Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10
    Takk for en rimelig god forklaring - , trådløst eller ethernet (hva er ethernet?) mellom skvisboks og router - OK, men hva så mellom skvisboks og anlegget? Må boksen stå ved anlegget da?

Forskjell på dac sier du? Hvor gode er disse dacene? Må matche, tett oppunder, nåværende cd-kvalitet jeg får fra eC synes jeg.. ::)

(bær over med meg)

JT

coolbiz skrev:
    J T skrev:
    Ok -

Er rimelig grønn på dett.. hva er forskjell på skvisboks og transporter? Hva trenger jeg (har laptop fra før) i tillegg til f.eks skvisboks? Har trådløs router, skal det gå trådløst helt frem til anlegget?? Har normalt stilt relativt store krav til kabler i anlegget.. ;)

JT
    Du trenger ikke noe mer. Du kan benytte enten trådløst eller ethernet mellom squeezeboxen og routeren. Det vil ikke være noen hørbare forskjeller men ethernet er immunt mot forstyrrelser og dropouts.

Transporter er toppmodellen i squeezeboxfamilien. Forskjellen ligger først og fremst i en vesentlig mer påkostet DAC-del og utganger. Funksjonelt er de like bortsett fra ulike fjernkontroll-løsninger og at Transporter har digital-inngang og klokke-inn/utganger.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.938
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ethernet er kablet nettverk, J T.

Transporteren er omtrent i klasse med CD-spilleren din men låter muligens ulikt; jeg har aldri sammenliknet de to.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    J T skrev:
    Ok -

Er rimelig grønn på dett.. hva er forskjell på skvisboks og transporter? Hva trenger jeg (har laptop fra før) i tillegg til f.eks skvisboks? Har trådløs router, skal det gå trådløst helt frem til anlegget?? Har normalt stilt relativt store krav til kabler i anlegget.. ;)

JT
    De "vanlige" Squeezeboxene - Classic, Duet og Touch - har ganske ordinære DAC'er innebygget. Touch er bedre enn den opprinnelige Classic - men dog allikevel... De leverer "grei" lyd for hvermannsen - men dem har vi ikke så mange av her på Hifisentralen - og derfor krever vi som er litt hifi-gærne, en separat DAC for å kunne tolerere signalene fra disse "vanlige" Squeezeboxene.

Transporter, derimot, har en aldeles utmerket DAC innebygget - slik at man da slipper en ekstra DAC. Transporter-DAC'en regnes som svært bra, men også svært nøytral. Derfor er det ikke alle som liker den klangen, og da må de som ikke liker Transporter-klangen likevel kjøpe en separat DAC - og det er ikke noe særlig lurt. Da har man jo en DAC til overs som man verken liker eller bruker. De som ikke liker Transporter-klangen, kan derfor kjøpe en av de "vanlige" Squeezeboxene og spare masse penger.

Den trådløse delen er helt uproblematisk. Fra PC går det trådløst frem til Squeezebox - jeg har fire Squeezeboxer pluss en Squeexebox Radio hengende på mitt nettverk - og fra Squeezebox går det SPDIF-signaler via en koaks eller optisk kabel til en DAC, og derfra via rådyre - hehe - signalkabler til forsterker. Selve digitalkabelen trenger ikke å være allverden - men etter det er det bare å pøse på med så mye kroner man tror på.

helvheim

Medlem
    Ble medlem
    13.03.2006
    Antall liker
    0
    Må vel kalle meg en god venn av Classic, men har et spørsmål som jeg aldri har funnet et skikkelig svar på (har ikke lest hele tråden). Ripper alle CD'er til Lossless og det er jo uproblematisk. Har nå kjøpt noen FLAC filer og ønsker disse i biblioteket. Når jeg konverterer disse til Lossless blir jo filene selvfølgelig mye større, men... Blir de konvertert til 16/44 eller blir de spilt av som 24/96 via Squeezebox Classic. Bruker ekstern DAC uten indikering av format. Må jeg eventuelt stille inn Mac til 24/96 på disse filene eller tar DAC seg av denne saken. Kan Mac stå på 24/96 hele tiden. Må si forvirringen (min) er ganske stor. Håper det er en spesialist her som kan forklare dette på en enkel og grei måte. Ser ut til at det blir mer High Rez materiale å få kjøpt etterhvert. Kanskje iTunes ikke er det beste biblioteket i sånne tilfeller og hva skal man eventuelt skifte til? Har jo blitt vant med iTunes og liker den godt

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Om du skal konvertere 24/96 Flac filer til Itunes velger jeg å bruke Aiff formatet til Apple, du kan bruke ett konverteringsprogram som kalles Max http://sbooth.org/Max/ som konverterer uten tap av kvalitet. Husk på og stille utdata til 24Bit. Itunes håndterer HR filer helt utmerket !

Husk i tillegg på å stille om Bitraten/wordlenght i Audio Midi oppsettet som finnes på Macen din (søk spotlight) Om du gjør oppdateringer på Macen din kan det være en fordel og av og til sjekke om Audio Midi oppsettet har forandret seg- noen ganger gjør den det.

Macen kan stå med disse lydinstillinger hele tiden...

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    helvheim skrev:
    Må vel kalle meg en god venn av Classic, men har et spørsmål som jeg aldri har funnet et skikkelig svar på (har ikke lest hele tråden). Ripper alle CD'er til Lossless og det er jo uproblematisk. Har nå kjøpt noen FLAC filer og ønsker disse i biblioteket. Når jeg konverterer disse til Lossless blir jo filene selvfølgelig mye større, men... Blir de konvertert til 16/44 eller blir de spilt av som 24/96 via Squeezebox Classic. Bruker ekstern DAC uten indikering av format. Må jeg eventuelt stille inn Mac til 24/96 på disse filene eller tar DAC seg av denne saken. Kan Mac stå på 24/96 hele tiden. Må si forvirringen (min) er ganske stor. Håper det er en spesialist her som kan forklare dette på en enkel og grei måte. Ser ut til at det blir mer High Rez materiale å få kjøpt etterhvert. Kanskje iTunes ikke er det beste biblioteket i sånne tilfeller og hva skal man eventuelt skifte til? Har jo blitt vant med iTunes og liker den godt
    Skal du spille av 24/96 filer må du skifte ut spilleren til enten Touch eller Transport.
    Det er flere alternativ til iTunes. J-river (jukeboks er gratis), Mediamonkey og Foobar er alle mye brukte spillere. Ellers er det Songbird, som finnes for alle platformer og ligner mye på iTunes sit UI.

helvheim

Medlem
    Ble medlem
    13.03.2006
    Antall liker
    0
    Takk for gode svar angående mitt spørsmål. Flott at noen tar seg tid til å lese såpass lange innlegg. ;D

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Transporter i hus!!! (endelig)

Namnam.

Takk til R.E.S for tidenes ryddigste kjøp :)

PK

snahen

Fersking
    Ble medlem
    16.04.2010
    Antall liker
    0
    @stejorge
    Jeg har store problemer med å få App til iPhone til å fungere på Songbird, men det ser bra ut på iTunes nå når jeg fant fram undermenyen. Så jeg får prøve ut dette litt utover kvelden

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    949
    Torget vurderinger
    4
    helvheim skrev:
    Jeg er også forvirret
    Er det sånn at du spiller musikken din via Squeezebox eller spiller du fra Mac til DAC? Eller kanskje begge deler?
    Som stejorge sier må du vel ha en Squeezebox Touch eller Transporter for å spille av 24/96 filer hvis du gjør det på første måten, men hvis du bruker MAC til DAC metoden så er du vel helt frikoblet fra Squeezebox? Eller er det noe jeg har misforstått? Kan itunes brukes til å spille musikken ut via Squeezebox??
    Som sagt forvirret jeg også ;)

helvheim

Medlem
    Ble medlem
    13.03.2006
    Antall liker
    0
    Jeg har koblet opp begge. Optisk fra iMac til DAC og WiFi tiil Squeezebox med coax til DAC. Av en eller annen grunn liker jeg lyden "bedre" via Squeezebox. Har nå prøvd konvertering med Max og ser på SB info at jeg får 24/48 og det stemmer jo med det som ble skrevet tidligere. Så jeg må nok låne en Touch for å høre om det blir noen forskjell med 24/96.

helvheim

Medlem
    Ble medlem
    13.03.2006
    Antall liker
    0
    Du har rett i det. Optisk fra Mac til DAC bruker iTunes mens SB har sin egen server og da brukes iTunes kun til ripping. Så "henter" Squeezeserveren data fra iTunes. Sånn har jeg forstått det. Det er jo også forskjellige Apps som brukes som fjernkontroll på iPhone (i mitt tilfelle)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.349
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    En liten tilleggsopplysning. Det går an å spille av 24/96 filer med Classic, men squeezeboxserver vil da gjøre on-the-fly konvertering slik det som selve Squeezeboxen mottar, er 16/48.

Da ser det sånn ut:
    Bithastighet: 2370kbps VBR (Konvertert til 705.6kbps ABR)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.938
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Retter coolbiz' typo:

Det er 24/48 Classic mottar etter konvertering fra 24/96 eller 24/192 i Squeezebox Server.
    Systemet omgjør også 16/44.1 til 24/44.1, slik at den digitale volumkontrollen ikke ødelegger godlyden.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.349
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takk, Valentino.
    Nå ble jeg usikker her. Jeg skulle faktisk til å skrive 24/48, men så tok jeg en titt på squeezeboxserveren min for sikkerhets skyld og når jeg spiller av en 24/96 FLAC-fil, sier den

Bithastighet: 2370kbps VBR (Konvertert til 705.6kbps ABR)

så da tenkte jeg at (24*705.6) / (2370*(48/96)) = 14.3 og så er det VBR vs. ABR og potensielt ulik grad av FLAC-komprimering, så da tenkte jeg at det var 16 bit. Er bitraten fra SBS misvisende eller går det i surr for meg et sted? (Det ville ikke vært første gang ::))

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Grunnen, viser det seg, til at du ser den omkode rate opgitt til 705 er at det ganske enkelt bare er et gjett... Bitraten for en flac-kodet fil er jo ukjent indtil hele filen er koded, derfor er det beste man kan, å bare gjette. Man kunne invende at gjettet ikke er særlig godt (.5 x Redbook), men sånn ser det i hvert fall ut nå... En (god) netverksmonitor vil kanskje kunne avsløre mere presist hva raten faktisk er. Dessuten kan man via debugging, eller terminalen se presis hvilken kommando-linje (sox/flac) som utføres for å omkode.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Ja, den konverterte bit raten oppgitt i squeezebox er misvisende og stort sett alltid feil. Uansett kildemateriale står det 705.6 kbps. Det er en bug/forenkling ute og går her og det har vært slik lenge, så dette tallet kan trygt ignoreres.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.349
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer sikkert. Jeg gjorde regnestykket i en fart uten å reflektere over om selve verdiene virket plausible.

Valentino hadde selvfølgelig rett; 24/48 skal det være.
    Min Lavry DA10 DAC indikerer forresten kun samplingsraten og ikke bitdybden.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Valentino skrev:
    Systemet omgjør også 16/44.1 til 24/44.1, slik at den digitale volumkontrollen ikke ødelegger godlyden.
    Ja, men gjøres det korrekt tro?
    Ref. Oblivions påstander om feil ved de fleste 16 til 24 bits konverteringer.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.938
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Adams har vel fulgt læreboka. Om det er den samme læreboka Oblivion mener er feil vet jeg ikke.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Veggen skrev:
    Ref. Oblivions påstander om feil ved de fleste 16 til 24 bits konverteringer.
    Vet ikke hvem Oblivion er, men har du kanskje en referanse (link) til påstanden?

U

utgatt19288

Gjest
    Vel, da har Kalman Rubinson testet Touch i oktober utgaven av Stereophile - konklusjonen av grei:
    "Get a Squeezebox Touch right now, You'll never look back.

JA kommentar:
    Logitech's Squeezebox Touch offers exellent audio engineering with no sign that it has been compromised to reach its low price point.

For oss brukere er jo ikke dette noe nytt....

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.938
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En av betatesterne over på Slimdevicesforumet mente at analogutgangen på Touch var riktig så hyfsad. Jeg bruker ikke analogutgangene selv.
    Gleder meg til å lese Stereophiles gjennomgang. Må legge til at KR er my kind of hificritic. Det er ikke alle i Stereophile som er det.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Grattis, samme kombo som jeg har. Transporter på lytterommet, SB3 på stua og Boom på barnerommet/terrassen. Funker som fy.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Trenger tips på transporter.

Jeg bruker optisk digitalinngang for TV og filmlyd. Dette fungerer utmerket, med ett unntak. Når det ikke er noe lydsignal inn bestemmer transporteren seg for å slenge ut masse støy på høytalerene. Dette er i form av lav skurring.

Virker nesten som om transporter prøve å få noe utifra ingenting.. Skulle gjerne ha visst om det fantes noen innstilling som "legger porten død" når det ikke er noe signal.

in forehand thanks.

PK

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.938
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Pussig. Transporter skulle legge porten død om den får et "ikke noe signal herfra"-signal inn. Du kjører siste software- og firmwareversjon etc?
    Er TVen frisk? Noen innstillinger der som kan endres?

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Valentino skrev:
    Pussig. Transporter skulle legge porten død om den får et "ikke noe signal herfra"-signal inn. Du kjører siste software- og firmwareversjon etc?
    Er TVen frisk? Noen innstillinger der som kan endres?
    Skal sjekke oppdateriner etc.

Har samme problem ut fra mac'n direkte, så tilskriver problemet til Transporter.

PK

noen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    33
    Hvilke andre fjernkontroller kan man bruke med sb touch ?

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    25.593
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hm... plutselig så har podcast'n sluttet å fungere hos meg, jeg får lastet ned på mobilen og hørt det der så jeg vet at det ikke er noe feil hos nrk eller p4, så feilen må ligge i sq-serveren..

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    noen skrev:
    Hvilke andre fjernkontroller kan man bruke med sb touch ?
    iPod Touch,iPhone,iPad,Alle Android basserte telefoner/nettbrett,Nevo SL,Philips Pronto, Logitech Controller.
    Ellers går vel denne på IR så stort sett alle programerbare fjernkontroller kan brukes men det er jo ikke like elegant som en wlan løsning ;D

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.197
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer å gå over til SqueezeBox. I den forbindelse har jeg noen spørsmål:
    1) Finnes det noen mulighet for å samkjøre biblioteket på SqueezeBox med mitt eksisterende iTunes-bibliotek? (har en del smarte spillelister som jeg gjerne skulle beholdt)

2) Finnes det en mulighet for å abbonere på podcaster eller må dette gå via iTunes?

3) Jeg har tenkt å bruke iPhone/Pad som fjernkontroll. Kan jeg da bare kjøpe denne, eller behøves kontrolleren for å sette opp enheten?

...og veldig veldig OT, men hvor stor partisjon trengs for å innstallere Windows XP? Skal kun bruke det for å sette opp en DEQX, så partisjonen bør være så liten som mulig.

noen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    33
    Takk for svar stejorge.

Nå ser det ut som om touch'en returneres til elkjøp, mine erfaringer etter to døgn:
    Første reaksjon var:artig boks, kjip fjernkontroll.

Først hadde jeg problemer med at den ikke kom seg på nett, pga en lukket port (tcp 9000(?))
    Åpnet deretter portene, ingen respons, selv etter en del resetting av både router og sb.
    Så jeg satte den "utenfor" routeren i en dmz, fortsatt kunne den ikke koble seg til mysqueezebox.com.
    Dette er i utgangspunktet ikke så interessant for meg, da den kun skal spille musikk via usb, men man kommer ikke videre i oppsettet uten internett.smidig.
    litt mer banning og resetting av sb og router fulgte.
    (Var samtidig på nett med tre andre maskiner, så nettet var ikke problemet her.)
    Dro ut kontakten på sb'en og gikk å la meg.

Koblet den i igjen dagen etter, den fant nettverket, logget inn og lastet ned oppdateringer... uten at jeg gjore noe mer enn å koble til strøm.
    Jeg satte den i gang med å scanne harddisken, det tok resten av dagen. (rundt 55k spor)
    Deretter serverer den en feilmelding om scanningen når den er rundt 95% ferdig, og den spiller ingen av sporene.

Jeg er glad jeg kjøpte den på elkjøp og at jeg har full returett.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    949
    Torget vurderinger
    4
    Erfaringene er forskjellige her gitt
    Min Touch var oppe og spillende på 5 min
    Men jeg har riktignok en SB server stående å surre nede i kjelleren med musikken på lokal disk, uten at jeg vet om det gjør setup enklere?
    Uansett...... jeg er iallefall strålende fornøyd med min Touch :)

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    949
    Torget vurderinger
    4
    MML skrev:
    Vurderer å gå over til SqueezeBox. I den forbindelse har jeg noen spørsmål:
    1) Finnes det noen mulighet for å samkjøre biblioteket på SqueezeBox med mitt eksisterende iTunes-bibliotek? (har en del smarte spillelister som jeg gjerne skulle beholdt) JA

2) Finnes det en mulighet for å abbonere på podcaster eller må dette gå via iTunes? JA

3) Jeg har tenkt å bruke iPhone/Pad som fjernkontroll. Kan jeg da bare kjøpe denne, eller behøves kontrolleren for å sette opp enheten?tror du må ha controller for setup men er ikke sikker

...og veldig veldig OT, men hvor stor partisjon trengs for å innstallere Windows XP? Skal kun bruke det for å sette opp en DEQX, så partisjonen bør være så liten som mulig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn