Spendor Audio System

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hei og fortsatt god jul til alle Spendor-venner! :)

    Jeg har tatt imot invitasjonen fra Norsk Hifi Center/Audio Aktøren og fått låne et par A3 for å få et inntrykk av hvordan Spendor vil låte her hjemme. Er det noen som vet hvordan disse låter i forhold til andre Spendor-ht, og særlig i forhold til SP-serien? Er det samme kvalitet på elementene?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Spendor-venner, der kom det pussig nok et par S8e på torget. Jeg har selvpålagt kjøpeforbud...
    Løp og kjøp. Forbud er til for å brytes. ;)
    Var mine som lå ute. Jeg fikk ikke disse til å fungere hos meg men jeg foretrekker nok en mer detaljert lydsignatur slik som mine Kef 201/2 som da også kostet det dobbelte av s8e. Kjøper virket derimot veldig fornøyd som flere andre her inne, så det et nok snakke om hvilken lydsignatur man foretrekker. Har også et sett s3e som jeg faktisk liker bedre en s8e, kanskje jeg foretrekker stativhøyttalere? (bruker også en REL sub)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Hei og fortsatt god jul til alle Spendor-venner! :)

    Jeg har tatt imot invitasjonen fra Norsk Hifi Center/Audio Aktøren og fått låne et par A3 for å få et inntrykk av hvordan Spendor vil låte her hjemme. Er det noen som vet hvordan disse låter i forhold til andre Spendor-ht, og særlig i forhold til SP-serien? Er det samme kvalitet på elementene?
    Har aldri testet A3, men @IvarT er veldig fornøyd og kan muligens besvare dette.
    Kan se ut som diskantelementene er like(SEAS), mens det er forskjell på resten. Mine er jo treveis monitorer og spiller nok noe annerledes, men mellomtonegjengivelsen er nok meget bra på begge. Gjetter at mine spiller med mere tyngde og mindre slam enn A3. Bass/mellomtone på A3 er en 150mm «EP38 cone», mens mine har en 210mm «polymer cone». Usikker på forskjellen, bortsett fra størrelsen. Begge er elementer av polypropylen, bygget av Spendor. Tror ganske sikkert begge er EP3-elementer.

    Viktigst, hva synes du om A3?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har tidligere hørt SP 100R og en atskillig større høyttaler i A-serien hjemme hos Hallvar. Begge hadde behagelig og god lyd.

    Jeg ble derfor svært så overrasket da jeg oppdaget at A3 hjemme hos meg låter atskillig skarpere, og litt "boksaktig", særlig når jeg kjører med Audio Valve tube preamp. Går jeg over til transistor preamp, retter lydbildet seg opp flere hakk - mer åpent og mindre skarpt, men uten helt å "ta av".

    Det finnes sikkert en grei forklaring på dette, som kanskje er en eller annen form for mismatch, men det med Audio Valve er jo litt rart, fordi Hallvar brukte det på Spendor i flere år. Effekttrinnene og solid state-preen er alle Luxman klasse A, og burde være ganske "snille". Jeg bruker dem til vanlig med Sf Amati Futura, som er en høyttaler som noen opplever som litt frempå i toppen dersom de ikke temmes med riktig type utstyr.

    Må bare innrømme at jeg ikke helt skjønner hva som skjer.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Må bare innrømme at jeg ikke helt skjønner hva som skjer.
    Da er vi to, for jeg får det heller ikke til å stemme at rørpre skal få A3 til å låte skarpere. I min lytteseanse hos Hallvar låt A3 ganske 'matt' og altfor 'varmt' med AMR AM-77 integrert hybridforsterker (rørpre og transistoreffekt) og Sugden A21AL Series 2, mens de åpnet seg virkelig og spilte svært overbevisende med Exposure 3010S2 som er en tradisjonell transistorforsterker. Denne sistnevnte er også Hallvars klare anbefaling til A3. For de øvrige Spendor-høyttalerne låt det imidlertid svært bra med de andre forsterkerne.

    Ifølge denne logikken skulle Audio Valve tube preamp ha fått A3 til å låte 'mattere' og ikke skarpere, men kanskje det er noe med disse A3 som gjør at de responderer annerledes på elektronikk?

    For øvrig er det jo ganske rått parti mellom disse A3 og dine Sf Amari Futura, så A3 kommer nok aldri helt til å 'ta av' i forhold til de høyttalerne du er vant til, vil jeg tro :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Må bare innrømme at jeg ikke helt skjønner hva som skjer.
    Da er vi to, for jeg får det heller ikke til å stemme at rørpre skal få A3 til å låte skarpere. I min lytteseanse hos Hallvar låt A3 ganske 'matt' og altfor 'varmt' med AMR AM-77 integrert hybridforsterker (rørpre og transistoreffekt) og Sugden A21AL Series 2, mens de åpnet seg virkelig og spilte svært overbevisende med Exposure 3010S2 som er en tradisjonell transistorforsterker. Denne sistnevnte er også Hallvars klare anbefaling til A3. For de øvrige Spendor-høyttalerne låt det imidlertid svært bra med de andre forsterkerne.

    Ifølge denne logikken skulle Audio Valve tube preamp ha fått A3 til å låte 'mattere' og ikke skarpere, men kanskje det er noe med disse A3 som gjør at de responderer annerledes på elektronikk?

    For øvrig er det jo ganske rått parti mellom disse A3 og dine Sf Amari Futura, så A3 kommer nok aldri helt til å 'ta av' i forhold til de høyttalerne du er vant til, vil jeg tro :)
    Helt klart ikke, og det var egentlig ikke meningen heller - kun å få en slags test av hvilken vei det ville bære med Spendor.
    Nå skal det sies at Audio Valve Conductor er ganske forskjellig fra Eclipse og har en ganske lys lydsignatur samtidig som den gir inntrykk av et stooort lydbilde - og da mener jeg virkelig stort. SS-preampen som er en Luxman C-1000f, er mer presis og har mer å gi i mellomregisteret og bass, og jeg vil nok tro at A3 profiterte på det. Jeg vil tro det som gir den beste kombinasjonen hjemme hos meg, er om jeg kobler til en Audiolab 8000 som jeg har stående.
    Får kanskje forsøke det for å yte høyttalerne rettferdighet.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Må bare innrømme at jeg ikke helt skjønner hva som skjer.
    Klassisk ’fucksound’, det der. Danskene her inne vet råd:cool:.


    mvh
    Det er vel å ta litt i, men jeg ser jo at vår danske venn nå opptrer under enda et nytt nick. Begynner å bli mange av dem nå. Heldigvis har han ikke begynt å spamme Spendor-tråden, og jeg gir meg ikke så lett når det gjelder dette merket. Har hørt hvordan Spendor kan låte. :)
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Spendor a6 snart i hus.

    Spendor er et merke jeg har vært nysgjerrig på lenge, og endelig passet det å få tak i et par a6:)

    Skal hente dem på posten om noen dager og kjenner at jeg er spent på om jeg vil like dem. Utifra beskrivelser tror jeg at de vil passe for meg.

    Det jeg er litt bekymret for er om forsterkeren min er egnet til å drive disse, jeg har en Xindak MT-3 rørforsterker på 2x20 watt som nå er koblet til et par System Audio sa10. Til disse er den i minste laget.
    Så, er det noen her med erfaring med a6 som kan si noe om kombinasjonen Xindak/Spendor vil fungere?
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Gratulerer igjen! Gleder meg til å høre hvordan det låter hos deg nå :)
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Grattis, Spendor A6 er en av de høyttalerne jeg har hatt som har gitt meg mest lytteglede. Nest etter Spendor D7 :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Jeg må vel begynne å kalle meg bestevenn med Spendor..

    Hadde for mange år siden et par A5, som jeg fikk billig grunnet limgris rundt opphenget til mellomtonene. Dette var visst pga. en liten reparasjon, men selger lovte dog at de spilte som de skulle.
    Det gjorde de altså ikke, og jeg bestilte to nye elementer fra Spendor i England.

    Alt i alt er kanskje A5 en god høyttaler, men det ble for lite futt og membranareal for meg den gangen.

    Flere år senere slo jeg til på et par SP100R2, som er eksepsjonelt lovende høyttalere, men de krever altså sitt fra både rom og elektronikk.
    Jeg fikk de aldri helt til i mitt lille lytterom, så de måtte selges igjen. Jaaada, test hjemme før kjøp - ikke alle har tålmodighet til det. ;D
    Nå har jeg større lytterom, og nye ting må igjen prøves.

    Levde så lykkelig med Cornwall fram til jeg så et par A6R på brukten. Førsteinntrykket var så-som-så, ihvertfall i forhold til mastadontene som er Cornwall. Det ER en overgang å gå fra Cornwall til nesten hva som helst annet.
    Men etter å ha testet mye forskjellig musikk og prøvd litt forskjellige plasseringer begynner jeg å bli ganske betatt her.
    De to siste dagene har kun A6R stått for musikkformidling her hjemme, og jeg kjenner ingen umiddelbar trang til å koble opp Cornwall igjen.


    Så frelst faktisk, at jeg like greit slo til på et par D7 i dag! Spenningen er selvsagt stor, men vanligvis når jeg venter på nye spennende saker hører jeg lite musikk på mine gamle greier. Dette er ikke tilfellet med A6R. De har spilt musikk i hele dag, og jeg nyter hvert sekund!

    Noen som vil dele sine erfaringer med D7 her? :D
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Fortell for all del hvordan det går,Valfy.
    At du ikke fikk SP100R2 til å late som ønsket, er jo interessant, idet de ifølge omtalen skal lyde bra nesten over alt. Men jeg fikk altså heller ikke de små jeg lånte til å låte "etter boka".
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Fortell for all del hvordan det går,Valfy.
    At du ikke fikk SP100R2 til å late som ønsket, er jo interessant, idet de ifølge omtalen skal lyde bra nesten over alt. Men jeg fikk altså heller ikke de små jeg lånte til å låte "etter boka".
    Rommet jeg hadde de i måler ca. 2.5x5.4m, med stråtak i begge de korte endene. Fikk ikke bassen til å sitte uansett hvordan jeg plasserte eller herja på. Hadde en SVÆR dip rundt 80-100Hz.
    Hvilke var det du lånte?
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Gratulerer med flotte høyttalere!
    Har hatt både D7 og A3. Kjøpte faktisk D7 uten annen enn en liten demo, da mest basert på erfaringene med A3. Har i hovedsak hatt begge på Naim. A3en stod lenge på en Nait 2 (olive fra 1990). D7 ble brukt en 282/250 kombo. D7 hadde nok fremdeles stått der hvis ikke jeg hadde kommet over et gunstig par med Audiovector SR3 AA?????? D7 er lynhurtig og veldig stram i nedre områder. Er ingen tegn til litt mangel på detaljer som på A3 (helt enig med Minutten her...). Eneste ankepunkter j hadde på mitt oppsett/mitt rom var at den kunne tendere til å bli litt spiss når volumet gikk opp. Testet den også en liten periode på en Gryphon Diablo med ca samme resultat. A3 derimot, på Diablo, var en åpenbaring:) Ble strammet kraftig opp i bassen, noe som førte til at den opplevdes som mer detaljert enn jeg hadde hørt tidligere, så for meg var faktisk morrofaktoren større med A3 enn med D7 når jeg brukte Diabloen til å fore med.

    Tror du får det gøy jeg!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Fortell for all del hvordan det går,Valfy.
    At du ikke fikk SP100R2 til å late som ønsket, er jo interessant, idet de ifølge omtalen skal lyde bra nesten over alt. Men jeg fikk altså heller ikke de små jeg lånte til å låte "etter boka".
    Rommet jeg hadde de i måler ca. 2.5x5.4m, med stråtak i begge de korte endene. Fikk ikke bassen til å sitte uansett hvordan jeg plasserte eller herja på. Hadde en SVÆR dip rundt 80-100Hz.
    Hvilke var det du lånte?
    Jeg lånte et par A3 i jula - egentlig bare for å få prøvd Spendor her hjemme. Det ble en gedigen nedtur, uten at jeg skal si akkurat hvorfor....
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    PS - og her er det ikke noe skråtak.....:)
    Har prøvd en del høyttalere ned gjennom tidene, og de fleste har lått greit, selv om rommet er en hjørnestue som ikke er helt lett å få perfekt til.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    PS - og her er det ikke noe skråtak.....:)
    Har prøvd en del høyttalere ned gjennom tidene, og de fleste har lått greit, selv om rommet er en hjørnestue som ikke er helt lett å få perfekt til.
    Du kan nå fortelle hva du opplevde som problematisk?
    Vi tåler å høre negative erfaringer også vel? :p
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    PS - og her er det ikke noe skråtak.....:)
    Har prøvd en del høyttalere ned gjennom tidene, og de fleste har lått greit, selv om rommet er en hjørnestue som ikke er helt lett å få perfekt til.
    Du kan nå fortelle hva du opplevde som problematisk?
    Vi tåler å høre negative erfaringer også vel? :p
    Enig. Vi tåler å høre dårlige erfaringer, men å slenge ut Donald shit er uhørt :cool:
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Se innlegg 244, 245 og 247 i denne tråden.
    Det er ikke det at jeg ikke vil forklare hva som var problemet, men at jeg ikke skjønte hva som forårsaket problemet. Og fortsatt skjønner jeg det ikke.

    Beklager, men slik var det. Regner meg som en Spendor-venn etter lytting hos Hallvar, men dette var rett og slett skuffende.

    Skarp opp mot toppen, men samtidig innelukket lyd, lite bass, manglende dynamikk, mao mislykket til tross for store forventninger i forkant - se innlegg også om det.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Spendor D7 på Naim Supernait her. Naim Supernait 2 på vei i posten. Jeg har et vanskelig rom har jeg skjønt. Prøvde flere par høyttaleresom ble for diffuse i bassen. Vurderte å gå tilbake til stativ-HT med mindre bass og tidlig avrulling for å omgå problemet. Best erfaring har jeg tidligere hatt med Klipsch Heresy og andre med lukket kabinett.

    Spendor D7 er lette å plassere i mitt rom. Har flyttet litt rundt på de inklusive helt inntil bakvegg og hører ikke dramatisk forskjell. Bassen er stram og dyp. HT er detaljerte men ikke slitsomme i det hele tatt. Opplever de som ganske ufargede og med veldig bra dynamikk. En kanongod høyttaler hos meg.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Steikje, Valfy! Hvordan spiller dette, generelt og opp mot hverandre? :D
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Makan til snikksnakk, vi vil ha førsteinntrykk! :D

    Hvordan fungerer det med plassering av D7, er de krevende å få plassert?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da kom gubben hjem med et par Spendor her en dagen. Visstnok rimelig sjeldne. Tenkte det var en god ide og overaskelse til dama..
    Planen var i stua (har mitt eget rom i kjelleren).

    Vel "de kan du godt fjerne igjen"... var svaret :( Siden de er fra 90 tallet engang så var planen en liten puss og olje på nytt. Nå er jeg usikker på om jeg gidder.. Rett og slett usikker på sjebnen for disse igjen.
    De spilte da riktig godt det lille jeg hørte på dem.
    SP7/1 er modellen og fra Spendors "Master" serie (toppserie). Veldig få av disse i live tror jeg.
    20170405_181609.jpg


    20170404_202900.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da fikk de plass i kjelleren :) Låter frisk og rask disse :) Men mine 15W blir i minste laget... selv om det rocker bra opp til et visst nivå.
    Så da er jeg stuck og er det noen som er interessert i et par veldig sjeldne Spendor sp7/1 fra masterserien med soundcare spikes montert så gi et hint. Blir nok annonsert med tid og stunder. Kan ikke lagre på alt mulig selv om det står diverser rundt omkring her ;)
    Det er forøvrig samme elementer som i Spendor SP 2/3 men gulvståene og med et bedre kabinett og forbedret delefilter.

    20170410_101049.jpg
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har vært mye fram og tilbake med høyttalervalg, men har landet på et par brukte Spendor A6R som nå er på veg i posten. Så da er jeg vel straks kvalifisert som venn - igjen - med Spendor. Har hatt A6 (uten R) tidligere sammen med Cyrus og ville tilbake til et hel-engelsk oppsett. Det er bare noe udefinert «riktig» med BritFi. Skal pares med en Naim Atom og er spent på komboen. Alt skulle vel borge for at det skal gå meget bra. Vurderte ymse høyttalere, men tror nok en konstruksjons- og driftsmessig enkel toveis henter ut det beste ut av Atom'en, kontra et batteri av elementer. Men «time will show», som Blodstrupmoen sa...
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Da er A6R i hus... Nå har jeg generelt et noe avslappet forhold til at kabler skal føre meg lukt til lydnirvana, men tenkte nå å bytte ut billigløsningen jeg har i dag mot noe bedre. Er det noen som kan gi noen anbefalinger om hvor jeg skal lete i jungelen?
     

    vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3
    Hb 52 her på sentralen kan sikkert hjelpe deg.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.052
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Blue jeans nevnes ofte blandt billige og gode kabler. Har et sett liggende her.. til prisen bra, men jeg klarer ikke kutte ut dh labs silversonic.. ikke hørt oe som overgår dem på 15 år..
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Blue jeans nevnes ofte blandt billige og gode kabler. Har et sett liggende her.. til prisen bra, men jeg klarer ikke kutte ut dh labs silversonic.. ikke hørt oe som overgår dem på 15 år..
    Er det Q10 Signature du har?
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.729
    Antall liker
    10.270
    Sted
    London
    Da er A6R i hus... Nå har jeg generelt et noe avslappet forhold til at kabler skal føre meg lukt til lydnirvana, men tenkte nå å bytte ut billigløsningen jeg har i dag mot noe bedre. Er det noen som kan gi noen anbefalinger om hvor jeg skal lete i jungelen?
    Fra Cyrus Unofficial forumet er det en del som anbefaler Van Damme kabler med Cyrus og Spendor
    Jeg gjorde en gang i tiden en test med Cyrus Monoblokker og Troels Gravesen designede talatuter, og endte opp med Chord Rumour

    Men store forskjeller fant jeg ikke :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn