Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Spotify på både touch og radio virker prikkfritt, er det som er så merkelig!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    15.111
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Spotify på både touch og radio virker prikkfritt, er det som er så merkelig!
    Disse bruker vel begge egen 'app' og ikke triodes plugin så akkurat det er vel ikke så merkelig.
    Jeg bruker kun Triodes plugin på Touch, Duet og Boom og det fungerer som snus. Hvis pahf gjør det samme vil jeg si det han opplever er merkelig :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Frem og tilbake er omtrent dobbelt så langt.

    Etter de problemene jeg fikk med Duet i forrige uke - der den sto og rebufret i ett sett på arbeidsrommet mitt - omrokerte jeg litt her hjemme. Touch fra stuen havnet på arbeidsrommet - og Duet ble koblet opp i stuen. Stor suksess - ingen rebufring lenger - verken på arbeidsrommet med Touch, der Duet sto, eller i stuen, der Duet endte opp.

    Vel - da tenkte jeg at hvis det hadde vært noen problemer med nettverket, var dette løst nå - og jeg rokerte alt sammen tilbake slik det var i starten. Det gikk bra en stund - men så begynte Duet å rebufre til den store gullmedaljen. Ikke sånn med én gang - så jeg trodde lenge at alt var i orden - men etter et par timer rykket jeg tilbake til start.

    Nok en omrokering - med det resultat at verken Duet eller Touch - nå i sine ombyttede posisjoner - har fusket en eneste gang i løpet av to dager. Signalstyrken har ikke forandret seg - 78% på arbeidsrommet og 86% i stuen. Men det virker altså som om Duet er LITT mer følsom for ett eller annet som foregår ett eller annet sted. Jeg vet ikke hva det er - men jeg registrerer i hvert fall at nå som påskeferien er over, er det full aktivitet i diverse trådløse nettverk i nabolaget - uten at det ser ut til forstyrre verken Duet eller Touch, slik de står nå.

    Siden det kan virke som om Duet ikke lenger føler seg helt hjemme på sin tidligere plass på arbeidsrommet mitt, har jeg valgt å gå til det skritt å legge ut en ønskes-kjøpt-annonse med henblikk på å få meg enda en Touch. Men det rare er at Duet har fungert problemfritt i månedsvis før dette skjedde.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Ser jeg havner midt i en diskusjon her.
    Men bare et kort spørsmål:
    Jeg har SB Touch og vurderer en dac
    til denne.
    Er det en no brainer oppgradering og
    hvor høyt må jeg gå for en klar forbedring
    fra lyd uten dac?
    mvh
    Lasse :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ser jeg havner midt i en diskusjon her.
    Men bare et kort spørsmål:
    Jeg har SB Touch og vurderer en dac
    til denne.
    Er det en no brainer oppgradering og
    hvor høyt må jeg gå for en klar forbedring
    fra lyd uten dac?
    mvh
    Lasse :)
    Det er ikke uten videre gitt at du vil få noe veldig hørbart bedre lyd med en DAC. Jeg har tilfeldigvis - vel ikke så tilfeldig, hvis du leser innlegget mitt over ditt - koblet Touch til min nye Benchmark DAC2, og kan dermed lett sammenligne direkte mellom de analoge utgangene på Touch via Benchmark som forforsterker og digitalt via Benchmark. Forskjellen ER der - spesielt på detaljer, utklingning av piano- og gitaranslag - der blir Touch mer lukket. Litt mindre "sjel" i Diana Kralls vokal - med Touch "ser" man ikke lenger ned på stemmebåndene. Touch gir mindre sting og spenst i presentasjonen. Litt mindre punch i bassen. Men vi snakker om små nyanser - ikke gitt at Touch vil bli avslørt i ethvert oppsett. Spørs hvor detaljert resten av signalkjeden din er.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Fint, Takk Ulf.

    Vurderer Bruk av penger her dac kontra platespiller.
    Derfor spørsmålet.
    Har ikke til begge.
    Mvh
    Lasse :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Platespiller høres mest presserende ut. Uten DAC, har du fortsatt ikke så aller verst lyd via Touch. Uten platespiller, blir det vel ganske stille.... Så kjøper du eventuelt en DAC ved neste korsvei.
     

    O O

    Fersking
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Har plutselig fått trøbbel med å spille fra wimp med SB touch. Alt annet virker som det skal, men får en feil mld når jeg prøver å spille fra wimp. Kan ikke koble til server, står det i displayet. Når jeg velger en sang/album fra wimp kommer albumcover og all info opp i skjermen, men feilmelding kommer etter ett par sekunder. Er det noen som vet hva som kan være feil?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Fint, Takk Ulf.

    Vurderer Bruk av penger her dac kontra platespiller.
    Derfor spørsmålet.
    Har ikke til begge.
    Mvh
    Lasse :)
    Vel, jeg hører nå stor forskjell på analog utgang på Touch og når jeg kobler den digitale utgangen til min BelCanto DAC. Blant annet S-ene høres ikke bra ut uten DAC. Men, du må ha et ok anlegg for at forskjellene skal være tydelige, noe mitt er... Holdt på å kjøpe en pent bruk Touch lokalt forrige helg, som reserve, men var tom for kontanter og alt stengt. Når jeg hadde penger var den solgt for 500,- - scoop !
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Har en touch, nyeste modell og en super strømforsyning fra wellborne labs. Vurderer å selge, men litt usikker på hva jeg skal ta. Wellborne psu-en kostet ca 2500 med søkke og snøre.

    Hva er en ok pris mener dere?
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Fint, Takk Ulf.

    Vurderer Bruk av penger her dac kontra platespiller.
    Derfor spørsmålet.
    Har ikke til begge.
    Mvh
    Lasse :)
    Vel, jeg hører nå stor forskjell på analog utgang på Touch og når jeg kobler den digitale utgangen til min BelCanto DAC. Blant annet S-ene høres ikke bra ut uten DAC. Men, du må ha et ok anlegg for at forskjellene skal være tydelige, noe mitt er... Holdt på å kjøpe en pent bruk Touch lokalt forrige helg, som reserve, men var tom for kontanter og alt stengt. Når jeg hadde penger var den solgt for 500,- - scoop !
    Hei

    BelCanto, men da snakker vi vel en del tusenlapper?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    15.111
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Har plutselig fått trøbbel med å spille fra wimp med SB touch. Alt annet virker som det skal, men får en feil mld når jeg prøver å spille fra wimp. Kan ikke koble til server, står det i displayet. Når jeg velger en sang/album fra wimp kommer albumcover og all info opp i skjermen, men feilmelding kommer etter ett par sekunder. Er det noen som vet hva som kan være feil?
    Har du prøvd å starte LMS og Touchen på nytt, samt lagt inn innloggingsinfo til Wimp på nytt?
     

    O O

    Fersking
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Har prøvd det, og det er fortsatt samme problem. Har i tillegg brukt reset, for å se om det kunne hjelpe.
    Nettradio, fra sd kort, hd, virker alt som det skal. Sjekket også at wimp abn. er ok.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.969
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det en eller annen app til Windows Phone 8 jeg kan styre Squeezebox'en med? Min HTC er ikke helt utslitt, men nå har jeg tenkt meg over på WinPhone 8. Før jeg gjør det, må jeg forsikre meg om at jeg får de programmene jeg trenger.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Jeg vet ikke om det finnes noen egen app for WinPhone 8, men uansett kan du bruke webgrensesnittet. Finnes et mobil skinn til dette.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.963
    Antall liker
    14.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    I dag er ikke WiMP særlig medgjørlig her på Touchen, andre med samme problem?
    Har prøvd det vanlige med restart av Touch, NAS, og router......hjælp
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.963
    Antall liker
    14.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Felles skjebne, felles trøst.
    Godt at det er drøyt 4000 CDer på serveren her...
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.833
    Antall liker
    734
    Torget vurderinger
    4
    Samme problem med Wimp her.
    Har sendt mail til Wimp.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.833
    Antall liker
    734
    Torget vurderinger
    4
    Fikk akkurat svar på mail:
    WiMP Support [EM], Jun 21 14:03 (CEST):Hei! Det var en teknisk feil, det skal nå fungere igjen.
    Mvh,
    WiMP Kundeservice
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet om det noensinne fler kommer oppdateringer STB software?
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig at ingen har laget en custom/tilpasset software.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tja... Hva ønsker du utover det som finnes? Og det finnes jo allerede mengder av plugins. Det som hadde vært kult var om Logitech "ga bort" kildekoden under GPL-lisens eller noe, slik at det kunne leve videre som open source, men det kommer nok ikek til å skje, siden de sikkert baserer UE-produktene sine på mye av det samme.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det skal jeg ta en kikk på. Det ser ut som den første der vil bruke LMS, da, og da er det like langt. Åpen firmware til selve Squeezebox-en OG åpen kuldekode til serverprogramvaren hadde vært flott.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.963
    Antall liker
    14.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ....og der var det WiMP igjen :)
    Daft Punk, faktisk. :cool:
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Logitech Media Server og mye firmware er åpen programvare

    Det ser ut som den første der vil bruke LMS, da, og da er det like langt. Åpen firmware til selve Squeezebox-en OG åpen kuldekode til serverprogramvaren hadde vært flott.
    Dette skrev vi da om for snart ett år siden da Logitech avsluttet squeezeboxproduktlinjen (se nedenfor).

    Utdrag fra SqueezeboxWiki om Logitech Media Server (min uthevning):
    Logitech Media Server is Open Source Software and written in Perl. Logitech Media Server runs on pretty much any platform that Perl runs on, including Linux, Mac OSX, Solaris and Windows.
    Wikipedia: Squeezebox (network music player) (min uthevning):
    [...]
    Both the server software and large parts of the firmware on the most recent players are released under open source licenses.
    [...]
    Logitech continued the development of the player until they announced in August 2012 that it would be discontinued.[1][4] Given the cross-platform nature of the server and software client, some users have ensured the continued use of the platform by utilizing the RaspberryPi as dedicated Squeezebox device (both client and server).
    [...]

    Innlegg #4021 "Squeezeboxalternativer?" 12.09.2012:
    Krysspost siden en del ser ut til å skjelve i buksene, og i hyrten og styrten løper til andre plattformer uten å tenke seg om:

    [...]
    For meg som er på leting etter en ikke altfor dyr kandidat til å overta for SB Touch, er denne interessant , og så fåes den i sølv også.
    Takk for tipset! Du har sett at f.eks. både Pioneer og Denon har lignende bokser, til en noe lavere pris?
    Ja men de (Pioneer og Denon) har ikke mulighet for Spotify slik jeg leste. Har hatt SB touch men den er jo på vei ut.
    ... og hvor lang produsent- og tjenesteoppbacket levetid tror dere (de fleste av) disse produktene vil ha?

    (Nesten) alle hifiprodusnter slenger seg nå på denne "bølgen", men hvor mange vil bli støttet av tjenesteleverandører over tid? Hififirmaer er ofte ganske små, og har ofte problemer med programvareutvikling over tid. Det er grunner til at Logitech og ikke minst Apple har fått så stor innflydelse over markeder de i utgangspunktet ikke hørte hjemme i. De har ressursene og kompetansen. Apple kuppet/trumfet jo også plateselskapene.

    Det første Squeezebox-produktet ble lansert i 2001. Jeg tror det er få eller ingen andre slike produktlinjer som har vart like lenge. Den er antagelig også den eller en av de mest utbredte. De fleste konkurrenter har (sannsynligvis) langt lavere markedsandeler og totalt salg for sine produktlinjer.

    Squeezebox-produktene vil formodentlig kunne benyttes i mange år med egen musikk og nettradio via egen LMS. Derimot må vi regne med at ingen nye tjenester vil støtte plattformen, og at nåværende tjenestestøtte ikke vil videreutvikles og antagelig etterhvert utfases. Logitech vil etterhvert avslutte videreutvikling av firmware og tjenerprogramvare. Sistnevnte er åpen og fri, og det er dermed mulig at andre vil vedlikeholde og videreutvikle den. Firmware er derimot ikke åpen med de følger det kan få. På den annen side har eldre Squeezebox-produkter vært programvareoppfulgt mye lengre enn det meste i hifibransjen. De fletse viktie feil er antagelig allerede rettet.

    Det er en fare for at overgang til squeezeboxalternativer kan føre til en lang rekke produktbytter.

    De fleste tjenesteleverandører vil derimot sannsynligvis støtte datamaskiner. Hvis man benytter en vanlig forekommende datamaskinplattform som hifikilde, er det stor sjanse for at man til enhver tid kan benytte eksiterende og nye tjenester. Nye tjenester lanseres typisk ofte først og (så godt som) alltid på vanlig forekommende datamaskinplattformer og nå ofte mobiltelefoner.

    Hvis man benytter en vanlig forekommende datamaskinplattform som hifikilde, må man, som ellers i IT-verdenen, regne med å oppgradere/bytte den ut med noen års mellomrom. (Det logiske) konseptet vil dog forbli konstant.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Næmmen!

    Det var jeg ikke klar over. Så bra!

    Da blir det nok greie på sakene snart. :)
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    403
    Antall liker
    234
    Torget vurderinger
    14
    Jeg vet det er tidlig om mårran, men er Wimp ute igjen?

    Edit: Nå fungerer det igjen, uten at jeg helt vet hva som var feilen.

    Det er mulig feilene ligger i nettverket mitt (kablet), men det Wimp på Sqeezebox virker å være litt ustabilt for tiden. Noen andre med samme erfaring?

    Hva tenker dere om WIMP sin satsing på High res filer? Tror dere at Sqeezebox vil henge med på denne utviklingen, eller er det på tide å se seg om etter potensielle erstatninger?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn