Springerbakken HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    3.520
    Torget vurderinger
    8
    Og bare for å spore helt av så har jeg sakset dette fra lokalavisen:

    – Jeg startet i sin tid de to sidene «Ja til kultursenter i Flekkefjord» og «Nei til kultursenter i Flekkefjord». Jeg observerte fort at nei forkjemperne var mest aktive på ja siden, og vice versa.

    Ikke så ulikt trådene her på hifisentralen 😂
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    3.520
    Torget vurderinger
    8
    Vet ikke helt hva som gnager, men har dessverre gått og fundert en stund.
    Nå har jeg hatt en 300b stående uten å bli brukt i evigheter. Stått på lager i påvente av noen skikkelige høyttalere igjen. Hørning trafoer Western Electric og Golden dragon rørsett, og mye annet snacks. 40 kg med skrapjern.
    Det er forsterkeren som aldri....
    Men det hadde vært fint å fått frigjort litt plass og kapital til andre ting. Valgets kvaler
    Foto00481 (2).jpg



    Vi får se hva som skjer når jeg kommer meg hjem.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    3.520
    Torget vurderinger
    8
    Da er rør sendt til Audiomix for test. Får krysse fingrene.
    Endelig ankom nytt eksemplar av broken bells siste.
    Uansett bits, oversampling og oppløsning er det ingenting som har den lettflytende lyden som vinyl har, helt frigjort fra ht.
    Føles nesten som når man åpner en glasscola og tar en slurk kontra plast. Same, same, but different…
    59FDEBDB-B246-4077-A2A1-2FF4BC838618.jpeg

    God helg!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.380
    Antall liker
    63.416
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vet ikke helt hva som gnager, men har dessverre gått og fundert en stund.
    Nå har jeg hatt en 300b stående uten å bli brukt i evigheter. Stått på lager i påvente av noen skikkelige høyttalere igjen. Hørning trafoer Western Electric og Golden dragon rørsett, og mye annet snacks. 40 kg med skrapjern.
    Det er forsterkeren som aldri....
    Men det hadde vært fint å fått frigjort litt plass og kapital til andre ting. Valgets kvaler
    Vis vedlegget 888869


    Vi får se hva som skjer når jeg kommer meg hjem.
    Lider de samme kvaler………og jeg har attpåtil passende høyttalere 😳
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    3.520
    Torget vurderinger
    8
    Lider de samme kvaler………og jeg har attpåtil passende høyttalere 😳
    Ikke lett når man vet det blir dyrt å få noe tilsvarende igjen hvis man angrer.
    For min del må man vel velge mellom å stikke fingeren i jorden eller hodet i sanden. Men jeg har vært tresk før jeg…
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    3.520
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hadde egentlig tenkt at Ares 12th var en keeper. Syntes selv at den lydmessig var veldig bra og at tonaliteten var riktig i forhold til hva jeg er ute etter.
    Men på dagen en måned etter den ankom, er den pakket og klar for ett nytt hjem.
    7A5319CB-1881-4089-B709-D9806A62C2AC.jpeg

    Stor omsetning på dacer for tiden…
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    3.520
    Torget vurderinger
    8
    Så er det endelig igang!
    Nå har jeg utsatt dette i årevis med jobb, familie, hus, hytte og resten av pakka, men nu jävlar….

    BCF6A412-5BA9-4DDC-92A0-7481FF8EF4C6.jpeg


    Lettere inspirert av andre som klarer å få tid til prosjekter på si trillet jeg frem denne i går. Chrysler RB blokk som har stått klar en hel stund. Det meste av gårsdagen gikk med til å rydde plass på benken og lete frem deler.
    - Og ikke minst; få lagd en jigg til å få veid rådene med. Det tok faktisk noen timer å få til noe som gav god repeterbarhet. Til slutt endte jeg opp med dette som klarte +/- 0.1 gram. På bildet under er ikke råden i vater slik den skal være under veiing.
    E855E566-4D6F-4209-B0FF-788D1E0C583C.jpeg

    Kineserene er flinke til å legge ved dokumentasjon, men det kan vel i beste fall brukes som veiledende verdier. Til alt overmål påstod et maskineringsverksted jeg brukte at de hadde balansert rådene også, men det var relativt enkelt å se at ikke var gjort. 5 gram fra forskjell fra letteste til tyngste råde ble målt. Som LMC sa i tråden til Fosse så må man gjøre det selv hvis man ska ha det skikkelig…
    84657A3D-2480-415F-8AAF-CF52FA52C84E.jpeg

    3-4 gram er ganske mye stål som skal bort. Målet er +/- gram. Det burde være mer enn godt på en gatemotor.

    168097E4-AC11-4DE8-B0A8-B917F3617DCC.jpeg


    Stempel ble også kontrollveid og fikk sin adresse.
    CB26F159-0CEB-420F-8318-5B538F471322.jpeg


    resultatet etter noen runder på vekten og båndsliperen:
    204030F2-606E-4E23-87AA-B2653FD9CDE5.jpeg


    Så får vi se om det blir lager eller stempelringer i morgen.
     
    Sist redigert:

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    3.520
    Torget vurderinger
    8
    Blir jammen meg mye måling om dagene. Med ekte amerikansk håndverk ala et bakgårds verksted i LA så gjelder det å dobbelsjekke alt.
    Det viktigste er at det ikke ligger på minussiden av toleransene - tenker jeg.
    3A0E49D6-4C77-4CDB-B339-7609A41A5B3B.jpeg


    Her er det kontrollmål av sylinder for å regne ut gap på stempelringer. Med det utgangspunktet jeg har å jobbe med er det godt jeg bestilte file to fit ringer.
    Her er den manuelle sliperen. Største utfordringen er å ikke glemme seg og ta for mye av gangen.
    15B0CA14-161F-485A-B2B0-F93B4EFB4E8E.jpeg

    F9CD4912-3880-4D2D-B435-7A121C3FD2CE.jpeg


    Med alle ringene ferdig tenkte jeg å bytte ut lager til oljepumpeakslingen. Da den gamle var ute gikk det opp for meg at den nye hadde større toleranser, samt at den ikke hadde oljespor i lagerflatene. Den nye fra kina gikk i søpla og den gamle ble installert igjen.
    AF81B80B-B736-4894-943C-1F81BC61ECB9.jpeg



    Mer måling nå er det rammelager som skal sjekkes. Sliter alltid med å tenke omvendt så jeg har huskelapp på klokka.
    37D9C5BB-D2A1-45BB-80F7-2C8E6A1D17CF.jpeg


    Hvis det blir tid får jeg se om det blir tid til å måle resten av lagerene og veiva før helgen.

    Ellers så fikk jeg tilbake rørene mine fra test hos Audiomix. Litt blandede resultater men skikkelig rask ekspedering, god service og hyggelig pris. Fikk igrunnen lyst til å koble opp 300b’en igjen bare for å huske hvordan den var…
    Døgnet burde hatt minst 48 timer…
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.898
    Torget vurderinger
    23
    Krysshoning sylindre?
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    3.520
    Torget vurderinger
    8
    Det er gjort i unaiten. Ser ser greit ut 🙂
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    3.520
    Torget vurderinger
    8
    Tok opp 300b’en i dag for en siste sjekk og shine før jeg skulle legge den ut for salg. Når den først stod i stuen måtte jeg jo koble den opp for å sjekke at alt var på stell.
    Første reaksjon var hva f… tenker du på å gjøre?
    Jeg er veldig glad i F6’en, men den gamle rørforsterkeren var som å ta bort et slør fra lydbilde, som på alle måter satt spikret.
    Det er ikke før den siste tiden jeg har fått skikkelig stell på kildene mine, og nå fikk jeg virkelig høre resultatet.
    Rørforsterkeren er satt opp med tentlabs moduler som jeg har forstått ikke er helt innenfor hos puristene. Jeg ser for meg det også er noe av grunnen til at den høres så kontrollert ut, nesten transistor med et hint av rørmagi.

    Med huset fullt av unger blir det nok uansett F6 stående i stuen. Litt mer brukervennlig også med de ekstra kreftene.
    -Men 300b’en skal ned i på lager i kjelleren igjen. Så kan jeg heller ta den opp hvert skuddår å nyte den, akkurat som en god vin som har ligget lenge.

    A343E643-1355-47E3-B37C-AA0210006526.jpeg


    I disse digitale tider er det sikkert ikke så mange som er enige, men for meg har forsterker utrolig mye å si for hvordan musikken blir presentert. Ved siden av platespillere er nok effekttrinn det jeg synes gir mest eierglede. Lydsignaturen tar du med deg uansett hvilke høyttalere du kobler opp.

    God helg!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.920
    Torget vurderinger
    24
    Utrolig moro å følge motorprosjektet. Imponert! Er du mekaniker/maskinist av yrke?

    Og forsterkerne holder jeg med deg i å beholde. Jeg har ombestemt meg mht Manley 300B. Accuphase er flott og fin, og jeg har ikke satt Manley tilbake etter at den ankom, men jeg har en anelse om at Manley er det jeg hadde foretrukket om lyd var alt som betød noe. Ok, avsporing dette, det jeg mente å si er at jeg kjenner meg igjen i dilemmaet mellom brukervennlighet, praktiske hensyn og optimal nytelse. Og det er pokker meg samme problemstilling uavhengig av om vi snakker bil, hifi eller nær sagt hva det skal være …

    Gleder meg til å følge prosjektene dine videre!
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    3.520
    Torget vurderinger
    8
    Takker for oppmuntrende ord alle sammen.

    Jeg må si jeg humrer litt for meg selv når Fosse lurer på om jeg er maskinist eller mekaniker. Sannheten er at av utdannelse har jeg handel og kontor samt en relativt kort tur innom bedriftsøkonomistudie på BI 😂
    Tilfeldigheter gjorde at jeg fikk prøve meg som rørlegger og det, samt hydraulikk har jeg holdt på med siden.

    Av mangel på selvinnsikt har jeg spesielt tidligere hevet meg ut i ting uten å tenke på at jeg ikke har peiling. Mottoet har alltid vært; -hvor vanskelig kan det være? Hvis de kan, så kan jeg også.
    Når det da bakfyrer og man sitter der med klump i halsen og vondt i magen har jeg vært heldig å hatt venner som har hjulpet, men man har også lært mye av det. Man har også lært det at hvis man bare vil, så kan man gjøre en minst like god jobb som de aller fleste pratmakere og "eksperter".

    Jeg kunne skrevet side opp og side ned, men for å ta den ultrakorte versjonen: Før trodde at jeg kunne alt, nå føler jeg ikke at jeg kan noen ting. Det jeg har lært gjennom biler, jobb, hifi er at det er ingen fasit. Det jeg har blitt flinkere til, er å resonnere meg frem til en fornuftig løsning og stole på meg selv. Hvis det da går åt skogen har man det man kaller dyrkjøpt erfaring -noe som ofte er billigere enn å kjøpe andres erfaring dyrt og likevel ikke få det til.

    Når jeg nå måler opp og ned over alt på denne blokken er det også for å han en logg og forstå hvorfor det gikk galt - hvis det gjør det.

    Mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.920
    Torget vurderinger
    24
    Herlig! Og imponerende.

    Jeg leser veldig gjerne mer om både det ene og det andre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.550
    Sted
    Sørlandet
    Man kan jo nesten se at du har vært innom rørlegging når man ser på det lystgass systemet der. Morro! Jeg har lekt en del med lystgass selv før jeg tok til fornuft og begynte å leke med turbo istedenfor.

    Når jeg tenker meg om har jeg vel fortsatt to fulle flasker, diverse solenoider og andre morrosaker liggende.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    3.520
    Torget vurderinger
    8
    Man kan jo nesten se at du har vært innom rørlegging når man ser på det lystgass systemet der. Morro! Jeg har lekt en del med lystgass selv før jeg tok til fornuft og begynte å leke med turbo istedenfor.

    Når jeg tenker meg om har jeg vel fortsatt to fulle flasker, diverse solenoider og andre morrosaker liggende.
    Jeg må nok innrømme at jeg feiget ut når alt var klart her. Hadde lenge tenkt på at jeg ikke hadde råd til å kjøre med den store motoren, og når bud på bil, motor og gir kom samtidig, ble alt solgt.
    Nesten litt bittert å tenke på at neste eier kjørte 7.80 og 300kmt på første drag - uten lystgass…
    De årene vi holdt på på Gardermoen var veldig artige. Jeg tenker ofte at det hadde vært gøy å prøvd seg igjen. Det går heldigvis fort over når jeg ser hva gamle bekjente klarer å knuse iløpet av en helg…

    Da er det bedre å bruke tid og penger på noe som alltid er tilgjengelig i stuen.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.881
    Antall liker
    38.729
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ja det var en fantastisk tid vi hadde :) drømmer litt til tider

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.881
    Antall liker
    38.729
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Grattis med enda en fra samme fabrikat? noen hakk over den du hadde? :)

    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    3.520
    Torget vurderinger
    8
    Ja det er Pontus, steget over den jeg hadde. Ares 12th var veldig bra, men jeg hadde kommet til å kjøpe DDC til den hvis jeg hadde beholdt den. Når jeg da regnet litt på det var ekstrakostnaden opp til den "nye" Pontus ikke så stor. Det som avgjorde saken var at den også hadde BNC som jeg bruker på cd-spilleren.
    Blir spennende å se hvordan den virker. Den er tung som en forsterker, og smøg akkurat inn i dybden på skapet.

    47C1AFF6-B84C-46E6-8F49-99563520D8C5.jpeg
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    3.520
    Torget vurderinger
    8
    Noen dager er ikke så gøye…
    DC365F2E-CA98-48ED-845C-BCAC1B630879.jpeg

    Da er siste rest av horn og drivere avlevert ny eier. Eneste trøsten er at de kommer til et godt hjem med mye annet spennende utstyr.
    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    3.520
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg endelig fått tid til et lite rykk før vinterferien begynner.

    Her er det montering av de siste rammelagerene. Blokka er maskinert for pinnbolter. Fordelen med pinnbolter er at det er gjenger i begge ender. Hvis man da ikke bunner bolten i blokken men lar det være en turn eller to å gå på vil bolten trekke fra begge sider og halvere twisten under trekking. Når alt er tightet forsiktig blir det selvfølgelig trekt på riktig moment og med riktig smøring på bolt, skiver og muttere.
    CC663C2A-5C6D-41EE-8334-C74ED8572DAA.jpeg


    Neste ut var rådene. Alltid kontrollere måleutstyret før bruk.
    87C9F999-6BBB-456E-9FE1-1D2E33FD264F.jpeg


    6656D0F7-4405-41C9-AFE8-3DCFB946B460.jpeg


    Her ser man hvor fort gjort det kan være å fucke opp. Øvre og nedre lager til rådene. Noen typer har ikke spesifiserte øvre og nedre halvmåner.

    82A4E846-BC9E-4B89-90D0-488D7065F93F.jpeg


    Et verktøy som lenge stod på ønskelisten var batteriskralle. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt så behovet eller helt kunne skjønne hva hypen var, men liker man verktøy så må man jo prøve... I dag bruker jeg denne nærmest til "alt", nesten så jeg ikke kan gå på do uten å ha den med meg...
    B2F95A2C-43D3-4519-B492-8205E8992C74.jpeg


    Og endelig var det tid for å måle veivakslingen. Har enda ikke regnet ut hva lagerklaringene blir, mulig jeg venter til etter ferien for å få skjelefred...

    AFCE1411-490D-4E1E-8926-A6E5458E82E1.jpeg


    5335A71D-0572-46EC-B6E2-757EC080B1B5.jpeg


    Det var dagens off topic herfra.
    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    3.520
    Torget vurderinger
    8
    HVA??? Ikke 4-boltet??? :cool:
    Nei, Chrysler har mye fine finesser og patenter, men Wedge blokkene har desverre ikke vært særlig gode når det gjelder styrke i bunnpartiet.
    Det er ganske mange måter å prøve å omgå problemet, men det er bare en ettermarkedsblokk som egentlig er god nok. De har det desverre vært stopp i produksjonen på slike blokker i mange år, med tilsvarende priser på bruktmarkedet. Produksjonen startet nettopp opp igjen i fjor så tiden vil vise om det bedrer seg.
    Akkurat bunnpartiet her blir veldig spennende å se om vil holde. Det er helt vanlig med det man kaller cap-walk på disse motorene hvis de blit presset nok. Når jeg her håper på nærmere en dobling av hva blokken orginalt er beregnet for så sier det seg selv at fremtiden er usikker...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.898
    Torget vurderinger
    23
    De tøffe gutta bruker Mitutoyo....bra! :)


    mitu1.png


     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.898
    Torget vurderinger
    23
    Nei, Chrysler har mye fine finesser og patenter, men Wedge blokkene har desverre ikke vært særlig gode når det gjelder styrke i bunnpartiet.
    Det er ganske mange måter å prøve å omgå problemet, men det er bare en ettermarkedsblokk som egentlig er god nok. De har det desverre vært stopp i produksjonen på slike blokker i mange år, med tilsvarende priser på bruktmarkedet. Produksjonen startet nettopp opp igjen i fjor så tiden vil vise om det bedrer seg.
    Akkurat bunnpartiet her blir veldig spennende å se om vil holde. Det er helt vanlig med det man kaller cap-walk på disse motorene hvis de blit presset nok. Når jeg her håper på nærmere en dobling av hva blokken orginalt er beregnet for så sier det seg selv at fremtiden er usikker...
    Holder du deg under 5-600 hk. så går det vel greit....
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    3.520
    Torget vurderinger
    8
    Ja nettopp... :cool:
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.077
    Antall liker
    3.520
    Torget vurderinger
    8
    Jo, ligger en med alu lagerbukker i garasjen. Det som stoppet meg denne gangen er 20K i linjeboring og maskinering, og ikke minst tiden det ville ta å få bitene tilbake.
    Burde bare avertert alle halveisløsninger, bomkjøp, ekstradeler og kjøpt meg en world products eller indy short block.
    Samtidig vil jeg jo få førstehånds erfaring på hvor mye pes en orginalblokk tåler på vanlig gatekjøring.
    Tenker jo at jeg har en litt mer bedagelig kjørestil nå enn for 20 år siden også…
    Time will show
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn