Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Her blir jeg liten kar i forhold gitt, 150 album enn så lenge, men etter denne boksen kom i hus tar det ikke lang tid før jeg 10 dobler det:)
     

    Gingolf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    92
    Antall liker
    1
    Musikk biblioteket inneholder 1260 album med 15885 sanger av 619 artister - og jeg er enda ikke ferdig med å rippe alle mine cd'r :eek: ALT er album (ingenting er nedlastet) og er rippet fra CD'r i WMA Lossless og det lyder "gør-godt" ;D
    Driver nå og tar "back-up" av musikkdisken som er på 500GB og begynner å bli lovlig full :-\
    Jeg har bestemt meg å selge alle CD'r - noen som har noen tips om en salgskanal som gir en grei pris på alt samlet?
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har akkuratt fått meg squeesebox'en og er dritfornøyd. ;D
    Jobber med å bytte mp3'ene til flac, så langt kun 50gig...så der er mye ripping på gang her i huset
     

    Vedlegg

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Your music library contains 1361 albums with 14143 songs by 525 artists.
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Etter å ha rippet mye til Apple Lossless med iTunes prøver jeg meg med EAC+Flac i kveld. Første ut er Telarc 1812 på hybrid SACD og den har gått i over 12 minutter på første spor nå og er enda ikke ferdig. Dere som kan dette: skal det ta så lang tid? Kjører på IBM Thinkpad 42 (1,8GHz med 1GB RAM).

    mvh,
    OS
     
    L

    Ludo

    Gjest
    Det hørtes litt lenge ut, men vær klar over at bærbare PC'er har endel tregere drev enn stasjonære og bruker mye lengre tid på ripping. Min erfaring ihvertfall sånn...
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    9
    Som regel går det mellom12-13 og 20 minutter å rippe en CD her. Med mindre den er vanskelig å lese, da kan det fort ta lang tid. Men "AccurateRip" påstår at rip'ene blir perfekte. Så daså.

    :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Juhu!!! Jeg passerte 1000 album idag!



    Tør nesten ikke tenke hvor mye tid dette har tatt. på min laptop så klarer den å rippe i ca 2-3x...

    Squeezebox og eBay er svææært farlig for lommeboka ;D
     

    Vedlegg

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    OS skrev:
    Etter å ha rippet mye til Apple Lossless med iTunes prøver jeg meg med EAC+Flac i kveld. Første ut er Telarc 1812 på hybrid SACD og den har gått i over 12 minutter på første spor nå og er enda ikke ferdig. Dere som kan dette: skal det ta så lang tid? Kjører på IBM Thinkpad 42 (1,8GHz med 1GB RAM).

    mvh,
    OS
    Høres merkelig ut. Hos meg tar EAC+FLAC ca. 4 minutter per CD. Utstyret er

    AMD Athlon(tm) 64 Processor 3200+
    Operating System: Windows XP Professional (5.01.2600 Service Pack 2)
    Drive: NEC DVD_RW ND-3540A
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    OS skrev:
    Etter å ha rippet mye til Apple Lossless med iTunes prøver jeg meg med EAC+Flac i kveld. Første ut er Telarc 1812 på hybrid SACD og den har gått i over 12 minutter på første spor nå og er enda ikke ferdig. Dere som kan dette: skal det ta så lang tid? Kjører på IBM Thinkpad 42 (1,8GHz med 1GB RAM).
    Ved et par anledninger har EAC trengt mye lengre tid enn dette for å rippe CDen. Et av tilfellene var Dvorak Cellokonsert på Living Stereo med Piatigorsky - det tok timer. Normalt benytter EAC ca 20 min med de innstillinger jeg bruker. Mvh
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    coolbiz skrev:
    Nå kan vi spille HDCD, folkens! :eek:

    Det har blitt laget et program som leser 16/44.1 HDCD-enkodet wav og konverterer til 24/44.1 wav. Det omtales her: http://forum.doom9.org/showthread.php?t=129136

    Jeg har prøvd det og det fungerer som avertert, men jeg har ikke høy nok kvalitet på avspillingskjeden for øyeblikket til at jeg hører forskjell. Nivå-forskjellen gjør det dessuten litt ekstra vanskelig.

    Såvidt jeg forstår arbeides det med en versjon av programmet som kan benyttes som plugin til SlimServer. :)
    Jeg har sjekket dette programmet. Ved å kjøre vaw-filer gjennom det får en 17 bit istedenfor 16 når en HDCD er rippet. Jeg har sammenlignet de to resultatene, ie. 16 og 17 bit, og det er ikke mulig å høre forskjell i mitt anlegg.

    Annen digital-digital konvertering har jeg ikke prøvd så det er mulig at noen kan ha nytte av informasjonen om det oppsamples til 24/96 eller lignende.

    Mvh.
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    achri-d skrev:
    OS skrev:
    Etter å ha rippet mye til Apple Lossless med iTunes prøver jeg meg med EAC+Flac i kveld. Første ut er Telarc 1812 på hybrid SACD og den har gått i over 12 minutter på første spor nå og er enda ikke ferdig. Dere som kan dette: skal det ta så lang tid? Kjører på IBM Thinkpad 42 (1,8GHz med 1GB RAM).
    Ved et par anledninger har EAC trengt mye lengre tid enn dette for å rippe CDen. Et av tilfellene var Dvorak Cellokonsert på Living Stereo med Piatigorsky - det tok timer. Normalt benytter EAC ca 20 min med de innstillinger jeg bruker. Mvh
    Cello Concerto in Bm,Op.104 ? Hos meg tok det 4 minutter. FLAC instillingene er: -6 -V -T "ARTIST=%a" -T "TITLE=%t" -T "ALBUM=%g" -T "DATE=%y" -T "TRACKNUMBER=%n" -T "GENRE=%m" -T "COMMENT=%e" %s -o %d
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    achri-d skrev:
    coolbiz skrev:
    Nå kan vi spille HDCD, folkens! :eek:

    Det har blitt laget et program som leser 16/44.1 HDCD-enkodet wav og konverterer til 24/44.1 wav. Det omtales her: http://forum.doom9.org/showthread.php?t=129136

    Jeg har prøvd det og det fungerer som avertert, men jeg har ikke høy nok kvalitet på avspillingskjeden for øyeblikket til at jeg hører forskjell. Nivå-forskjellen gjør det dessuten litt ekstra vanskelig.

    Såvidt jeg forstår arbeides det med en versjon av programmet som kan benyttes som plugin til SlimServer. :)
    Jeg har sjekket dette programmet. Ved å kjøre vaw-filer gjennom det får en 17 bit istedenfor 16 når en HDCD er rippet. Jeg har sammenlignet de to resultatene, ie. 16 og 17 bit, og det er ikke mulig å høre forskjell i mitt anlegg.

    Annen digital-digital konvertering har jeg ikke prøvd så det er mulig at noen kan ha nytte av informasjonen om det oppsamples til 24/96 eller lignende.

    Mvh.
    HDCD pakker 20 bits lyd inn på vanlig 16 bits CD. Når dette blir lest av HDCD-decoderen så bli det pakke ut fra 16 bits til 20 bits - det er jo nettop det som er poenget med HDCD. HDCD gir derfor større dynamikk enn vanlige CD'er når de blir avspilt med en HDCD dekoder.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Lexluthor skrev:
    HDCD pakker 20 bits lyd inn på vanlig 16 bits CD. Når dette blir lest av HDCD-decoderen så bli det pakke ut fra 16 bits til 20 bits - det er jo nettop det som er poenget med HDCD. HDCD gir derfor større dynamikk enn vanlige CD'er når de blir avspilt med en HDCD dekoder.
    Vi skriver om to forskjellige ting.

    Jeg skriver om hvordan det aktuelle programmet oppfører seg om en forsøker å få det til å generere 20 bits wav basert på HDCD informasjonen som er inkludert. Det klarer programmet ikke og gir 17 bits. Du skriver om HDCD definisjonen og om hvordan en korrekt implementert dekoder kan trekke ut 20 bits informasjon.


    Lexluthor skrev:
    Cello Concerto in Bm,Op.104 ? Hos meg tok det 4 minutter. FLAC instillingene er: -6 -V -T "ARTIST=%a" -T "TITLE=%t" -T "ALBUM=%g" -T "DATE=%y" -T "TRACKNUMBER=%n" -T "GENRE=%m" -T "COMMENT=%e" %s -o %d
    Jeg tenkte mest på feilkorreksjonen som kan settes til forskjellige nivåer. Er CDens overflate litt slitt vil EAC slite og tar tid.

    Mvh.
     

    Biggen

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2003
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Heisann
    Jeg har nettopp fått en SB i hus, og har rippet musikk til den store gullmedalje. Ved første lytting synes jeg at lydbildet var vesentlig ¨trangere¨ enn med cd-spiller. Bassen var tammere, og toppen langt fra så luftig. Prøvde så ¨svitch - metoden¨ og fikk mistanken bekreftet. Jeg har brukt samme kabler til SB som til cd'n(Nordost blue heaven) . Er det dac som må prøves, eller er det andre enkle ting som kan gjøres? Må legge til at jeg ikke er av de mest rutinerte i hverken teknikk eller terminologi, og sliter litt med å forstå noen av de viderekomne artikuleringene her. ;) ;) ;)
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Biggen skrev:
    Heisann
    Jeg har nettopp fått en SB i hus, og har rippet musikk til den store gullmedalje. Ved første lytting synes jeg at lydbildet var vesentlig ¨trangere¨ enn med cd-spiller. Bassen var tammere, og toppen langt fra så luftig. Prøvde så ¨svitch - metoden¨ og fikk mistanken bekreftet. Jeg har brukt samme kabler til SB som til cd'n(Nordost blue heaven) . Er det dac som må prøves, eller er det andre enkle ting som kan gjøres? Må legge til at jeg ikke er av de mest rutinerte i hverken teknikk eller terminologi, og sliter litt med å forstå noen av de viderekomne artikuleringene her. ;) ;) ;)
    1) Du må rippe til et tapsfritt format dersom dette skal kunne sammenlignes med vanlig CD-spiller, f.eks. FLAC. MP3 blir aldri noe stort på et bra stereoanlegg.
    2) Ekstern DAC er løsningen. Du kan ikke vente allverden av det som er bygget inn i Squeezebox. Benchmark DAC1 er det mange som skryter av, men jeg har ikke hørt den selv http://www.benchmarkmedia.com/dac1/. Men det er mange finnes mange bra DAC'er. Ville valgt en med flere digitale innganger så kan du henge på DVD-spiller etc i tillegg.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Biggen skrev:
    Heisann
    Jeg har nettopp fått en SB i hus, og har rippet musikk til den store gullmedalje. Ved første lytting synes jeg at lydbildet var vesentlig ¨trangere¨ enn med cd-spiller. Bassen var tammere, og toppen langt fra så luftig. Prøvde så ¨svitch - metoden¨ og fikk mistanken bekreftet. Jeg har brukt samme kabler til SB som til cd'n(Nordost blue heaven) . Er det dac som må prøves, eller er det andre enkle ting som kan gjøres? Må legge til at jeg ikke er av de mest rutinerte i hverken teknikk eller terminologi, og sliter litt med å forstå noen av de viderekomne artikuleringene her. ;) ;) ;)
    Dersom du hadde en bra cd-spiller før så er dette en god beskrivelse av lydkarakteristikken i SB3. Jeg opplevde den som relativt engasjerende, men også noe lukket og med mindre definisjon og skyv i bassen enn mye annet. Den er grei nok til prisen lydmessig, men ikke noe mer. Det er alt det andre + evt muligheten for ekstern DAC folk kjøper den for.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.508
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Biggen skrev:
    Heisann
    Jeg har nettopp fått en SB i hus, og har rippet musikk til den store gullmedalje. Ved første lytting synes jeg at lydbildet var vesentlig ¨trangere¨ enn med cd-spiller. Bassen var tammere, og toppen langt fra så luftig. Prøvde så ¨svitch - metoden¨ og fikk mistanken bekreftet. Jeg har brukt samme kabler til SB som til cd'n(Nordost blue heaven) . Er det dac som må prøves, eller er det andre enkle ting som kan gjøres? Må legge til at jeg ikke er av de mest rutinerte i hverken teknikk eller terminologi, og sliter litt med å forstå noen av de viderekomne artikuleringene her. ;) ;) ;)
    En DAC vil uansett og utvilsomt bety en merkbar nivåheving. Har prøvd et par ulike DAC'er og landet tilslutt (som en rekke andre SB-eiere) på en Benchmark DAC-1.
    Kjører for tiden både blinde og bevisste tester mot Electrocompaniet ECM-1 Up (cd-spiller). Uten å gå i dybden, erkjenner jeg SB + Benchmark ikke står mye tilbake for. Men lossless (gjerne FLAC) er et must!

    Lykke til videre.
    /-Jan P.
     

    Biggen

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2003
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Takker og bukker for gode tilbakemeldinger. Jakten på Dac er igang. Jeg har bare rippet over til itunes (sikkert fysj og fysj blant kjennere). Men kan noen forlkare meg hvordan jeg ripper cd'er i flac el.?? Må jeg laste ned noe? Eller er det tilsvarende vma som kan taes i windows??
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    FLAC (free lossless audio codec) er altså lossless; intet informasjonstap. Tilsvarer ca Lossless WMA som du finner i WMP 10 og 11. Disse skal du teoretisk ikke høre forskjell på. Samme går for ALAC for Apple. FLAC ligger som et "native" format i Winamp, ellers finner du'n ved litt Googling. FLAC, Lossless WMA og ALAC blir ca halve størrelsen av .wav. Winamp-FLACen tror jeg er en versjon eller to "gammel", men kvaliteten er den samme.

    Bernt IK
     

    Trumpetguy

    Medlem
    Ble medlem
    17.08.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Jeg sitter og venter på SB, håper den kommer til helgen ;D
    Jeg har lest om en liten og billig tweak som mange mener er god: Bytt ut strømforsyningen! Leste et innlegg på et utenlandsk forum om dette bl.a.

    Det som trengs skal visstnok være 5V 1.5A, gjerne en billig sak med variabel spenning. Har selv tenkt å prøve denne:
    http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=10569204
     

    Gingolf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    92
    Antall liker
    1
    Hei
    Strømforsyningen til SB er regulert og du kan IKKE benytte en "kjip" eliminator fra Claes Ohlson.
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    9
    gin skrev:
    Hei
    Strømforsyningen til SB er regulert og du kan IKKE benytte en "kjip" eliminator fra Claes Ohlson.
    Hva mener du med "regulert"? Så lenge boksen får 5v er det vel greit, vel?

    mvh

    Edit: Den er vel heller ikke særlig kjipere den fra Clas enn den som følger med, heller. :)
     

    Trumpetguy

    Medlem
    Ble medlem
    17.08.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0

    Gingolf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    92
    Antall liker
    1
    Du kan lese litt om strømforsyninger til SB i denne tråden;
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,10382.15.html
    Som du ser er det ikke snakk om batterieliminatorer fra Claes Ohlson, men greier som koster minst like mye som din nye SB :-\
    Selv bruker jeg standard SB strømforsyning - riktig nok koblet via en HTS 5100 "strømrenser" og er strålende fornøyd med det ;D
     

    Trumpetguy

    Medlem
    Ble medlem
    17.08.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    gin skrev:
    Du kan lese litt om strømforsyninger til SB i denne tråden;
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,10382.15.html
    Som du ser er det ikke snakk om batterieliminatorer fra Claes Ohlson, men greier som koster minst like mye som din nye SB :-\
    Da er det altså to ulike meninger om emnet, så vidt jeg kan forstå. Men ting som er for gode til å være sanne, er gjerne det.....
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.508
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Biggen skrev:
    Takker og bukker for gode tilbakemeldinger. Jakten på Dac er igang. Jeg har bare rippet over til itunes (sikkert fysj og fysj blant kjennere). Men kan noen forlkare meg hvordan jeg ripper cd'er i flac el.?? Må jeg laste ned noe? Eller er det tilsvarende vma som kan taes i windows??
    Easy CD-DA Extractor (fra Poikosoft) er en av de som er forholdsvis enkle og forståelige å bruke.

    http://www.poikosoft.com/download.html

    I tillegg vil du sitte med en ripper som tar de fleste formater, både "til-og-fra"

    Og vær ikke beskjeden eller flau med "fysj-og-fysj-blant kjennere". Selvom det skytes litt innimellom på forumet - husk det er bare verbalt. Selv jeg lever enda....... ;D

    Kos deg med det du har og gled deg over hva du evt. får til etterhvert vha tips fra forumet.

    Mvh
    Jan P.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Jeg har testet et par forskjellige strømforsyninger samt batteridrift på SB3 uten å høre noen forskjeller verdt å nevne. Etter all testingen fortsatte jeg å bruke originalstrømforsyningen og var fornøyd med det. Jeg tror ikke støy fra originalen påvirker SB3 i særlig grad.

    Det som derimot er påvist er at originalforsyningen sender ut endel switchestøy på strømnettet, så hvis øvrige komponenter i anlegget er følsømt for dette kan man sikkert høre forskjeller.


    8)
     

    Trumpetguy

    Medlem
    Ble medlem
    17.08.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Ok, da prioriterer jeg å få tak i en ekstern DAC. Helst en som glatter litt, eller i alle fall ikke er for skarp, i diskanten. Regner med at jeg da må ut med noen lapper. Anlegget forøvrig er
    SlimServer->WLAN SB3->Arcam AVR350->En ny effekt-amp snart -> Focal Electra 1027Be. I mitt rom er electraene litt i overkant skarpe i toppen (uten at jeg har brukt mye tid på å dempe refleksjoner ennå...).

    Noen som har en dac å selge? Hørte jeg Audio Note, DAC1, EC.....?????
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    SB3 er ukens tilbud hos Komplett, pris 2195,-.

    Frode
     

    kablang

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.06.2007
    Innlegg
    526
    Antall liker
    258
    Torget vurderinger
    1
    Biggen skrev:
    Takker og bukker for gode tilbakemeldinger. Jakten på Dac er igang. Jeg har bare rippet over til itunes (sikkert fysj og fysj blant kjennere). Men kan noen forlkare meg hvordan jeg ripper cd'er i flac el.?? Må jeg laste ned noe? Eller er det tilsvarende vma som kan taes i windows??
    Anbefaler dBpoweramp Music Converter, både til ripping og konvertering.

    http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm

    Lett å bruke og ingen problemer som helst hos meg med den hittil. Har liggende noen hundre album i WMA Lossless-format, men fant ut at det er kjempeenkelt å konvertere til FLAC med dBpoweramp (jeg gjør det fordi SB3 ikke dekoder WMA Lossless direkte).
     

    Biggen

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2003
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Ja, da var cd'ene rippet, og fy for en jobb. 1000 cdër, og extern hard-disk på 500 GB - samt omlegging av hele systemet på dataen tar sin tid. Spesielt når man ikke er dreven i faget. Halv-veis uti arbeidet, fant jeg ut at jeg måtte ha mer plass, og harddisken måtte omprogrameres, og det måtte SB'en også. Yipi - men nå fungerer det som bare det. Men jeg strever med en ting. Har prøvd å legge til radiostasjon (norsk) som ikke er forhåndsprogramert ved hjelp av ¨tune in¨, men jeg får det ikke til. Ingen lyd eller noe. Hvordan får jeg programert disse inn i listen over norske kanaler ??
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    3.852
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dersom det er en NRK-kanal finner du'n hos nrk.no/lyd. M3u-fila legger du rett i musikkfolderen, og så peker du bare SB3 på den når du vil høre radio. Kan være litt ustabilt, da de hostes av en høyskole, og NRK tar ikke på seg noe ansvar. Der er det både .ogg og .mp3-filer.

    Bernt K
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet om det er mulig med Upsampling via squeezern? Byttet ut min cd spiller med en Squeezebox. Det gjorde ting veldig bra. Enkelt, full tilgang til hele musikksamlingen på ett øyeblikk. Bruker lavry dac, skal om en ukes tid låne en driverk, så kan jeg a b teste hva som egentlig er best. Er det noen sted en kan få tak i musikk med 96 i stedet for 44 khz sampling? Hvor mye bedre lyd gir dette? Har ikke Slim Device upsampling? Noen som vet?
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    maxmekker skrev:
    Noen som vet om det er mulig med Upsampling via squeezern? Byttet ut min cd spiller med en Squeezebox. Det gjorde ting veldig bra. Enkelt, full tilgang til hele musikksamlingen på ett øyeblikk. Bruker lavry dac, skal om en ukes tid låne en driverk, så kan jeg a b teste hva som egentlig er best. Er det noen sted en kan få tak i musikk med 96 i stedet for 44 khz sampling? Hvor mye bedre lyd gir dette? Har ikke Slim Device upsampling? Noen som vet?
    Classic Records (www.classicrecords.com) har mye bra musikk i sine DAD utgivelser (96KHz/24bit) og HDAD utgivelser (96KHz/24bit på den ene siden og 192KHz/24bit på den andre siden). Jeg har tre av førstnevnte og en av sistnevnte og 96KHz/24bit laget lar seg enkelt rippe (med f.eks DVD Audio Extractor). Jeg fikk ikke til å streame filene via min Squeezebox til ekstern DAC som tar 96KHz så jeg samplet de ned til 48KHz med dbpoweramp og resultatet ble veldig bra! Du kan også kjøpe CD'er for nedlastning fra Linn Records (www.linnrecords.com).

    mvh,
    OS
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Biggen skrev:
    Ja, da var cd'ene rippet, og fy for en jobb. 1000 cdër, og extern hard-disk på 500 GB
    Backup... du har husket backup? Det er mye jobb å rippe tusen plater, og det er veldig mye jobb dersom du må gjøre det to ganger...
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    mteinum skrev:
    Biggen skrev:
    Ja, da var cd'ene rippet, og fy for en jobb. 1000 cdër, og extern hard-disk på 500 GB
    Backup... du har husket backup? Det er mye jobb å rippe tusen plater, og det er veldig mye jobb dersom du må gjøre det to ganger...
    Jeg kan skrive under på at det er mye jobb! Rippet tidligere i år ca. 1000 CD'er med iTunes og holder nå på og rippe de på nytt sammen med 500 til med EAC+Flac og det går tregt! Bruker noen dager tre PC'er samtidig.

    mvh,
    OS
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Hva klarer Squeezern og gi ut? klarer den ikke mer enn 48 khz? Eller finnes det noen annen løsning på dette? Har forsøkt oppsamplet noe musikk 96 khz, men min dac viser ikke mer en 48? Noen tanker rundt dette?
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    maxmekker skrev:
    Hva klarer Squeezern og gi ut? klarer den ikke mer enn 48 khz? Eller finnes det noen annen løsning på dette? Har forsøkt oppsamplet noe musikk 96 khz, men min dac viser ikke mer en 48? Noen tanker rundt dette?
    Jeg mener å ha lest at DAC'en i SB bare tar opp til 48KHz men det kan virke som om et 96KHz signal blir nedsamplet til 48KHz også før det sendes ut på digital out.

    mvh,
    OS
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn