Spolebåndspillerens Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har en tape som er kjøpt brukt av meg av en som etter sigende skal ha spilt den én gang eller to om overhode (kjøpte flere tape så dette er litt uvisst).
    Tapen har en bilyd. En slags konstant sinustone som ligger bak. Den er etter mitt skjønn ikke spillbar.

    Leverandøren/produsenten kan dekke ny for en mindre sum dersom jeg bestiller flere tapes med den begrunnelse at den er kjøpt brukt. Av dette resonnementet følger at han mener det er mulig å påføre bilyden ved avspilling eller i etterkant.

    Jeg gidder ikke bruke energi på å krangle om småpenger, men av ren nysgjerrighet så lurer jeg på om det er mulig å påføre en tape en bilyd (sinustone i diskanten) ved å avspille den, lagre den feil, tygge på den, pisse på den, hva vet jeg? Er det teoretisk mulig, legg merke til formuleringen, teoretisk. Jeg er ikke ute etter å legge skyld på forrige eier eller andre, jeg vil bare vite om slikt kan skje via avspilling eller om det kun kan skjedd ved overføring fra master tape eller at det ligger i det originale opptaket. Feilen ligger ikke hos meg, for min maskin avspiller andre bånd uten problemer.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.937
    Antall liker
    32.868
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg surra med spolebånd og Revox i ganske mange år , men har aldri klart å legge til noen ulyder ved avspilling. Høres veldig rart ut synes jeg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tvilsomt
    ikke ved lagring heller...da er det mere snakk om eksponering for magnetfelt...det inne bærer vel kun helt eller delvis sletting
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Men et magnetfelt skulle vel slettet, eller skapt varierende trøbbel? At det ligger som en helt ren bitone bak hele opptaket vitner om en konstant introdusert feil tenker jeg, ikke et uhell? Et uhell i form av lagring/felt skulle vel gitt varierende skade?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    er det en tape jeg har så kan jeg sjekke?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Har aldri hørt om en sinustone som spretter ut fra skap eller hyller og adder til det som er på tapen...
     
    • Haha
    Reaksjoner: LMC

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det var poenget mitt også. Jeg er bare interessert i å finne ut om produsenten argumenterer ut fra hva han kan slippe unna med eller hva det er en reel usikkerhet rundt.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Du kan jo be produsenten forklare hvordan denne ulyden kan addes inn etter at tapen ble kopiert... i et hjemmemiljø under avspilling .
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Vil også mene at det er ekstremt lite sannsynlig at slikt skulle skje ved avspilling. Spesielt også om det ikke skjer ved avspilling av andre taper heller.
    Har nok heller skjedd ved innspilling.
    Kanskje mangelfull sletting av et test tone som hadde vært innspilt tidligere på båndet.
    Eller noe feil med opptak systemet.
    Greier du finne hvilken frekvens det er på tonen, og er det jevn frekvens og jevnt nivå hele tiden?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om det er gjenbrukt en tape, er det ikke sikkert erase hodet er riktig kalibrert, så det ligger igjen rester av noe tidligere opptak ala test toner e.l.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jo, men poenget her er ikke å finne ut hva som mest sannsynlig har skjedd, poenget er å verifisere om det er teoretisk mulig at det kan ha skjedd i etterkant. Jeg bryr meg ikke om tapen, jeg bryr meg om noen forsøker å snike seg unna det å rette opp en feil de må ha forårsaket selv, ved å argumentere for at det kan ha skjedd i etterkant. Er det lite sannsynlig men mulig er alt greit, er det ikke mulig så er det dårlig stil av en leverandør.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Enig med Leif
    (For engangs skyld har han rett😎)
    Noen tøyser med deg Fosse.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Det ligger en Ferrograph Super Seven på eBay. Den er relistet til samme pris mange ganger. Fint lite informasjon om den. Men dette er vel det mest solide som noen sinne er bygget av arten båndspiller😺
    ferrograph_super_seven_7-1.jpg


    Super Seven på eBay
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvor har du det fra?
    en kompis hadde en slik og det var et rakleverk sammenliknet med Studer
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    hvor har du det fra?
    en kompis hadde en slik og det var et rakleverk sammenliknet med Studer
    Tror neppe BBC kjørte rakleverk sammen med sine Studere...
    Min 74-modell Series Seven rakler definitivt ikke. Har byttet gummihjul en gang. Og dét var dét av mekanisk reparasjon på de 46 årene...
    Så jeg har det fra mitt eget eierskap av en slik maskin i en mannsalder.
    Men LMC, må vite, vet bedre. For han har en kompis som hadde en slik og den var et rakleverk. Kompisen eller maskinen forresten?:cool:
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Jo, men poenget her er ikke å finne ut hva som mest sannsynlig har skjedd, poenget er å verifisere om det er teoretisk mulig at det kan ha skjedd i etterkant. Jeg bryr meg ikke om tapen, jeg bryr meg om noen forsøker å snike seg unna det å rette opp en feil de må ha forårsaket selv, ved å argumentere for at det kan ha skjedd i etterkant. Er det lite sannsynlig men mulig er alt greit, er det ikke mulig så er det dårlig stil av en leverandør.
    Ja. Fullt mulig. Ikke bare teoretisk mulig. Men praktisk mulig gjennom en funksjon som kalles Sound on Sound. En rekke båndspillere har den funksjonen. Opptak uten å aktivere slettehodet.
    Tubular Bells er kanskje det mest kjente eksempelet på bruk av Sound on Sound. Men mangt et kjellerband har nok i sin tid dristet seg på samme teknikken😊

    Edit: Og et Googlesøk føyer flere velkjente artister til lista over Sound on Sound - brukere😊
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Enig med Leif
    (For engangs skyld har han rett😎)
    Noen tøyser med deg Fosse.
    Nei. LMC bløffer. Litt Trumpfakter over den karen. Slenger ut utsagn som sannheter. Uten belegg. Og Menigheten bukker og neier og jubler😎
     
    • Angry
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    her er det vel du som kommer med utsagn.....:rolleyes:....temmelig ufine og...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Enig med Leif
    (For engangs skyld har han rett😎)
    Noen tøyser med deg Fosse.
    Kanskje tøyser han, kanskje er han kunnskapsløs, kanskje er han bare interessert i å slippe unna fordi han kan. Jeg synes bare det er greit å ha undersøkt i forkant så man er sikker på sakens fakta før man svarer.

    Michell, da skjønner jeg at det er mulig. Men samtidig er det neppe noe man gjør i vanvare, da det krever litt ekstra utstyr.

    Da takker jeg for hjelp og innspill!
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Kanskje tøyser han, kanskje er han kunnskapsløs, kanskje er han bare interessert i å slippe unna fordi han kan. Jeg synes bare det er greit å ha undersøkt i forkant så man er sikker på sakens fakta før man svarer.

    Michell, da skjønner jeg at det er mulig. Men samtidig er det neppe noe man gjør i vanvare, da det krever litt ekstra utstyr.

    Da takker jeg for hjelp og innspill!
    Jeg vil tippe at det du hører på båndet er en pilottone. En pilottone kan nok spilles inn i vanvare på en studiospiller når en ikke er familiær med maskinen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    i så fall ligger det jo på alle kopiene de distribuerer
    neppe noe man får bort
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    i så fall ligger det jo på alle kopiene de distribuerer
    neppe noe man får bort
    Nei, det kan være forrige eier av båndet som uforvarende har spilt inn en pilottone. Og skal en fjerne tonen må en nok til med digital signalbehandling...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Rent teoretisk ja, det var jo slik jeg formulerte meg. Men det er ikke det som har skjedd. Jeg vet hva slags spiller forrige eier hadde, og han har ikke den muligheten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om den forrige eieren er den jeg tror det er , er den levert som ren repro maskin, uten record kort, så da går vel neppe det?
    her er jeg på tynn is, men.....
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Det ligger en Ferrograph Super Seven på eBay. Den er relistet til samme pris mange ganger. Fint lite informasjon om den. Men dette er vel det mest solide som noen sinne er bygget av arten båndspiller😺 Vis vedlegget 677738

    Super Seven på eBay
    Tilbake hvor jeg begynte... 😊
    Fra Servicesound.com:
    "
    Notes on Ferrograph
    The Ferrograph tape recorder is, in my opinion, one of the finest sounding machines ever made. The series 7 generation has had a rather bad press due to the rubber parts melting and on the Seven, the head pressure pads causing problems. All these troubles are easily rectified and once serviced and properly set up the Ferrograph will out perform just about any machine you care to mention. They do have their little idiosyncrasies but this is what comes with a hand made machine and when one gets used to using them they are a joy. Built like a tank and easy to service these machines will go on forever. The electronics are simple and all the parts are easily obtainable. The early, round bodied, heads can be taken apart, finished and micro polished to bring them up like new. The same applies to the older 4, 5 and 6 series. These are valve based machines and have the magic that valves add to the sound."

    Ingen dum maskin for de som vil prøve seg i spoleverdenen 👍
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Et "Clue" er vel om den tonen ligger på båndet fra start til slutt,
    eller bare er noen steder på båndet.
    f.eks. bare der noe er innspilt.
    og er den på alle spor...?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Godt poeng. Den lå, så vidt jeg kunne avdekke, på alle spor men ikke på siste slutt av tapene der det ikke er signal. Å være helt sikker på at den ligger over alle spor hele veien er litt vanskelig å si fordi man kun hører den i stille partier og der det er et lettere lydbilde.

    Det indikerer helt klart at det har ligget der hele veien, eller at det har kommet på ved overføring (mastertapen kan ha vært kortere enn kopien slik at det ikke er gjort noen kopiering på siste biten av tapen).
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Godt poeng. Den lå, så vidt jeg kunne avdekke, på alle spor men ikke på siste slutt av tapene der det ikke er signal. Å være helt sikker på at den ligger over alle spor hele veien er litt vanskelig å si fordi man kun hører den i stille partier og der det er et lettere lydbilde.

    Det indikerer helt klart at det har ligget der hele veien, eller at det har kommet på ved overføring (mastertapen kan ha vært kortere enn kopien slik at det ikke er gjort noen kopiering på siste biten av tapen).
    Veldig uprofesjonelt av produsenten i så fall! "Sticky-shed syndrome" eller noe i den gata forårsaket av back-coated originaltape kanskje?
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Apropos "Sound on Sound". Min første spiller. Hadde den i et halvt år. Ikke særlig imponerende spiller.
    Tandberg 3300X
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Efter mekking med capstan speed kortet i min B67 får jag den inte längre upp i hastighet. Den klarar såvitt lägsta hastigheten, men inte mer. Jag hoppas att det bara är kortet det är galt med (fungerade fint innan jag gav mig på kortet), men får inte felsökt och isolerat det utan ett fungerande kort.

    Så då undrar jag om det är någon i eller runt Akershus/Oslo som har en B67 mk1 som kunde tänkt sig besök en kväll? Planen var att sätta in ett fungerande kort och se om det hjälper.
    Efter en lång tape-pause fant jag häromdagen ut att problemet med hastigheten låg i capstan speed control-kortet, men inte där jag först trodde. Bara ren latskap att jag inte fant ut av detta den gången i mars. Kortet måste ha fått sig en trøkk i posten när det blev sänt från Sverige efter overhauling och med litt målmedveten felsökning går den nu som den skall igen. Hastigheten är normal, men kortet skal byttas på sikt då det inte är 100%.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bare et ord som gjelder:
    backup kort på alt
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Glömde ju nästan att jag har ett extra headblock också! Ser att de går för over 6k på ebay.. 😱

    1FB13ED2-607B-45B3-B087-BA3509E8B3E5.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    synes å huske det ja....jeg har og til A80.....12-15K
    samt spolemotorer, capstanmotor, tension assys og masse mere.....bedre enn penger i banken, omtrent som TAD
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Så blev det handlat in ett nytt Studer-projekt. Tanken är att denna skal överta jobben till min B67. En ex NRK-maskin detta. Serienr 6308 med EPROM software 46/90. Generellt god kosmetisk stand med tralle. Här skal det igång med recapping, rensing, bytte av lager, EPROM, batteri, pinch roller etc. LMC och VegardW har varit behjälpliga med tips allaredan, men om någon har inputs att komma med, sätts det stor pris på.

    338FA6C0-5031-4809-BB41-92EDF698512C.jpeg
    2E278ABD-A1C7-4050-9815-F881AD12EB9C.jpeg
    3CE47145-94D0-439D-A452-E11E4D212508.jpeg
    23B8F204-B217-43C1-B516-088109243388.jpeg
    F85FD934-7E05-40E3-B3DA-C440CED0F2E4.jpeg
    733AB6A3-3211-409E-939B-B800FA4425F4.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ta power og motorcaps først, samt de brune RIFA x-capsene
    neste er alle kondisene på hovedkortet
    deretter lagere om det trengs...ganske greit å bytte lagere både i guiderollerne og i spolemotorene
    på lyd delen ville jeg begynt med preampen under headblokka....bytt ut 5532 chipen med 49720 metalcans... og de to små lyttene
    skal du all oute lyddelen kommer du neppe unna MTSL modden....både V og jeg har gjort dette
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn