enkelheten.
Brukervennligheten til en Laptop går på fleksibilitet, portabilitet og grafikkstøtte. (Wifi, Trådløs USB, Trådløs S/Pdif)
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
stover skrev:
Har lest deler av denne tråden, men tillater meg å spørre.

Hva er forskjellen på Squeezebox-Dac, kontra laptop- Dac? Lydkvalitet og brukervennlighet.
Eller er dette 2 vidt forskjellige løsninger? Leser også med interesse reportasjen fra P.Dale i siste Fidelity.

Laptop- Stello dac220, lovprises og settes opp mot cdp fra EMM Lab?
Hei,

Testet en Div x mediabox mot min pc/usb kopling og StelloDAC; PC direkte mot Stello var overlegen!
Bare koser meg med PC og Stello DAC; hva skal jeg med Squeezebox???
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Etter litt "utenom hifi" så har jeg begynt å leke meg med SBen igjen.
Derfor har jeg noen spørsmål:
1. Hvilke/t program bruker dere for å rippe deres egne CDplater med?
2. Har til nå kun hørt på lyd jeg har fått (MP3) og var ikke spesielt imponert.
Men når jeg nå har rippet en CD til MP3 og med 320kbps ( brukte Windows mediaplayern nr 11)
så ble jo dette mye bedre. Så hvilken bithastighet er "minimum" med god lyd (uten nevneverdig tap) ?
Har jo lest om dette FLAC men hvilket program må jeg bruke da? Eller kan dette også gjøres i mediaplayeren ?
3. Kan utgangssignal stilles opp på SqBoxen slik at en får mer volum på max med volumkontrollen til SQen ?

Mvh Jan I
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.255
Antall liker
4.901
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jan_I skrev:
Hei
Etter litt "utenom hifi" så har jeg begynt å leke meg med SBen igjen.
Derfor har jeg noen spørsmål:
1. Hvilke/t program bruker dere for å rippe deres egne CDplater med?
2. Har til nå kun hørt på lyd jeg har fått (MP3) og var ikke spesielt imponert.
Men når jeg nå har rippet en CD til MP3 og med 320kbps ( brukte Windows mediaplayern nr 11)
så ble jo dette mye bedre. Så hvilken bithastighet er "minimum" med god lyd (uten nevneverdig tap) ?
Har jo lest om dette FLAC men hvilket program må jeg bruke da? Eller kan dette også gjøres i mediaplayeren ?
3. Kan utgangssignal stilles opp på SqBoxen slik at en får mer volum på max med volumkontrollen til SQen ?

Mvh Jan I
Hei Jan_I,

Disse spørsmålene har vel vært spurt og besvart før både på dette forumet og på Slim Devices forumet.

  • 1. Antar at du benytter Windows. Er du ute etter optimal kvalitet, er det Exact Audio Copy ("EAC")
    som er et av de aller beste alternativene (http://www.exactaudiocopy.de/). EAC er gratis
  • 2. Hvilken MP3-bitrate som er "tilstrekkelig" er det bare du selv som kan svare på. Vær obs på at bitraten ikke er eneste faktor. Selve MP3-enkoderne, som f.eks. "Lame", har blitt en hel del bedre de siste årene. Men med dagens lave diskpriser, ser imidlertid jeg ingen grunntil ikke å benytte FLAC eller et tilsv. tapsfritt format når man ripper egne CDer.
    FLAC-enkoderen (gratis, på http://flac.sourceforge.net) kan installeres som en "plug-in" til EAC (og andre rippe-programmer).
  • 3. Det er en innstilling i SlimServer du kanskje kan bruke. Du finner den ved å bruke web-grensesnittet, under "Player settings" -> "Audio" -> "Preamp Volume Control". Når jeg sier "kanskje", så er det fordi denne innstillingen
    er allerede satt til maks. fra fabrikken.


EAC er et veldig fleksibelt og kraftig program med mange innstillingsmuligheter. Det er derfor litt krevende å sette opp, før første bruk. Men etterpå er det bare på putte inn CDen og trykke på knappen. Det ligger ute en Squeezebox FAQ (http://angerman.net/squeezeboxfaq/book.html) som anbefales. Den inneholder også referanse til en Squeezebox/FLAC -spesifikk konfigurasjonsguide (http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=30959).


Lykke til!

(EDIT: reformattering..)
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei coolbiz
Tusen takk for fine og utfyllende svar :)
Det har nok sikkert vært svart på, men det er jo tusenvis av sider å gå igjennom så derfor spørsmål her på forumet. (litt lettere ;) )
Mvh Jan I ( som nok kommer med flere spørsmål om SqBox)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.969
Antall liker
1.302
Sted
Nadadouro, Portugal
Du kan også installere ITunes og bruke Lossless. Da får du samtidig et genialt bibliotek. Ripping kan du også gjøre, med "error correction" slått på.
Jeg har rippet 265 albums og har endda tilgode å høre en feil.
Du har kanskje nevnt det, men bruker du en separat dac for SB3 ? Det er et must hvis du vil ha god lyd..., analog ut fra SB3 er ikke videre bra.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.969
Antall liker
1.302
Sted
Nadadouro, Portugal
En Musical Fidelity var vel brukt af Stereophile i noen av testene de gjorde mener jeg, men jeg husker ikke modellen, du kan lese testen på Stereophile sin nettside, mener det var i testen av Transporter de brukte den.
Hvilken som helst dac er en forbedring tror jeg....her var forbedringen ihvertfald kolossal, plutselig hadde jeg bass, perspektiv og et mye større, distinkt lydbilde.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.255
Antall liker
4.901
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Musical Fidelity X-10V3 og Squeezebox

mikweb skrev:
Jeg vurderer å kjøpe en Squeezebox. Kan det være en ide å bruke x-10v3 på denne for å få bedre lyd, eller er jeg helt på jordet.

http://www.musicdirect.com/products/detail.asp?sku=AMUFIX10V3
Til syvende og sist en smakssak, men det som rør-trinnet du refererer til gjør vel ikke noe annet enn faktisk å legge på rør-forvrengning og -støy.

Tror du vil ha langt mer igjen for å bruke pengene på en ekstern D/A-konverter. Ønsker du å holde deg til MF, så kan X-DACv3 være et mulig alternativ:

 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.969
Antall liker
1.302
Sted
Nadadouro, Portugal
Åh, min feil, trodde faktisk det var x-dac på bildet, men det var jo rør bufferen. Derav svaret mitt. Sorry.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Noen som har tro på dette produktet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330949

Tenkte denne med 2x500gb plassert med kabel i switchen kunne gjøre at jeg kan kjøre SB3 uten PC? Er jeg helt på jordet eller? Har prøvd å lese meg frem til noe men hvordan får man Slimserver inn på denne boksen? Er det mer enn en dumboks?
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
hifiguru skrev:
Noen som har tro på dette produktet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330949

Tenkte denne med 2x500gb plassert med kabel i switchen kunne gjøre at jeg kan kjøre SB3 uten PC? Er jeg helt på jordet eller? Har prøvd å lese meg frem til noe men hvordan får man Slimserver inn på denne boksen? Er det mer enn en dumboks?
Funket ikke optimalt den linken, her er nettsiden til produktet:

http://www.netgear.com/Products/Storage/NetworkStorage/SC101T.aspx
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.255
Antall liker
4.901
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Under Slim Devices' community users forums, finnes det forum som heter "3rd party hardware" (http://forums.slimdevices.com/forumdisplay.php?f=18)og som sannsynligvis er beste sted å lete etter svar på spørsmålet ditt. Såvidt jeg kan se i farten, er det ikke mulig å installere Slimserver på NAS-boksen du refererer til.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
coolbiz skrev:
Såvidt jeg kan se i farten, er det ikke mulig å installere Slimserver på NAS-boksen du refererer til.
Fikk også dette svaret da jeg spurte " min dataleverandør/fixer "
Mvh Jan I
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Da sier jeg takk for rådet, var like før jeg trykte kjøp-knappen her..... :eek:

coolbiz: Hvordan fant du ut at ikke SS kan innstalleres her? Er det no spesiellt som er enkelt å se etter eller vet du om noe som fungerer 110%? Ønsker primært kabinett til to disker og synes det er greit å handle i Norge....
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.255
Antall liker
4.901
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
hifiguru skrev:
Da sier jeg takk for rådet, var like før jeg trykte kjøp-knappen her..... :eek:

coolbiz: Hvordan fant du ut at ikke SS kan innstalleres her? Er det no spesiellt som er enkelt å se etter eller vet du om noe som fungerer 110%? Ønsker primært kabinett til to disker og synes det er greit å handle i Norge....
Vel, et par ting..

Endel NAS-produkter kjører en variant av Linux og dermed kan som oftest Slimserver og den andre nødvendige programvare (Perl, MySQL) portes til dem. SC101T er forresten strengt tatt ikke et rent NAS-produkt ettersom den krever at driver-software installeres på hver klient. Dermed er den vel nærmest for et slags SAN (Storage Area Network) å regne.

Vær obs på at Infrant/Netgear ReadyNAS er den eneste NAS-dings som er offisielt støttet av Slim Devices. For de andre NASene på wiki-listen ovenfor er det entusiaster som laget fungerende versjoner av Slimserver. Det later til at disse fungerer utmerket, men du har altså strengt tatt ingen garanti for at fremtidige releaser av Slimserver blir gjort tilgjengelige for disse NAS-boksene. Dette er ikke nødvendigvis en stor ulempe, men kan være greit å være klar over.

Slimserver kan bare kjøres på NAS-bokser som er basert på Linux eller FreeBSD.
De NAS-løsningene som ser ok ut for Slimserver er (fra Slimserver wiki):
  • Infrant ReadyNAS NV+
  • Buffalo LinkStation
  • Thecus N2100
  • Synologi DiskStations (DS-101g+, DS-106 series, CS-406 series, DS-107 series, DS-207 series, CS-407 series)
  • Linksys NSLU2
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
coolbiz skrev:
hifiguru skrev:
Da sier jeg takk for rådet, var like før jeg trykte kjøp-knappen her..... :eek:

coolbiz: Hvordan fant du ut at ikke SS kan innstalleres her? Er det no spesiellt som er enkelt å se etter eller vet du om noe som fungerer 110%? Ønsker primært kabinett til to disker og synes det er greit å handle i Norge....
Vel, et par ting..

Endel NAS-produkter kjører en variant av Linux og dermed kan som oftest Slimserver og den andre nødvendige programvare (Perl, MySQL) portes til dem. SC101T er forresten strengt tatt ikke et rent NAS-produkt ettersom den krever at driver-software installeres på hver klient. Dermed er den vel nærmest for et slags SAN (Storage Area Network) å regne.

Vær obs på at Infrant/Netgear ReadyNAS er den eneste NAS-dings som er offisielt støttet av Slim Devices. For de andre NASene på wiki-listen ovenfor er det entusiaster som laget fungerende versjoner av Slimserver. Det later til at disse fungerer utmerket, men du har altså strengt tatt ingen garanti for at fremtidige releaser av Slimserver blir gjort tilgjengelige for disse NAS-boksene. Dette er ikke nødvendigvis en stor ulempe, men kan være greit å være klar over.

Slimserver kan bare kjøres på NAS-bokser som er basert på Linux eller FreeBSD.
De NAS-løsningene som ser ok ut for Slimserver er (fra Slimserver wiki):
  • Infrant ReadyNAS NV+
  • Buffalo LinkStation
  • Thecus N2100
  • Synologi DiskStations (DS-101g+, DS-106 series, CS-406 series, DS-107 series, DS-207 series, CS-407 series)
  • Linksys NSLU2
Det må jeg si var et pent utfyllende svar :eek:
Takk for masse lærerik info, bestilte meg en Linksys NSLU2 nå i første omgang så får vi se. Har et par eksterndisker med 3-400 Gb musikk som jeg kan tenke meg å flytte til loftet hvor switchen står så er alt ute av syne og så får jeg rydda litt på pulten også. samt at PC'n ikke bør være involvert. Har en småtreg PC som bruker lang tid på å åpne mapper gjennom SS mens guttungen spiller på den samtidig. Ny PC er på vei riktignok men det skal bli godt å få samlet musikken på loftet tror jeg.
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Denne boksen frista endel før, men etter å lest igjennom tråden så tror jeg at dette blir min neste invistering, men bare et par spørsmål først.

Skal jeg gå analogt eller digitalt ? Har en yamaha rx-v1700 surr.amp, noen som har en formening om hvilken dac som er best, ser for meg analogt fra sb og pure direct, men det er bare gjetting.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Hei!

Noen som vet hvordan jeg fjerner Pandora fra Squeezebox? Nå som jeg ikke får tilgang til "kanalene" mine lengre vil jeg gjerne ha fjernet dem fra menyen. Jeg har logget meg inn på Squeeze Network og valgt kanalene og trykket delete men får melding om at jeg ikke har en autorisert Pandora konto.

mvh,
OS
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
OS skrev:
Hei!

Noen som vet hvordan jeg fjerner Pandora fra Squeezebox? Nå som jeg ikke får tilgang til "kanalene" mine lengre vil jeg gjerne ha fjernet dem fra menyen. Jeg har logget meg inn på Squeeze Network og valgt kanalene og trykket delete men får melding om at jeg ikke har en autorisert Pandora konto.

mvh,
OS
Prøv under menyen for plugins i Slimserver....
 
Topp Bunn