Spikes på granittblokker er ikke bra!

L

lark

Gjest
Har nå kjørt en god stund med mine B&W 703 med spikes på 40 mm tykke blokker av granitt. Har ikke vært fornøyd med lyden. Svært lyst lydbilde, lite bass og ruskete diskant. Etter endeløs eksperimentering med høyttalerplassering, kabler osv, så fjernet jeg idag spikene og lot høyttalerene stå med flat bunn rett på de glanspolerte granittblokkene. Du store mirakel :) Bassen kom igjen, lydbildet ble MYE varmere og behagelig. Diskanten var med ett silkemyk og MEGET detaljert. Har en mistanke (teori) om at kabinettvibrasjoner ikke blir avledet gjennom kombinasjonen spikes/granitt. men rett og slett sendes i retur opp igjen i høyttaleren. Uansett; jeg ser atter lyst på livet igjen ;)

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Takk for at du delte denne erfaringen, kan være greit og ha i bakhodet ;)

L

lark

Gjest
omholt skrev:
Gummiputer/føtter!
Joda, har kjørt lenge med puter også. De står nå imidlertid under grammofonen og gjør bedre nytte der. Det fungerer faktisk best med høyttalerene rett på granittblokkene uten noen form for føtter imellom.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Dette stemmer godt med læreboka. Harde materialer leder ikke bort vibrasjoner, men sender de tilbake igjen. Gjør følgende eksperiment; slå en hammer hardt i en myk pute, deretter like hardt i en granittblokk. Hva forteller hånda deg om vibrasjonsavledning?
Når du fjerner spikes får du en redusert kobling mellom kabinett og underlag og dermed får du andre resonanser i kabinettet som for deg tydeligvis gir bedre lyd.

O

omholt

Gjest
lark skrev:
omholt skrev:
Gummiputer/føtter!
Joda, har kjørt lenge med puter også. De står nå imidlertid under grammofonen og gjør bedre nytte der. Det fungerer faktisk best med høyttalerene rett på granittblokkene uten noen form for føtter imellom.
Interessant. Var sikker på at gummiputer i mellom granittblokker og høyttalerne var det beste. Skulle gjerne ha prøvd granittblokker selv. Hvor kjøpte du dine?

K

kbwh

Gjest
Der største problemet her er vel at det er omtrent komplett umulig å få like stort trykk mot en hard granittflate med 4 kontaktpunkter.

Jeg har aldri hørt rapporter om noe slikt med Sf Grand Piano, som brukte 3 spikes, riktignok mot travertin.

L

lark

Gjest
omholt skrev:
lark skrev:
omholt skrev:
Gummiputer/føtter!
Interessant. Var sikker på at gummiputer i mellom granittblokker og høyttalerne var det beste. Skulle gjerne ha prøvd granittblokker selv. Hvor kjøpte du dine?
Blokkene er laget på et lokalt steinfirma som produserer gravsteiner. Mål i mm: 400x400x40. De er høyglanspolerte på sidene og toppen. Har høyttaleren en helt plan underside, står den svært stabilt. Under blokkene bruker jeg filtknotter.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lark skrev:
omholt skrev:
lark skrev:
omholt skrev:
Gummiputer/føtter!
Blokkene er laget på et lokalt steinfirma som produserer gravsteiner. Mål i mm: 400x400x40. De er høyglanspolerte på sidene og toppen. Har høyttaleren en helt plan underside, står den svært stabilt. Under blokkene bruker jeg filtknotter.

Hvor er de kjøpt og hva måtte du gi for disse ? Takk for at du delte din erfaring med oss... :)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hmm bruker soundcare spikes mellom, høyttalere og granittblokk, og temaisolators mellom granitt og gulv, skal prøve å fjerne soundcare`ene og se hva som skjer da ..

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.460
Torget vurderinger
11
Jeg bruker selv marmorblokker under mine Response med godt resultat. Bruker 3 stk Ceraball "spikes" mellom høyttaler og marmorplate, og vekttilpasset vibrapod puter mellom gulv og marmorplate. Har eid disse høyttalerene i 6 år, så jeg har prøvd det meste. Det som var litt spesielt var at jeg fikk klart best resultat med å bruke en Ceraball i front av høyttaler, og to i bakkant. Omvendt ble det en klar "mudring" av mellomtonen!

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
lark skrev:
Har nå kjørt en god stund med mine B&W 703 med spikes på 40 mm tykke blokker av granitt. Har ikke vært fornøyd med lyden. Svært lyst lydbilde, lite bass og ruskete diskant. Etter endeløs eksperimentering med høyttalerplassering, kabler osv, så fjernet jeg idag spikene og lot høyttalerene stå med flat bunn rett på de glanspolerte granittblokkene. Du store mirakel :) Bassen kom igjen, lydbildet ble MYE varmere og behagelig. Diskanten var med ett silkemyk og MEGET detaljert. Har en mistanke (teori) om at kabinettvibrasjoner ikke blir avledet gjennom kombinasjonen spikes/granitt. men rett og slett sendes i retur opp igjen i høyttaleren. Uansett; jeg ser atter lyst på livet igjen ;)
Flott tilbakemelding! Akustikk er ren mekanikk, og det er mange feller å gå i. Tydeligvis har du funnet fella di, og gjort noe med den :)

Vidar

B

brand-x

Gjest
Low-Q !

Gratulerer ......... De som jobber seriøst med funksjonelle tweak kommer frem til samme konklusjoner som du har redegjort for... Ht ere som ikke blir absorbert får økning i kabinettresonansen.... det gjelder også veldig dyre konstruksjoner.... jeg hadde i tillegg lagt en matte (type sitteunderlag )i samme str. som ht mellom, ned mot granitten... effekten er nesten maksimal for å isolere resonansen i kassen og forhindrer økning i akustikken (den uønskede ukontrollerbare) som oppstår ved kobling til underlag og innventar som er gulvplassert...

mvh
Kjell P.. :)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
305
lark skrev:
Bruk noe mykt, SD-foten er en slik, teoretisk den beste. Spiksene kan du gjemme til du skal bygge en ny veranda eller noe sånt... ;)

Topp Bunn