Forsterkere Spinnville priser på forsterkere som er bra nok.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spennende! (y)Har googlet en del om Icepower 1200as/as2. Det er altså en modul som koster i underkant av 500 euro.
    Skal ifølge en youtuber være """""verdens beste forsterker""""" og den koster ingentingen.
    Må jo være enkelt å få tak i ferdig sånn en i en smukk boks?
    Ja, du kan søke på finn. Der er det en Andreas Knedahl mener jeg som bygger disse i bøtter og spann for salg til noen tusenlapper. Kjøpte en slik 1200 AS/2 for over et år siden som bass/mellomtone-forsterker. Har fungert klanderfritt.
    Verdens beste forsterker er det nok ikke da det finnes andre saker med lavere forvrengning, men til mitt formål er det mer enn godt nok.
    Har ikke forsøkt som full-range da jeg har dedikert forsterker med lav gain til kompresjonsdriverne.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.782
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    "I dont buy chinese made stuff" folket har ingen problemer med at innmaten i forsterkerne er hentet fra Far east og enda mindre land som Taiwan.
    Men det er en politisk bevegelse det der som har stadig vanskeligere kår i sin anti China kamp eller virrvarr av salgsargument for å selge svindyre forsterkere.
    Hva om rørene i forsterkeren er laget i Russland? Ja, her er det mange dilemmaer i en elektronikkbransje hvor noen deler lages her og andre deler lages og settes i sammen der.
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Løk? Når jeg var ung var det lakser
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.782
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Vil live opp tråden igjenn fordi jeg solgte nylig Gryphon Atilla. Ny Gryphon koster minst 15 frognertiere. Men minigryphon, axxess forte fins og Flemming Rasmussen er med i utviklingsteamet av denne forsterkeren. Men 6 frognertiere er litt mye for en liten alt i ett blingbox kanskje med teslacoils.
    Fins det ikke alt i ett/ eller to boks løsning, Streamer dac forsterker eller streamer/ dac pre som gjør at man "glemmer hi-fi" og som ikke koster skjorta, buksa osv?
    Alt i ett høres litt harry ut men er integrert forsterker med streaming. Høyttalerne mine heter audiophysic tempo 35.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nå spør TS om tips til alt i ett løsning der han skriver at 60k
    Men 6 frognertiere er litt mye for en liten alt i ett blingbox kanskje med teslacoils.
    er for mye og om det finnes alternativer som er rimeligere enn det. Da er ikke tips til integrerte til over 800k et alternativ, ei heller en alt i ett løsning til over 90k?

    EDIT: Frognertier er vel en benevnelse for en tusenlapp så TS spør egentlig om noe til under 6k.....

    Til TS: Har du sjekket Eversolo sin streamer/dac løsning? Sgs. bare lovord der. Parre med et passende godt effekttrinn?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.782
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Bladelius er bra det.
    Nå spør TS om tips til alt i ett løsning der han skriver at 60k er for mye og om det finnes alternativer som er rimeligere enn det. Da er ikke tips til integrerte til over 800k et alternativ, ei heller en alt i ett løsning til over 90k?

    Til TS: Har du sjekket Eversolo sin streamer/dac løsning? Sgs. bare lovord der. Parre med et passende godt effekttrinn?
    Ja eversolo ser bra ut og jeg har fulgt eversolo tråden. A8 ser mest solid ut.

    Jeg har hørt Axxess forte og lyden var bra.................med børresen høyttalere.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    702
    Antall liker
    1.020
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Vil live opp tråden igjenn fordi jeg solgte nylig Gryphon Atilla. Ny Gryphon koster minst 15 frognertiere. Men minigryphon, axxess forte fins og Flemming Rasmussen er med i utviklingsteamet av denne forsterkeren. Men 6 frognertiere er litt mye for en liten alt i ett blingbox kanskje med teslacoils.
    Fins det ikke alt i ett/ eller to boks løsning, Streamer dac forsterker eller streamer/ dac pre som gjør at man "glemmer hi-fi" og som ikke koster skjorta, buksa osv?
    Alt i ett høres litt harry ut men er integrert forsterker med streaming. Høyttalerne mine heter audiophysic tempo 35.
    Hegel(y):)
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Vera+mbl=sant
    Det høres ut som en fornuftig combo ja, forstår det slik at MBL rundstrålende er tunge å drive. Derfor er generalisering utfordrende, en bør vurdere spesielt for hvert enkelt behov. Mine aktive SEAS 8" fullrange trenger kun forsterkning fra 250 hz oppover, og da er en triode uten feedback på 5-6 W helt super. Den ville ha knela fullstendig med MBL:)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.953
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Mbl er tunge å drive, ja. Men har kvaliteter innen realisme som ingen andre. Rundstrålinga syg mykje krefter, naturlegvis. Men det finnes pr no ingen måte å rundstråle på, så då får ein berre sende utfordringa vidare til forsterkarkonstruktørane ... (og det finnes eit par singleendtrioder på 150 -200 watt om ein er desperat)
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.782
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet at vera audio fins. Med eversolo mpd 8 blir regnskaper 23 løk pluss 35 pluss løk. Nesten kr 60000,- får klø meg litt i hodet på den. Men kjøpes ikke uhørt.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.550
    Sted
    Sørlandet
    Vi lever i en “dyrtid“ og det reflekteres også i prisene på hifi relatert utstyr.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.415
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Eversolo har vel skjønt at skal man ha utstyr i kategorien "ordentlig hifi", så kan det ikke være for billig. :cool:
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.011
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vet at vera audio fins. Med eversolo mpd 8 blir regnskaper 23 løk pluss 35 pluss løk. Nesten kr 60000,- får klø meg litt i hodet på den. Men kjøpes ikke uhørt.
    Til den prisen så får du vel fantastiske forsterkere på bruktmarkedet
     

    rolfrander

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2023
    Innlegg
    76
    Antall liker
    99
    Sted
    Norge
    Et alternativ er https://apollonaudio.com som lages i Slovenia.
    Audiophonics er nok enkleste mulig kabinett, terminaler og byggekvalitet. Apollon har lagt litt mer jobb i god kvalitet mens Vera er veldig gjennomtenkt og solid. Lydmessig er det nok ikke mulig å skille dem. Apollon har dessuten fler-kanals-forsterkere.

    Det finnes også billigere streaming-løsninger som gir nær State-of-the-art. Wiim mini pluss en topping-dac koster ikke all verdens. Dette er også tilgjengelig pent brukt på Finn.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.782
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er pre del som passer til disse diy aktige modulbaserte effektforsterkerne. Noen sier en liten topping er nok. Andre sier man må ha forforsterker. Da blir det Streamer dac pre og effektforsterker. Opptill 5 bokser og sbooster kanskje til streamer og switch. Blir for komplekst.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.953
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg greier meg godt med 1 stk Vera 400/1000, og det er vel ingen som har meir tungdrivne høgtalarar enn meg. Til veldig store rom vil eg tru det vil vere greitt med to stk brukopla (eg har 41 m2 og 2,4 m takhøgd) Eg brukar ein Topping Pre og ein original 90. Kunne brukt dakken åleiine, men opplever at det vert vel formelt etter min smak. Så 90 Pre står der til kvardags. Når det er høgtid, brukar eg min 37 år gamle ARC SP 10, som gjer ein utmerka jobb saman med vinylriggen, og dessutan funkar storarta som vitamintilskot (les: Equalizer) til blodfattige signalkjelder (les strøymingestenster, CD og anna styggedom).
    Det vert ein del boksar, ja, To Toppingar, ein Vera, og dei to boksane til SP10. Men dei ruvar vesentleg mindre i Audiophile-stova enn høgtalarane.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.639
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Eg greier meg godt med 1 stk Vera 400/1000, og det er vel ingen som har meir tungdrivne høgtalarar enn meg. Til veldig store rom vil eg tru det vil vere greitt med to stk brukopla (eg har 41 m2 og 2,4 m takhøgd) Eg brukar ein Topping Pre og ein original 90. Kunne brukt dakken åleiine, men opplever at det vert vel formelt etter min smak. Så 90 Pre står der til kvardags. Når det er høgtid, brukar eg min 37 år gamle ARC SP 10, som gjer ein utmerka jobb saman med vinylriggen, og dessutan funkar storarta som vitamintilskot (les: Equalizer) til blodfattige signalkjelder (les strøymingestenster, CD og anna styggedom).
    Det vert ein del boksar, ja, To Toppingar, ein Vera, og dei to boksane til SP10. Men dei ruvar vesentleg mindre i Audiophile-stova enn høgtalarane.
    Er det alle boksene med perfekte målinger som gjør det så blodfattig?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.782
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde vært bedre om Topping hadde dac med ordentlig volumkontroll. Jeg angrer litt på at jeg solgte audimaximen min. Den skal i følge stereo pluss låte 85-90 prosent av vera effektforsterkeren. Men ble litt rar på mine audiophysics.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Spm'et er vel mer hva en ordentlig forsterker er! Acc too åpningsinnlegget...Folk er jo kjipe! De vil ha og ha men ikke betale! Hva håper man på..trynetillegg?

    mvh
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.979
    Antall liker
    11.386
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et mer korrekt spørsmål er vel hva man egentlig betaler for? Tro, håp og kjærlighet er greit, men et sted går det en grense..
     
    M

    musicus

    Gjest
    Et mer korrekt spørsmål er vel hva man egentlig betaler for? Tro, håp og kjærlighet er greit, men et sted går det en grense..
    Tja, betalt kjærlighet i livet er ikke mye verdt! Men for hifi, jo det kan være verdt sine kroner! selvsagt går det en grense, men de kjipe i livet er kjipe her også...oftest!
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.668
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    2
    Da er vi vel tilbake til FT eller!? Bare kalle en spade for en spade…da unngår man i hvert fall de fleste misforståelser?
    Eller så begynner denne tråden å bli et greit verktøy for oversettelse av tusenlapper.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.782
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hva er en "ordentlig" volumkontroll ?? :cool:
    At aparatet kan brukes som pre stage sammen med mange effektforsterkere. Forforsterker er i bunn og grunn en volumkontroll. Det beste er to volumkontroller. En for hver kanal. Skal ikke være tapp når man skrur på volumknotten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn