Spellemannsprisen 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    OAlex skrev:
    erato skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Og jaggu var det ikke flere som la merke til 'fittehøl'-kommentaren.

http://www.kjendis.no/2012/01/15/kjendis/madcon/tshawe/lars_erik_blokkhus/19802987/
    Den kommentaren var minst like sexistisk som den andre var rasistisk, og den var i tillegg ikke en gang humoristisk ment.
    Dette brister logisk. Man kan fint kalle en person for jævla fitthøl og mene det nedsettende, uten å mene at det er noe galt med fitthøl generellt.
    Så da kan man vel kalle en person for mokkamann og mene det nedsettende, uten å mene at det er noe galt med mokkamenn generellt?

N

Nifelheim

Gjest
    Kalle Klovn skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Jeg er faktisk uenig. Spøken var plump i den settingen, men slike plumpheter bør vi godta. Kall det en liten sikkerhetsventil. Gjør vi fargede en tjeneste ved å unnlate å snakke om hudfarge? Mener vi at en annen hudfarge er så stigmatiserende at det ikke skal bemerkes? Det er helt greit å bemerke rødt hår, blek hud, manglene lemmer.... men hudfarge er fy-fy.
    Det er faktisk ganske rasistisk å late som om man ikke ser forskjell på hvor i verden mennesker kommer fra.
    +1,
    Spøken var definitivt dum, punktum finale.
    Men, det begynner å bli vanskelig å vite hva som er greit å si og hva som ikke er greit å si. Mine barn har i flere år gått i barnehage og skole med barn fra forskjellige verdensdeler, og dermed forskjellige hudfarger, hårfrisyrer osv. Når de skal beskrive hvem "Pelle" er så faller det dem helt naturlig å beskrive dem ut fra utseende. Er mine barn rasister da?

Pink Panther er inne på et viktig poeng; dersom man feks ikke kan si at en person med sort hudfarge er sort så sier man implisitt at sorte mennesker må beskyttes mot at andre kommenterer hvordan de ser ut. Likevel er det greit å beskrive en hvit person som hvit. Vitner dette om en implisitt nedlatenhet hvor "gode hvite" må beskytte de "svake sorte"?

Opptredenen til Terje W og Tore R er til å bli flau av. Deres reaksjoner kommer lenge etter den leie uttalelsen fra Plumbo vokalisten og de burde ha hatt tilstrekkelig tid til å summe seg og vise sin skuffelse på en annen måte.
    Hvorfor skal man si at en annen person er sort? Er det noe å påpeke? Hvor er relevansen med å si at noen er svart? Hva er formålet? 98% av tilfellene er å bruke det som skjellsord og da er man rasistisk.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.655
    Torget vurderinger
    0
    OAlex skrev:
    Dette brister logisk. Man kan fint kalle en person for jævla fitthøl og mene det nedsettende, uten å mene at det er noe galt med fitthøl generellt.
    Uenig!! Madcon-T er nok en rævpulende homofil som ikke liker fitte!

Og DET kan jeg si uten å være nedlatende mot homser, de bruker å pule der bak fordi de ikke foretrekker fitte! Så da må mitt utsagn kun være en saksopplysning!

Og man kan vel for å snu litt på DrDong sitt utsagn: "Så da kan man vel kalle en person for mokkamann uten å mene det nedsettende, samtidig som man heller ikke mener at det er noe galt med mokkamenn generellt?"

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg mener å huske at jødene under holocaust brukte begrepet 'Mensch' om de som en sjelden gang viste dem litt godhet. Det må da være tidenes misforståelse?

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Gubra skrev:
    OAlex skrev:
    erato skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Og jaggu var det ikke flere som la merke til 'fittehøl'-kommentaren.

http://www.kjendis.no/2012/01/15/kjendis/madcon/tshawe/lars_erik_blokkhus/19802987/
    Den kommentaren var minst like sexistisk som den andre var rasistisk, og den var i tillegg ikke en gang humoristisk ment.
    Så da kan man vel kalle en person for mokkamann og mene det nedsettende, uten å mene at det er noe galt med mokkamenn generellt?
    Det blir ikke det samme. Hvis noen feks kaller meg en krakk så er det en nedjustering av min person. Vedkommende kan synes krakker er nyttige til sitt bruk. Å kalle noen for fittehøl er betyr vel at adressaten er egnet for penetrering av en penis. Mokkamann, derimot, vet man ikke så mye om.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.655
    Torget vurderinger
    0
    OAlex skrev:
    Glemte å ta med hvorfor jeg er uenig:

"Jævla fitte(høl)" brukes normalt kun om de fittehøl hvis eier ikke tillater en nærmere undesøkelse av hølets kvaliteter. Da har man heller ikke noe som helst saklig grunnlag for å si at det er et "JÆVLA" fittehøl! Ergo må begrepsbruken bunne i en generell forakt for fittehøl på et veldig generellet grunnlag!

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    OAlex skrev:
    Og man kan vel for å snu litt på DrDong sitt utsagn: "Så da kan man vel kalle en person for mokkamann uten å mene det nedsettende, samtidig som man heller ikke mener at det er noe galt med mokkamenn generellt?"
    Hva denne Dr Dong kan få seg til å aldri ha sagt.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nifelheim skrev:
    Hvorfor skal man si at en annen person er sort? Er det noe å påpeke? Hvor er relevansen med å si at noen er svart? Hva er formålet? 98% av tilfellene er å bruke det som skjellsord og da er man rasistisk.
    På seg selv kjenner man andre Nifelhem. Jeg har helt sikkert omtalt personer mange ganger som både hvite or sorte i løpet av mitt liv, men for meg har det ALDRI vært i en nedsettende sammenheng. Statistisk sett er det sjeldent at man har BEHOV for å omtale/beskrive en person ved å nevne hudfarge. Imidlertid er det noe av det mest innlysende som finnes. Dersom det står 5 mørkhudede og en hvithudet foran deg og du skal peke ut den som er hvithudet - vil du da begynne å beskrive personen ved å referere til klær, høyde (er det noe bedre?), vekt(heller ikke noe bedre?)... Det handler for meg KUN om å kalle en spade for en spade.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    For å fortsette resonnementet: En mokkamann må da være egnet til å male i kaffekverna og helle kokvarmt vann over (som man til slutt drikker)?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.614
    Nifelheim skrev:
    Hvorfor skal man si at et menneske er rødhåret? Er det noe å påpeke?
    Jeg vet ikke hvordan Stevie Wonder ser ut, kan du beskrive ham for meg?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.655
    Torget vurderinger
    0
    OAlex skrev:
    Å kalle noen for fittehøl er betyr vel at adressaten er egnet for penetrering av en penis.
    Er ikke dette noe nedsettende overfor lesbiske? Du påstår at hun er egnet til penetrering av en penis, hun kan være sterkt uenig med det der tror jeg!

N

Nifelheim

Gjest
    Spiralis skrev:
    Nifelheim skrev:
    Fyren bak uttalelsen er neppe rasist, men uttalelsene var rasistiske. ........... Slike ytringer og holdninger er uakseptable ....................
    Her er du en smule, skal vi si "ulogisk" eller "ute av sync".

Du sier at du ikke tror mannen er rasist, samtidig mener du det han sa var (bevisst) rasistisk? Går det an da? Å uttale seg (bevisst) rasistisk er vel gjerne noe man kun kan gjøre hvis man er rasist?? En som ikke er rasist vil vel ikke gå rundt å uttale seg (bevisst) rasistisk?

Når du først frikjenner ham fra rasist stempelet kommer du etterpå og sier at han har rasistiske holdninger?? Igjen en smule ulogisk resonement silk jeg ser det. Har man rasistiske holdninger er man vel gjerne rasist i utgangspunktet?

Jeg tror, påstår ikke at jeg vet, at du kjære Niefel er så opptatt av å være politisk korrekt at du er "bending backwards" slik at du totalt mister oversikten. :-\ Alternativt viste du så stor fornuft, i motsetning til en viss "Kaizer-mann" at du har drukket opp øllet ditt istedet for å kaste det på noen, og i så fall har jeg stor forståelse for at du snubler litt i resonnementene dine. Der har vi nemlig alle vært, ja de fleste av oss i allefall ;) , så du har i så fall min fulle forståelse. :D
    Man kan fint uttale seg bevisst rasistisk uten å være rasist. Å si noe rasistisk er noe alle kan gjøre. Det er ikke alltid man mener det man sier. Ta fotballsaken i England som eksempel. Innlegget ditt er ikke annet enn kverulering på ord. Rasistiske ytringer er ikke akseptable og rasistiske holdninger er da følgelig heller ikke akseptabelt. Ordet "slike" som du kverulerer på peker tilbake på rasistiske.

Spar oss for PK-kortet, er du snill. Det er patetisk.

N

Nifelheim

Gjest
    Kalle Klovn skrev:
    Nifelheim skrev:
    På seg selv kjenner man andre Nifelhem. Jeg har helt sikkert omtalt personer mange ganger som både hvite or sorte i løpet av mitt liv, men for meg har det ALDRI vært i en nedsettende sammenheng. Statistisk sett er det sjeldent at man har BEHOV for å omtale/beskrive en person ved å nevne hudfarge. Imidlertid er det noe av det mest innlysende som finnes. Dersom det står 5 mørkhudede og en hvithudet foran deg og du skal peke ut den som er hvithudet - vil du da begynne å beskrive personen ved å referere til klær, høyde (er det noe bedre?), vekt(heller ikke noe bedre?)... Det handler for meg KUN om å kalle en spade for en spade.
    Og du tror at ordet mokkamann ble brukt for å identifisere et enkeltindivid av mange mulige? For noe vrøvl.

edit: og hva ordene betyr for deg alene er ikke relevant. Det er hva det betyr ellers i samfunnet som setter standarden.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.655
    Torget vurderinger
    0
    Dr Dong skrev:
    Spiralis skrev:
    OAlex skrev:
    Hva denne Dr Dong kan få seg til å aldri ha sagt.
    Det var da i allefall godt sagt! :D
    Og jeg ser at du ikke tar deg så veldig nær av det. Er redd det skyldes det tidligere nevnte inntaket av øl til invortes bruk! ;D
    Promilleposting på HFS er da heldigvis ikke forbudt ennå! ;D

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    Spiralis skrev:
    OAlex skrev:
    Å kalle noen for fittehøl er betyr vel at adressaten er egnet for penetrering av en penis.
    Er ikke dette noe nedsettende overfor lesbiske? Du påstår at hun er egnet til penetrering av en penis, hun kan være sterkt uenig med det der tror jeg!
    Nå var jo fittehølet en mann, det må da være enda mer nedsettende å være mann å bli kalt fittehøl enn en kvinne?

Tillegg: På den annen side sier det jo litt om hvordan tsjave ser an menn.......men jeg tør nå ikke bruke H-ordet.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Spiralis skrev:
    OAlex skrev:
    Glemte å ta med hvorfor jeg er uenig:

"Jævla fitte(høl)" brukes normalt kun om de fittehøl hvis eier ikke tillater en nærmere undesøkelse av hølets kvaliteter. Da har man heller ikke noe som helst saklig grunnlag for å si at det er et "JÆVLA" fittehøl! Ergo må begrepsbruken bunne i en generell forakt for fittehøl på et veldig generellet grunnlag!
    Poenget er at Madcon-T (heter han det?) neppe setter likhetstegn mellom "jævla fitthøl" og "alle kvinner". Det gjør dermimot du, som mener at eiere av et fitthøl skal føle seg krenket av dette.

Agnar Mykle skal visstnok engang ha uttalt: "Min kvinne er et futteral for min penis. Et angrep på min kvinne er derfor et angrep på min penis."

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Nifelheim skrev:
    Har du något du vil seja, men er osæker på om du borde?

Kjør ditt ytrande gjennom Nifelheims relevanstest! Alla onødigheter som i nestan alla fall er redundanta eller even rasistiska eller støtande på annat sett tas bort, med det resultat at endast kondenserat och akseptabel mening återstår. Det er lett att gå villse, och dermed låta køn, ras, ålder, socioekonomiska førhollanden och andre ovæsentligheter ramla ur en, så man blir stående som en dræglande idiot som måsta tåla folkets spott og skratt.

Til exempel

Føre: Emanuel, en svart 15-årig gosse från østra Gøteborg, skøter sig væl i skolan.

Efter: Gøteborg

V

vredensgnag

Gjest
    totte skrev:
    Nifelheim skrev:

Kjør ditt ytrande gjennom Nifelheims relevanstest! Alla onødigheter som i nestan alla fall er redundanta eller even rasistiska eller støtande på annat sett tas bort, med det resultat at endast kondenserat och akseptabel mening återstår. Det er lett att gå villse, och dermed låta køn, ras, ålder, socioekonomiska førhollanden och andre ovæsentligheter ramla ur en, så man blir stående som en dræglande idiot som måsta tåla folkets spott og skratt.

Til exempel

Føre: Emanuel, en svart 15-årig gosse från østra Gøteborg, skøter sig væl i skolan.

Ikke ta livet av meg, totte.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nifelheim skrev:
    Og du tror at ordet mokkamann ble brukt for å identifisere et enkeltindivid av mange mulige? For noe vrøvl.
    Tuller du? Mener du at jeg forsvarer uttalelsene til han der Plumo karen? Det har jeg overhodet ikke gjort! Makan til kverrulant ???

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.655
    Torget vurderinger
    0
    Gubra skrev:
    Nå var jo fittehølet en mann, det må da være enda mer nedsettende å være mann å bli kalt fittehøl enn en kvinne?
    Det vil vel måtte kalles mannsjåvinistisk tankegang? At det skal være mer nedsettende for en mann å bli karakterisert som kvinne?!

T

TT.

Gjest
    Bare for å komme tilbake til det som var trådens utgangspunkt; selve Spellemannsprisen 2011. Hvis du gikk glipp av lørdagens sending, så går den i reprise på NRK1 kl 02:10 nå i natt. God fornøyelse ;)

BTW: Ble en populær tråd dette ;D

Hilsen trådstarter 8)

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    Spiralis skrev:
    Gubra skrev:
    Det vil vel måtte kalles mannsjåvinistisk tankegang? At det skal være mer nedsettende for en mann å bli karakterisert som kvinne?!
    Hadde du vært i nærheten hadde jeg dasket til deg med håndvesken, fraulein Spiralis!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ahhh... Trådens opprinnelige tema? ;D

Forøvrig: We's in a minefield, peoples. Best stand still!

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.655
    Torget vurderinger
    0
    OAlex skrev:
    Poenget er at Madcon-T (heter han det?)
    Nei men aner ikke hvordan det T navnet skrives! ;)

OAlex skrev:
    ...............neppe setter likhetstegn mellom "jævla fitthøl" og "alle kvinner". Det gjør dermimot du, som mener at eiere av et fitthøl skal føle seg krenket av dette.
    Nå var det kun en av mange mulig tolkinger, og her ligger vel statuttene fast på at alt skal tolkes i verste mening, eller var det ikke så?

Jeg har nok heller aldri tatt begrepet "jævla fittehøl" i min munn da det er en grusom vulgarisme! Litt dannelse må man da inneha. For øvrig er jeg av den oppfattning at kvinner er deilige skapninger som ikke skal omtales på en slik vulgær måte. Og jeg håper kvinner flest har vett nok til å overse det hele i overbærenhet.

Min misjon her kun å kverrulere og delta i alle forsøk på avsporing av tråden. ;) En hård jobb men noen MÅ ta den ;D Jeg bruker å skylde på et personlighetsavvik! ::)

Til slutt vil jeg bare si at Agnar Mykle burde takket sin skaper for at Ottar ikke eksisterte på hans tid. ;D ;D ;D ;D

N

Nifelheim

Gjest
    Kalle Klovn skrev:
    Nifelheim skrev:
    Tuller du? Mener du at jeg forsvarer uttalelsene til han der Plumo karen? Det har jeg overhodet ikke gjort! Makan til kverrulant ???
    Du sier at det å kalle noen for svart er en beskrivelse av personen og ikke noe rasistisk. En følge av den tankerekken er at det han sa på scenen ikke var rasistisk.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.655
    Torget vurderinger
    0
    totte skrev:
    Nifelheim skrev:

Til exempel

Fysj, kombinasjon av øl og slik humor gjør det farlig nær at man ler så man tisser på seg! ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    Nifelheim skrev:
    Kalle Klovn skrev:
    Nifelheim skrev:
    Du sier at det å kalle noen for svart er en beskrivelse av personen og ikke noe rasistisk. En følge av den tankerekken er at det han sa på scenen ikke var rasistisk.
    Velkommen til Nifelverden.....

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.655
    Torget vurderinger
    0
    Gubra skrev:
    Hadde du vært i nærheten hadde jeg dasket til deg med håndvesken, fraulein Spiralis!
    Såda Gubra! Tendenser til voldsbruk også?? ;D ;D ;D

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    En i nærheten av Madcon på fargekartet uttaler seg (hva er det som egentlig er politisk korrekt å si for tiden?)

...

Folk må rett og slett slutte å være så hårsåre. Jeg mener ikke at man skal gå rundt og være ufyselig. Men jeg er redd for at denne politiske korrekte hårsårheten vil bare føre til at vi kommer til å frykte å tilnærme oss andre mennesker som ikke har samme hudfarge eller kjønn som oss.

Den reelle rasismen eksisterer og tro meg den går ikke bare en vei. Når (muslimske) innvandrere kaller etniske nordmenn for "vantro horer" så er dette rasisme. Den reelle rasismen er å rangere mennesker ut ifra raser. Det er å diskriminere mennesker på grunn av deres hudfarge eller etnisitet. Det finnes ikke noe som heter "omvendt rasisme" - rasisme er rasisme. Det som skjedde på Spellemann er ikke rasisme, men flåsete kommentarer som ble utvekslet.

...
    http://www.verdidebatt.no/debatt/cat1/subcat9/thread233353/#post_233353

N

Nifelheim

Gjest
    Gubra skrev:
    Nifelheim skrev:
    Kalle Klovn skrev:
    Nifelheim skrev:
    Velkommen til Nifelverden.....
    Et tipp topp bidrag til debatten. ::)

Hvis du synes at det jeg sier er galt, så får du forklare hvorfor det er så galt fremfor å insinuere at jeg lever i en annen verden.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nifelheim skrev:
    Kalle Klovn skrev:
    Nifelheim skrev:
    Jeg snakket om å beskrive utseende til en person ikke om å kalle noen for noe som helst.

Som jeg sa i mitt første innlegg så synes jeg at kommentaren var dum, men det var ikke det jeg ville fram til med mitt innlegg. Det blir for tåpelig å bruke en søndags kveld til å diskutere med deg. sorry!

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Nifelheim skrev:
    ...det han sa på scenen ikke var rasistisk.
    Var det rasisitisk? Delte meninger på det, og etterhvert viser det seg at flere og flere (ref. linker til eksterne artikler i denne tråden) mener det ikke var det. Slikt sett er det ingen fasit her. Jeg, basert på det jeg har lest i dag, mener det ikke var rasistisk. Mener du noe annet, er det helt OK for meg. Jeg respekterer at du har ditt syn på saken - som flertallet nå mener er blåst ut av proporsjoner. :) Synes du at saken ikke er blåst ut av proporsjoner, så respekterer jeg ditt syn på det også.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Merkelig at mange er så ivrig etter å ta rasister at de tar folk helt uten grunn. Konsekvensene kan være fatale. Man husker vel Erik Schjenken, ambulansesjåføren som ble symbolet på hverdagsrasismen i Norge, uten at han hadde gjort noe rasistisk.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    BT skrev:
    Merkelig at mange er så ivrig etter å ta rasister at de tar folk helt uten grunn. Konsekvensene kan være fatale. Man husker vel Erik Schjenken, ambulansesjåføren som ble symbolet på hverdagsrasismen i Norge, uten at han hadde gjort noe rasistisk.
    Trist og tragisk sak (for begge parter). Jeg kjenner ikke godt til hva som skjedde i parken den dagen, men jeg kjenner til at Erik Schjenken fikk livet sitt totalt rasert i ettertid.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4136197.ece#.TxNIRmNvvAM

http://www.aschehoug.no/fakta/historie/katalog?productId=9558463

"Jeg er ingen rasist" er ambulansesjåfør Erik Schjenkens egen beretning om hvem han er og hva som skjedde den fatale sommerdagen i 2007 da han og hans kollega feiltolket oppførselen til norsk-somaliske Ali Farah i Sofienbergparken. Schjenken sier han har aldri følt seg så maktesløs og liten som under "ambulansesaken". Det var som om usynlige krefter styrte, krefter som krevde at saken måtte få konsekvenser, som brukte den til å sette rasisme på dagsordenen og fullstendig overså det menneskelige aspektet.

"Ambulansesaken" har vært en av de største mediesakene de senere år. Var sjåførene rasistiske og diskriminerende i sin tjeneste da de dro fra en skadet, svart mann? Erik Schjenken ble tilgitt av Ali Farah, og han ble frifunnet for anklagen om utilbørlig atferd i tjenesten. Hans målsetting med denne boken er først og fremst å renvaske seg fullstendig fra rasismebeskyldningene, men han retter også sterke anklager mot ledelsen ved Ullevål, som sviktet sitt arbeidsgiveransvar.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn