Juss og økonomi Sparing...... i fond, aksjer ??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    På den tiden DNB solgte en det garanterte produkter (Type aksjeindeksobligasjon) så stod det i presentasjonsmaterialet at for å redusere risiko så ble inngangsverdien snittverdien av de første 6 mnd, mens utgangsverdien ble snittet av de siste 6 mnd. Dette var en låst investering på 6 år. Det høres kanskje fornuftig ut, men realiteten er at du får 5,5 år av avkastningen i stede for 6.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    For unge folk (min datter 26) som vil starte aksjesparekonto og index-fond, så er tiden neppe helt riktig til å gå inn nå.
    Tangen ytret nylig at oljefondet vil minske og det er lite eller ingen ting å gjøre med det, det må vi akseptere sier han.
    Nedgangen kan også vare lenge antyder han og han er vel en av de som forstår seg på dette i den grad det er mulig.
    Det vil trolig komme et mer gunstig tidspunkt til å starte og en 27 åring har jo god tid og mulighet til å få med seg mye senere. Må/bør ikke starte nå, tror jeg.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man har en grei sum i fond og etter hvert ønsker å flytte utenlands, hvilke muligheter har man? Har prøvd å søke litt på nettet men får egentlig ikke noe brukbart, bare flytte mellom fond og utenlandske fond pga søkeordene.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Skal du oppgi statsborgerskapet ditt - så du ikke lenger kan ha eiendeler i Norge? Hvis ikke - så er det jo ingen som bryr seg om hvor du fysisk befinner deg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Tangen ytret nylig at oljefondet vil minske og det er lite eller ingen ting å gjøre med det, det må vi akseptere sier han.
    Nedgangen kan også vare lenge antyder han og han er vel en av de som forstår seg på dette i den grad det er mulig.
    Han sier bare at før eller siden vil det smelle og det kan ta lang tid før ting går bra igjen. Om det skjer i morgen, neste år eller om fem år eller ti år vet han like lite om som de fleste og han vil garantert være den første til å innrømme dette om noen spurte.

    Han driver bare folkeopplysning. Ting svinger, det er det mange som har glemt eller ikke opplevd.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har du fond så kjøper du på en måte alle dager du velger å sitte i stedet for å selge...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    skal man kjøpe aksjefond så er det viktig å ha en lang horisont. 5 år pluss. Trenger du pengene innen den tid, og du bør velge noe annet (f.eks. kombinasjonsfond eller banksparing, eventuelt kun sette f.eks. 20 / 40 / 50 % av pengene i aksjer). De færreste 5 års-periodene har endt i minus. 2 års perioder derimot er det flust av. Norske børs f.eks. brukte 2 år på å hente seg inn igjen fra 2018 til 2020. 2020-dippen gikk raskt, grunnet vanvittige statlige gavepakker.

    Jeg ville ha startet en spareavtale i går om jeg var deg (forutsatt langsiktig sparing). Har vedkommende trygg inntekt og sikker jobb burde det være en no-brainer.



    Folk nøler med å gå inn fordi markedet er all-time-high. Det er det hele tiden. Iblant svinger det ned. Å time nedturene er klin umulig. Imens sitter man og går glipp av langsiktig oppgang.


    Strategien min har vært å ha en fast spareavtale. Faller markedet så kjøper jeg ekstra. Prøver så godt jeg kan å unngå å selge i panikk, selv om jeg noen gang har solgt til feil tidspunkt. Har da straks gått inn igjen. Da tapt kanskje 5 % oppgang eller what-not. Har jeg store innkjøp så kan det være jeg dropper spareavtalen for akkurat den 2-ukeren/måneden.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Går du inn med alt nå risikerer du å tape om markedet snur ned.
    Går du inn med alt nå tjener du mer om markedet stiger.
    Et valg du selv må ta.
    Jeg har gått inn med det jeg kan, fordi jeg tror markedet alltid vil stige på lang sikt.
    En dupp nå og da, bryr jeg meg lite om.
    Å sitte på gjerdet og vente er ikke noe poeng, @Stein 99, de kan investere pengene sine NÅ.

    Fond svinger, og sjefen for Oljefondet sier bare det alle egentlig vet, ingenting vokser inn i himmelen.
    Men dette blir som med teknologi, å vente er unødvendig.
    Jeg har som mange andre blitt med på nedturer innen fond, men jo lenger pengene er investert, dess mer øker de i verdi.

    Min gave er også investert, i KLP, jeg så ingen grunn til å vente, selv om markedet har stagnert for tiden.
    Om boligboblen i Kina sprekker snart, er det ingen krise for meg, langsiktig sparing er målet, og jeg jeg vil være med på oppturene.
     
    Sist redigert:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Ja vel. Hun har fast lektor-jobb og jeg vil anbefale henne å starte. Hun har horisont 30-40 år, så normalt skulle hun komme bra fra det.
    Hun investerer et månedlig beløp som hun ikke merker.
    Hun kan øke sparebeløpet når det blir nedgang, og når det blir og hvor lenge den vil vare er det ingen som vet.
    ( det verste jeg har hørt var vel Japan, hvor børsinvesteringer ble satt 20 år tilbake), men jeg kan ikke detaljer om det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    ( det verste jeg har hørt var vel Japan, hvor børsinvesteringer ble satt 20 år tilbake), men jeg kan ikke detaljer om det.
    mye lengre enn det. Nikkei-indeksen toppet i 1990
    Og har aldri kommet tilbake til gamle høyder. Men utbytte reinvestert ser det en del bedre ut men fortsatt skikkelig ille.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja vel. Hun har fast lektor-jobb og jeg vil anbefale henne å starte. Hun har horisont 30-40 år, så normalt skulle hun komme bra fra det.
    Hun investerer et månedlig beløp som hun ikke merker.
    Hun kan øke sparebeløpet når det blir nedgang, og når det blir og hvor lenge den vil vare er det ingen som vet.
    ( det verste jeg har hørt var vel Japan, hvor børsinvesteringer ble satt 20 år tilbake), men jeg kan ikke detaljer om det.
    Ingen grunn til å la være å spare i aksjemarkedet kontra kun i banken.

    Jeg vil faktisk påstå at når man har nedbetalt boliglån til under 50 % så bør man slutte med å betale ned "raskest mulig" og heller spre investeringene sine inn i aksjemarkedet.


    Når det kommer til japan, så er det en systemaisk risiko å kun spare på en enkelt børs. Sparer man i global indeksfond så unngår man slikt. Skulle man putte på seg djevelens advokatklær, så kan man argumentere for at USA nå kanskje kan muligens kanskje befinne seg i Japans situasjon. Indeksfond har gjerne 60 % i USA. Det betyr at skulle USA stå stille de neste 30 årene, så har man ikke puttet alle pengene sine på den børsen. 40 % står i Europa og asia. Man har ikke den form for systematiske risikoen.


    Uansett... sparer man jevnt og trutt, så vil man tjene penger på at aksjemarkedet synker i blant. At markedet skal gå herfra til helvete... usannsynlig. Da snakker vi raskt revolusjon eller ting som verre. Og da har man plutselig andre problemer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Men kostnaden blir vel den samme om man sparer i et eller 4-5 fond? Med tanke på å spre risiko.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Kostnaden er fondets forvaltningsgebyr pluss bankens påslag, og hvilken bank du har. (konkurransetilsynet må stanse DNB's oppkjøp av Sbanken, men de gir utsettelse på utsettelse fremfor å sette foten ned.. men.... en annen diskusjon). Det kommer helt an på fondet du velger. Velger du indeksfond, så er kostnaden så og si den samme. Aktivt forvaltet fond gir en mye høyere kostnad. Over 5-10 år så kan aktive fond lønne seg. Over 30-40 år så klarer de ikke å opprettholde meravkastningen.

    om ett eller flere fond blir det samme kommer helt an på det aktuelle fonds gebyrer.

    Videre, AksjeNorge sier at å investere i globale fond, kontra norsk fond (oslo børs), gir høyere avkastning for samme risiko.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja vel. Hun har fast lektor-jobb og jeg vil anbefale henne å starte. Hun har horisont 30-40 år, så normalt skulle hun komme bra fra det.
    Hun investerer et månedlig beløp som hun ikke merker.
    Hun kan øke sparebeløpet når det blir nedgang, og når det blir og hvor lenge den vil vare er det ingen som vet.
    ( det verste jeg har hørt var vel Japan, hvor børsinvesteringer ble satt 20 år tilbake), men jeg kan ikke detaljer om det.
    Japan-fortellingen er forsåvidt riktig, men det er jo ikke slik at alle i Japan kjøpte på topp, eller sluttet å kjøpe etter bunnen.

    Et bredt indeksfond er tryggere, men USA er fort nesten 65% av et globalt aksjefond. Microsoft alene er ca 4%. (KLP Aksjeglobal)
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Hvis man har en grei sum i fond og etter hvert ønsker å flytte utenlands, hvilke muligheter har man? Har prøvd å søke litt på nettet men får egentlig ikke noe brukbart, bare flytte mellom fond og utenlandske fond pga søkeordene.
    Dette er ikke knyttet til statsborgerskap som OMF antyder, men til i hvilken stat du anses skattemessig bosatt. Hvis du ikke lenger oppfyller vilkårene for å være skattemessig bosatt i Norge, gjelder regler om utflyttingsskatt på fondsandeler etter skatteloven § 10-70. Fondsandeler er ikke direkte nevnt i bestemmelsen, men det er sikker rett at fondsandeler er omfattet gjennom henvisningen til skatteloven § 2-2 i § 10-70 annet ledd. Utflyttingsskatt er aktuelt hvis du på det tidspunktet du ikke lenger anses skattepliktig til Norge har en potensiell gevinst på over 500 000 kroner, jf. fjerde ledd i bestemmelsen. Skatteplikten bortfaller om du beholder fondsandelene i minst 5 år etter utflytting. Dette er komplekse regler, og litt upresist forklart fra min side. Anbefaler å se nærmere på skatteloven § 10-70 på Lovdata.no, og google "utflyttingsskatt" og "skattemessig bosted for personer". Merk at også skatteavtalene med staten du flytter til kan få betydning mht. skattemessig bosted. Mye nyttig info om dette på Skatteetatens hjemmesider.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært mye snakk om en snart forestående økonomisk nedtur grunnet mange ting, som Korona, microchipmangel, boligboble, fraktkaos med båter osv.

    Hva sier magefølelsen til folk her på sentralen om den nærmeste tiden fremover, går det utfor stupet snart eller er all bekymringen priset inn slik at det ikke påvirker markedet noe særlig, eller fortsetter oppturen som har vært i år?

    Grunnen til at jeg spør er at jeg har kommet over en slump med penger som jeg lurer på om det er smart å plassere i fond nå eller om det er bedre å vente litt.....
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er i alle fall ikke lurt å investere basert på tilfeldige råd i denne tråden.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    For det første, så blir ingen investeringer gjort basert på råd i denne tråden alene.
    For det andre, tror jeg ikke råd basert på ens magefølelse er helt tilfeldig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært mye snakk om en snart forestående økonomisk nedtur grunnet mange ting, som Korona, microchipmangel, boligboble, fraktkaos med båter osv.

    Hva sier magefølelsen til folk her på sentralen om den nærmeste tiden fremover, går det utfor stupet snart eller er all bekymringen priset inn slik at det ikke påvirker markedet noe særlig, eller fortsetter oppturen som har vært i år?

    Grunnen til at jeg spør er at jeg har kommet over en slump med penger som jeg lurer på om det er smart å plassere i fond nå eller om det er bedre å vente litt.....
    Det er vanskelig å spå, særlig om fremtiden. All kjent informasjon og forventning er jo stort sett priset inn i aksjemarkedet. Det er overraskelsene som flytter kursene. Hva finner Putin på i morgen med Ukraina? Eller Xi med Taiwan? F..n vet. Det er alltid en risiko der. Historisk har aksjemarkedet i Norge gitt ca 10 % avkastning pr år i snitt, men det har gjerne skjedd ved at det firedobler seg på ca seks år og krakker med halvparten det sjuende, for i gjennomsnitt å doble seg hvert sjuende år, dvs 10 % pr år. Nå har vi hatt en eksepsjonelt lang periode med jevn vekst i markedene, uten at det ser ut til å være noen boble der ennå. Men det kan jo krakke i morgen om noe uforutsett skjer. Etter det vil det etter hvert komme opp igjen, men det er vanskelig å vite hvor lang tid det vil ta.

    Den viktigste regelen er å aldri sette seg selv i en situasjon hvor du kan bli nødt til å selge unna på lave kurser. Derfor, hvis man skulle prøve å gi deg et råd, er den viktigste informasjonen noe du ikke sier noe om. Hvor lenge har du tenkt å bli sittende på den investeringen? Hvilken kapasitet har du til å tåle å bli sittende med den i noen år mens du venter på at kursene kommer opp igjen etter et 50 % krakk? Vet du at du kommer til å behøve pengene på et bestemt tidspunkt? Har du lån som forfaller, faste utgifter som må betales, trygge inntekter fra jobb eller andre kilder?

    Det bør styre investeringsbeslutningen din, ikke gjetninger på hva som skjer i morgen. Konsensus om det er allerede innbakt i kursene.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    med tanke på inflasjonen vi ser rundt omkring så ville jeg ikke akkurat hatt sparepengene i banken.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Ei heller lagt alle eggene i en kurv.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Takk for gode råd Asbjørn, Larson og Anonym. Grunnen til at jeg ikke nevnte status på privatøkonomien, er at jeg vil klassifisere den som så godt som bekymringsløs, så den vil ikke påvirke valget i denne sammenheng. Sparehorisont på fond er i hvertfall 10 år +.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    med tanke på inflasjonen vi ser rundt omkring så ville jeg ikke akkurat hatt sparepengene i banken.
    Hvis du hadde bekymringsløs privatøkonomi og hadde noen hundre tusen til overs, hvordan ville du ha plassert dem?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Kommer helt an på horisont og risikovillighelt. Teknologifond har gått bra siste 10 år. Vil de fortsette? Globalt indeksfond er mindre risiko, og fortsatt god avkastning.


    Hvis man har bekymringsløs privatøkonomi så kan man også benytte seg av de blåblås løsning om å frivillig betale mer skatt. Jeg tror den følelsen av å bidra ekstra til samfunnet er verdt noen 1000-lapper.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Takk for gode råd Asbjørn, Larson og Anonym. Grunnen til at jeg ikke nevnte status på privatøkonomien, er at jeg vil klassifisere den som så godt som bekymringsløs, så den vil ikke påvirke valget i denne sammenheng. Sparehorisont på fond er i hvertfall 10 år +.
    På helt generelt grunnlag i Norge tar folk altfor lite risiko med sparingen. Veldig mange har en jobb som er tilnærmet 100% trygg, man har en kurant pensjonsavtale oppå Folketrygden i bunn og da tåler men en god del risko med det resterende.

    Jeg har kjøpt jevnt og trutt ganske lenge men har nå stoppet. Ikke fordi jeg mener at det nå er en topp og skal smelle straks - det kan det godt være det skal, men det mener jeg ikke noe om. Jeg har derimot nådd min private asset-allokering som det heter på fint, i alle fall sånn noenlunde. Det er X% aksjer og (1-X%) i "sikre" plasseringer, altså rentefond og cash. Egen bolig teller jeg ikke med i det hele i dette.

    Så jeg ville bestemt meg for en eller annen allokering av dine totale sparemidler og så satt i gang med å oppnå den prosentvise allokeringen. Om du gjør det alt i et jafs eller litt over tid må du nesten finne ut av selv, om du ikke har drvet med aksjer/fond tidligere så har jeg forståelse for at det kan være psykologisk noe utfordrende å kaste masse penger inn i marked nå som det har gått rakt oppver lovlig lenge, men slik er det nå en gang, man kan aldri vite hva fremtiden vil bringe. Det kan smelle neste uke eller det kan klatre videre i noen år til. En eller annen gang smeller det nsten garantert, det er en del av slik dette pleier å funke.

    All empiri tilsier at å prøve å time når man skal kjøpe og selge funker svært dårlig over tid. Husk at å sitte passiv (altså i cash) også er et valg og det har knapt noen sinne vært dyere enn nå om dagen med 3-4% negativ realrente, om du i tillegg betaler formueskatt så er du på 4-5% negativ realrente.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er en ting til i forhold til det Larson skriver og det er at passive indeksfond er mye billigere, 0,2%; enn aktivt forvaltede fond som f.eks. teknologifond som ofte har årlige omkostninger på 1% - 1,5%. I et 10-års perspektiv blir dette mye penger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Godt poeng. Men indeksfondene har klart ca 10 % mens teknologifondene har klart ca 25 % årlig avkastning siste 5-10 årene, kostnadene inkludert.

    Horisont på 25 år - 40 år. Aktivt forvaltet klarer ikke å ha "flaks" så lenge og vil falle under indeks i avkastning grunnet kostnadene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Godt poeng. Men indeksfondene har klart ca 10 % mens teknologifondene har klart ca 25 % årlig avkastning siste 5-10 årene, kostnadene inkludert.

    Horisont på 25 år - 40 år. Aktivt forvaltet klarer ikke å ha "flaks" så lenge og vil falle under indeks i avkastning grunnet kostnadene.
    Om man vil ha ren teknologieksponering så kan man kjøpe ETFer som koster en brøkdel av de fondene som tilbys i Norge. De norske er uansett ikke valutasikret (utgjør en god slump av avkastnigen de siste 10 årene så da er man ikke så begrenset i alternativene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du hadde bekymringsløs privatøkonomi og hadde noen hundre tusen til overs, hvordan ville du ha plassert dem?
    Jeg ville plassert dem i et bredt, passivt aksjeindeksfond med lavt forvaltningsgebyr, type KLP eller lignende. Det eneste spørsmålet for min del ville vært hvor mye burde være knyttet til Oslo-indeksen og hvor mye knyttet til den internasjonale. Jeg ville nok tenkt 2/3 eller 3/4 i Norge hvis jeg så for meg at pengene en gang skal brukes i Norge, for å redusere valutarisiko, resten internasjonalt indeksfond som generell risikospredning. Jeg ville nok også gjort kjøpene i porsjoner over noen uker for å spre risikoen litt og ikke risikere å sette inn alt den ene dagen kursene var uvanlig høye på en eller annen nyhet. Og så ville jeg sittet helt stille de neste fem-seks årene og bare sett på kontoutskriften hver gang det var tid for å fylle ut selvangivelsen.

    Om vi skal titte i krystallkulen ville jeg akkurat nå sett penger i banken som litt risikabelt med økende inflasjon og fortsatt lave renter, så jeg ville nok fått pengene over i indeksfond relativtr raskt. Ser lite oppside på å bli sittende med "sikker" negativ avkastning i bankkonto om du ikke trenger likviditeten nokså umiddelbart.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det eneste spørsmålet for min del ville vært hvor mye burde være knyttet til Oslo-indeksen og hvor mye knyttet til den internasjonale. Jeg ville nok tenkt 2/3 eller 3/4 i Norge hvis jeg så for meg at pengene en gang skal brukes i Norge, for å redusere valutarisiko, resten internasjonalt indeksfond som generell risikospredning.
    Den synes jeg er konstig. For det første er Oslo Børs en ekstremt liten del av verdens aksjemarked så det er ganske stor risikokonsentrering i en relativt liten avsides dal av verdensmarkedene og for det andre så kan man også få internasjonale fond med valutasikring om man vil så den begrunnelsen er heller ikke spesielt vektig og de koster ikke særlig mye mer enn uten valutasikring (0,04% / år eller noe slikt dyrere).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mulig du har rett i det. Har ikke sjekket prisen på valutasikring, men om det er så lite ekstrakostnad som du nevner kan det være smartere å gjøre motsatt fordeling av hva jeg nevnte.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    0,07% er det hos KLP (0,18% vs 0,25%) så husket litt feil. Uansett relativt lite sammenlignet med hvor odde det strengt tatt er å putte så stro andel i Norge.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser den. Som sagt, den fordelingen er den eneste delen av problemstillingen jeg ville brukt litt tid på å bestemme. Risikospredning er et vesentlig poeng, og da er et valutasikret globalt passivt aksjefond kanskje det beste svaret om man skal ha ett enkelt svar.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Hvilke/hvilket av disse er det "lurt" og velge ?



    FONDSorter kolonne

    KOSTNADSorter kolonne

    AVK. HITTIL I ÅR*Sorter kolonne

    AVK. SISTE 5 ÅR*Sorter kolonne

    RISIKO**Sorter kolonne

    Velg radKLP AksjeNorge Indeks II
    ASK
    0,18 %25,36 %13,46 %

    Info/kjøp
    Velg radKLP AksjeNorden Indeks
    ASK
    0,18 %25,25 %18,00 %

    Info/kjøp
    Velg radKLP AksjeGlobal Indeks IV
    ASK
    0,25 %23,81 %13,88 %

    Info/kjøp
    Velg radKLP AksjeGlobal Indeks V
    ASK
    0,18 %25,86 %16,48 %

    Info/kjøp
    Velg radKLP AksjeGlob Small Cap Indeks II
    ASK
    0,33 %22,64 %-

    Info/kjøp
    Velg radKLP AksjeVerden Indeks
    ASK
    0,25 %22,72 %15,77 %

    Info/kjøp
    Velg radKLP AksjeFremv. Indeks II
    ASK
    0,28 %3,12 %11,60 %

    Info/kjøp
    Velg radKLP AksjeEuropa Indeks IV
    ASK
    0,23 %22,36 %10,30 %

    Info/kjøp
    Velg radKLP AksjeEuropa Indeks III
    ASK
    0,20 %19,05 %12,38 %

    Info/kjøp
    Velg radKLP AksjeUSA Indeks III
    ASK
    0,20 %30,30 %19,17 %

    Info/kjøp
    Velg radKLP AksjeUSA Indeks IV
    ASK
    0,23 %25,49 %16,15 %

    Info/kjøp
    Velg radKLP AksjeAsia Indeks III
    ASK
    0,20 %9,05 %9,63 %

    Info/kjøp
    Velg radKLP AksjeAsia Indeks IV
    ASK
    0,23 %14,48 %9,15 %

    Info/kjøp
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Global V, Global IV eller en miks av de. Fondene er like, men Global IV er valutasikret. Grunnet valutasikringen er IV noe dyrere.

    Dersom NOK svekker seg (først og fremst mot USD) så vil Global V gjøre det bedre enn Global IV og motsatt dersom NOK styrker seg. Forskjellen i avkastning som er oppgitt er så godt som i sin helhet denne effekten
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Valutautviklingen USD/NOK er i sin tur nokså avhengig av oljeprisen, siden åljå selges i USD og skaper etterspørsel etter NOK for å veksle. Det ligger et veddemål på uventede utslag i fremtidige energipriser der hvis man velger å ikke valutasikre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn