Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    For å være skikkelig dum, så må jeg spørre her som ekspertisen er.
    hva er best av Squeezebox og Sonos Connect? Og hvorfor. :p
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.679
    Antall liker
    85.220
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Sonos Connect får du kjøpt i dag, Squeezebox er ute av markedet desverre, men har fortsatt mange tilhengere
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    108
    Antall liker
    65
    Sted
    Sandsvær
    For å være skikkelig dum, så må jeg spørre her som ekspertisen er.
    hva er best av Squeezebox og Sonos Connect? Og hvorfor. :p
    Best vet jeg ikke, jeg har bare Squeezebox. Og de tre jeg har funker bra til mitt bruk (en Classic i stua, en Radio i verkstedet i kjelleren ved dreibenken og en Duet i verkstedet i låven (der JLH forsterkeren skal inn).

    For deg som er DIY mann, burde Squeezebox passe bra. Serversida og protokollen er open source og kan gå på ulike typer HW. Sjøl kjører jeg serveren på en Netgear NAS.

    Selv om man ikke får kjøpt SB dingser på Elkjøp lengre er det mange på finn, til og med en Transporter i ny og ne. Om du vil bygge sjøl, er det en smal sak å bygge en SB boks basert på f.eks Raspberry Pi, pluss et DAC-kort eller f.eks en I2S eller S/PDIF interface til ekstern DAC.
     

    henjaer

    Banned
    Ble medlem
    09.05.2012
    Innlegg
    224
    Antall liker
    61
    Torget vurderinger
    7
    Er lykkelig eier av 2transportere og en Squeezebox bruker NAS og forskjellige da convertere på dem,den interne converteren på transporteren er også veldig
    Og kommer aldri til å slutte å bruke det enkelt og greit lett å bruke og topplyd

    mvh
    henjaer
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.679
    Antall liker
    85.220
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hjeeeelp, jeg er "lost" igjen. Byttet litt om på komponentene i ene anlegget og nå virker ikke Digital Out fra USB lenger. Har forsøkt reinstallere, slette, intallere 3d party dig out, får opp dette på touchen, men ikke noe lyd ut
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Har du byttet DAC?? Er vel et fåtall som fortsatt krever egne drivere.. Og da kan SBT slite litt.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.679
    Antall liker
    85.220
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har du byttet DAC?? Er vel et fåtall som fortsatt krever egne drivere.. Og da kan SBT slite litt.
    Nei. Bare strømmen til Touchen som har vært brutt. Har også tatt en reset av Touchen og installert på nytt
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.679
    Antall liker
    85.220
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Nå ser det ut til at jeg endelig klarte det. Nå fant SBT dacen. Tror ikke intalleringen første gang gikk helt riktig for seg etter factory reset. Gangen blie slik; Factory reset, legge inn grunninstillinger og deretter oppdatere software, selv om den hadde siste versjon, deretter fjerne markering på anbefalte 3d party og finne DigOut og laste inn denne og omstarte, velge dacen som kom opp på SBT, da endelig funket det. Fikk tidligere ikke dacvalg, det som manglet. God kveld
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hmm.. og du har vært inne på setup og valgt at USB skal brukes som digital utgang? Ikke bare lagt inn pluginn'en altså..
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.679
    Antall liker
    85.220
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det funket først etter fire forsøk. Nå er jeg ikke noen dataekspert, så sikkert noe jeg har gjort feil, men nå funker det iallefall. Sikkert jeg som surrer. Er ikke i særlig form i dag
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Jeg sliter med at jeg får opp feilmelding på at Dette sporet kan ikke spilles i din region på nye låter i Spotify på Squeezebox Touch. Jeg har ikke problemer med å spille av låtene på Spotify på tlf/iPad. Er det en instilling jeg har bommet på?
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Det er Triode sin jeg bruker. Nå virket det på den nyeste Volbeat platen som ikke virket I sted, men på Marcus & Martinius sin Girls virker det ikke.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hmmm. Kan være noe feil på interfacet til spotify akuratt nå. Ikke opplevd noe trøbbel med triode sin, med mindre de gangene spotify selv sliter...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.588
    Antall liker
    35.564
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Marcus & Martinius sin Girls....

    Det er der problemet ligger 😎
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Selveste Madcon er jo med på den sangen! ;)
    Har 2 jenter på 6 og 9 år, så de er i rette målgruppen. Så jeg skylder på de.
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Holder avspiller/dac-en i Transporter seg like godt idag som den gjorde når den kom, eller er den forbigått av de nye dac-ene i moderate prisklasser?

    Bruker idag en Touch med Kingrex psu mkII strømforsyning (uten ekstern dac) og vurderer å byte den ut mot en Transporter eller eventuelt en Bluesound Node 2.

    Noen råd?
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dacen holder forsåvidt mål. Mye av poenget med transporteren er at de har gjort seg litt flid med analogdelen også.

    Johan-Kr
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.282
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ganske mye å hente ved å bruke en bra DAC på Touch ja. Merker du ikke forskjell har du en dårlig DAC :)
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Men er det bedre å kjøpe seg en Transporter, enn å bruke Touch som jeg har og legge ca kr 3.000,- i en brukt dac ala Hegel?

    Edit: har nå kjøpt en SlimDevices Transporter fra 2007!
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.945
    Antall liker
    8.245
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen flere her som sliter med å få Spotify til å virke på SBT? Tidal virker helt fint.
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Funker fint hos meg hvertfall - med "triode-plugin" vel å merke , hvis det var den du tenkte på...?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.945
    Antall liker
    8.245
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha brukt halve kvelden her, resatt, gått over passord, slettet og reinstallert så er systemet oppe og går igjen. Tidal var det ingen problemer med, men derimot var Spotify kranglete på en fredagskveld.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hmm , kjedelig når sånt skjer ja , har hatt noen sånne episoder jeg også.
    Men bra det løste seg til slutt da - ha en musikkfylt helg :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hvis det er noen trøst, bjornh, så hadde jeg tilsvarende krøll med TIDAL på sbt for en stund siden. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.945
    Antall liker
    8.245
    Torget vurderinger
    1
    Stort sett fungerer det helt flott. Men iny og ne er det ett eller annet som steller i stand trøbbel.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Når Squeezeplay kjører på en PC: Oppfattes PC-en da som en hvilken som helst Squeezebox av LMS og fjernkontroll-apper? Slik at man kan lage seg en squeezebox av en vifteløs PC, f.eks?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jepp, ses da på som en helt vanlig Squeezebox player.. Anbefaler dog SqueezeLite, da den også har støtte for DSD overføring :). Det som også er kjekt er at med den kan du bestemme output selv..

    Si du har PC'en koblet til med HDMI til en reciver (for film bruk), men USB til USB DAC for musikkbruk... med squeezebox.exe -O kan du selv velge output den skal spille ifra :). For å få lista så er det squeezelite.exe -L . Squeezelite.exe -O 5 -D (da sier vi at 5 er USB ut ifra lista, mens -D gir DSD native overføring, om dac'en støtter det).


    EDIT: Min PC starter også Spotify... på den måten får jeg også SpotifyConnect gjennom PC'en :).
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takker.

    Squeezelite er mao. et Windowsprogram? Jeg tenker det er kjekkere med en liten headless linuxboks. ...Eller en intel NUC, rett og slett.

    Hadde vært kult med noe som kunne få display på fronten med samme info som SB Touch, selvsagt. Mon tro om det lar seg gjøre.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Du kan faktisk inne på Touch gå inn på innstillinger, og "Velg spiller".. og da velge Squeezelite der, om du har lagt det inn på PC da... så da styrer du faktisk PC'en sin squeeze system med Touch sitt brukergrensesnitt :).

    Squeezelite er for mange OS ja :). Også Windows, men er bare "dos" basert, ikke noe grafikk. Men den er veldig enkel å forstå ;).
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hm... Ja, det er jo mulig, men å ha en Touch i racket for å styre en annen spiller blir jo litt rart, men da kan kan jo både iPeng og Controller-en fra Duet brukes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn