Squeezebox - nirvana?

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
OK - jeg har missa fremtiden... Kan noen med Squeezebox kjapt fortelle hva som er bra og hva som er dårlig?

Jeg har 40 harddisker med mp3 og flac og ogg (alt er lovlig, fordi jeg kun hører på materiale som er eldre enn 50 år, mest Caruso) - og jeg har digitalinngang på forsterkeren.

Er Squeezebox svaret? Jeg har egentlig ventet på en "cd-spiller" av typen 1TB harddisk.

Det er kommet en audiofil variant: http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html

Den ser ram ut... Hvor er det blitt av VU-metrene?!?

 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har levd med min Squeezebox en snau måned nå og kan varmt anbefale den! Har kjøpt min siste CD-spiller.
_________________________________________________
+ Umiddelbar adgang til hele CD-samlingen.
Dette har faktisk revolusjonert min musikkopplevelse!
+ Fikst brukergrensesnitt.
+ Støtte for lossless formater som FLAC, Apple lossless
WMA lossless, WAV, i tillegg til Vorbis, MP3, AAC mm.
Jeg benytter utelukkende FLAC.
+ Støtte for Linux og MacOS i tillegg til Windows.
+ Hederlig gjengivelse fra analogutgangene
+ Lav-jitter digitale utganger
+ Får alle CDene vekk fra stua/lytterommet
+ Åpen arkitektur som har har skapt et helt lite miljø
med folk som lager plug-ins etc.
+ Kan benytte både ethernet og wi-fi. (avh. av modell)
+ lekker formgivning.
_________________________________________________
- Avhengig av PC eller annen type server, untatt for
nettradio.
- Fjernkontrollen ikke så lekker som f.eks. Sonos sin.
_________________________________________________
Jeg oppfatter SB som langt mer fremtidssikker enn produkter med innebygd harddisk, som f.eks Cambridge's 640H. Du står friere til å velge filformat, rippemetode og backupregime, og har ingen begrensninger mht lagringskapasitet. Du slipper snurrende vifter og harddisker i lytterommet. Du kan lettere ta forhåndsregler for å overleve et harddisk krasj.

Sammenlignet med løsninger som f.eks PC med USB-DAC, synes jeg SB er langt å foretrekke fordi man med SB slipper å ha en PC+skjerm i stua. SB er etter min mening mer brukervennlig enn de PC-baserte løsningen jeg har sett.

Lyden fra analogutgangene oppfatter jeg som bedre på de fleste punkter enn min 6000-kroners Pioneer CD-spiller som riktignok nærmer seg 10-år jubileum. (Beklager at jeg ikke har noe bedre å sammenligne med. Kommer muligens tilbake til høsten med sammenligninger med diverse Electrocompaniet DACer og spillere.)
Jeg kommer nok til å snuse på en ekstern DAC (evt. SACD-spiller med digital inngang) etterhvert som jeg oppgraderer resten av anlegget, men jeg kan ikke si at det er noe som irriterer meg med lyden slik den er nå, heller.

Det eneste som irriterer meg en smule, er at SD lanserte den nye Transporter-modellen bare timer etter at jeg bestilte min SB3.

Fasit: Løp & kjøp!
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Synd SB ikke støtter Universal Plug'n Play (UPnP), så kunne man klart seg med en nettverksharddisk i steden for en PC. Sånn sett er de litt lite fremtidsrettet synes jeg.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Det eneste som irriterer meg en smule, er at SD lanserte den nye Transporter-modellen bare timer etter at jeg bestilte min SB3.
naaa... er den verdt prisdifferansen på 17.000 ?!?! (ca)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Wodger,

UPnP er ikke vært relevant i denne sammenheng, ettersom det meste av Squeezeboxens funksjonalitet ligger i slimserver-programvaren på PCen og ikke i selve SBen. Så du trenger uansett mer enn bare en "vanlig" ren filserver eller nettverksharddisk.

Imidlertid finnes det etterhvert flere nettverksdisker og NAS-bokser som kan kjøre slimserver lokalt, f.eks Qnap's TS-101
http://www.qnap.com.tw/pro_detail_feature.asp?p_id=67
og Infrant's NV:
http://www.slimdevices.com/dev_infrant.html
m.fl.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Synd SB ikke støtter Universal Plug'n Play (UPnP), så kunne man klart seg med en nettverksharddisk i steden for en PC. Sånn sett er de litt lite fremtidsrettet synes jeg.
Dette er vel mer en fordel enn en ulempe.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
naaa... er den verdt prisdifferansen på 17.000 ?!?! (ca)
17.000 var vel å ta litt hardt i?
Prisen er oppgitt til $2000, som vil si ca. kr 16.000 på døra di i Norge. Dvs er prisforskjellen drøyt 13.000,-
Ved forhåndsbestilling får du en SB3 med på kjøpet, så da er prisforskjellen enda mindre; ca. 10.500,-

Om det er verdt det får bli opp til den enkelte å vurdere. Muligens kan en SB3 pluss en god ekstern DAC, f.eks Lavry DA-10 være et lydmessig fullgodt alternativ til under 2/3 av prisen.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.198
Torget vurderinger
49
Har hatt Squeesebox i 3 uker nå ,og anbefaler den gjerne .
Enkel i bruk og meget bra lyd .
Du bruker et program som kan lastes ned gratis til å sette opp spill lister mapper med musikk på pc'en ,Squeesebox sortere allt etter album artist osv .
Det morsomme er at du ikke trenger slå på pc'en ,Squeeseboxen gjør det for deg :)
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Kommer i posten på Mandag..............
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Et par ting til:

Det finnes en software emulering av Squeezebox som heter Softsqueeze. Den kan lastes ned gratis fra slimdevices.com. Det kan Slimserver også. Så dersom man er nysgjerrig på hvordan SB fungerer, har man altså muligheten til å teste ut funksjonaliteten, om ikke lydkvaliteten.

Forums:
http://forums.slimdevices.com/
http://www.audiocircle.com/circles/index.php?board=46.0

Tilsvarende produkter:
Philips Streamium: http://www.streamium.philips.com/
Sonos: http://www.sonos.com/
Roku Soundbridge: http://www.rokulabs.com/products/soundbridge/
og stadig flere andre...
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Må bare kaste meg med på bølgen og rope HURRA for squeeez'en!!! :D

Ser ut som fremtida det her, ja.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Mens du venter kan du begynne å rippe CDene dine   :)

Har din Wadia digitale innganger?
Bare analogt på denne dessverre.... :p
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Bare analogt på denne dessverre.... :p
Høøh? Analoge innganger? Sjeldent ;D

Mener å ha sett en 850 digital inngang, men det var vel kanskje ekstrautstyr.

Skulle gjerne hørt hva du synes om SB kontra Wadia, lydmessig.
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Wodger,

UPnP er ikke vært relevant i denne sammenheng, ettersom det meste av Squeezeboxens funksjonalitet ligger i slimserver-programvaren på PCen og ikke i selve SBen. Så du trenger uansett mer enn bare en "vanlig" ren filserver eller nettverksharddisk.

Imidlertid finnes det etterhvert flere nettverksdisker og NAS-bokser som kan kjøre slimserver lokalt, f.eks Qnap's TS-101
http://www.qnap.com.tw/pro_detail_feature.asp?p_id=67
og Infrant's NV:
http://www.slimdevices.com/dev_infrant.html
m.fl.
Nå finnes det vel flere konkurrenter som kan koble seg direkte opp mot UPnP NAS-disker, og derfor bude det jo i prinsippet ikke være noe i veien for at Slimdevices også kan lage en boks som klarer det?

Men en NAS-disk med Streamserver-støtte er jo sånn sett et fullgodt alternativ, selv om det er en proprietær løsning.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Nå finnes det vel flere konkurrenter som kan koble seg direkte opp mot UPnP NAS-disker, og derfor bude det jo i prinsippet ikke være noe i veien for at Slimdevices også kan lage en boks som klarer det?
Disse konkurrentene kjenner jeg ikke til. Kan du gi noen eksempler?

Men en NAS-disk med Streamserver-støtte er jo sånn sett et fullgodt alternativ, selv om det er en proprietær løsning.
Det er feilaktig å kalle dette for en "propritetær" løsning. Teknologi kalles proprietær når det foreligger begrensninger på bruk og kopiering. Dette gjelder ikke Slimserver, siden den er open-source og dokumentasjon for alle protokoller og grensesnitt er fritt tilgjengelig.

Infrant og de andre behøver heller ikke å betale noen form for royalties til Slim Devices for å levere Slimserver sammen med sine NAS-produkter.
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Denne Streamium-boksen fra Philips f.eks. Roku Soundbridge som du linket til støtter også UPnP så vidt jeg kan se.

Når det gjelder Streamserver så har du rett i at den er open source, men jeg går ut fra at det er Slimdevices som bestemmer hva som kreves for at en implementasjon skal kunne kalles Streamserver-kompatibel? (Og dermed kontrollerer "standarden")

Uansett er den ikke en standard på linje med UPnP. (Nå må det jo sies at UPnP er en relativt ny standard og det er ikke så mange produkter som støtter den ennå. For alt jeg vet kan det bli en skikkelig flopp, men idéen er god synes jeg :))
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Denne Streamium-boksen fra Philips f.eks. Roku Soundbridge som du linket til støtter også UPnP så vidt jeg kan se.

Når det gjelder Streamserver så har du rett i at den er open source, men jeg går ut fra at det er Slimdevices som bestemmer hva som kreves for at en implementasjon skal kunne kalles Streamserver-kompatibel? (Og dermed kontrollerer "standarden")

Uansett er den ikke en standard på linje med UPnP. (Nå må det jo sies at UPnP er en relativt ny standard og det er ikke så mange produkter som støtter den ennå. For alt jeg vet kan det bli en skikkelig flopp, men idéen er god synes jeg :))
OK, så både Streamium og Soundbridge støtter UPnP. Det hadde jeg ikke fått med meg.

Å si at Slim Devices "kontrollerer" standarden synes jeg blir litt unyansert. Alle andre står fritt til å benytte den slik den er, eller modifisere den til egen bruk (så lenge kildekoden til den modifiserte versjonen blir gjort tilgjengelig) SD's endringer er stort sett bakover-kompatible. I motsetning til enkelte proprietære saker fra f.eks. Microsoft og til dels Apple, der nye versjoner bevisst lages ikke-bakover-kompatible for å lage livet surt for tredje-parts utviklere.

Roku's Soundbridge ("Pinnacle" i USA) støtter forøvrig Slimserver.

Jeg er enig med deg i at UPnP har mye godt med seg.
Men som alle standarder gjør den noen ting lettere, men andre ting vanskeligere eller umulig. Hvis du f.eks. vil spille av FLAC-format filer på din Soundbridge, må du ty til Slimserver for å få det til.

For meg var faktisk Slimserver et kjøpsargument. Format transkoding, en skikkelig musikkdatabase og mulighet for ekstra funksjonallitet via plug-ins, hadde knapt vært mulig i en UPnP-setting.

Forresten er det slett ikke umulig at en fremtidig firmware-oppgradering av SB vil kunne gi UPnP-kompatibilitet, men da sannsynligvis med lavere funksjonalitet.
 

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Innlegg
142
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Hmm, hva i alledager er det som skal forsvare prisforskjellen på Transporter vs Squeezebox ??

Skjønner ikke fletta av hva som er vitsen jeg? Ser jo ut som om det i hovedsak er det samme, bare en litt større og mer forseggjort box i standard hifi format og med div inn og utganger, noe man strengt tatt ikke har veldig bruk for.

Er det noen som har kjøpt den og vil forsvare investeringen sin her ;)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Hmm, hva i alledager er det som skal forsvare prisforskjellen på Transporter vs Squeezebox ??

Skjønner ikke fletta av hva som er vitsen jeg?
Hehe... Det samme påpekte jeg for en tid tilbake. Bare for å erfare at sånne kjetterske spørsmål stiller man ikke her  ;D
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Hmm, hva i alledager er det som skal forsvare prisforskjellen på Transporter vs Squeezebox ??

Skjønner ikke fletta av hva som er vitsen jeg? Ser jo ut som om det i hovedsak er det samme, bare en litt større og mer forseggjort box i standard hifi format og med div inn og utganger, noe man strengt tatt ikke har veldig bruk for.

Er det noen som har kjøpt den og vil forsvare investeringen sin her ;)
1. Lydkvalitet
2. Lydkvalitet
3. Lydkvalitet
4. Digitale innganger, viktige for noen.
5. Kan spille av 24-bits lydfiler.
6. Passer bedre rent estetisk sammen med vanlige 17" komponenter
7. Litt kulere fjernkontroll

Neida, jeg har ikke bestilt ;)
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Ser SPENNENDE ut!

Kan noen kjapt og konkret si hvordan dette funker i praksis med tanke på navigasjon?

Om jeg ønsker å spille Stjernefiskeren/Caruso... ...hvordan navigerer jeg? Er det ved PCen jeg klikker innpå de aktuelle folderne?

Har den utgang til tv, for navigasjon?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Ser SPENNENDE ut!

Kan noen kjapt og konkret si hvordan dette funker i praksis med tanke på navigasjon?

Om jeg ønsker å spille Stjernefiskeren/Caruso... ...hvordan navigerer jeg? Er det ved PCen jeg klikker innpå de aktuelle folderne?

Har den utgang til tv, for navigasjon?
Som jeg sa i Svar #9, finnes det en software emulering av Squeezebox (og fjernkontrollen) som heter Softsqueeze. Hvis du henter og installerer Slimserver og Softsqueeze (begge gratis), så kan du faktisk prøve ut hvordan grensesnittet virker. Du finner dem her:
http://softsqueeze.sourceforge.net/ og her:
http://www.slimdevices.com/su_downloads.html

SB har ikke TV-utgang.
Du navigerer enten med den medfølgende fjernkontroll, eller med en web-browser mot Slimserver som har en innebygd webserver som benytter port 9000.

Men fjernkontrollen navigerer du med piltastene i noe som vel best kan beskrives som et hierarkisk, liggende menysystem. Hvis jeg vil spille f.eks. "The Wall", blir det omtrent som dette:


Browse --| Album Pat Metheny
Search |-- Artist --| Pink
Internet Radio Song |-- Pink Floyd ---- The Wall [PLAY]
Settings Genre Prince Wish You Were Here
... Year R.E.M.
... ... ...



Mye lettere å bruke enn å beskrive for andre. :)
Kunne alternativt brukt "Search" og tasten inn (del av) artistnavn eller tittel. Når du blar i menyene, ruller teksten på en fiks og kjapp måte som gjør at du har ganske bra følelse med hvor du beveger deg hen.

Hvis du har lyst å forsøke SoftSqueeze, og du har en windows-maskin, er sannsynligvis det greieste å installere Slimserver først, deretter gå til http://localhost:9000, og installere SoftSqueeze derfra (under "Help", helt nederst til venstre)
 
Topp Bunn