Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Uansett om du opplever lyden som bedre eller ei så vil det uansett aldri være feil å skru av unødvendig dill for å la det være igjen mest mulig CPU cycles til de tingene du ønsker at boksen skal drive med.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Touch-eiere foren eder! Ikke vær like treg som meg med å tørre og prøve ut TT 3.0.
    Kjør på og rapporter! ;)
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    :eek:
    Er det virkelig ikke flere her inne som ønsker å prøve ut et GRATIS tweak som i tillegg faktisk fungerer?
    Iallefall hos meg og noen andre "våghalser" som har turt å laste inn en liten sw snutt på Touch'n sin.

    Eg repeterar......:

    Les mer her:
    http://soundcheck-audio.blogspot.com/2011/11/touch-toolbox-30.html
    oppskriften kan virke lang og komplisert men den er veldig nøye og det går helt greit å komme gjennom på 20-30 min.
    Vel anvendt tid !

    RoDa har vært igjennom prosessen og laget en fin oppskrift her:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,60107.msg1274116.html#msg1274116

    Kjør på folkens ;)
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Noen som vet hva som er endre etter oppdateringen som kom på Touchen i natt?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Liotheles skrev:
    :eek:
    Er det virkelig ikke flere her inne som ønsker å prøve ut et GRATIS tweak som i tillegg faktisk fungerer?
    Hehe..foretrekker å bruke den som den er. Lyden var fortsatt så som så, selv med all out tweaking.
    Ikke verdt å gi opp de andre tingene for få en angivelig forbedring i lyden, når den allikevel er middelmådig.
    Har ikke DAC med S/Pdif-input, så denne delen har jeg ikke testet.

    De kunne kanskje likevel gjort et par av tweakene som standard i firmwaren.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Man skrev:
    Liotheles skrev:
    :eek:
    Er det virkelig ikke flere her inne som ønsker å prøve ut et GRATIS tweak som i tillegg faktisk fungerer?
    Hehe..foretrekker å bruke den som den er. Lyden var fortsatt så som så, selv med all out tweaking.
    Ikke verdt å gi opp de andre tingene for få en angivelig forbedring i lyden, når den allikevel er middelmådig.
    Har ikke DAC med S/Pdif-input, så denne delen har jeg ikke testet.

    De kunne kanskje likevel gjort et par av tweakene som standard i firmwaren.
    Hvordan implementeres all out tweaking?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Man skrev:
    Liotheles skrev:
    :eek:
    Er det virkelig ikke flere her inne som ønsker å prøve ut et GRATIS tweak som i tillegg faktisk fungerer?
    Hehe..foretrekker å bruke den som den er. Lyden var fortsatt så som så, selv med all out tweaking.
    Ikke verdt å gi opp de andre tingene for få en angivelig forbedring i lyden, når den allikevel er middelmådig.
    Har ikke DAC med S/Pdif-input, så denne delen har jeg ikke testet.

    De kunne kanskje likevel gjort et par av tweakene som standard i firmwaren.
    Hvordan implementeres all out tweaking?
    Det var ment i.h.t toolbox 3.0. Det må sies at det ikke alltid er best mulig lyd og avspilling av lossless som er hoveddriveren til å kjøpe en SB Touch. En utmerket støtte for Spotify og Wimp sammen med en meget god GUI (f.eks iPeng) er vel så viktig. Jeg kjenner personer som bruker SB Touch kun til Spotify og styring via iPad. Sannsynligvis vet de ikke at det går an å streame lokalt fra nettverket engang :)
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Ops.... min Touch kvelda med TT 3.0 gitt.....

    EDIT: NEi da.. etter et bar strømbrudd på den så var den på nett igjen ;).
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    En liten raritet - noen som har svaret?

    Jeg har stilt inn Logitech Media Server slik at den skal starte når Windows starter - "Start automatically at system start" - og har tastet inn brukernavn og passord, samt "Apply" og "OK" på behørig måte. Dessverre virker ikke dette. Når PCen i boden som styrer Squeezeboxene mine, starter opp etter f.eks. strømbrudd eller en nattlig oppdatering, må jeg først logge meg på før jeg kan spille musikk. I og for seg greit nok når jeg er førstemann - da vet jeg hva jeg skal gjøre - men kona synes ikke noe om dette.

    Noen som vet hva jeg har gjort feil?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Ulf-B skrev:
    En liten raritet - noen som har svaret?

    Jeg har stilt inn Logitech Media Server slik at den skal starte når Windows starter - "Start automatically at system start" - og har tastet inn brukernavn og passord, samt "Apply" og "OK" på behørig måte. Dessverre virker ikke dette. Når PCen i boden som styrer Squeezeboxene mine, starter opp etter f.eks. strømbrudd eller en nattlig oppdatering, må jeg først logge meg på før jeg kan spille musikk. I og for seg greit nok når jeg er førstemann - da vet jeg hva jeg skal gjøre - men kona synes ikke noe om dette.

    Noen som vet hva jeg har gjort feil?
    Jeg bruker "automatically run at login" i stedet for "run at system start". Har alltid funket perfekt. Ellers vet jeg ikke hva som er galt hos deg. Ville uansett prøvd login i stedet for system start, da Logitech Media Server slipper å verifiseres med brukernavn og passord.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for innspill!

    Når jeg bruker innstillingen "Start automatically at system start", starter det for såvidt automatisk når jeg logger meg på - trenger altså ikke å bytte innstilling for å komme i gang - og ganske uproblematisk sånn sett. Bortsett fra at kona blir hoppende gærn når hun kommer ut på kjøkkenet de gangene PCen er blitt oppdatert i løpet av natten - og PCen står der med Windows i full sving, men uten at noen har logget seg på. Før de to første kaffekoppene er det lave frustrasjonsterskler der i gården.

    Det greie med den innstillingen jeg har valgt, er at Logitech Media Server - bare den har kommet i gang - fortsetter å kjøre selv om man skulle logge seg av underveis.

    Men med eldre SqueezeServer-versjoner var dette et ikke-problem. Det er derfor jeg lurte på om jeg uforvarendes har gjort ett eller annet med en eller annen innstilling som gjør at dette ikke virker lenger.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Hmm.. Da har jeg satt opp ene Touch'en min med TT 3.0. 1 ting jeg merka igår var at jeg måtte slå av lyden på den, fordi "meny" lydene skurra voldsomt. Satte den 41 verdien der Roda har satt den og... prioriteringa eller hva det nå var. Ellers fungerte den som den skulle.

    Får se når jeg får tid, om jeg kobler den "modda" utgaven inn på Lyndorf DPA1'en min for en AB test mot den andre touch'en min som allerede er koblet til der... hadde vært spennende å hørt iallefall :).
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kremt, spurv.... Har du lest hele trinn-for-trinn før du satte igang?
    Tror det sto der at du måtte skru av alle effektlydene? ;D

    Hadde vært kult å sjekke ut forskjellen sånn direkte.
    Jeg kjørte noen runder tt -r og tt -i og forskjellen er ikke himmel og hav, men likefullt et viktig knepp i riktig retning synes jeg.

    Den 41 er vel bare en liten sak for at IRQ47 ska få litt høyere prio enn de andre prosessene.
    Aner ikke og bare prøver i vilden sky.
    Venter med den store prio-moden til Klaus kommer med ny update og har tatt det med der.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    RoDa skrev:
    Kremt, spurv.... Har du lest hele trinn-for-trinn før du satte igang?
    Tror det sto der at du måtte skru av alle effektlydene? ;D

    Hadde vært kult å sjekke ut forskjellen sånn direkte.
    Jeg kjørte noen runder tt -r og tt -i og forskjellen er ikke himmel og hav, men likefullt et viktig knepp i riktig retning synes jeg.

    Den 41 er vel bare en liten sak for at IRQ47 ska få litt høyere prio enn de andre prosessene.
    Aner ikke og bare prøver i vilden sky.
    Venter med den store prio-moden til Klaus kommer med ny update og har tatt det med der.
    næg næg næg... :p. Hehe.. fikk ikke med meg den nei ;).. Men jobs done... :D. Funker nå :). Det jeg merka stort, er at den responderer kvassere, og bare det er jo et kjempepluss :D. Ser en god fremtid for oss med touch med tange på "kule" oppgraderinger :).
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe
    Tør du si noe om lyden, spurv?
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    RoDa skrev:
    Hehe
    Tør du si noe om lyden, spurv?
    Nope, hørte ikke så mye forskjell på det på anlegg nr 1 iallefall.. Ikke som jeg tenkte over. Men skal som sagt teste A-B. Men det blir ikke før neste uke ;).. kjører dem da bare i syncro(at dem spiller det samme).. og velger da bare inngang med fjernkontrollen på Lyngdorfen :p. hehe. Blir spennende, om jeg får tid da :(.

    Men så si alle merker jo forskjell da, så da får vi se da :p, har nok ikke så finpussa HIFIører, men gjør et forsøk ;).
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    spurv skrev:
    Men så si alle merker jo forskjell da, så da får vi se da :p, har nok ikke så finpussa HIFIører, men gjør et forsøk ;).
    De fleste hører noe, noen hører ikke noe og noen liker ikke det de hører.
    Ekke enkelt ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.945
    Antall liker
    8.245
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har sett SB Touch på tilbud?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Næh, fikk min for 1795,- og ser at standardpris nå er 1895,-
    Bare å kjøpe, bjornh ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.945
    Antall liker
    8.245
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ønsker meg en sånn til jul. Vi får se... ;D
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.984
    Antall liker
    3.860
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    har Welborne Labs sin powersupply for SB noe for seg?

    er der noe å hente der? eller kun hvis jeg bruker analog-ut fra SB?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tvilsomt, spør du meg. Med mindre du har planer om å bruke de analoge utgangene - der kan det muligens ha noe for seg - men de analoge utgangene holder neppe en sånn kvalitet at jeg synes at man kan forsvare en slik investering.

    Jeg testet min Squeezebox Classic på de digitale utgangene med en strømforsyning med bare halve strømkapasiteten - riktig spenning - og var ikke kar om å høre forskjell på de digitale utgangene. Det var en strømforsyning jeg ga bort til en hifi-venn i nød. Så hvis det er forskjeller, er de i beste fall uhyre små. Men det er hjemme hos meg og med mine ører, da..... Jeg testet ikke de analoge utgangene med denne uoriginale strømforsyningen - det hadde jeg verken tid eller gode nok kabler til.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    slartibartfast skrev:
    har Welborne Labs sin powersupply for SB noe for seg?
    er der noe å hente der? eller kun hvis jeg bruker analog-ut fra SB?
    Aner ikke, men har en PSU under treet.
    Så snart får jeg høre om det er noe reell hensikt eller kun sjelefred... ;)
    Bruker kun digital ut selv fra min SBT.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Har rippet noe musikk til wav-format via JRiver Media Center 16.
    Her er det så lagt in sjanger og dette fungerer godt i JRiver og avspilling vha Gitzmo på androide.

    Annet sted i huset har jeg Sqb. Touch og her finner jeg musikken KUN via Min musikk og musikkmappe.
    Hvordan skal jeg kunne søke på sjanger, artist og album fra min Touch? Disse søkeveiene viser kun "Tom".
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Mistenker at det har med manglende tag´s i WAV filene. Er det noen bestemt grunn til at du ripper i WAV og ikke FLAC?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har også hørt om dette tidligere, at JRiver finner "tags" selv om det er rippet i WAV.
    Har litt musikk på serveren som er på rippet den måten, men vurderer om jeg skal manuelt tagge det for å kunne bruke det på SBen.

    En mulighet er å gå gjennom mappestrukturen, men det er ikke like bra - på langt nær - som å bruke tags og gå via artist, sjanger eller fritekst-søk.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bidevind skrev:
    Jeg har også filer rippet til FLAC på samme måte og med samme resultat.
    Da tror jeg kun det mangler en oppdatering på biblioteket.
    Kjør en 'tøm og søk på nytt' så bør de finnes. :)
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.139
    Antall liker
    32.693
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Bidevind skrev:
    Jeg har også filer rippet til FLAC på samme måte og med samme resultat.
    Du kan jo gjøre som RoDa sier, men er tvilende.

    Tror det fortsatt er noe med tagsene dine.

    Feks hvis du har rippet først til wav og deretter konvertert til FLAC, har du gjerne endt opp med flac uten gode nok tags. Dette skjedde meg i begynnelsen under rippinga.

    Tipper den eneste løsninga er å konvertere alt til FLAC og deretter tagge over det meste, feks gjennom MediaMonkey eller MP3Tags. Det tar tid ja, så er vel siste utvei.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    united59 skrev:
    Tipper den eneste løsninga er å konvertere alt til FLAC og deretter tagge over det meste, feks gjennom MediaMonkey eller MP3Tags. Det tar tid ja, så er vel siste utvei.
    Jeg vet, har ca 100 GB som er WAV uten tags. Sitter langt inne å begynne på det..... ::)
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har rippet til FLAC direkte, både via JRiver og ExactAudioCopy.
    Ingen filer synes andre steder enn via "Musikkmappe".
    Skal prøve en oppdatering av biblioteket. Hvor finner jeg "Tøm" og "Søk på nytt" ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.627
    Antall liker
    35.576
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forøvrig, jeg installerte oppdateringen til versjon 7.7.1 nå i kveld, og det ser ut til at scanne-problemene i 7.7.0 er løst. Den versjonen hadde en tendens til å gå i ring rundt seg selv i mange timer. Den nye utgaven søkte gjennom hele biblioteket med 25000 filer på 20 min på en ReadyNAS NVX, og jeg prøvde deretter et søk etter endrede filer som fullførte på 47 sekunder. Ikke noe tull hverken under installering eller ved nytt søk, annet enn at den startet en reskanning automatisk med det samme den ble installert, noe som så ut til å forvirre CleanSqueezeServer siste gangen den skulle kjøres.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.627
    Antall liker
    35.576
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Urk, jeg tar tilbake det jeg skrev rett over. Den rotet til noe så enormt. Alt fungerte greit fra Media Server, men da jeg skulle kopiere over en nyrippet fil fra harddisk til ReadyNAS oppdaget jeg at hele mediabiblioteket mitt var borte. Linken til \Media\Music på ReadyNAS'en pekte plutselig til en mappe "\media" hvor det ikke var noen undermappe "Music". Det skjedde enten jeg gikk via Mine nettverkssteder eller via en snarvei med drivebokstav. Displayet på ReadyNAS viste at det fortsatt var 700 GB med filer ett eller annet sted på den, så jeg skjønte at de filene var ett eller annet sted, men hvor i huleste? Etter en del leting fra roten av NAS'en fant jeg igjen filene mine under \c\media\Music, men det var ikke spesielt logisk når jeg var vant til å finne dem et annet sted. Det skjedde ett eller annet merkelig med mappingen av shares på ReadyNAS i løpet av installasjonen. :p

    Jeg er visst ikke den eneste som har opplevd dette:
    http://forums.slimdevices.com/showthread.php?p=677751
    http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=92326

    Les de linkene nøye før dere installerer 7.7.1, og tenk så over om det er verdt bryderiet hvis du allerede har en installasjon som virker.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har hørt noen rykter om det der, Asbjørn.
    Holder meg til 7.7.0 enn så lenge. tror jeg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.627
    Antall liker
    35.576
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg løste det ved å bla meg frem til riktig mappe fra Mine nettverkssteder, lage en snarvei til c\media\Music, og så legge den snarveien på skrivebordet. Da har jeg ett klikk til riktig mappe igjen.

    Den varige løsningen er nok å installere nyeste versjon av ReadyNAS firmware før LMS 7.7.1. Den er bare i beta-versjon ennå, og det kommer nok en LMS 7.7.2 om ikke så lenge, så det kan være like greit å vente til da for å slippe et WTF?-øyeblikk.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Bidevind skrev:
    Jeg har rippet til FLAC direkte, både via JRiver og ExactAudioCopy.
    Ingen filer synes andre steder enn via "Musikkmappe".
    Skal prøve en oppdatering av biblioteket. Hvor finner jeg "Tøm" og "Søk på nytt" ?
    united59 skrev:
    Under "innstillinger - standardinstillinger" i WebUi.
    Takk! Nå fungerer det bedre. Men ser ut til at Sjanger beholdes fra den opprinnelige filens sjanger og ikke den jeg har endret til i JRiver
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    united59 skrev:
    Tipper den eneste løsninga er å konvertere alt til FLAC og deretter tagge over det meste, feks gjennom MediaMonkey eller MP3Tags. Det tar tid ja, så er vel siste utvei.
    Jeg vet, har ca 100 GB som er WAV uten tags. Sitter langt inne å begynne på det..... ::)
    Batch konvertering med dbpoweramp er gjort på et blunk, den kan konvertere hele folderen med et par klikk.
    Tagging er jo litt mer tidkrevende, men det er like godt å gjøre det med en gang, før eller siden vil du irritere deg så mye mye over manglende/dårlige tag´s at du vil begynne på jobben uansett. Det er bedre å gjøre det nå en å vente til du har 1 TB med data.
    Tag´s er imo viktig å gjøre riktig, det vil gjøre bruker opplevelsen mye bedre og spare deg for mye frustrasjon og ekstra arbeid senere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn