Spotify slutt?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.629
Torget vurderinger
1
Det er to ting som forbauser meg:

- Hvorfor i ******* ønsker 95% å bruke gratisvarianten, nå Premium koster 99,- pr. mnd?
- Hvorfor i ******* tilbyr spotify / musikkbransjen en gratisvariant, hvis det ikke gir tilnærmelsesvis samme inntekter som Premium?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.903
Torget vurderinger
96
Ganske uinteressant for meg. Hvilken seriøs hifi/musikkinteressert gidder å høre på reklameavbutt mp3 drittlyd?
Gratis FLAC er bedre. Og MYE større utvalg, 0 reklame. ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Polkagris skrev:
Ganske uinteressant for meg. Hvilken seriøs hifi/musikkinteressert gidder å høre på reklameavbutt mp3 drittlyd?
Hvis du vet om en lovlig streamingtjeneste som tilbyr musikk i FLACkvalitet med større utvalg enn Spotify. Så er det hyggelig om du deler den kunnskapen med oss andre

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.629
Torget vurderinger
1
Polkagris skrev:
Helt enig.

Og dessuten - hvorfor nøye seg med et mellomklasseanlegg, når man kan bryte seg inn og ta et skikkelig high-end anlegg. Helt gratis... ;)

N

nb

Gjest
Polkagris skrev:
det er 320kBit Ogg Vorbis uten reklame på betalversjonen.

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Polkagris skrev:
Hvis du vet om en lovlig streamingtjeneste som tilbyr musikk i FLACkvalitet med større utvalg enn Spotify. Så er det hyggelig om du deler den kunnskapen med oss andre
Dette vil jeg også høre mer om polkagris. Vennligst opplys oss.

mvh

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
313
Sted
Oslo Vest
65finger skrev:
Nå nevner han vel verken streaming eller lovelig så det antas å være
Torrents, alt.binaries, rapidshare, hotfile, depositfile, megaupload,sharematrix el. liknende.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Tor Nado skrev:
65finger skrev:
Nå nevner han vel verken streaming eller lovelig så det antas å være
Torrents, alt.binaries, rapidshare, hotfile, depositfile, megaupload,sharematrix el. liknende.
det er sikkert en riktig antagelse. Uansett foretrekker jeg Spotify Premium og/eller kjøpe musikken i fast form. Tvilsom eller ulovlig nedlastning holder jeg meg unna.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.506
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Polkagris skrev:
det er 320kBit Ogg Vorbis uten reklame på betalversjonen.
Hvilket ikke er så verst.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.898
Sted
Oslo
Artikkelen er 14 dager gammel, med et ?-tegn.

har det skjedd noe siden publisering?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.506
Torget vurderinger
1
Aner ikke. Men det rasles nok med sablene. At det har vært rumling i "Spotify-leiren" er i og for seg ikke noe nytt, men at det vil komme en definisjon av hvordan forholdene skal fungere på sikt er det neppe noen tvil om.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Avstanden i kvalitet og utvalg må økes betydelig mellom Premium og gratistjenesten eller så må de kutte ut gratistjenesten.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.506
Torget vurderinger
1
Problemet er at for mange så er gratistjenesten mer enn godt nok! -de fleste sitter ikke inne med High-End anlegg utover noe billig Logitech eller Creative oppsett eller verre...

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.489
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Inn med mer reklame. Ikke kult å ha fest og høre samme reklamen 10 ganger i timen.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.506
Torget vurderinger
1
Hehe. Ja, du har kanskje et poeng der. Men mange tenåringer vil sikkert havne på Spotify gratis eller på nedlasting (ulovlig) så det er en del problemstillinger ute å går her.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
bjornh skrev:
Problemet er at for mange så er gratistjenesten mer enn godt nok! -de fleste sitter ikke inne med High-End anlegg utover noe billig Logitech eller Creative oppsett eller verre...
forskjell i utvalg og mer avbrudd kan være en mulig modell samt mulighet for mobilavspilling og alle de andre greiene

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.506
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke uenig. Men man skal huske på at det er ne massiv generasjonskløft ute og går her, og jeg vil tippe at mange på +40 ikke er Spotify-brukere, kanskje +35. De yngre brukerne som er mer datavante, eller mangler penger, vil trolig alltid forsøke å komme billigst ut av det. Dvs. at nedlasting og "gratistjenester" alltid er å foretrekke.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
bjornh skrev:
Jeg er ikke uenig. Men man skal huske på at det er ne massiv generasjonskløft ute og går her, og jeg vil tippe at mange på +40 ikke er Spotify-brukere, kanskje +35. De yngre brukerne som er mer datavante, eller mangler penger, vil trolig alltid forsøke å komme billigst ut av det. Dvs. at nedlasting og "gratistjenester" alltid er å foretrekke.
det er et problem. ikke noe tvil om det.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Av pur nysgjerrighet testet jeg Spotify, men fant fort ut at det ikke var noe for meg. Jeg tenkte først at det måtte være genialt med alle platene til Metallica tilgjengelig nesten hvor jeg befinner meg, men der ble jeg skuffet gitt. Om disse platene finnes på Spotify, var de i alle fall såpass godt skjult at jeg mistet gnisten. CD føles enklere. ;) Intet tap for meg altså...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.506
Torget vurderinger
1
Utvilsomt er nyutgivelser mm. -ting som skal selges det som er fremst i "hyllene" også her. ;)

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Hamram skrev:
Av pur nysgjerrighet testet jeg Spotify, men fant fort ut at det ikke var noe for meg. Jeg tenkte først at det måtte være genialt med alle platene til Metallica tilgjengelig nesten hvor jeg befinner meg, men der ble jeg skuffet gitt. Om disse platene finnes på Spotify, var de i alle fall såpass godt skjult at jeg mistet gnisten. CD føles enklere. ;) Intet tap for meg altså...
Give it another shot. :) Metallica er fildelingens bollekinn. :p

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.506
Torget vurderinger
1
Trist som det er...!

P

Parelius

Gjest
Gratis spotify er nå blitt ren bakgrunnsmusikk på førspill. Reklamene mellom sangene er nå én ting, men når den i tillegg (på gratisversjonen altså) gir blaffen i låtenes karakter av å følge etter hverandre på platene (og i stedet gjør hopp uten brukers sats), da er det bare støy for de bevisstløse.

(Oppdaget det når min premium nå plutselig var uten sin sedvanlige gyldighet. Personlig synes jeg det er greit å betale, så det er ikke det. Forstår ikke hvorfor en ikke skal betale for underholdningen.)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Gratis spotify er nå blitt ren bakgrunnsmusikk på førspill. Reklamene mellom sangene er nå én ting, men når den i tillegg (på gratisversjonen altså) gir blaffen i låtenes karakter av å følge etter hverandre på platene (og i stedet gjør hopp uten brukers sats), da er det bare støy for de bevisstløse.

(Oppdaget det når min premium nå plutselig var uten sin sedvanlige gyldighet. Personlig synes jeg det er greit å betale, så det er ikke det. Forstår ikke hvorfor en ikke skal betale for underholdningen.)
+1. Minst.

N

nb

Gjest
For hva man får er 99 kroner i måneden virkelig latterlig billig. Men litt synd at systemet ikke takler klassisk musikk så veldig godt, utvalget av klassisk musikk på Spotify er faktisk virkelig enormt.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
For hva man får er 99 kroner i måneden virkelig latterlig billig. Men litt synd at systemet ikke takler klassisk musikk så veldig godt, utvalget av klassisk musikk på Spotify er faktisk virkelig enormt.
Jeg er helt enig. Søkefunksjonen er for primitiv til å finne frem til rett versjon. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg får frem alle alternativene heller, for jeg leser noen ganger om versjoner som jeg ikke klarer å finne. Selv om jeg scroller nedover alt som finnes under søkeordet.

For det virker som om det er mye bra fra gode selskaper, og det er jo dumt å ikke klare å skille dem fra hverandre. Eller å finne frem i det hele tatt. Det var faktisk klassisk musikk som til slutt fikk meg til å gå en tur til Narvesen. Etter utallige avbrutte avspillinger av Messias og Juleoratoriet i romjulen fikk jeg nok av Patricks utidige mas. En effektiv strategi overfor meg, noe som jo er helt greit. Jeg trengte det sparket i røven for å få fingeren ut og betale for denne flotte tjenesten. 99 + omkostninger på 5 kroner er nada i forhold til hva de fleste her bruker på sølvskiver og vinyl. Ikke at det kan erstatte fysiske format og hirez-filer, men det finnes så utrolig mye bra låter som dessverre finnes på plater med fyllmasse, og det låter jo helt ok til pop og rock. Og det finnes jo grenser for hvor mye jeg er villig til å bruke på å handle musikk, og da er Spotify det perfekte supplementet til platesamlingen.

Oppfordringen er klar fra meg; betal for kalaset. Og hvis Metallica brukes som argument mot Spotify, ja da kjenner man ikke Metallica godt nok. Selv jeg som er prinsipiell motstander av fildeling i utgangspunktet synes deres oppførsel mot sine fans er ekstremt usympatisk, og hadde jeg vært fan så hadde jeg boikottet bandet med å kopiere all musikken til FLAC, for så å selge hele Metallica-samlingen. Og basert alle fremtidige plateanskaffelser på fildeling, kopiering av venner eller biblioteket. Når mangemillionærer saksøker unggutter uten inntekt er det bare latterlig. De er jo som alle med teknisk innsikt vet dødsdømte som forretningside. Musikkverden hadde heller ikke blitt fattigere uten dem, spør du meg. Hvis de noensinne har spilt en viktig rolle så er den tiden over for lenge siden. Utgått på dato på alle mulige måter. Eneste bidrag de siste årene har vært å tilføre verden voldtatt lydkvalitet, og det vil de at vi skal betale for! Det er som å selge tyggis med smak av fordervet fisk.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.667
Sted
Bislett
Var visst noen som har skrevet litt om erfaringer med WIMP i en annen tråd, uten de beste skussmål - jeg får teste gratis i 30 dager og se ;)

jossa

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Antall liker
0
Som man kan lese i artikkelen er Spotify enda ikke lansert i USA pga av skepsis mot gratisversjonen. Leste http://www.musicangle.com/feat.php?id=177 akkurat om en ny musikkstreamingtjeneste, MOG.com, som nå er blitt lansert. Ingen gratisversjon, men 5$ i måneden burde være overkommelig for de fleste. Man kan også prøve tjenesten gratis før man må betale. Streamingkvaliteten er 320kps, og utvalget skal visst (ifølge artikkelen jeg linket til) være veldig bra. Tjenesten er foreløpig bare tilgjengelig i USA, men skulle den lanseres i resten av verden kan det virke som om Spotify får en reel konkurrent.

Med tanke på de store plateselskapene som gjerne vil ha penger tilbake for musikken de gir ut, synes modellen til MOG å være mer levedyktig enn Spotify pr dags dato.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det som jeg ser som de største fordelen med Spotify er at når jeg i perioder befinner meg borte fra hifi, og ikke har glede av 320kbps, kan jeg bare unnlate å betale og gå over til gratis til jeg kommer hjem igjen.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Når du er på tur har du jo mulighet til Spotify på telefonen!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Brasse skrev:
Når du er på tur har du jo mulighet til Spotify på telefonen!
iPhone, Win Mobile, Android? Nei takk. Kanskje iPod, hvis jeg skulle kjøpe noe slik. Men det er foreløpig ikke interessant. Reiser lenger enn tre timer foretas med laptop og et sunt utvalg FLAC-filer. Musikk på vei til jobben er jeg ingen tilhenger av. Men jeg har før jeg begynte å rippe samlingen hatt stor glede av offline-spillelister. Nå har jeg nok på HDD til å ikke være avhengig av slikt.

Topp Bunn