Spissoy's HiFi ved sjøen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.018
    Antall liker
    104.746
    Torget vurderinger
    23
    Når det gjelder vintage utstyr så handler det om å ha en "gjort er gjort, og spist er spist" holdning til utgiftene. Men det er også gjerne slik at de klassiske merkene (og da deres beste modeller) også er de produktene som holder seg best i pris og er lettest å omsette igjen dersom det skulle bli nødvendig.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.029
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Hva med en Krell KCT? De ligger rundt 25000,-
    Hmm.. Ser det ligger en slik til salgs på Ebay.. ! Er absolutt verdt å ta med tror jeg :)

    Jeg tenker å liste opp forforsterkere jeg kan få tak i her å nå, helst ikke import, men både KRC-HR og KCT holder til i USA, så det må være litt spesielt om jeg skal gå for noe jeg må importere. :)

    Sluket: jeg ser den, derfor jeg er litt redd for å kjøpe noe som er dyrt pga det er sjelden, og ett bestemt merke, eller har samle status eller noe slikt :) (Lyder det bra så er det selvfølgelig ingen problem :cool: )
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.029
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Tenkte å fyre opp Krell effektforsterkeren nå.. men sikringen ryker hele forbanna tia.. :mad: Er 16A kurs. slo av alt annet som er på samme kurs.. så jeg teipet sikringen så den ikke skulle gå :rolleyes: Lest at en må skifte type sikring til trege? C type ?

    Har heldigvis mange venner som er elektrikere, men dette skal skje? at det ikke er noe galt med Krell'en :confused:

    Får prøve å fyre opp Ayon også... plagsomt! :rolleyes:
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.018
    Antall liker
    104.746
    Torget vurderinger
    23
    Det er IKKE normalt. En 16A kurs skal tåle en slik forsterker, uansett.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.028
    Antall liker
    2.114
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Finnes d type også tror jeg

    Haavard
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Du bør i grunnen ikke begynne å tulle med sikringen. Du vil neppe steike Krellen eller evt sende noe dritt ut på de nye høytalerene! Ikke noe kabling bak som er i kontakt? Har du prøvd en annen kurs?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.601
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hadde selv et beist ifra Threshold... 48 kg...Blåste 16 amp sikring hele tiden... Forespurte meg hos en el installatør og hos meg kunne jeg bytte til d - sikring uten problem. Etter skifte gikk sikringen aldri..
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.029
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Du bør i grunnen ikke begynne å tulle med sikringen. Du vil neppe steike Krellen eller evt sende noe dritt ut på de nye høytalerene! Ikke noe kabling bak som er i kontakt? Har du prøvd en annen kurs?
    Den gikk på, uten at sikringen røk før idag, så vet ikke hva som skjer..
    Har ingen kabling til den nei, kun strøm..! Nå begynner den å bli varm.. :)

    Men tok vekk teipen, og forsterkeren er forsatt på...

    Har ikke prøvd en annen kurs nei.. klarer ikke bære den alene, så blir å skubbe den rundt på gulvet :rolleyes:

    Får høre med trikkerene og se hva de sier, om de kan komme innom en tur etter jobb ;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.018
    Antall liker
    104.746
    Torget vurderinger
    23
    Du har nok kjøpt katta i sekken! Som den dyreelsker og gode samaritan jeg er så kan jeg overta den for.. tja... rundt 5k. så slipper du fler bekymringer :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.029
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Du har nok kjøpt katta i sekken! Som den dyreelsker og gode samaritan jeg er så kan jeg overta den for.. tja... rundt 5k. så slipper du fler bekymringer :D
    Haha, huff, får ikke håpe det er noe galt.. Lar den stå på en stund før jeg kobler noe til.. Vis ikke håper jeg det er noen i Bergens området/Hordaland som kan fikse den :confused:
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.271
    Sted
    Oslo
    Sikringen på min 16 a. kurs (jordet). røk, da jeg gikk over til Mc.402 fra Hegel. Mine nuværende mc´er har ikke dette problemet. Kan de være utstyrt m. "softstart"?. Men uansett, la en elektriker m. adekvat måleutstyr sjekke dette.


    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.601
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du har koblet den til høyttalerne ? Noen forsterkere tåler lite å bare bli påslått uten å være oppkoblet...
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Best å la trikkegutta se på den. Vet du om det er softstart på den? Hører du et lite knepp når den slår seg på? Foreslår at du tar tilbudet til Sluket, høres som vanlig ganske fair ut ;)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.029
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Vet ikke om det er softstart, men hører noen klikk når den slåes på, så 1 eller 2 klikk til etter en stund.

    MEN, koblet den til høyttalerne, uten å koble til Ayon som PRE, så kommer det brumming i mellomtonen..:confused::confused: koblet Ayon til også, men samme problem, og null volum nesten når jeg skrur opp.. faen.. Hva kan være galt?

    Tar imot alle tips å triks nå..:)

    Edit: slo den på nå, og da kom det lys i bias, det har det ikke gjort før, men så slukket det, og den var helt tyst, men da kom det ikke lyd, så kom lyden plutselig, og skiftet litt på kanalene før det datt ut igjen..

    Faen.. Må den på Service med en gang så suger det litt.. Men har sendt mail til butikken jeg kjøpte den av, og han sa den funket..
     
    Sist redigert:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.271
    Sted
    Oslo
    Koble sammen alt. UTEN å sette i stikk. Pass på at alt er slått av. Sett så i stikk: Så settes på i denne rekkefølge: Kilde, pre & vent litt m. power. Går sikringen, må man bare prøve å trykke inn & ut inntil det funker. Brum kan jeg ikke svare på, men pleier oftest å være jordsløyfe, el. noe lignende. Skjønner jo at det haster, nu som det er helg.


    mvh


    Ole Christian
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.271
    Sted
    Oslo
    Ang. brum: Snu stikket i powerchorden. Tror ikke det skulle skade. Ønsker deg lykke til. Dette anlegget må jo bare opp & funke.


    mvh


    Ole Christian
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.029
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Takker for tips OCT, skal prøve dette nårjeg kommer hjem!

    Forsterkeren tok ikke sikringen når jeg slo den på ista, men det kom ikke lyd før en stund, og da koblet det ut i ene høytaleren osv.. irriterende!

    Ayon spiller nydelig alene på BE-10, men vil gjerne bruke Krell'en :)

    Mvh
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Macho! Gratulerer, riv gulvet nå å få lagt noe som står i stil til beliggenhet og ht. Skipsgulv :D
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.593
    Antall liker
    2.795
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kan høytalerne ha fått seg en kakk under transport, slik at en eller annen kabling mellom elementer og delefilter ikke er skikkelig på plass?
    Har du sjekket/lest deg opp ifht inn- og utgangsimpedanser mellom Krell og Ayon? Bør vel være et visst "forhold" der..........
    Høres jo ellers ut som et merksnodig problem.
    Er forsterkeren produsert for norsk spenning, og ikke for amerikansk?
    Berre spekulerer, jeg...men det er sånt som er fort gjort å glemme/overse.

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.593
    Antall liker
    2.795
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Må den på service, finnes det jo kompetente folk i byd`n....
    Ones kjenner du sikkert til?
    Har ellers bare godord å si om folka på Sony sitt servicesenter i Strandgaten, selv om de i julestria brukte noen dager mer enn jeg satte pris på....

    mvh
    Proffen
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Kanonbra HT! Hørte dem på hortenmessa I forfjor. Gratulerer:)
    Kjipt med oppstartsproblemer men det løser seg og så er det fort glemt, lykke til.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.305
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gratulere med konge høyttalere! Håper det løser seg med Krellen... Spiller nok godt med Ayon ampen. Men Krell er jo Krell
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Vet ikke om det er softstart, men hører noen klikk når den slåes på, så 1 eller 2 klikk til etter en stund.

    MEN, koblet den til høyttalerne, uten å koble til Ayon som PRE, så kommer det brumming i mellomtonen..:confused::confused: koblet Ayon til også, men samme problem, og null volum nesten når jeg skrur opp.. faen.. Hva kan være galt?

    Tar imot alle tips å triks nå..:)

    Edit: slo den på nå, og da kom det lys i bias, det har det ikke gjort før, men så slukket det, og den var helt tyst, men da kom det ikke lyd, så kom lyden plutselig, og skiftet litt på kanalene før det datt ut igjen..

    Faen.. Må den på Service med en gang så suger det litt.. Men har sendt mail til butikken jeg kjøpte den av, og han sa den funket..
    Har du koblet den opp med balanserte, eller vanlige rca signalkabler? På min Krell skal det være en kortslutningsbøyle i XLR inngangen på forsterkeren mellom minus og jord hvis man kobler den opp med ubalanserte signalkabler. Forrige eier hadde prøvd å koble til med rca uten disse bøylene på plass, og da hadde han ikke fått lyd ut. Bare en tanke at dette kan være verdt å sjekke siden du sier du ikke får lyd.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.029
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Macho! Gratulerer, riv gulvet nå å få lagt noe som står i stil til beliggenhet og ht. Skipsgulv :D
    Hehe, takktakk! ;) Som kanskje noen her har sett før når jeg hadde Vienna Acoustics, så stå de med spikes rett på parketten, grunnen er så enkel at det skal bli lagt skipsparket her :rolleyes:
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.029
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Må den på service, finnes det jo kompetente folk i byd`n....
    Ones kjenner du sikkert til?
    Har ellers bare godord å si om folka på Sony sitt servicesenter i Strandgaten, selv om de i julestria brukte noen dager mer enn jeg satte pris på....

    mvh
    Proffen
    Det er ikke høyttalerne, da det funker fjell med Ayon alene tilkoblet :)

    Det er godt å høre at det er kompatible folk i byn til å kunne fikse/ta service og slikt på den ! :)


    Når det er sagt fikk jeg mail av selger, og som du blitzkrieg sier, så er det såklart jordbøyler elns, på XLR kontaktene som må plugges! Ayon har kun RCA pre-out..!

    Hvordan kan jeg få tak i slike ? eller lage selv?

    Takk for respons her alle, og takk for gratulasjonene! ;)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.029
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Er det bare å ta en stubbe kabel og plugge i pin 1 og 3 på XLR uttakene? :)
     
    Sist redigert:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.271
    Sted
    Oslo
    Er det bare å ta en stubbe kabel og plugge i pin 1 og 3 på XLR uttakene? :)
    Tror man skal være forsiktig m. slike shortcuts. Men for all del. Skjønner at du vil ha anlegget opp & yte.


    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.029
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Takker for linker! :)

    Jeg kunne ha lest manualen til Krell, så står det at jeg MÅ plugge XLR inngangene for å kunne bruke RCA, så da satser jeg på at alt funker etterpå!

    Skal jo ha meg en balansert preamp snart, så rca er bare middertidlig! :)

    Mvg
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Jeg tok en tur i hjørneskapet hvor det har samlet seg litt saker og ting fra noen år med denne hobbyen. Disse overgangene ble laget av EC en gang i tiden og ble omtalt som rca/xlr adapter. Hvis du tror disse kan hjelpe deg ut i en midlertidig fase så ikke nøl med å gi meg et ord. De går lett i en bobleplastkonvolutt og jeg låner de gladelig ut.

    mvh Elektron
    image.jpg
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Takker for linker! :)

    Jeg kunne ha lest manualen til Krell, så står det at jeg MÅ plugge XLR inngangene for å kunne bruke RCA, så da satser jeg på at alt funker etterpå!

    Skal jo ha meg en balansert preamp snart, så rca er bare middertidlig! :)

    Mvg
    Hvis du får deg en balansert pre snart, så hadde jeg sett meg rundt etter passende XLR kabler og ventet til dette var på plass. Disse forsterkerne låter best i balansert drift også, så hadde ikke giddi å styre for mye med midlertidige løsninger. Selv om jeg skjønner meget godt omtrent hvor keen du sannsynligvis er på å få lyd i sakene og testet dem litt.

    Du kjenner ingen i nærheten som kan låne deg en balansert pre noen dager? Hvis jeg bodde i nærheten hadde jeg gjerne tatt med min på besøk, kunne godt tenkt meg å hørt det jævla svære beistet av en forsterker. :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.029
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tok en tur i hjørneskapet hvor det har samlet seg litt saker og ting fra noen år med denne hobbyen. Disse overgangene ble laget av EC en gang i tiden og ble omtalt som rca/xlr adapter. Hvis du tror disse kan hjelpe deg ut i en midlertidig fase så ikke nøl med å gi meg et ord. De går lett i en bobleplastkonvolutt og jeg låner de gladelig ut.

    mvh Elektron
    Takker så meget for tilbudet! _tror_ jeg kan klare å vente til en PRE er på plass, må bare klare å bestemme meg for hvilken jeg skal kjøpe, vil helst slippe kjøp/salg, altså, treffe på 1ste forsøk, da de jeg ser på ikke er lett solgte, antar jeg.. :rolleyes:

    Mark Levinson No.38s, har jo en fantastisk volum kontroll, 0,1 db! Og den er bygd på dual mono.. Tror kanskje det blir å prøve den..!


    Blitzkrieg : Har dessverre ikke det, HiFi på ett visst nivå er ikke så inn her jeg bor, liten plass :) Går mest i surround recievere, lyd planker og 5.1 systemer fra LG osv her i bygda, med noen unntak ;)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.029
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Glemte å svare på det ene du sier Blitzkrieg: Jeg har balanserte kabler liggende, ett par Black Magic Revelation IC med furutech rhodium XLR Kontakter :)

    Forøvrig spiller det grisebra med Ayon..! 2x60w Triode skjemmer seg ikke ut her for å si det slik, 8 ohm, 90 db/.. Har de koblet til 4 ohm uttaket på forsterkeren, men skal prøve 8 ohm uttaket senere..!

    Det er liv i Krell'en da..
    ksa300.jpg


    Mvh
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    De BM kablene vil helt sikkert gjøre jobben, så da slipper du vel å tenke mer på det.

    Men hvis det var meg, så tror jeg kanskje jeg ville sett etter en Krell pre selv om den Mark Levinson'en sikkert også vil funke helt fint. Det er bare noe med helheten, pluss at jeg tror kanskje det vil matche best lydmessig med Krell pre også, siden de er konstruert med sikkert de samme grunntankene og filosofi med tanke på kretsdesign og elektroniske specs. Synergieffekt både elektronisk og estetisk, det er hva jeg ville gått for hvis jeg hadde muligheten. Men det er mine tanker. :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.692
    Antall liker
    65.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Godt det ordner seg! Hadde vært urettferdig at du etter å ha fått snill gutt prisen på HFS denne uken hadde blitt premiert med en defekt forsterker. Imponert over tålmodigheten din! Jeg hadde kjørt langt for et par XLR-RCA overganger, eller "bøyler" til XLR inngangene ;)
     

    HiFi-Mathias

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med nye høyttalere og forsterker! Utrolig lekre kreasjoner!
    Når det kommer til Krellen syntes litt synd på deg fordi du ikke får brukt den enda. Dette er et kraftmonster uten like! Og som Blitzkrieg sier vil nok en Krell pre være det beste, synergieffekten du vil få da vil være rimelig vanskelig å matche med en pre av et annet merke.

    Lykke til med effektforserkeren samt forforsterkerjakten, og kos deg masse med god mat, drikke og musikk!

    Fortsatt god helg!

    Mvh. Mathias
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.029
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Takker for det folkens! ;)

    Angående Krell forforsterker, så er det såklart en Krell KRC-HR jeg ønsker meg! Men det er 1 stk til salgs, og det er i USA til 24'000.- ca. Frakt til Norge er ingen problem, ei "påførende utgifter" siden jeg har en kamerat der. MEN jeg har ikke 24'000.- på hånd for øyeblikket. Men det er en slik jeg vil ha på sikt.

    Det er kun en KRC-2 jeg har råd til nå for øyeblikket, av Krell forsteg, som er til salgs (Sverige) Denne kostet 3700.- USD.

    Mark Levinson NO.38s kostet derimot 6500.- USD (Denne får jeg fra en meget hyggelig fyr her på sentralen, til ca samme pris som KRC-2'en)

    Har også hørt Usher med Mark Levinson før, og det er en god match der :)

    MEN, vis det er noen her som har ett Krell KRC-HR fortrinn de har lyst å selge meg, send gjerne en PM, eller skriv her.:rolleyes: :cool:
    Edit: La ut en ønskes kjøpt annonse..!

    Jeg har nok så godt tålmodighet pga. Ayon + Usher spiller så bra ilag! ;)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn