Hi-Fi forretninger Spaceworld/Soundgarden konkurs

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
forventer også at en ekspeditør i en HiFiforretning faktisk kan ohms lov,



Å forlange at hifi selgere kan ohm’s lov er vel å ta i. Artig skrue du Aurora.
 

Svullo

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
3.462
Antall liker
2.429
Sted
vest
Når jeg stiller i en forretning og er forberedt på å legge igjen kroner, - tildels mange kroner, så handler det definitivt om MEG-MEG, - da kjøper jeg et produkt og forventer å bli betjent som det, og ikke ekspedert av en nedlatende dust fullpakket av rare ideer han har hørt, eller lest på nett eller i et eller annet kulørt magasin. Jeg forventer også at en ekspeditør i en HiFiforretning faktisk kan ohms lov, akkurat på samme måte som når jeg går i byggsjappa og spør etter skiferspiker, - da forventer jeg at ekspeditøren faktisk vet at slikt finnes, og ikke ser på meg som en tulling som spør etter noe han ikke vet at han har. Siste eksempel er forøvrig en sann historie fra virkeligheten. At noen mister jobben er alltid problematisk for de det går ut over, men på godt og vondt er det en del av gamet. Jeg endte med å tape over 200.000 på et forretningsengasjement for vel ti år siden, - det er dessverre også en del av gamet....
ta deg en en tur på bensistasjon, har dem peil på bil eller bensin der? Nei, men kannelboller og bratvyrst kan demm.
 

Svullo

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
3.462
Antall liker
2.429
Sted
vest
Allt jeg vil er at mann levner den stakkarn såm mister jåbben en tanke. Ække værre en det! Men dette er hifisenntralen og alle skall kverulere og da spessielt fredda kvell. Takk får mei
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Bensinstasjoner er vel det mest ytterliggående eksempel på moderne "faghandel".... :)
Og ja- jeg forventer faktisk at en ekspeditør i en faghandel - hvilken som helst faghandel- faktisk kan noe om faget. Tror overhodet ikke jeg er alene om det...
I byggebransjen var det ikke uvanlig at man hanket inn folk fra hvorsomhelst, - fiskere, lastebilsjåfører - hva som helst, - på med kjeledress og utlevering av hammer - "Nå er du snekker....". Huset jeg bor i var ferdig våren 1980. Snekkerne som bygde var godt opp i årene, og særlig han ene var kjent motstander av "nye ideer". Da vinteren kom var det en del trekk langs ene ytterveggen, og det var ikke veldig vanskelig å finne ut hva som var gjort feil. Da problemet måtte rettes av selvsamme snekker, var han så forbannet på meg at han nekta å hilse i flere år etterpå. Er det slike fagfolk vi ønsker??
 

Lilac1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2011
Innlegg
153
Antall liker
33
Bensinstasjoner er vel det mest ytterliggående eksempel på moderne "faghandel".... :)
Og ja- jeg forventer faktisk at en ekspeditør i en faghandel - hvilken som helst faghandel- faktisk kan noe om faget. Tror overhodet ikke jeg er alene om det...
I byggebransjen var det ikke uvanlig at man hanket inn folk fra hvorsomhelst, - fiskere, lastebilsjåfører - hva som helst, - på med kjeledress og utlevering av hammer - "Nå er du snekker....". Huset jeg bor i var ferdig våren 1980. Snekkerne som bygde var godt opp i årene, og særlig han ene var kjent motstander av "nye ideer". Da vinteren kom var det en del trekk langs ene ytterveggen, og det var ikke veldig vanskelig å finne ut hva som var gjort feil. Da problemet måtte rettes av selvsamme snekker, var han så forbannet på meg at han nekta å hilse i flere år etterpå. Er det slike fagfolk vi ønsker??
Du glemte å nevne om nevnte snekker kunne newtons lover eller om det er et kriterie for at du gidder kjøpe et beslag hos montér
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Og der er vi forskjellige. Man kan ikke lese seg til på nettet om et produkt er godt eller ikke. Og ikke minst: om det passer i eget oppsett.
Jeg vil gjerne låne med meg hjem og prøve i eget rom og oppsett før jeg kjøper.
Det er jo der Elkjøp, Komplett og Power er unike. På Elkjøp er det nå 50 dagers åpent kjøp! Jeg har returnert en rekke produkter (og flere TVer) til disse kjedene de siste årene, og de har gitt meg tilbake pengene uten en eneste innvending.

Når jeg derimot var misfornøyd med et produkt fra en lokalt Hifi-butikk og ønsket å returnere produktet etter en uke, nektet innehaveren. Årsak: Det gikk ut over hans "personlige økonomi". Ved hjelp fra forbrukerrådet ordnet saken det seg til slutt likevel, men etter det har jeg holdt meg unna små butikker med en eier.

Jeg har forsøkt å få en av de tre nevnte kjedene til å ta inn Devialet Phantom Gold og Kef LS50W, for å få ned prisene (alle butikkene som selger disse produktene har en form for uskreven prissammarbeid - de to nevnte produktene har aldri vært på tilbud), men det har ikke lykkes - ennå.......:)
Retur av varer har en kostnad for butikken, de som gjør dette flere ganger er jo ikke akkurat drømmekunden......
Det kommer sikkert ann på øyenen som ser. Jeg har (dessverre) brukt over en million på Hifi siden slutten av 1980-tallet, fordi jeg er kravstor på både lyd og bilde (har eid over 250 produkter). Jeg utnytter slett ikke systemet, for uten returordningen hadde jeg ikke kjøpt noe som helst.

Jeg tror neppe du vet hvor frustrerende det er å kjøpe f.eks. et TV-apparat, blant annet de siste Oled-skjermene, og erfare at de både har fargestikk og er dårligere enn gammel teknologi på bildebevegelser. Derfor bruker jeg fremdeles topp-skjermene til Panasonic ZT60 og VX300, som er i en prisklasse vanlige forbrukere ikke kjøper. Jeg bruker Klein sin K10 til kalibrering av skjermene. Derfor ryker tusenlappene fort.

Det samme gjelder alle forsterkerne som har byttet eierskap etter en måned. Uten gode kjøp hadde det vært et tap uten like ved bytte av produkter. De som er fornøyd med ett og samme produkt livet ut, vet ikke hva gode returordninger dreier seg om.
Hvis du har hatt over 250 produkter bør du kanskje gå inn i deg selv litt :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå får dere gi dere med pisspreik og dumheter, - men for nyskjerrighetens skyld - hva skal vi ha lov å forvente av ekspeditører generelt? Ingenting - godt nok med "Se på meg - her er jeg..."?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.698
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kanskje marknaden er meir eller mindre metta på eit vis. Klart det hadde vore fint om eit anlegg kunne vore av same storleik som eit par skoøskjer, og likevel spelt avgrunnsdjup bass med knalldynamikk, levert perspektiv og laga pinpointplassering av alle musikarar, til ein pris som ikkje overgår det ein ny sofa kostar. Men slik er det ikkje, og dei som veit det, har tatt konsekvensane av dette; anten resignert eller reist på køyret saman med dei andre på hifisentralen. Men dei fleste er halvhjarta, eller det som verre er....berre eit fåtal proriterar topp anlegg, kompromisslaus plassering og det andre som må til. Og dei verkeleg gode anlegga treng ikkje ofte utskifting. Kvalitet varer lenge. Utviklinga av nye og betre produkt er heller ikkje særleg overtydande, skilnaden på anlegg til 100 000 og 200 000 er ikkje nødvendigvis i stil med prisen.
Men når det har gått nokre år, oppdagar ein ny generasjon at det er skilnad på Sonos og Avantgarde...
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.513
Antall liker
9.271
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det er ikke noe krav om kunnskaper i butikkene lenger, det er kun snakk om å være en god selger. Derfor er det deilig med en liten butikk som drives av ildsjeler. Skal jeg kjøpe noe hos Elkjøp eller Byggmakker så gjør jeg forarbeidet hjemme og går rundt og sjekker hva som er på lager. Betjeningen er (med noen få unntak) mer uopplyst enn meg. Så det blir mest netthandel. Men jeg skal ta meg en tur til Lyric etterhvert og der regner jeg med at jeg treffer noen med kompetanse:)
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Det er ikke noe krav om kunnskaper i butikkene lenger, det er kun snakk om å være en god selger. Derfor er det deilig med en liten butikk som drives av ildsjeler. Skal jeg kjøpe noe hos Elkjøp eller Byggmakker så gjør jeg forarbeidet hjemme og går rundt og sjekker hva som er på lager. Betjeningen er (med noen få unntak) mer uopplyst enn meg. Så det blir mest netthandel. Men jeg skal ta meg en tur til Lyric etterhvert og der regner jeg med at jeg treffer noen med kompetanse:)
Hva får deg til å regne med det?:cool:
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Når jeg stiller i en forretning og er forberedt på å legge igjen kroner, - tildels mange kroner, så handler det definitivt om MEG-MEG, - da kjøper jeg et produkt og forventer å bli betjent som det, og ikke ekspedert av en nedlatende dust fullpakket av rare ideer han har hørt, eller lest på nett eller i et eller annet kulørt magasin. Jeg forventer også at en ekspeditør i en HiFiforretning faktisk kan ohms lov, akkurat på samme måte som når jeg går i byggsjappa og spør etter skiferspiker, - da forventer jeg at ekspeditøren faktisk vet at slikt finnes, og ikke ser på meg som en tulling som spør etter noe han ikke vet at han har. Siste eksempel er forøvrig en sann historie fra virkeligheten. At noen mister jobben er alltid problematisk for de det går ut over, men på godt og vondt er det en del av gamet. Jeg endte med å tape over 200.000 på et forretningsengasjement for vel ti år siden, - det er dessverre også en del av gamet....
Jeg syns synd på den stakars sommervikaren på 18 som har en så nitrist kunde som deg.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Det kommer da helt an på vikaren... om han framstiller seg selv som allviter og verdensmester ligger han dårlig an..... om vi derimot kan ha en hyggelig dialog, kan begge ha glede av det....
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Når jeg stiller i en forretning og er forberedt på å legge igjen kroner, - tildels mange kroner, så handler det definitivt om MEG-MEG, - da kjøper jeg et produkt og forventer å bli betjent som det, og ikke ekspedert av en nedlatende dust fullpakket av rare ideer han har hørt, eller lest på nett eller i et eller annet kulørt magasin. Jeg forventer også at en ekspeditør i en HiFiforretning faktisk kan ohms lov, akkurat på samme måte som når jeg går i byggsjappa og spør etter skiferspiker, - da forventer jeg at ekspeditøren faktisk vet at slikt finnes, og ikke ser på meg som en tulling som spør etter noe han ikke vet at han har. Siste eksempel er forøvrig en sann historie fra virkeligheten. At noen mister jobben er alltid problematisk for de det går ut over, men på godt og vondt er det en del av gamet. Jeg endte med å tape over 200.000 på et forretningsengasjement for vel ti år siden, - det er dessverre også en del av gamet....
Jeg syns synd på den stakars sommervikaren på 18 som har en så nitrist kunde som deg.
Ja, noe slikt tenkte jeg også, men orket ikke kommentere. Noen ganger er det best slik. Tror også det er greit å huske at kua en gang har vært kalv. Det krever nok tid å bli en god selger med stålkontroll og produktkunnskap om alt som befinner seg innenfor butikkens vegger og gjerne utenfor også. Glad mitt møte med arbeidslivet ikke bestod i å betjene kravstore og bevisste kunder.
 
M

MusicBear

Gjest
Synes mange i tråden her sortmaler for mye, selv er jeg ikke bekymret på HiFi-bransjens vegne da HiFi-interesserte vil det alltid være og da er det også alltid et marked... Dessuten kan trender gå litt i bølger, for tiden handler mye om størrelse (minst mulig fysiske mål) og bærbart, men det er ikke nødvendigvis sikkert at det er slik om ti år.
Hehe, har du da rett i Jan-Helge, mer enn du aner.

Min bedre halvdel er forresten så fornøyd om dagen, da stereobenken rommer kun to aktive Event Opal studiomonitorer, som fores av en liten Benchmark DAC/forforsterker, som igjen fores av en enda mindre Aple TV som via AirportExpress henter inn Tidal samt en liten Get TV-boks, og på ei hylle under en nesten bortgjemt Oppo multispiller - det lille man ser låter imidlertid bra.

Selv syntes jeg dette ser helt jævelig over-pinglete ut, og hadde dagsøkonomien tillat hadde fete monoblokker & mer trigget stua med feeete monoblokker & sånt :)
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Det kommer da helt an på vikaren... om han framstiller seg selv som allviter og verdensmester ligger han dårlig an..... om vi derimot kan ha en hyggelig dialog, kan begge ha glede av det....
Etter din pipe ?
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Finnes det i det hele tatt mange nok personer rundt om i landet med inngående kjennskap til Hi-Fi og High-End til å bemanne en kjede som forhandler disse produktene fra Hegel, Primare, Dynaudio, McIntosh, Pioneer, Nordost, IsoTek. Lyd og bilde har utviklet seg betydelig i omfang og kvalitetsnivå de to siste tiårene. Stereo man solgte på 90-tallet var langt mindre avansert enn all digital-teknikk, strømutstyr, streaming osv idag. Derfor kan kanskje maks butikker i større byer holde åpent med gode demorom der potensielle kunder får demonstrert utstyr før de handler. Alt for mange handler vilkårlig på nett og kombinerer produkter som ikke passer sammen, med den virkning at mye blir returnert eller solgt igjen. Stereobutikker skulle vært et sted som hjalp lydinteresserte å finne sitt optimale anlegg, og da bør kunnskapen og behjelpeligheten til selgerne være til stede. Så hadde mange flere fått optimal lyd hjemme og det ville hindret masse feilkjøp.
 
Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det kommer sikkert ann på øyenen som ser. Jeg har (dessverre) brukt over en million på Hifi siden slutten av 1980-tallet, fordi jeg er kravstor på både lyd og bilde (har eid over 250 produkter). Jeg utnytter slett ikke systemet, for uten returordningen hadde jeg ikke kjøpt noe som helst.

Jeg tror neppe du vet hvor frustrerende det er å kjøpe f.eks. et TV-apparat, blant annet de siste Oled-skjermene, og erfare at de både har fargestikk og er dårligere enn gammel teknologi på bildebevegelser. Derfor bruker jeg fremdeles topp-skjermene til Panasonic ZT60 og VX300, som er i en prisklasse vanlige forbrukere ikke kjøper. Jeg bruker Klein sin K10 til kalibrering av skjermene. Derfor ryker tusenlappene fort.

Det samme gjelder alle forsterkerne som har byttet eierskap etter en måned. Uten gode kjøp hadde det vært et tap uten like ved bytte av produkter. De som er fornøyd med ett og samme produkt livet ut, vet ikke hva gode returordninger dreier seg om.
Well, du burde vært svartelistet på Intranet.

For egen del, om jeg (meget sjelden) dropper innom et HiFi asylum (ikke for å kjøpe stereo) som kjører en demo trenger jeg 1,5 sekund eller mindre for å avgjøre om,

1) anlegget som løper duger
2) om de som har satt det opp har peil.

Aldri skjedd.

Nylig hørte jeg - i en helt annen sammenheng et anlegg som kostet et sted mellom 1/2 og 1 mill kroner og hvis komponenter scorer svært høyt på Hypometeret her på dette asylet og det låt -

- shit -

ikke bare shit men totalt shit.

ufattelig at at går an å få så mye dårlig lyd for kronasjene.


Hvis du ikke vet noe som helst mht hva du søker (hvor er jeg, hvor skal jeg, hvem er jeg?) så slutt i hvertfall med å belaste uskyldige ofre med dine eskapediale og meningsløse eksperimenter.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.698
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg savner en hifisjappe som selger kanelboller. Jeg digger kanelboller.
Bollar, eller slike snurrar? Eg likar snurrar mykje betre enn bollar.... og eg har faktisk fått slike i hifi-samanheng. Ikkje i butikk, rett nok , men under eit heimebesøk.
No vart eg svolten.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Noen mildt sagt merkelige holdninger til faghandel som popper opp her.... Men-men... det er vel tidens tegn - istedet for faghandel har vi fått "nisjehandel", hvor ekspeditører egentlig ikke kan noen ting om det de skal selge- de bare tar betaling og forsøker å se best mulig ut..
Var innom et større kjøpesenter for et par uker siden... på leting etter madamen, som selvfølgelig hadde "gått seg bort", var det merkelig å legge merke til de unge damer i forskjellige forretninger..... omtrent halvparten så ut som om Xerox'en hadde jobbet overtid...
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Trist, ja. Aldri moro når utvalget innskrenkes. Enda et tilbud som må testes på nett...:rolleyes:

Mine opplevelse av dette er dog en liten seier. Der jeg sto en fredag ettermiddag midt i Tromsø og ikke ante hva jeg skulle ta meg til. Hva kan jeg finne på når jeg skal slå to timer i hjæl?

Vel, skulle gjerne hatt bedre lyd i surroundanlegget mitt. Svingte innom HFK, kunne like gjerne vært SG, men det var det ikke. Har aldri angret, men HFK viste seg å være det perfekte valg, for meg. Og i dag synes det som at det var helt greit. Når valget sto mellom de to;)
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Noen mildt sagt merkelige holdninger til faghandel som popper opp her.... Men-men... det er vel tidens tegn - istedet for faghandel har vi fått "nisjehandel", hvor ekspeditører egentlig ikke kan noen ting om det de skal selge- de bare tar betaling og forsøker å se best mulig ut..
Var innom et større kjøpesenter for et par uker siden... på leting etter madamen, som selvfølgelig hadde "gått seg bort", var det merkelig å legge merke til de unge damer i forskjellige forretninger..... omtrent halvparten så ut som om Xerox'en hadde jobbet overtid...
I gamledager kalte vi de "boxpushere" innen data, når kunde og selger har akkurat like lite peil går salget så det ryker og boxene seiler ut i rekordfart...
 
Sist redigert:

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Finnes det i det hele tatt mange nok personer rundt om i landet med inngående kjennskap til Hi-Fi og High-End til å bemanne en kjede som forhandler disse produktene fra Hegel, Primare, Dynaudio, McIntosh, Pioneer, Nordost, IsoTek. Lyd og bilde har utviklet seg betydelig i omfang og kvalitetsnivå de to siste tiårene. Stereo man solgte på 90-tallet var langt mindre avansert enn all digital-teknikk, strømutstyr, streaming osv idag. Derfor kan kanskje maks butikker i større byer holde åpent med gode demorom der potensielle kunder får demonstrert utstyr før de handler. Alt for mange handler vilkårlig på nett og kombinerer produkter som ikke passer sammen, med den virkning at mye blir returnert eller solgt igjen. Stereobutikker skulle vært et sted som hjalp lydinteresserte å finne sitt optimale anlegg, og da bør kunnskapen og behjelpeligheten til selgerne være til stede. Så hadde mange flere fått optimal lyd hjemme og det ville hindret masse feilkjøp.
Mye enig der, K.

Skal vi filosofere litt over tema kan manlure på hvorfor utvalget lokalt var så bredt før? I dag er vi så effektive og kostnadsbevisst her til lands at vi ikke lenger klarer å skaffe det som passer en best. Vi har det sikkert mye bedre i dag, uten hifisjappa på hjørnet, hvor du kunne handle lp-er og stereo og teste det før det ble betalt. Det er bare det at vi ikke har skjønt det ennå:rolleyes:
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Det kommer sikkert ann på øyenen som ser. Jeg har (dessverre) brukt over en million på Hifi siden slutten av 1980-tallet, fordi jeg er kravstor på både lyd og bilde (har eid over 250 produkter). Jeg utnytter slett ikke systemet, for uten returordningen hadde jeg ikke kjøpt noe som helst.

Jeg tror neppe du vet hvor frustrerende det er å kjøpe f.eks. et TV-apparat, blant annet de siste Oled-skjermene, og erfare at de både har fargestikk og er dårligere enn gammel teknologi på bildebevegelser. Derfor bruker jeg fremdeles topp-skjermene til Panasonic ZT60 og VX300, som er i en prisklasse vanlige forbrukere ikke kjøper. Jeg bruker Klein sin K10 til kalibrering av skjermene. Derfor ryker tusenlappene fort.

Det samme gjelder alle forsterkerne som har byttet eierskap etter en måned. Uten gode kjøp hadde det vært et tap uten like ved bytte av produkter. De som er fornøyd med ett og samme produkt livet ut, vet ikke hva gode returordninger dreier seg om.
Well, du burde vært svartelistet på Intranet.

For egen del, om jeg (meget sjelden) dropper innom et HiFi asylum (ikke for å kjøpe stereo) som kjører en demo trenger jeg 1,5 sekund eller mindre for å avgjøre om,

1) anlegget som løper duger
2) om de som har satt det opp har peil.

Aldri skjedd.

Nylig hørte jeg - i en helt annen sammenheng et anlegg som kostet et sted mellom 1/2 og 1 mill kroner og hvis komponenter scorer svært høyt på Hypometeret her på dette asylet og det låt -

- shit -

ikke bare shit men totalt shit.

ufattelig at at går an å få så mye dårlig lyd for kronasjene.


Hvis du ikke vet noe som helst mht hva du søker (hvor er jeg, hvor skal jeg, hvem er jeg?) så slutt i hvertfall med å belaste uskyldige ofre med dine eskapediale og meningsløse eksperimenter.
Mot den typen tåpelige kommentarer kan man gjøre lite. Det er selvfølgelig en grunn til at jeg har eid så mange produkter. De er (blant mange):

1) Jeg har vært Hifi-skribent i ulike sammenhenger og jeg kjøpte en del av produktene for egne midler for å kunne skrive fritt fra distributør/importør. Men jeg har vært avhengig av å gjøre et godt kjøp - fordi et "brukt" produkt gjerne må ned mot halv pris for å bli solgt i etterkant. Dette har jeg sluttet med for mange år siden, men jeg har fremdeles Kef LS50W - et aktivt høyttalerpar som for mange vil være "godt nok".

2) Fra 2008-2012 reiste jeg rundt og kalibrerte TVer, som ren dugnad for å hjelpe folk som hadde "skrudd seg helt bort" + en egeninteresse for fargekorreksjon av film. Dette gjorde at jeg til enhver tid hadde opp mot 10 TVer i huset, for å gjøre kontrollmålinger (det finnes f.eks. ikke to helt identiske TVer - selv om de tilhører eksakt samme modell-serie). Det var også en måte å holde seg oppdatert på. Jeg var nylig innom et av distriktskontorene til NRK og de sa nøyaktig det samme som meg om de tidligere Oled-skjermene: De er for unøyaktige til studiobruk pga. fargestikk. Den siste generasjonen Oled (Gen.8 ) skal være bedre, men den har jeg ikke fått testet - ennå.

3) Alle useriøse kunder blir fort svartelistet av butikkkjedene. Jeg er ikke i nærheten av dette. Faktisk er det motsatte. Sist gang jeg var innom Elkjøp (for bare to dager siden), så lo ekspeditøren og sa: "Oi, jeg skal si at du har kjøpt mange produkter hos oss. Jeg vil vel heller si at jeg har vært en god inntekstkilde for mange butikker.....

4. Jeg vet eksakt hva slags lyd jeg vil ha, men ikke alltid så lett å finne den: Det viktigste med musikken for min del, er mellombassen. Det er den som kan skape rytmisk driv og luftgitar-feeling, sammen med en rask transientgjengivelse. Pågående diskant og øvre mellomtone, eventuell analytisk eller kald gjengivelse av musikken kan jeg overlate til andre. Min erfaring er at det gjerne er i prisklassen 10-30 000 du kan finne anlegg som gir den morsomste lydopplevelsen, men det skyldes altså at jeg ikke liker anlegg som "analyserer" musikken, men heller de som vektlegger dynamikk og trøkk. Det får være opp til den enkelte hva de foretrekker.

5. Jeg har også en akademisk interesse for Hifi. Jeg og en kollega har lagt grunnlaget for en bok som heter "Stopp (Hifi)-pressen! Et kritisk blikk på Hifi-journalistikken i Norge gjennom fem tiår". Den er ikke blitt noe av til nå pga. sykdom, men den som lever får se.

Det er altså stor grunn - både for meg og mange andre her på sentralen -til å holde seg oppdatert på Hifi-fronten. Noen ganger innebærer det å kjøpe et produkt og faktisk teste det - og da blir det fort en del produkter over flere tiår. Om du ikke liker det, så får du bare se en annen vei når jeg skriver et innlegg.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
På senhøsten daua den gamle laptop'en min, og det var tid for en ny....Siden jeg bor uti provinsen, er det dårlig med lokale tilbud, i alle fall hvis man vi ta og føle på varen :))) - tilfeldigvis skulle jeg ut på en liten jobbtur uka etter, og fikk tid til å fyke innom en derværende Elkjøp.... en særdeles nedlatende og bebrillet ca 22-åring skulle liksom forbarme seg over "gamlingen" i butikken... at jeg underviste voksenopplæring i datateknikk i 15 år fram til utpå 2000-tallet, og daglig omgåes en passende haug med PCer til kontor, teknisk arbeid, datainnsamling etc , var forsåvidt ikke noe poeng å nevne... jeg dro nå likevel derfra med en Pavillion av passende kapasitet.... :cool:
 
Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det kommer sikkert ann på øyenen som ser. Jeg har (dessverre) brukt over en million på Hifi siden slutten av 1980-tallet, fordi jeg er kravstor på både lyd og bilde (har eid over 250 produkter). Jeg utnytter slett ikke systemet, for uten returordningen hadde jeg ikke kjøpt noe som helst.

Jeg tror neppe du vet hvor frustrerende det er å kjøpe f.eks. et TV-apparat, blant annet de siste Oled-skjermene, og erfare at de både har fargestikk og er dårligere enn gammel teknologi på bildebevegelser. Derfor bruker jeg fremdeles topp-skjermene til Panasonic ZT60 og VX300, som er i en prisklasse vanlige forbrukere ikke kjøper. Jeg bruker Klein sin K10 til kalibrering av skjermene. Derfor ryker tusenlappene fort.

Det samme gjelder alle forsterkerne som har byttet eierskap etter en måned. Uten gode kjøp hadde det vært et tap uten like ved bytte av produkter. De som er fornøyd med ett og samme produkt livet ut, vet ikke hva gode returordninger dreier seg om.
Well, du burde vært svartelistet på Intranet.

For egen del, om jeg (meget sjelden) dropper innom et HiFi asylum (ikke for å kjøpe stereo) som kjører en demo trenger jeg 1,5 sekund eller mindre for å avgjøre om,

1) anlegget som løper duger
2) om de som har satt det opp har peil.

Aldri skjedd.

Nylig hørte jeg - i en helt annen sammenheng et anlegg som kostet et sted mellom 1/2 og 1 mill kroner og hvis komponenter scorer svært høyt på Hypometeret her på dette asylet og det låt -

- shit -

ikke bare shit men totalt shit.

ufattelig at at går an å få så mye dårlig lyd for kronasjene.


Hvis du ikke vet noe som helst mht hva du søker (hvor er jeg, hvor skal jeg, hvem er jeg?) så slutt i hvertfall med å belaste uskyldige ofre med dine eskapediale og meningsløse eksperimenter.
Mot den typen tåpelige kommentarer kan man gjøre lite. Det er selvfølgelig en grunn til at jeg har eid så mange produkter. De er (blant mange):

1) Jeg har vært Hifi-skribent i ulike sammenhenger og jeg kjøpte en del av produktene for egne midler for å kunne skrive fritt fra distributør/importør. Men jeg har vært avhengig av å gjøre et godt kjøp - fordi et "brukt" produkt gjerne må ned mot halv pris for å bli solgt i etterkant. Dette har jeg sluttet med for mange år siden, men jeg har fremdeles Kef LS50W - et aktivt høyttalerpar som for mange vil være "godt nok".

2) Fra 2008-2012 reiste jeg rundt og kalibrerte TVer, som ren dugnad for å hjelpe folk som hadde "skrudd seg helt bort" + en egeninteresse for fargekorreksjon av film. Dette gjorde at jeg til enhver tid hadde opp mot 10 TVer i huset, for å gjøre kontrollmålinger (det finnes f.eks. ikke to helt identiske TVer - selv om de tilhører eksakt samme modell-serie). Det var også en måte å holde seg oppdatert på. Jeg var nylig innom et av distriktskontorene til NRK og de sa nøyaktig det samme som meg om de tidligere Oled-skjermene: De er for unøyaktige til studiobruk pga. fargestikk. Den siste generasjonen Oled (Gen.8 ) skal være bedre, men den har jeg ikke fått testet - ennå.

3) Alle useriøse kunder blir fort svartelistet av butikkkjedene. Jeg er ikke i nærheten av dette. Faktisk er det motsatte. Sist gang jeg var innom Elkjøp (for bare to dager siden), så lo ekspeditøren og sa: "Oi, jeg skal si at du har kjøpt mange produkter hos oss. Jeg vil vel heller si at jeg har vært en god inntekstkilde for mange butikker.....

4. Jeg vet eksakt hva slags lyd jeg vil ha, men ikke alltid så lett å finne den: Det viktigste med musikken for min del, er mellombassen. Det er den som kan skape rytmisk driv og luftgitar-feeling, sammen med en rask transientgjengivelse. Pågående diskant og øvre mellomtone, eventuell analytisk eller kald gjengivelse av musikken kan jeg overlate til andre. Min erfaring er at det gjerne er i prisklassen 10-30 000 du kan finne anlegg som gir den morsomste lydopplevelsen, men det skyldes altså at jeg ikke liker anlegg som "analyserer" musikken, men heller de som vektlegger dynamikk og trøkk. Det får være opp til den enkelte hva de foretrekker.

5. Jeg har også en akademisk interesse for Hifi. Jeg og en kollega har lagt grunnlaget for en bok som heter "Stopp (Hifi)-pressen! Et kritisk blikk på Hifi-journalistikken i Norge gjennom fem tiår". Den er ikke blitt noe av til nå pga. sykdom, men den som lever får se.

Det er altså stor grunn - både for meg og mange andre her på sentralen -til å holde seg oppdatert på Hifi-fronten. Noen ganger innebærer det å kjøpe et produkt og faktisk teste det - og da blir det fort en del produkter over flere tiår. Om du ikke liker det, så får du bare se en annen vei når jeg skriver et innlegg.
Da kan vi konkludere med at ditt opprinnelige innlegg var sterkt misvisende og villedende ift hva temaet for denne tråden er og etter min vurdering gir dette deg ikke noe større autoritet ift dine eksperimentielle valg som - etter min mening - er det samme som å kave rundt i hifi søppledynga i Sargassohavet uten å ane hvor du skal. Det gjelder å ha de rette og absolutte referanser.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Ok, min historie om SWSG i Oslo fra i år. Kjøpte høyttalere til 70K av dem i januar. Ble aldri venn med de, og i april kontaktet jeg netthandelen og sa at jeg ikke ble fornøyd med kjøpet og ønsket meg de nye Klipsch RF-7 istedenfor. Fikk svar tilbake at fordi jeg har vært så god kunde så skulle de hjelpe meg. Fikk tilbud om å bytte høyttalere, og for det resterende mellomlegget ble vi enige om etter
mitt eget forslag at jeg skulle få noen nye kabler.
Fikk også tilbud om at de kunne komme å pakke de daværende høyttalere for meg, og også pakke ut og sette opp Klipschene i min stue.

Beklageligvis av visse grunner hadde jeg kastet emballasjen til høyttalerne slik at butikken ikke kunne ta dem tilbake som bytte til nye. Alt endte opp med at jeg måtte selge privat, og fikk mine Klipsch av annen forhandler.

Poenget er at makan til service skal det fra min side letes lenge etter. Håper virkelig at de klarer å komme seg på beina igjen.
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Ok, min historie om SWSG i Oslo fra i år. Kjøpte høyttalere til 70K av dem i januar. Ble aldri venn med de, og i april kontaktet jeg netthandelen og sa at jeg ikke ble fornøyd med kjøpet og ønsket meg de nye Klipsch RF-7 istedenfor. Fikk svar tilbake at fordi jeg har vært så god kunde så skulle de hjelpe meg. Fikk tilbud om å bytte høyttalere, og for det resterende mellomlegget ble vi enige om etter
mitt eget forslag at jeg skulle få noen nye kabler.
Fikk også tilbud om at de kunne komme å pakke de daværende høyttalere for meg, og også pakke ut og sette opp Klipschene i min stue.

Beklageligvis av visse grunner hadde jeg kastet emballasjen til høyttalerne slik at butikken ikke kunne ta dem tilbake som bytte til nye. Alt endte opp med at jeg måtte selge privat, og fikk mine Klipsch av annen forhandler.

Poenget er at makan til service skal det fra min side letes lenge etter. Håper virkelig at de klarer å komme seg på beina igjen.
Takk for innlegg som dette!
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Da kan vi konkludere med at ditt opprinnelige innlegg var sterkt misvisende og villedende ift hva temaet for denne tråden er og etter min vurdering gir dette deg ikke noe større autoritet ift dine eksperimentielle valg som - etter min mening - er det samme som å kave rundt i hifi søppledynga i Sargassohavet uten å ane hvor du skal. Det gjelder å ha de rette og absolutte referanser.
"Det gjelder å ha de rette og absolutte referanser", skriver du i ditt anlegg. Så hvem er det som har de "rette og absolutte referanser"? Jeg kjenner ingen.

Jeg har som mange andre her på sentralen, fartet rundt på hifi-messer i inn- og utlandet og snakket med både høyttaler og forsterker-konstruktører fra ulike kulturer, og "alle" hevder å ha konstruert den rette eller "riktige" lyden.

Når så konstruktørene - herunder en del fagpersoner - heller ikke enige seg imellom om hva som er den rette lyden, så er det neppe så enkelt som du vil ha det til. Jeg synes du skal prøve litt flere produkter, før du så skråsikkert slår fast noe om de riktige referanser. Jeg har i alle fall ikke de "riktige referansene", men jeg har aldri hevdet det heller.

Jeg holder fast ved at jeg ønsker billigst mulig produkter og en raus returordning på de produktene jeg kjøper. Om du ønsker noe annet, så står du fritt til å velge akkurat det du vil. Dette er min siste kommentar i denne tråden - som allerede har sporet av.

PS til innlegget under: Jeg hører på musikk hver dag - gjerne så mye Flac og MP3 som jeg kan :)
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.636
Antall liker
15.721
Torget vurderinger
2
HiFi-folkets kommentarer gjør at man stusser over at noen gidder åpne hifi-butikker.
 

tsmork

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.11.2017
Innlegg
94
Antall liker
52
Det der er jo en solskinnshistorie, og cred både til deg og butikken.... men er det standarden?
Mitt inntrykk er at de er hyggelige og hjelpsomme uten at de egentlig kunne hjelpe med det jeg var på jakt etter. I retrospekt ser jeg at det trolig var de økonomiske problemene som muligens var årsaken til at mine to siste kjøp ble "usett" og utestet.

Kjøpte en Clearaudio Concept MM i fjor sommer. Ingen av butikkene hadde den på lager, ei heller i fungerende demo - bestilte uansett, og er fornøyd (dog, bytter nok pickup til en 2M Black etter hvert). Hadde og sett etter Dynaudio Focus 200XP, så 20XP i ett års tid, men de var aldri tilgjengelige i butikk for demo. Basert på egen erfaring med Focus 140 kjøpte jeg allikevel et par 20XP uten å ha sett de og uten å ha hørt de - suksess.

Liker godt å handle over disk, men det er synd hvis det er umulig å få testet semi-kostbare varer som er i sortimentet til butikken.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Det der er jo en solskinnshistorie, og cred både til deg og butikken.... men er det standarden?
Mitt inntrykk er at de er hyggelige og hjelpsomme uten at de egentlig kunne hjelpe med det jeg var på jakt etter.

Meg var de absolutt klare til å hjelpe, men som beskrevet så gikk det ikke på grunn at jeg hadde revet i stykker emballasjen. Jeg oppfattet emballasjen som helt umulig å bevare da den besto av naglet papp som måtte rives i stykker bit for bit for å komme til varen. Innvendig var det et lass med isopor og rundt høyttalerne under all isoporen var som av en art av blanding av stoff og plast jeg ikke kunne skjønne annet enn at måtte rives av. Kan også nevne at jeg ALLTID av prinsipp tar godt vare på all innpakking og esker, da jeg etter kjøp og av lang erfaring ser at muligheten for utbytting som regel er stor.

Da vedkommende kjøper hadde med egen emballasje fordi han hadde et par til av samme høyttalere, viste det seg at det faktisk var en eske med et lokk som gikk helt over den andre delen, noe som jeg ikke hadde sett da jeg skulle pakke ut. Han hadde også klart å beholde fint og ryddig den stoffplasten som var rundt innerst da det bare var å trekke det forsiktig av.


Dette var altså min egen grove feil godt inspirert av en utpakking på Youtube, og kan ikke skyldes på forhandler men kun meg selv.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.513
Antall liker
9.271
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det er ikke noe krav om kunnskaper i butikkene lenger, det er kun snakk om å være en god selger. Derfor er det deilig med en liten butikk som drives av ildsjeler. Skal jeg kjøpe noe hos Elkjøp eller Byggmakker så gjør jeg forarbeidet hjemme og går rundt og sjekker hva som er på lager. Betjeningen er (med noen få unntak) mer uopplyst enn meg. Så det blir mest netthandel. Men jeg skal ta meg en tur til Lyric etterhvert og der regner jeg med at jeg treffer noen med kompetanse:)
Hva får deg til å regne med det?:cool:
De har noe fra Japan som begynner på A og slutter på e;)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Vi hi-fi freaks har vel vært en utrydningstruet rase lenge. Unge folk tenker ofte annerledes. Kjenner noen som har bygd hus - og de har brukt en god slump penger på lyd. Men prioriteringen går på brukervennlighet - streaming - fjernstyrt - lyd i mange rom osv. Titusener av kroner er lagt ned , mens lyden er ikke så viktig virker det som.
For folk flest er det brukervennlighet og lyd i alle rom som blir prioritert, slik at man kan vise det frem til besøkende.
Så et designprogram fra et hus i Stavanger med noen større B&O kylt opp i et hjørne i en korridor sammen med en vase. Var ikke en gang mulig å få et stereoperspektiv her en gang. Her var det ‘interiørarkitekten’ og statusmerke som var i førersetet som forventet. Så her er det nok bare å forholde seg til virkeligheten, som har ingenting med god lyd å gjøre, men heller interiørsminking.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Det er synd at de er konkurs. Jeg kommer i alle fall på 2 grunner til at det er synd. Jeg tror de dekker er marked i mellom Elkjøp og de av oss som er mer eller mindre på kjøret. Jeg tipper det er mange "normale" kunder som sikkert finner seg til rette med Hegel og Dynaudio, og det er med på å øke interessen for hifi i Norge totalt sett.

Den andre grunner til at dette er synd er at konkurser alltid skaper usikkerhet hos som kunder. Hvis de gjenoppstår etter dette skal en ha litt ekstra gode nerver for å bestille noe med depositum.

Jeg håper uansett at i alle fall noen av de eldste Soundgarden butikkene kommer seg på fote igjen. Jeg skal ta meg en tur innom den i Fjordgata i Trondheim som er min nærmeste for å høre hvor landet ligger. De har røtter tilbake til Trondheim hifi-center, så det er ille hvis de forsvinner helt. Ikke tror jeg den butikken gikk så dårlig heller.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Det kommer da helt an på vikaren... om han framstiller seg selv som allviter og verdensmester ligger han dårlig an..... om vi derimot kan ha en hyggelig dialog, kan begge ha glede av det....
...men Aurora...er DIN tanke,mening og konklusjon det eneste riktige...hvordan fremstår du når du popper opp i en butikk, allvitende,nedlatende,verdensmester...må den hyggelige dialogen fremgå på dine premisser?...det verste er vel en betjening som snakker kunden etter i munnen og ikke har sin egen mening... + +...blir litt provosert over selvbildet du utgir, men det er vel kanskje meningen !?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.513
Antall liker
9.271
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Ikke spesielt hyggelig å være selger, sjekk ledige stillinger, det er stort sett bare selgere og folk i helsetjenesten som blir etterspurt.....
 
Topp Bunn