Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz skrev:
    Jeg kom nettopp over kort omtale og bilde av T+A's nye media-spiller i tyske Stereoplay. Er det bare jeg som synes at displayet på denne ligner mistenkelig på det vi kjenner fra Squeezebox? Litt stokket rundt, riktignok, men likevel veldig likt, tilogmed skrifttypen. Skulle vært artig å vite om de faktisk benytter SD's Slimserver.

    http://www.stereoplay.de/sixcms/media.php/188/stp0807QuellenExtra.pdf
    Litt mer nerdestoff her for den som skal disse T+A ;D ;D ;D

    http://www.taelektroakustik.de/eng/ta2/e_system/music_player.htm
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Da klarte jeg ikke motstå fristelsen lengre, til uken blir det mest sannsynlig en SB3 her i gården også :) Så nå er jeg vel SB venn ;)
     

    stesch

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    64
    Antall liker
    0
    Fingertrøbbel! hei, jeg driver fremdeles å prøver å sette opp SB mot Qnap-109. Nå er jeg kommet så langt at jeg får opp sangene jeg har lagt inn i Qnap'en opp i displayet på SB. men når jeg trykker play skjer det ingenting, eller litt forresten. Displayet viser sangtittel + potmetrene og disse står i bunn. Må legge til at SB fungerer knall på internettradio, har hørt utrolig mye ny musikk der. SB opp mot pc fungerer også topp. Så problemet er sikkert i Qnap eller i kommunikasjon mellom Qnap og SB. Dersom jeg går inn på spillelisten via pc og prøver download til Windows Mediaplayer vil heller ikke mediaplayeren spille av musikken. Gode forslag i en enkel og forståelig språkdrakt mottaes med stor takk.
     

    havards

    Medlem
    Ble medlem
    15.09.2005
    Innlegg
    27
    Antall liker
    31
    Et lite tankeeksperiment......:
    -En håndfull venner med hver sin SB/Transporter, hver sin rippede musikksamling på hver sin PC med nett-tilgang..
    -Etablere et lukket virtuelt nettverk vha f.eks. Hamachi (Hamachi.cc)..
    -Samle all musikk i én PC med stor disk, evt. en NAS-løsning (evt. m. RAID), konstant påslått og oppkoblet mot nettet..
    -Samtlige kjører sin SB mot denne via ruter og nett..

    Fordeler:
    -Tilgang på en stor felles musikkdatabase
    -Lave kostnader pr. mann for lagringskapasitet
    -Egen PC trenger ikke startes for å kunne spille musikk

    Er det mulig å få til??? Muligheter og begrensninger innen nettverk er ikke min sterke side...

    mvHåvard
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Det er meget mulig å få til. En mer stabil løsning enn Hamachi anbefales, f.eks site-to-site VPN vha brannmur eller software. Evt kan man jo også benytte FTP slik at man slipper noe mer dill, men da må man kopiere musikken til egen server før musikken spilles.
    Det er faktisk ikke spesielt vanskelig å få det til, bare man har egnet software/hardware til å sette opp VPN forbindelsen. Her finnes det mye gratis snacks på nettet.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    He, he, har tenkt samme tanken, og tror absolutt det er teknisk mulig å få til.
    Problemet er at det krever sitt av uthastighet og stabilitet på linja fra serveren.
    Tenk deg den håndfullen med venner som alle skal slå på anlegget fredag kveld og streame lossless kvalitet, vi snakker noen megabits linje da. For ikke å snakke om mulighetene for forsinkelser på knutepunkter underveis med tilhørende bufring/hakking i avspillingen.
    Tror det blir trøblete i praksis.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    En annen løsning er at alle setter opp hver sin FTP server, og så kan man sette opp toveis synkronisering av data i mellom de ulike FTP serverne. Da vil alle få all musikken, selv om det kommer til å kreve massive mengder diskplass. Man spiller av fra egen server, men vil ha alt tilgjengelig der.
    En fordel med denne løsningen er at siden all musikken ligger på alle serverne så har man i hvertfall backup!
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Har forøvrig kjøpt noe 24 bit/96khz musikk på nett som krever enda mer båndbredde når den spilles av. Jeg vil derfor tro at lokal avspilling er nødvendig, selv om det måtte gått an å danne en felles "pool" med musikk på et vis
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.290
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg lastet ned 24/96, og 24/88 fra Linn, går helt fint via trådløs streaming.
    Har endda tilgode å høre "hickups" fra min trådløse sak.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Vi tenker ikke på trådløst, det vet vi at fungerer. Vi tenker på en felles musikkserver på internett, hvor alle kan streame fra. Det vil kreve mer enn de fleste internett brukere har av båndbredde med f.eks ADSL.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.225
    Antall liker
    4.849
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nå kan vi spille HDCD, folkens! :eek:

    Det har blitt laget et program som leser 16/44.1 HDCD-enkodet wav og konverterer til 24/44.1 wav. Det omtales her: http://forum.doom9.org/showthread.php?t=129136

    Jeg har prøvd det og det fungerer som avertert, men jeg har ikke høy nok kvalitet på avspillingskjeden for øyeblikket til at jeg hører forskjell. Nivå-forskjellen gjør det dessuten litt ekstra vanskelig.

    Såvidt jeg forstår arbeides det med en versjon av programmet som kan benyttes som plugin til SlimServer. :)
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    havards skrev:
    Et lite tankeeksperiment......:
    -En håndfull venner med hver sin SB/Transporter, hver sin rippede musikksamling på hver sin PC med nett-tilgang..
    -Etablere et lukket virtuelt nettverk vha f.eks. Hamachi (Hamachi.cc)..
    -Samle all musikk i én PC med stor disk, evt. en NAS-løsning (evt. m. RAID), konstant påslått og oppkoblet mot nettet..
    -Samtlige kjører sin SB mot denne via ruter og nett..

    Fordeler:
    -Tilgang på en stor felles musikkdatabase
    -Lave kostnader pr. mann for lagringskapasitet
    -Egen PC trenger ikke startes for å kunne spille musikk

    Er det mulig å få til??? Muligheter og begrensninger innen nettverk er ikke min sterke side...

    mvHåvard
    Ulempe:
    - Det er sannsynligvis ikke tillatt, og desto større nettverket er, desto større er sjansen for å bli tatt... :p
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    roffe skrev:
    Ulempe:
    - Det er sannsynligvis ikke tillatt, og desto større nettverket er, desto større er sjansen for å bli tatt... :p
    Er ikke så sikker på det.
    I følge norsk lovgivning har man fremdeles lov til å låne og kopiere fra venner.
    Så lenge et slikt nettverk holdes lukket og med et lite antall medlemmer som er bekjente så tror jeg ikke det rammes av noe lovverk.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz skrev:
    Nå kan vi spille HDCD, folkens! :eek:

    Det har blitt laget et program som leser 16/44.1 HDCD-enkodet wav og konverterer til 24/44.1 wav. Det omtales her: http://forum.doom9.org/showthread.php?t=129136

    Jeg har prøvd det og det fungerer som avertert, men jeg har ikke høy nok kvalitet på avspillingskjeden for øyeblikket til at jeg hører forskjell. Nivå-forskjellen gjør det dessuten litt ekstra vanskelig.

    Såvidt jeg forstår arbeides det med en versjon av programmet som kan benyttes som plugin til SlimServer. :)
    Supert!! det var veldig gode nyheter på en fredag. Du kan også klare dette med windows media player, men det er litt styr - så dersom dette kommer som en autodetect plugin til slimserver så er jo dette knall!
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Veggen skrev:
    I følge norsk lovgivning har man fremdeles lov til å låne og kopiere fra venner.
    Det er riktig at man har lov til å låne bort et lovlig ervervet originaleksemplar. Jeg er likevel temmelig sikker på at man ikke fritt kan distribuere kopier. Det er ihvertfall slik jeg tolker den foreliggende åndsverksloven.

    § 2. Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk.

    Som fremstilling av eksemplar regnes også overføring til innretning som kan gjengi verket.
     

    havards

    Medlem
    Ble medlem
    15.09.2005
    Innlegg
    27
    Antall liker
    31
    marsboer skrev:
    Vi tenker ikke på trådløst, det vet vi at fungerer. Vi tenker på en felles musikkserver på internett, hvor alle kan streame fra. Det vil kreve mer enn de fleste internett brukere har av båndbredde med f.eks ADSL.
    Nå sitter vi 4-5 som er aktuelle for vår "pool" stort sett på 10 000 kbps fiberlinjer (både opp og ned), så båndbredden er meget bra. Men det er ikke verre enn bare å prøve, så lenge investeringene er minimale.
    Det juridiske aspektet er selvfølgelig til stede, i grenseland er det nok sikkert :-\
    mvHåvard
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Høres ut som det er tilstrekkelig med båndbredde da. Sitter dere på samme nett også så dere slipper flaskehalser på veien, burde det la seg gjøre.
    Kjør på.

    Min erfaring med streaming over internett er fra slimserver hjemme via 400k opphastighet ADSL til jobben. Bruker mp3 192k bitrate, og det fungerer stort sett bra, opplever av og til litt hakking.
    Deilig å ha tilgang til hele musikksamlingen på kontoret.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Veggen skrev:
    Deilig å ha tilgang til hele musikksamlingen på kontoret.
    Det der har jeg løst ved å ha en kopi av musikksamlingen på en 400GB ekstern disk på jobben. Tar den med en gang i blant for å synke opp mot master.
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har FLAC'et HDCD'er lenge med EAC og FLAC og avspiller dem som via ekstern HDCD dac som går i HDCD-modus og upsampler til 24bit 352 kHz. Det lyder helt nydelig :)

    coolbiz skrev:
    Nå kan vi spille HDCD, folkens! :eek:

    Det har blitt laget et program som leser 16/44.1 HDCD-enkodet wav og konverterer til 24/44.1 wav. Det omtales her: http://forum.doom9.org/showthread.php?t=129136

    Jeg har prøvd det og det fungerer som avertert, men jeg har ikke høy nok kvalitet på avspillingskjeden for øyeblikket til at jeg hører forskjell. Nivå-forskjellen gjør det dessuten litt ekstra vanskelig.

    Såvidt jeg forstår arbeides det med en versjon av programmet som kan benyttes som plugin til SlimServer. :)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.225
    Antall liker
    4.849
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Lexluthor skrev:
    Jeg har FLAC'et HDCD'er lenge med EAC og FLAC og avspiller dem som via ekstern HDCD dac som går i HDCD-modus og upsampler til 24bit 352 kHz. Det lyder helt nydelig :)
    Jeg regner med at din DAC er ikke lenger i handelen.
    Hadde vært artig om du kunne sammenligne lyden fra din HDCD dac med lyden av samme musikk gjennom den nye software-dekoderen.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    coolbiz skrev:
    Nå kan vi spille HDCD, folkens!
    Artig, håper noen lager en frontend/GUI til denne som kan skanne flac samlingen og komme opp med en oversikt over hvilke plater som er hdcd kodet. Og deretter la meg konvertere med et klikk. Det hadde vært kult.

    Såvidt jeg forstår arbeides det med en versjon av programmet som kan benyttes som plugin til SlimServer. :)
    Har du noe link til dette? Ser det går en tråd på slimdevices forumet, men fant ikke noe om plugin der?
    http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=32967&page=24
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz skrev:
    Lexluthor skrev:
    Jeg har FLAC'et HDCD'er lenge med EAC og FLAC og avspiller dem som via ekstern HDCD dac som går i HDCD-modus og upsampler til 24bit 352 kHz. Det lyder helt nydelig :)
    Jeg regner med at din DAC er ikke lenger i handelen.
    Hadde vært artig om du kunne sammenligne lyden fra din HDCD dac med lyden av samme musikk gjennom den nye software-dekoderen.
    Jo da, Mark Levinson N°390S med to digitale innganger...
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Lexluthor skrev:
    coolbiz skrev:
    Lexluthor skrev:
    Jeg har FLAC'et HDCD'er lenge med EAC og FLAC og avspiller dem som via ekstern HDCD dac som går i HDCD-modus og upsampler til 24bit 352 kHz. Det lyder helt nydelig :)
    Jeg regner med at din DAC er ikke lenger i handelen.
    Hadde vært artig om du kunne sammenligne lyden fra din HDCD dac med lyden av samme musikk gjennom den nye software-dekoderen.
    Jo da, Mark Levinson N°390S med to digitale innganger... fortsatt gangbar vare.
     

    Stian

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    35
    Antall liker
    23
    Sted
    Porsgrunn

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    I tillegg til wifi, inneholder den visst programmerbar IR så den kan erstatte mange andre fjerniser, hodetelefonutgang så den kan brukes som mobil spiller innennfor dekningen av trådløst nett, minnekortslot, og 3 akse aksellerometer  :eek:.
    Også er den Linux og opensource basert så den støtter plugins som sikkert åpner for mange artige tilleggsfunksjoner.
    Blir omtrent som en liten bærbar Squeezebox dette her, håper den ikke blir for dyr...

    Specs:

    - 2.4" color TFT LCD, 240x320 pixels, 16bpp
    - Mechanical scroll wheel
    - 10 backlit buttons (play, add, go, home, back, vol-/+, rew, pause,
    fwd)
    - Samsung ARM9 CPU (S3C2412), 200MHz
    - 64MB NAND flash
    - 64MB mobile SDRAM
    - Headphone jack
    - Built-in speaker
    - IR LED
    - SD card slot
    - 1250 mAh Li-Ion battery
    - 3 axis accelerometer (for motion sensing)
    - Charging stand
    - Expansion connector that brings out: serial, USB (host or device),
    audio out, audio in, 3.3v out, 5v in
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Aubi skrev:
    Jeg vurderer et innbrudd for å stjele prototypen!
    Mens du venter, kan du installere Salling Clicker på mobiltelefonen, det er derfra interfacen kommer:

    www.salling.com

    Jeg har valgt og styrt musikk vha mobil, fra harddisk via computer, i flere år nå. Og den styrer Squeezebox.

     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hentet min SB3 i går, og jeg er definitivt en squeezevenn!

    Det mest geniale produktet som har vært hjemme hos meg noen gang!!!
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.225
    Antall liker
    4.849
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye musikk på din SlimServer ?

    Hvor mye musikk har dere i deres SlimServer arkiver?

    Her er min:
     

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Har akkurat rippet og lagt inn de 2 platene som kom i posten idag, og da er status følgende:



    Nå har jeg akkurat hatt en flytterunde - og når det nye huset står ferdig en plass over nyttår så blir det å flytte på alle disse platene igjen. At det kan veie så mye hadde jeg aldri trodd!
     

    Vedlegg

    M

    marsboer

    Gjest
    Your music library contains 1109 albums with 8207 songs by 2398 artists

    Hvorav 71gb av 98gb er i FLAC lossless CD-kvalitet eller bedre (f.eks 24/96khz)
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    marsboer skrev:
    Your music library contains 1109 albums with 8207 songs by 2398 artists

    Hvorav 71gb av 98gb er i FLAC lossless CD-kvalitet eller bedre (f.eks 24/96khz)
    He-he! Veldig morsomt, spesielt at du har flere artister enn du har album! ;D
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Veggen skrev:
    555 albums with 5838 songs by 521 artists.
    Lurer på om denne statistikken egentlig er til å stole på?
    Nå står det: 555 albums with 5838 songs by 241 artists.
    Dette er totalt 133 GB, hvorav 120GB er i flac format.

    Edit: Det blir forskjellig antall artister avhengig om man velger Artist eller Album visning. En liten bug...
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Årsaken til at jeg har så mange artister er at jeg har uhorvelig mange artister som jeg kun har en sang av.
    Denne musikksamlingen har blitt bygget opp over mange år på mp3 siden, og består derfor av mange "hits", noe som gjør at jeg kun har en sang av den artisten og ikke et helt album. Når det gjelder FLAC er det naturlig nok kun album det går i.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Veggen skrev:
    Veggen skrev:
    555 albums with 5838 songs by 521 artists.
    Lurer på om denne statistikken egentlig er til å stole på?
    Nå står det: 555 albums with 5838 songs by 241 artists.
    Dette er totalt 133 GB, hvorav 120GB er i flac format.

    Edit: Det blir forskjellig antall artister avhengig om man velger Artist eller Album visning. En liten bug...
    Er nok ingen bug. Artist visningen vil vise alle filer med artist i tag'en.
    Albumvisning vil vise alle filer du har tag'et med album og teller da antall artister ut i fra filer med album tag. Dvs at de filene du ikke har tag'et med album ikke vil dukke opp i denne visningen, ergo blir antallet artister færre når du står i albumvisning.

    Selv har jeg tag'et alle filer som jeg kun har enkeltvis med album'et "Enkeltsanger", slik at hele problematikken unngås.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Etter en liten opprydding i tag'er, samt sletting av en del enkeltfiler ble statusen endret til følgende:
    Your music library contains 810 albums with 7378 songs by 1952 artists
    Fascinerende at jeg gikk ned 300 album uten å ha slettet mer enn kanskje 5-10 :)
    Trodde jeg hadde god orden på tag'ene, men det stemte nok ikke helt.


    Har veldig mange samlealbum fra min ungdom som fort drar opp antall artister med 20-40 per album fant jeg ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn