Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    To ting som jeg er avhengig av med de originale squeezebox`ene;
    1.Å kunne ligge å slumre i sofaen med squeezebox fjernkontrollen i hånda, og kunne styre volum/skippe sanger uten å måtte kikke opp.
    2. Å enkelt kunne styre volum/velge sanger med 180-190 i puls på sykkelrulla i garasjen.

    Er sikkert mulig å få til en fjernkontroll på andre enheter også. Men de originale fungerer i hvert fall utmerket.
    Støtter bruk av knappekontroller jeg også. Men du ser meg kun på sykkelrulle helt ute av kontroll ;)

    Som andre har nevnt. Integrasjon med smartdevicer fungerer overraskende godt. Selv hadde vi Google sin lille Home en stund her i stua.
    Kunne bestille musikk med ønsket volume rett så treffsikkert. Men den gikk på hode ut når vi oppdaget at den lytter til all verdens tiden, — selv når det helt stille i rommet slo den seg på.

    Tenkte henge den opp i snekkerbua når det blir litt varmere i været. Greit når en står med hendene full av maling eller olje og be den hoppe over ABBA Waterloo når man har den på random play ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    HALLO SQUEEZEBOXVENNER!!
    Måtte rope for å vekke dere litt 😁😉
    Flere som har fått med seg den sømløse måten LMS 8.2.0 fletter Tidal og egen musikk på?
    Nå oppleves det som en og samme samling som du når i det samme grensesnittet.

    Kanskje det har vært sånn lenge, og bare jeg som har sovet i timen?
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    HALLO SQUEEZEBOXVENNER!!
    Måtte rope for å vekke dere litt 😁😉
    Flere som har fått med seg den sømløse måten LMS 8.2.0 fletter Tidal og egen musikk på?
    Nå oppleves det som en og samme samling som du når i det samme grensesnittet.

    Kanskje det har vært sånn lenge, og bare jeg som har sovet i timen?
    Jeg synes det er helt ulidelig upraktisk og uoversiktlig. Kan man velge bort dette på noen måte?
     

    cfuttrup

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    91
    Antall liker
    60
    Hei alle

    Jeg har en Raspberry Pi med strøm-problemer. Jeg bruker piCorePlayer og har en ApplePi DAC HAt installert. Det fungerte bra inntil midt sommeren, men nå blir det verre og verre. Har sluttet å bruke den. I øvrig enda engang takk til Rolf Inge for at han kunne gi meg en Touch PSU, ellers hadde jeg p.t. vært helt uten musikk.

    Jeg har tenkt om jeg kunne ombygge en PSU jeg tidligere har bygget til en Squeezebox Duet så den kan levere 5 Volt i stedet for 9 Volt. Er der noen elektronikk-kyndige som kan hjelpe meg? Her et bilde av strømforsyningen (med 30.000 uF lade-lytter): https://www.cfuttrup.com/duet/WLabs_PCB_small.jpg

    Bildet kommer i øvrig fra følgende side (fra min hjemmeside, hvor jeg beskriver prosjektet): https://www.cfuttrup.com/streamingaudio.html#hardwareupgrade

    Jeg ser at det er en 229C16 transformator, dette ser ut som det er en type C-core (?) og den kan vendes på 2 måter på printet henholdsvis til 115 Volt og til 230 Volt, og at der er 2 x 8 Volt ut ... på en måte blir dette så til godt 9 Volt på utgangen, jeg aner ikke hvordan. Oppgaven blir å bytte dette til en som er kompatibel med benene og kan loddes på printet, som har omtrent samme byggehøyde (dvs. den er forholdsvis lav og passer inn i boksen) ... men som leverer mindre spenning, så jeg får 5 Volt ut. Kan det stemme at trafoen hedder C16 og at 16 henviser til de 2 x 8? ... Og vil jeg kunne finne f.eks. en 229C9 som har samme størrelse men bare har 2 x 4.5 Volt i stedet? ... Husk, jeg skjønner omtrent ingenting vedr. elektronikk.

    Update: Det ser ut til at Hammond lager en 229C10 ... vet ikke om dette blir helt riktig: http://www.hammondmfg.com/229.htm

    Vennlig hilsen,
    Claus
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Rpi med psu som gir knapt med strøm blir ustabilt. En Apple ipad lader fungerer supert og er rimelig godt konstruert og støyfri.

    Den psu du linker til en nok en regulert med en standard l7809 regulator der. Bytt ut denne med en l7805 så regner jeg med at den regulerer ned til 5V. Husk kjøleribben.
    Evt. lm317 og da kunne det være greit med et skjema
     

    cfuttrup

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    91
    Antall liker
    60
    Hei bambadoo

    Takk for svar. Jeg skal sjekke hva som sitter ved kjøleribben, om det evt. er en I7809 regulator. :)

    Vennlig hilsen,
    Claus
     

    cfuttrup

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    91
    Antall liker
    60
    Hei, så ble det helg, og jeg fikk tid til å grave igjennom min elektronikk ute i boden. Dingsen som antagelig regulerer spenningen har følgende skrevet på seg:

    SC
    EZ1085ACT
    0011
    E93072A

    Dvs. Semtech Corp. EZ1085ACT. Den er i TO-220 hus. Gjerne la meg høre hva regulator jeg kan bytte denne ut med, for å få ca. 5 Volt.

    Vennlig hilsen,
    Claus
     
    Sist redigert:

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Har en litt eldre Toutch liggende. Lurer på om denne kan brukes sammen med TIDAL eller Spotify uten å måtte ha Pc og serverprogramvare kjørende? Kunne vært gøy å dratt den frem igjen for test.
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    468
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Hvor ble det av LMS 8.2.0? Mener jeg installerte denne og fikk flettet inn Tidal i egen musikk.
    Nå har jeg v8.1.1 og det er den siste som ligger på mysqueezebox.com
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    Om man innstallerer nightly build er "skjønner ikke" forståelig ;)

    Jeg forsøkte en kort tid noen år tilbake men gikk den gang lei av at biblioteket hele tiden ble skannet på nytt. Trolig var det hyppige endringer på denne koden akkurat da jeg forsøkte meg.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du trenger jo ikke skanne biblio på nytt selv om en ny build installeres.
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    468
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    LMS 8.2.0 er på plass men fortsatt er ikke Tidal flettet inn i 'min musikk' :unsure:
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    LMS 8.2.0 er på plass men fortsatt er ikke Tidal flettet inn i 'min musikk' :unsure:
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    468
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Takk, sjekket denne i går og alt OK. Så plutselig i dag er Tidal på plass igjen o_O
     

    Olderkongen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2008
    Innlegg
    51
    Antall liker
    6
    Noen som har en god løsning på å koble til LMS som står på annet nettverk i annet hus? Altså spille av musikk på SB fra hytten mens serveren med LMS og musikken på står hjemme? Er det i det hele tatt mulig?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gjør det hele tiden selv. Du må sette opp en VPN forbindelse hjem.
    Selvsagt mulig å "eksponere" selve tjenesten på internett men du er garantert å bli "hacket"..
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    VPN er løsningen. Men, vær litt obs på det om du bruker mobildata på hytta. Kan fort gå litt gigs :).
     

    Olderkongen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2008
    Innlegg
    51
    Antall liker
    6
    Noen som har en god løsning på å koble til LMS som står på annet nettverk i annet hus? Altså spille av musikk på SB fra hytten mens serveren med LMS og musikken på står hjemme? Er det i det hele tatt mulig?
    VPN er løsningen. Men, vær litt obs på det om du bruker mobildata på hytta. Kan fort gå litt gigs :).
    Takk!. Heldigvis fiber begge steder :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    VPN leverandør? det kan være innebygget i ruteren din (med mindre du bruker den originale ifra internettleverandøren din, de er litt mer kjipe som oftest).

    Har du en form for server hjemme kan du også benytte en VPN løsning på den sikkert ala OpenVpn og WireGuard (tror begge disse er gratis).

    Nå har du nok heller ikke Fast IP, noe som forværrer det hele litt.. men ikke umulig med DDNS ;). selv bruker jeg www.noip.com.

    Noen internettleverandører har din aktive IP på "Min Side" løsningen sin... så du kan eventuelt hente ut den de gangene den har byttet om.

    VPN klienten må enten ha et NAVN(DDNS) eller en IP for å koble seg opp mot. DDNS er også ofte en tjeneste du finner i ruteren din (men denne kan koste noen få kroner i året, gratis typer finnes også, NOIP er både gratis og betalbar)..
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    I prinsippet har vi hatt statisk IP adresse over flere år nå. Verken Altibox eller Telenor har byttet IP på vår adresse etter fiberkabler ble installert. Mulig er kravet om å ta vare på trafikkinfo gjort lettere for partene involvert om man ikke tukler med kundenes IP annet enn når man absolutt må.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    Etter en økt med å konvertere WAV arkivet til FLAC med ReplayGain tags ble det litt "gjensyn" med LMS server og diverse innstillinger. I den anlending ble et par "nye" plugger testet.

    Material Skin bringer LMS systemet inn i vårt århundre med HTML5. Denne overrasker stort siden jeg testet den første gang. Den har også et vagfritt mobile skin for telefon/nettbrett som gjør dedikerte apper unødvendig. Og brukermanual som er i lenken nedefor er det mange komersielle aktører som sikkert vil misunne.

    Installerer man Material Skin sammen med Music & Artist Information plugin har man på plass et par av de positive egenskapene mange digger ROON for. Moderne design og lett tilgang til utfyllende infromasjon om artisten som spiller. Med forbehold om at ROON kjøper slik informasjon fra mange kilder, mens denne pluggen kun benytter en åpen kilde så vidt jeg forstår.


    1619427989027.png
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Enorme problemer med LMS på mac 10.13.6. Har fått litt råd fra utvikler på squeezebox forum men dette er for avansert for meg gitt.
    Har installert igjen og igjen, slettet filer igjen og igjen, får alltid samme beskjed fra server loggen: there is already another server running.
    Dette kan ikke stemme!!
    Er vel LMS 8.2 jeg har nå, rører jeg ved innstiilinger i "Advanced Settings" fryser hele driten, system preferences virker ikke og maskinen må startes om igjen, dette fungerer bare ikke!
    Vil oppgradering til Catalina hjelpe?
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    LMS på mac 10.13.6
    ... there is already another server running
    Fra lignende problemer ikke relatert til LMS erfarte jeg at filer ikke blir slettet om de er "låst" grunnet de er lastet/åpne på systemet. Derfor må man sikre at filene ikke er lastet før man forsøker slette dem.
    Vet ikke om disse også virker på MAC?
    sudo service logitechmediaserver status
    sudo service logitechmediaserver stop
    sudo service logitechmediaserver start
    Ellers søk etter tips om kill kommando og liste prosesser

    Vil oppgradering til Catalina hjelpe?
    Trolig ikke da LMS da ville vært distribuert med ulike pakker for ulike versjoner av macOS. Catalina er 10.15 og macOS er allerede kommet til v.12 Monterey. Det sagt, det kan jo være at din nåværende installasjon har en skade som en oppgradering vil korrigere.

    Jeg vil gjerne stresse at macOS maskiner på tross av hva som sies på nett har godt av omstart når man kløner med ting som ikke virker og man mangler Master i bruk av Terminalvinduet ;)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Enorme problemer med LMS på mac 10.13.6. Har fått litt råd fra utvikler på squeezebox forum men dette er for avansert for meg gitt.
    Har installert igjen og igjen, slettet filer igjen og igjen, får alltid samme beskjed fra server loggen: there is already another server running.
    Dette kan ikke stemme!!
    Er vel LMS 8.2 jeg har nå, rører jeg ved innstiilinger i "Advanced Settings" fryser hele driten, system preferences virker ikke og maskinen må startes om igjen, dette fungerer bare ikke!
    Vil oppgradering til Catalina hjelpe?
    Kanskje det er andre prosesser som bruker de TCP portene som LMS vil ha? Hvis du kjører en netstat -a så kan du fort finne ut av det. LMS vil ha tcp/9000 i alle fall, pluss noen highports, som det skal godt gjøres om er opptatt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn