Spolebåndspillerens Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.320
    Antall liker
    1.237
    Sted
    Stavanger
    Er det å få tak i noe å skjøte bånd med? Brukte vanlig klar tape før men det er nok ikke helt etter boka. Fikk bækklæsj i starten på ett bånd da bremsene ikke virket på spolebånd spilleren. (Drev å testet spilleren etter kjøp)
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    FE1D8B90-8CD9-4DF9-84E9-85A192C78080.jpeg

    Tandberg 3300X, er nok ikke blitt brukt på minst 30 år. Er det noe jeg bør sjekke før jeg slår på, eller er det bare å træ på bånd og spille?
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.320
    Antall liker
    1.237
    Sted
    Stavanger
    Vis vedlegget 814614
    Tandberg 3300X, er nok ikke blitt brukt på minst 30 år. Er det noe jeg bør sjekke før jeg slår på, eller er det bare å træ på bånd og spille?
    Sikkert mye støv inni du må få ut. Skru den på etterpå å følg meg om motor sviver fint. Clutchene er nokk smuldret opp. Kjøper du det og dem 2 nye beltene til ca 400kr totalt,på lydshop.no smører opp mekanikken, sprayer potentiometerene med elektrorens på boks kan du være heldig det er kun det som trengs.
    vu metere på disse er kun i bruk på opptak og ikke avspilling
     

    Vinyllover

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2021
    Innlegg
    1.265
    Antall liker
    1.480
    Sted
    Seljord
    Hei, finnes det slike - Geneva PF250 BULK Tape Eraser Aka Degausser - å få tak i ? Har noen spolebånd med tidligere innspillinger som "bleeds over"...
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Er det noen, helst mellom Risør og Mandal, som kan ta service på en Revox A77 og en Tandberg TD10XD? Vil helst ikke sende.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Stadig dukket opp litt småting med denne nyinnkjøpte sonyen men etter mange timer med mekking og justering så ser det nå ut til at den fungerer utmerket. Mangler en knott som ble borte under post turen(hull i embalasje) Den får jeg nok tak i ett eller annet sted forhåpentligvis. Ny spiller er på gang. Må vel ha to...minst👍 Vis vedlegget 815115 Vis vedlegget 815115
    E1DFF326-678A-4516-8B93-A25AB002E079.jpeg
    650C1B24-EF79-426F-AC7C-480984894CA3.jpeg
    DFC745BF-78D3-45AE-9253-9B39AE1E1C5C.jpeg
     
    Sist redigert:

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Den fikk også noen hjemme mekka kabler i går(går litt surr med bildene ser jeg)
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan er disse? Ok opptak og lyd? Blir spennende å teste den. Må renses litt først osv
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Akaien virket fint etter en liten rens. Så jo at denne var veldig lite brukt når jeg åpnet den. Bremser etc så helt nytt ut. Fikk testet litt i går og syntes den spiller helt greit. Sonyen er nok ett hakk foran lydmessig.
    C8961396-6B0C-422D-8B6B-368A330F7406.jpeg
    E89F46D5-4F65-47B6-B1C8-AE0E3B85A520.jpeg
    23C0FBDA-DFD9-4FBC-80F4-8E6050D8F460.jpeg
    BF38672A-C8DA-4690-96B6-205AB53FC081.jpeg
    99860960-C2B1-4B0E-A292-FF47BFDC887D.jpeg
    CD470ADB-BB1A-4048-9D2A-5933B3932DD0.jpeg
    D9D3DFCA-70E3-4B46-AEA8-D72630A98813.jpeg
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Hei, se bilde over. Sonyen er 2 spors og akai er 4 spors? Har tatt opp ett bånd med Sonyen og det ble jo bra….men gjorde det samme på akaien først en side og så den andre men da var det jeg tok opp først omtrent borte…bare mumle mumle….har tydlighvis gjort noe feil ved opptak med akaien. Det er to level justeringer på høyre kanal og to på venstre.😜
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    maskinen bør ta 15ips.....det er på den hastigheten alt det interessante av tapes finnes imo
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Taper som legger igjen hvitt støv(som potetmel) er bare å kaste i søppla? Legger seg møkk overalt...
     

    Vinyllover

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2021
    Innlegg
    1.265
    Antall liker
    1.480
    Sted
    Seljord
    Partypulver... :D Jeg har kastet nesten alle bånd kjøpt brukt som har støvet(Brunt/hvit). Maxell pleier å holde bra.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.225
    Antall liker
    4.849
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Prøv å juster azimuth. Se at alt går rett inkl bånd. Du kan ikke blande bånd fra en 2 og en 4 spors
    Det skal vel gå greit å spille av et 2-spors på en 4-spors spiller, bortsett fra at S/N blir noen dB dårligere.

    Hei, se bilde over. Sonyen er 2 spors og akai er 4 spors? Har tatt opp ett bånd med Sonyen og det ble jo bra….men gjorde det samme på akaien først en side og så den andre men da var det jeg tok opp først omtrent borte…bare mumle mumle….har tydlighvis gjort noe feil ved opptak med akaien. Det er to level justeringer på høyre kanal og to på venstre.😜
    Én mulig forklaring er at viskehodet er ute av stilling.
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.320
    Antall liker
    1.237
    Sted
    Stavanger
    Det skal vel gå greit å spille av et 2-spors på en 4-spors spiller, bortsett fra at S/N blir noen dB dårligere.

    han prøvde vel å blande opptak frem og tilbake
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.014
    Antall liker
    20.123
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Prøv å juster azimuth. Se at alt går rett inkl bånd. Du kan ikke blande bånd fra en 2 og en 4 spors
    2 feil i samme innlegg.
    1. Du kan sagtens avspille et 2-spor bånd på en 4 spors maskine. Bli´r litt svakere i ene kanal, da spor 3 til dels faller i
    gapet mellem de 2 spor.
    2. Man kaster seg ikke bare uti å justere azimut til enhver given anledning.
    Dårligste rådet ever. En maskin, som har blitt justert en gang, trenger ikke og røres igjen.
    Kjører båndet feil over hodene, ligger feilen andre steder (pinch roller, båndstyr, motholdsbremse o.m.a)
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Har fått noen tips nå så finner nok ut av det. Noen justeringer tror jeg ikke det er da spiller er brukt veldig lite og er uskrudd .Sikkert noe jeg har surret til). Gyver løs senere i kveld👍 Takker så langt
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Det skal vel gå greit å spille av et 2-spors på en 4-spors spiller, bortsett fra at S/N blir noen dB dårligere.



    Én mulig forklaring er at viskehodet er ute av stilling.
    Tviler på det da den spilte supert på ett annet bånd dagen før. Tok ett annet bånd og da ble det både møkk og surr🙄 Må rense alt sammen igjen.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.014
    Antall liker
    20.123
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har fått noen tips nå så finner nok ut av det. Noen justeringer tror jeg ikke det er da spiller er brukt veldig lite og er uskrudd .Sikkert noe jeg har surret til). Gyver løs senere i kveld👍 Takker så langt
    La den få bli det.... Gjensalgsverdi går veldig opp i forhold til "ihjell møkka av en idiot"-maskiner ;)
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.320
    Antall liker
    1.237
    Sted
    Stavanger
    2 feil i samme innlegg.
    1. Du kan sagtens avspille et 2-spor bånd på en 4 spors maskine. Bli´r litt svakere i ene kanal, da spor 3 til dels faller i
    gapet mellem de 2 spor.
    2. Man kaster seg ikke bare uti å justere azimut til enhver given anledning.
    Dårligste rådet ever. En maskin, som har blitt justert en gang, trenger ikke og røres igjen.
    Kjører båndet feil over hodene, ligger feilen andre steder (pinch roller, båndstyr, motholdsbremse o.m.a)
    du hvis du er sur for jeg parkerte deg i en annen tråd trenger du ikke være slik.

    justere azimuth kan en fint gjøre selv. det står forklart i bruksanvisninger som følge med disse maskinene (y)
    nå er dem 50år+ og det går sikkert like greit i dag som på 70tallet.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.014
    Antall liker
    20.123
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    du hvis du er sur for jeg parkerte deg i en annen tråd trenger du ikke være slik.

    justere azimuth kan en fint gjøre selv. det står forklart i bruksanvisninger som følge med disse maskinene (y)
    nå er dem 50år+ og det går sikkert like greit i dag som på 70tallet.

    Vis meg en bruksanvisning (IKKE servicemanual)
    på en Spolebands-spiller, som denne tråden handler om (IKKE Kassettespiller), hvor det står angitt for bruker
    å justere azimut på hoveder. Det må du vel kunne klare, når du slenger ut slik påstand.
    Og som teknikker, som har arbeidet i faket (nok lengre enn du har levt, gitt din måte å skrive på)
    Si´r jeg, at du har feil. Hold fingrene fra Azimut-justeringer om de ikke har vært skrudd i fra før.
    De trenger det ikke. Dårlig lyd kommer av skitne hoder, slitt trykkrulle, skitne båndstyr, dårlig mothold,
    for mye trekk i oppsamle spole og en mengde andre ting. IKKE Azimut.

    Det fremhevte er barnehage-retorikk. Gidder ikke engang å nedverdige meg til å svare.
     
    Sist redigert:

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.320
    Antall liker
    1.237
    Sted
    Stavanger
    Vis meg en bruksanvisning (IKKE servicemanual)
    på en Spolebands-spiller, som denne tråden handler om (IKKE Kassettespiller), hvor det står angitt for bruker
    å justere azimut på hoveder. Det må du vel kunne klare, når du slenger ut slik påstand.
    Og som teknikker, som har arbeidet i faket (nok lengre enn du har levt, gitt din måte å skrive på)
    Si´r jeg, at du har feil. Hold fingrene far Azimut-justeringer om de ikke har vært skrudd i fra før.
    De trenger det ikke. Dårlig lyd kommer av skitne hoder, slitt trykkrulle, skitne båndstyr, dårlig mothold,
    for mye trekk i oppsamle spole og en mengde andre ting. IKKE Azimut.

    Det fremhevte er barnehage-retorikk. Gidder ikke engang å nedverdige meg til å svare.
    Her har du fra en reklame-mappe butikkene ga til potensielle kunder. Som forklarer at, på denne trenger du ikke engang verktøy. På våren åpner du en luke å skrur med fingrene dine..

    98A57DCC-0628-40E5-A649-3CFFFCA0AB53.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn