nb skrev:
For hva man får er 99 kroner i måneden virkelig latterlig billig. Men litt synd at systemet ikke takler klassisk musikk så veldig godt, utvalget av klassisk musikk på Spotify er faktisk virkelig enormt.
Jeg er helt enig. Søkefunksjonen er for primitiv til å finne frem til rett versjon. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg får frem alle alternativene heller, for jeg leser noen ganger om versjoner som jeg ikke klarer å finne. Selv om jeg scroller nedover alt som finnes under søkeordet.
For det virker som om det er mye bra fra gode selskaper, og det er jo dumt å ikke klare å skille dem fra hverandre. Eller å finne frem i det hele tatt. Det var faktisk klassisk musikk som til slutt fikk meg til å gå en tur til Narvesen. Etter utallige avbrutte avspillinger av Messias og Juleoratoriet i romjulen fikk jeg nok av Patricks utidige mas. En effektiv strategi overfor meg, noe som jo er helt greit. Jeg trengte det sparket i røven for å få fingeren ut og betale for denne flotte tjenesten. 99 + omkostninger på 5 kroner er nada i forhold til hva de fleste her bruker på sølvskiver og vinyl. Ikke at det kan erstatte fysiske format og hirez-filer, men det finnes så utrolig mye bra låter som dessverre finnes på plater med fyllmasse, og det låter jo helt ok til pop og rock. Og det finnes jo grenser for hvor mye jeg er villig til å bruke på å handle musikk, og da er Spotify det perfekte supplementet til platesamlingen.
Oppfordringen er klar fra meg; betal for kalaset. Og hvis Metallica brukes som argument mot Spotify, ja da kjenner man ikke Metallica godt nok. Selv jeg som er prinsipiell motstander av fildeling i utgangspunktet synes deres oppførsel mot sine fans er ekstremt usympatisk, og hadde jeg vært fan så hadde jeg boikottet bandet med å kopiere all musikken til FLAC, for så å selge hele Metallica-samlingen. Og basert alle fremtidige plateanskaffelser på fildeling, kopiering av venner eller biblioteket. Når mangemillionærer saksøker unggutter uten inntekt er det bare latterlig. De er jo som alle med teknisk innsikt vet dødsdømte som forretningside. Musikkverden hadde heller ikke blitt fattigere uten dem, spør du meg. Hvis de noensinne har spilt en viktig rolle så er den tiden over for lenge siden. Utgått på dato på alle mulige måter. Eneste bidrag de siste årene har vært å tilføre verden voldtatt lydkvalitet, og det vil de at vi skal betale for! Det er som å selge tyggis med smak av fordervet fisk.