Spraking/knitring ved fyldig lydbilde

teskje

Medlem
Ble medlem
17.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
6
Hei, har endelig fått plass til vinyl i stua igjen:cool:
Etter og ha hørt på noen plater ble jeg påminnet et problem som har irritert meg tidligere:

En del av platene mine ser ut til å sprake/knitre spesielt når en låt har mye lyd. Et eksempel er Sigur Ros med (). En del av låtene her starter rolig før de tar av etterhvert og får ett ganske fyldig lydbilde. Det er her sprakingen og knitringen starter. Det høres såpass godt at det ødelegger låta. Dette skjer med nye og gamle plater, men ikke alle. Platene har ikke noe mer eller mindre støv på seg enn andre plater som spiller helt perfekt.


Spilleren er en Pro-ject Debut Carbon med Ortofon OM10 og en crappy Pro-ject record box USB RIAA forsterker.
Vurderer å gå til innkjøp av OM20 stift og en bedre RIAA forsterker. Evt noen bedre signalkabler.


Er det noen som har noen forklaring på dette?
Kan det være noe med selve utstyret, eller rett og slett feil på platene?


(Kjøres gjennom sonos amp, uten at det har noe å si da problemet også var på min gamle forsterker)
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det høres ut som dårlig sporing, som nettopp vil dukke opp når nivået i innspillingen øker, eller når låtene "tar av" om du vil. Før låten tar av er sporingsjobben enkel og ettersom nivået i innspillingen øker blir sporingsjobben hele tiden vanskeligere.

Løsningen vil trolig være å stille inn pickupen på nytt og påse at alt gjøres riktig. Innkjøpene du nevner vil neppe endre noe som helst.
 

teskje

Medlem
Ble medlem
17.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
6
Det høres ut som dårlig sporing, som nettopp vil dukke opp når nivået i innspillingen øker, eller når låtene "tar av" om du vil. Før låten tar av er sporingsjobben enkel og ettersom nivået i innspillingen øker blir sporingsjobben hele tiden vanskeligere.

Løsningen vil trolig være å stille inn pickupen på nytt og påse at alt gjøres riktig. Innkjøpene du nevner vil neppe endre noe som helst.
Takk for svar :)

Angående å stille inn pickupen mener du da track force? Den er satt på 1,5g. Kan det hjelpe og øke eller minste på denne?

Og dårlig sporing er pga dette og ikke noe feil med sporene i plata?
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
Tracking force/stiftetrykk er en av innstillingene, ja...men du må også påse at nålen (den lille diamanten ytterst på pickupens nålefane/cantilever) står «rett» i forhold til rillene/sporene i platen. Dette gjøres enklest ved å bruke en justeringsmal/protracktor, for å sjekke vinklene, det er nok her mesteparten av problemet ligger. Enkelte butikker kan også tilby hjelp?!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
1,5g høres litt lite ut, jeg ville prøvd 2g
Korrekt tracking force til en OM-10 er 1,25 - 1,75 gram, så 1,5 gram er helt korrekt.
Spørgsmålet er så, hvorvidt OM-10 og carbon armen er en go´ kombination.
Hvis den ikke er ny, kan det også være slidt nål (hjælper at skifte den), fastbrændt skidt på nålespids (hjælper at rense den, evt. med ultralyd).
Hvis det er dårlig kombination arm/pu, hjelper det ikke meget at skifte til OM-20 nåleforsats, da den har samme nåletrykk.
Jeg ville nok gå for en bedre pickup, hvor optimalt nåletryk er 2 gram, og så få den 100% korrekt justeret ved montering :)
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har hatt både OM-10, 20 og 30... og min erfaring er at 1,5g er for lite. Opplevde akkurat det samme problemet, og det ble løst med mer tracking force. Uansett er det enkelt å teste ut.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det skyldes ofte en dårlig PU-/armkombination.
2 gram for en OM-10 er ikke optimalt for holdbarhed på ophenget. For tung arm eller for dårlige lejer i armen
gi´r ofte det resultat. OM serien (ikke DJ) performer bedst i en let til superlet arm. Der er 1,5 gram absolut fint :)
 
L

Lassencad

Gjest
Ja det er virkelig vigtigt af Pick-up /Tonearm står rigtigt.
Det er både Højden på Tonearm / overhang / vinkel på Pick-up. Hvis man ikke er sikker på at alt står rigtigt bør man starte forfra . Her er en video som beskriver det så du selv kan gøre det. Min Pick-up belastes med 2.4Gram :)

https://www.youtube.com/watch?v=WM-aIDwfrhc

Der er andre videoer hvis man søger efter dem. God fornøjelse
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Påse at pickup ikke er montert skjevt i headshellet, at armen er vannrett når den er senket og nålen sitter i rillene og still tracking force til 1.9 (en økning på <+10% over oppgitt maks er helt uproblematisk, men man bør ikke overstige +20% over tid). Hvis problemet da er borte så trenger du strengt tatt ikke å tenke mer på saken.

At pickupen er justert 100% korrekt etter justeringsmalen er ikke kritisk så lenge avviket ikke er veldig stort og vil neppe føre til alvorlige sporingsproblemer. Opplever du fremdeles de samme problemene dreier det seg trolig om en mismatch mellom arm og pickup. Dog ser armen i utgangspunktet ut som en ganske god match med sine 6g effektiv masse, så jeg vil tro du kan få det til å spille som det skal.

Hvis du fremdeles ikke får det til så ville jeg forsøkt å hanke inn assistanse fra en mer kyndig bekjent, eller evt. spurt om praktisk hjelp her. Trolig bor det et kyndig medlem i nærheten som gjerne tar en tur innom for å få ting på stell.
 

teskje

Medlem
Ble medlem
17.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
6
Takk for mye gode svar. Jeg har brukt ettermiddag på sette meg inn alt dette. Til og og med printet protracktors og sjekket monteringen av stiften. Alt ser riktig montert ut Testet opp mot 2g for å se om det ble noe forskjell, prøvd ulike antiskate innstillinger. Resultatet er ingen ending i sprakingen.
Stiften begynner å bli gammel nå, men feilen har vært sånn siden alt var nytt.

Mulig det blir innkjøp av ny spiller når alt dette korona greiene gir seg. Men takker for hjelpen.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Rare greier. Hvis alt nå faktisk er på stell og siden du sier det har vært slik siden tidenes morgen så heller jeg i grunnen mest mot at det er noe feil med armen som gjør at det sporer dårlig så snart ting blir litt vanskelig.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er stor skilnad kor stor støyaffinitet dei ulike pickupane har. Dels har dette med sjølve konstruksjonen å gjere, men ofte er det nåleslipinga som er utfordringa. Då også slik at ein "avansert" sliping gjerne støyar mindre, men då er føresetnaden at han er korrekt justert.

Beste pickup eg har vore bort i når det kjem til å tilgje støy er Koetsu Black. Men så kostar han litt, og er sær/krevjande når det gjeld arm og phonoforsterkar.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Sant nok, men da støyer det vanligvis hele tiden og ikke bare når nivået på innspillingen øker.
 

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
For meg høres dette ut som ett sporingsproblem?
Jeg ville kanskje ha prøvd å bytte stift først. Før pickup. Du nevner jo at stiften er gammel.
Skulle ikke det funke har du i det minste en fin pickup med ny stift som reserve/backup hvis du skulle kjøpe en annen spiller etterhvert.
Har selv nylig hatt ett enormt løft ved å bytte stift, gikk til innkjøp av en Jico SAS/B stift og det var en solid oppgradering, gikk fra en pickup jeg trodde var kast til en helt nydelig pickup.
 

teskje

Medlem
Ble medlem
17.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
6
Du nevner jo at stiften er gammel.
På den annen side sier han også at problemet har vært der i hele pickupens levetid. Det er det som gjør det merkelig.
Jeg stikker og kjøper en ny stift i morgen for å teste om det kan være problemet. Kan jo ha vært skade på denne helt siden spilleren var ny.

Takker for svar så langt.
 

teskje

Medlem
Ble medlem
17.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
6
Ny update:
Lang historie men endte opp med å kjøpe en helt ny spiller. Ville starte litt på scratch igjen med en spiller med innebygget forsterker. Endte opp med reloop hifi turn 3.

Egentlig ganske fornøyd. Det er fortsatt en del skurring på de platene som skurret værst men betraktelig bedre.

Men så koblet jeg til den gamle Pro-ject record box forsterkeren for å se om lyden ble noe annerledes. Lyden ble faktisk mye fyldigere og bedre. Men uheldigvis ble sprakingen er betydelig værre!

er det noen som vet hvorfor dette skjer?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvis du skiftet pickup og opplevde mindre knitter og spraking vil jeg tro det er fordi den nye har en slipning som plukker opp mindre støy. Om Pro-Ject boksen har mer påtagelig knitter og spraking kan det være at den har mindre headroom enn den innebygde og dermed lettere klipper ved høye signaler. Ulyder fra riper og denslags i vinyl genererer gjerne en lydstyrke 10x og mer over signalet i musikken og er vanligvis det som fører til at RIIAen klipper.

Bare antagelser, men relativt gode sådanne tror jeg.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
JMM har nok rett. Pickupar plukkar i varierande grad opp platestøy. Dei som plukkar minst, ser ut til:
- å vere MC, men med mange unntak.
- å ha "eksotisk" sliping, ofte vandenHul, Shibata eller Micro av eitt eller anna slag. Eg har ein teori om at dei med fysisk liten stift, plukkar minst når plata er rein, men meir når det gjeld støvete/skitne plater-
- å koste litt.
 

teskje

Medlem
Ble medlem
17.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
6
Hvis du skiftet pickup og opplevde mindre knitter og spraking vil jeg tro det er fordi den nye har en slipning som plukker opp mindre støy. Om Pro-Ject boksen har mer påtagelig knitter og spraking kan det være at den har mindre headroom enn den innebygde og dermed lettere klipper ved høye signaler. Ulyder fra riper og denslags i vinyl genererer gjerne en lydstyrke 10x og mer over signalet i musikken og er vanligvis det som fører til at RIIAen klipper.

Bare antagelser, men relativt gode sådanne tror jeg.
merker ikke noe forskjell nå jeg skiftet pickup på den forrige spilleren. Like ille.

Nå kjører jeg en 2m red og får mye mindre spraking på platene som spraker mye ved fyldig lydbilde. Som sagt blir det som før når jeg bruker pro ject boksen.

Men det du skriver om headroom gir mening. Virker som det er platene som det er noe galt med. Må prøve å få vasket de skikkelig. Takker for svar👍
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Ett problem som kommer og går. I går kveld var det som trådstarter beskriver. Nå er det helt topp igjen.
Men det kan jo også være ett permanent problem.
Mest fremtredende på MC pickup, mindre på MM og minst når det spilles via linjetrinn, streaming.
Snakket med pqa.no i går. Jeg er ikke så alene med dette som noen tror.

Her,Joan Sutherland når hun øker i volum og når hun går opp i toneleiet,
WB act 0.5 arm og Benz Ebony L

 

teskje

Medlem
Ble medlem
17.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
6
er ikke støy fra støv og skitt tror jeg.
Her har jeg filmet problemet:

noen som vet hvor feilen ligger?
 

teskje

Medlem
Ble medlem
17.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
6
En til. Nyvasket plate. Blir veldig slitsomt å høre på og man gruer seg til partiene som har mye lyd:
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
er ikke støy fra støv og skitt tror jeg.
Her har jeg filmet problemet:

noen som vet hvor feilen ligger?
Temmelig likt som hos meg.
Kilden hos meg ser ut til å være fra en abonnement tilsluttet samme fordelingstrafo. Noe som blir skrudd på og som ofte er borte når folk er på jobb.
Slikt kan også være tilnærmet konstant.
Dette dukket opp i eller rett før vinterferien og vedvarte konstant en god stund.

En annen nabo tilsluttet en annen forsyningstrafo fikk også noe lignende, med during i sikringer, induksjonstopp og blinking i led lys. Årsak, strømforsyning til spillkonsoll hos en annen på samme forsyningstrafo.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Ser ut som pickupen er inne mot slutten på platen i video eksempel? Dersom det skurrer - forvrenger kun inderst på platen kan det være feil justering.
Hos meg er problemet tilstede fra start til slutt på platen.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Umulig å diagnostisere sikkert via YouTube, men om det kun skjer innerst på platene er det nærliggende å tenke "inner groove distortion". De innerste rillene er de vanskeligste for en pickup å spore, så feil anti-skating setting eller en mindre godt justert pickup kan utmerket godt føre til denslags ulyder.
 

teskje

Medlem
Ble medlem
17.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
6
Nei det skjer også ytterst. Hørte akkurat på en plate hvor det samme skjedde på første låt.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Nei det skjer også ytterst. Hørte akkurat på en plate hvor det samme skjedde på første låt.
Prøv å låne en annen spiller, eller ta din med på besøk en helt annen plass.
 

teskje

Medlem
Ble medlem
17.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
6
Prøv å låne en annen spiller, eller ta din med på besøk en helt annen plass.
Dette er fjerde leilighet jeg bor i, prøvd 2 spillere, fire forskjellige stifter. Problemet er identisk.

Det eneste som gir en LITEN forbedring er å bruke intern forsterker på platespiller.
Vurderer etterhvert å kjøpe en ny RIAA da jeg har en 2m blue på vei.

Noen som har noen tips til forsterkere som passer bra til 2m blue til 2-3000?

Tar bort litt av vinylgleden at det skal skurre på en random plater.
Noen plater spiller helt fint. Ingen sammenheng. Både nye og gamle plater spraker.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.474
Sted
Sunndalsøra
Høres mer som en elektrisk signalfeil. Støy fra platen er ikke konstant, hvis platen ikke er jævla skitten. Må børstes for hver avspilling da! Ved høyere frekvenser så har rillene krappere svinger, og pickupen vanskligere får å spore. Det var noe jeg lærte i gamle dager :) Dette skal egentlig være lette å finne ut. Skjekk høyttaleren også, hvis det er på en kanal bare. Hadde spillere på tidlig syttitallet. Hadde svakt signal på en B&O spiller, men ble bedre når jeg byttet spiller. Det var pickupen.
Hadde noe brum på avspilling av vinyl i nåtid en gang og trodde det var pickupforsterkeren, men da var det et DP nettfilter jeg brukte. Ble fjernet og problemet var borte.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Hvis du har mulighet til å koble platespiller/RIAA til pc - så kan du sjekke headroom i Audacity - bare for å få ut av verden om det er noen mismatch mellom PU og adc (RIAA med digital ut).

Jeg hadde "tilsvarende" problem:

se mitt innlegg her:

 

teskje

Medlem
Ble medlem
17.03.2020
Innlegg
18
Antall liker
6
Jeg har forsåvidt kommet frem til en løsning. Virker som det hjalp å nedjustere input source level i sonos amp. Den sto på maks som gjorde at det ble for mye lyd inn.
Nå må jeg finne ut hvilket nivå jeg kan ligge på uten at lyden sprekler.


Det forklarer jo også at det var mindre skurring med den interne riaaen da den sikkert har et lavere output level enn phono boxen.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Glimrende; da kan jo alt annet friskmeldes.
 

HansPB

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2021
Innlegg
77
Antall liker
54
Sted
Oslo
Glimrende; da kan jo alt annet friskmeldes.
Ja, unntatt den Sigur Ros plata med et kjent problem knyttet til produksjonen av selve plata. Ville undersøkt om den kan byttes/erstattes av plateselskaoet.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Teskje: Det der er et kjent problem ved bruk av filbasert audio. Men å ca halvere signalstyrken i for eksempel iTunes, for så å la volumkontroll utvendig sørge for mastervolum hjelper litt. Dessuten anbefaler jeg å dobbelsjekke hele setupen på DCE. Fra pickup og ned. Kan være problemet er en kombo av A og B her, og at det har både analoge og digitale årsaker.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Litt utenfor tema Arve. Hvordan opplever du Kiseki på støy. Selv synes jeg Purpleheart er snill på akkurat den fronten. Men har erfaring for at min gamle platespiller også er unnlaterende på dette. Var Koetsu Black vesentlig bedre enn Kiseki på dette området?
 
Topp Bunn