Spørsmål til Squeezebox eiere

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Kort og godt: Hvor mange av dere som eier en slik opplever bedre lyd fra denne til DAC enn fra
CD-drivverk til DAC?
Synes jeg får bedre lyd fra Squeezebox, men er det bare den ekstatiske opplevelsen av brukervennlighet, high-tech
og at jeg har fått noe nytt.... hm.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvorfor er du forbauset over det? Det er da mye enklere å lese feilfrie data fra en harddisk enn fra et CD drivverk, iallefall med en gang det er striper, rusk, fingermerker, materialtretthet eller hva de nå måtte være. Kommer nok aldri mer en CD-spiller i hus her. Den tidasalderen er passert på linje med Video 2000, Minidisc og 78-plater.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Når jeg kjøpte Squeezebox 3 (SB3) for ca. to år siden hadde jeg en CD spiller til nesten 100K. DAC'en i denne CD-spilleren kunne også brukes separat og jeg koblet SB3 til denne. Jeg og flere som jeg hadde på besøk her greide ikke å fortelle hvilken av de to som var den dyreste bare ved lytting. Noen hørte små forskjeller men ingen greide med sikkerhet å fortelle at nå er det CD-spiller og nå er det SB3. Jeg solgte derfor CD-spilleren og har ikke sett meg tilbake. Det blir heller ikke noen CD-spiller i den klassen der noen gang på meg.

Når det er sagt så savner jeg den gode lyden jeg fikk ved å koble SB3 til DAC-inngangen på denne CD-spilleren.

EDIT: Jeg må tilføye at jeg egentlig har trua på gode integrerte CD-spillere da en ikke får så store problem med jitter som når en har en separat DAC med egen "klokke".

mvh,
OS

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Selv Stereophile hørte ikke forskjell på trådløs Airport og SB3, og en Mark Levinson inn i samme dac.....

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ingen forskjell å høre for mine ører heller.

En forklaring på at man hører forskjell - eller synes at man hører forskjell - kan være at visse DACer er mer følsomme for forskjeller i drivverkene man bruker enn andre DACer. Dette ble forsøkt belyst fra alle kanter i en annen tråd her på Hifisentralen tidligere i år.

Et annet moment kan være kabler. Broren min har både CDspiller og Squeezebox koblet opp til sin Benchmark DAC - den ene kilden via koaksialkabel, den andre via optisk kabel - og mener at han hører forskjell når han bytter om kablingen. Så følsomme ører har ikke jeg - jeg blir bare et stort spørsmålstegn når jeg er hjemme hos ham og blir spurt om hva jeg synes.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
niels skrev:
Selv Stereophile hørte ikke forskjell på trådløs Airport og SB3, og en Mark Levinson inn i samme dac.....
Hvilken DAC er der tale om her?
Hvilke DACs bruker folk i kombination med deres SB/Transporter?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.760
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
DAC til Transporter? En dyyyyyyyyr en, sannsynligvis. Transporters DAC er temmelig bra, for å dra et understatement.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
[/quote]

Jeg bruker dac´en i Bryston B100.

Det var en Krell, sorry, les under "Music Serving" og "Listening"
http://stereophile.com/integratedamps/407bryston/

"After burning in the B100-DA SST by having it drive my Quad ESL-989s, I began feeding its DAC digital signals from my Krell KRC-28 CD player and the Slim Devices Squeezebox, which let me compare CD and wireless sources. Listening to "Too Rich for My Blood," from Patricia Barber's Café Blue (CD, Premonition/Blue Note 5 21810 2), I could detect no difference between the digital outputs of the Krell playing the CD and the Squeezebox playing the losslessly compressed file of the same track through the B100-DA's internal DAC—but both digital sources were decidedly better than the SB's internal DAC feeding an analog signal to the B100-DA. For the bulk of my listening, I listened only to streaming digital files fed to the B100-DA."

G

Gjestemedlem

Gjest
Nolfi skrev:
I dag bruker jeg en DAC20 variant fra Danish Audio Design og er godt fornøyd med den. Har tidligere brukt Adyton/OnTech, Proceed og Meridian. Med SB classic tidligere og nå Duet.

Har ikke hørt transporteren selv men gode ører snakker varmt om den, så jeg ville nå ikke hengt på en ekstra DAC før jeg var sikker på at det var mye å hente først. Men Logitech er jo ikke av de tyngste navnene innen hifi da, så det fører vel til at noen blir litt skeptisk til om det faktisk kan låte bra.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.222
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
En sjøl"bygd" Satch med rørtrinn fra Diyhifisupply. "Bygd" i hermeteikn fordi det ikke var mange loddingene.

Bernt K

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Men Logitech er jo ikke av de tyngste navnene innen hifi da, så det fører vel til at noen blir litt skeptisk til om det faktisk kan låte bra.
Nå ble jo både squeezebox og transporter designet og produsert før Logitech la sine klamme hender over Slim Devices.

Tenk om Logitech hadde kjøpt en av de mer etablerte high-end merkene, hvordan dårlig ville lydkvaliteten blitt da mon tro?

G

Gjestemedlem

Gjest
Veggen skrev:
Nå ble jo både squeezebox og transporter designet og produsert før Logitech la sine klamme hender over Slim Devices.
Slimdevices var vel også mer merkevare i data og nettverk enn i hifi da.

Tenk om Logitech hadde kjøpt en av de mer etablerte high-end merkene, hvordan dårlig ville lydkvaliteten blitt da mon tro?
Nei la oss tenke oss at Logitech hadde kjøpt Krell og erstattet logoen med sin egen og kanskje et 'Intel Inside' klisremerke "for good measure" på og solgt dem til halv pris i dataforetninger i stedet. Hadde sikkert dalt et par hakk i hifihierarkiet da selv om intet ble anderledes lydmessig. Da hadde det fort skiftet fra gyselig bra forsterker til gyselig bra forsterker til å være en datadings.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.486
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
LavryBlack DA10 (http://lavryengineering.com/productspage_stereophile_da10.html) i kombinasjon Squeezebox v3/Classic. Spiller meget godt.

På de fleste CDer hører jeg ikke forskjell mellom SB3 og min tilårskomne Pioneer PD-S901 som kilde til DACen. Jeg har imidlertid en håndfull CDer som låter markert bedre på squeezebox, og interessant nok brukte EAC ekstra lang tid på å rippe disse i "secure mode".

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Nolfi skrev:
niels skrev:
Jeg bruker en Mark Levinson 360S. Jeg har også digital romkorreksjon før DAC. Det er greit å høre at mange er av samme oppfatning som meg. Jeg opplever på visse plater at lyden fra SB'en er "mykere" og kanskje en anelse mer naturlig enn fra mitt Teac drivverk. På andre plater er det ingen forskjell synes jeg. Så det kan godt hende at forskjellene er ørsmå, eller innbilt. Jeg gleder meg til å lytte til mange kjente plater framover fra både SB og Teac'en. Fysiske disker blir det uansett ikke slutt på hos meg, da jeg også spiller mye SACD, DVD-Audio og nå også høyoppløst lyd fra Blu-Ray :)

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Nå tenkte jeg at jeg skulle banne i kjerka her. Jeg har begrensede erfaringer så dere får ta det for det det er. Jeg har sammenlignet DAC'en i Transporter med DAC'en i en grei CD spiller. Med Transporteren opplevde jeg lyden som god, men vesentlig fetere, med varmere lyd og slappere, mer overdimensjonert bass. Det jeg kaller amerikansk imponatorlyd.
Slik jeg opplever det har Transporteren først og fremst sin force som "drivverk", da jeg ikke kan se at mekanisk overføring kan bidra med noe positivt. Dekoding og forsterkning kan gjøres bedre i en god DAC.
Har selv Squeezebox duet, og synes det samme gjelder her, glimrende til å bringe enere og nuller til DAC'en, men ganske middelmådig DAC/opamp.

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
Opplevde du svulstig lyd fra en Transporter, så må du ha kommet over en som ble foret med Inguz bearbeidede saker. Selv oppfatter jeg den som nøytral intil det kjedelige, men den trenger altså ikke være det etter at man har fått instalert EQ.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Ok, som sagt har jeg bare hørt en Transporter. Og som jeg sa, lyden var god. Ser ikke bort fra at jeg endrer oppfatning når erfaringene blir flere. :)

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Jeg "endte" opp med en Benchmark DAC1 Pre som DAC til Squeezebox Duet, hører ingen forskjell på Denon DCD-1500AE og Squeezebox'en som som drivverk, men på brukervennligheten derimot, er der STOR forskjell ;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.760
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Aubi skrev:
Opplevde du svulstig lyd fra en Transporter, så må du ha kommet over en som ble foret med Inguz bearbeidede saker. Selv oppfatter jeg den som nøytral intil det kjedelige, men den trenger altså ikke være det etter at man har fått instalert EQ.
Min ringe erfaring er at det hjelper med analoge VU-metere som "Screensaver when playing". Får litt McIntoshstuk slik, litt muskelfeel. ;D

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.418
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Aubi skrev:
Min ringe erfaring er at det hjelper med analoge VU-metere som "Screensaver when playing". Får litt McIntoshstuk slik, litt muskelfeel. ;D
Det hjelper på ja Valentino ;D

M

marsboer

Gjest
En sier at Transporter er svulstig og amerikansk, mens en annen sier at den er nøytral inntil det kjedsommelige.

Moralen er vel å høre selv i eget anlegg.

Alternativt at Transporter egentlig er den perfekte middelvei i praksis ;D

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
La meg moderere utsagnet en smule. Det var i forhold til DAC'en i CD spilleren som var kilde for sammenligningen.
Jeg foretrakk den strammere bassen i CD spillerens DAC/opamp fremfor ditto i Transporteren.
Jeg ser ikke bort fra at i et annet oppsett/en annen tuning av rommet/annen musikk så vil Transporteren være å foretrekke.

XD-845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2008
Antall liker
0
Kjører SB3 gjennom Beresford DAC og kan ikke høre forskjell på denne og når jeg spiller på Teac Esotericen jeg hadde i anlegget før. Venter inn en Xindac DAC 5 over nyttår og den har rør på den ene utgangen. Dette tror jeg blir enda bedre enn det Beresford DAC en klarer da jeg har rør pre som gir meget bra gjenngivelse på akustiske skiver. Kommer heller aldri til å kjøpe et slikt dyrt drivverk igjen. Kanskje på sikt kjøpe en HighEnd DAC? Tror det heller blir en HighEnd rør pre som neste og deretter nye høytalere. Montana SP3 f.eks.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Valentino skrev:
Aubi skrev:
Kan avkrefte at Inguz var i bruk i anlegget ArtDeco lyttet til. Videre kan det bekreftes at det var "analoge VU-metere" i displayet. Komponentene i resten av elektronikk-kjeden besitter forøvrig også mye omtale av sorten "nøytral/kjedelig". Høytalerene er av B&W merket.
CD spilleren er kinesisk, dyktig i bassen, en liten dip i mellomtonen men ok igjen på diskanten. (Esound E5 Signature Edition (siste versjonen) http://www.cattylink.com/page150.html).

EDIT: Tilleggskommentar: CD-spilleren ble koblet analogt til forforsterker, og digitalt til Transporter (CD-driverk --> DAC i Transporter) og analogt fra Transporter. Dette gav muligheten til å bytte "kilde" (DAC) direkte under avspilling uten stopp i avspillingen. Eventuelle forskjeller i signalnivå ut fra CD spiller/Transporter kan selvsagt være med og påvirke lydbildet.

M

marsboer

Gjest
Jeg vil heller ikke karakterisere Transporteren som svulstig i lyden, snarere tvert i mot (har også B&W) men det er like fullt mulig at den kan oppleves slik sammenlignet med en annen spiller med en helt annen klang slik som i dette tilfellet (som jeg ikke har hørt) så erfaringen gjelder jo like fullt.

Ingen enhet er vel perfekt i alle anlegg for alles ører, men jeg opplever i hvertfall at de lydmessige problemer jeg har hatt har kommet fra andre plasser en Transporteren for å si det slik.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Jeg har nå lyttet mye til SB og sammenlignet med lyden fra drivverket mitt. Det er ikke til å komme fra at jeg opplever lyden fra SB'en inn i DAC som mer musikalsk og organisk enn tilsvarende fra drivverket. Ubehagelig diskant på visse plater blir lettere å lytte til, og jeg opplever å være tettere på lyden, og alle detaljer i bass, mellomtone og diskant er like tydelige om ikke bedre. Dette hadde jeg ikke trodd, jeg kjøpte SB bare for å bruke opp en tilgodelapp og hadde sett den for meg som bakgrunnsmusikk dings oppe i stua. Den gang ei, nå blir jeg nødt til å rippe alle favorittplatene til harddisk.
Det eneste som bekymrer meg er visse avvik jeg har lest om på nett, at det kan bli skurring/forvrengning ved avspilling av FLAC og også på wav. Noen av dere som har opplevd dette? Jeg har hørt veldig godt etter, og ikke hørt noe slikt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg er forholdsvis ny i Squeezebox-gamet. Jeg kan derfor ikke garantere for at man aldri vil høre skurring eller forvrengning, men så langt - etter et drøyt års erfaring med FLAC via Squeezebox - har jeg aldri hørt noe skurring eller forvrengning.

M

marsboer

Gjest
Ulf-B skrev:
Jeg er forholdsvis ny i Squeezebox-gamet. Jeg kan derfor ikke garantere for at man aldri vil høre skurring eller forvrengning, men så langt - etter et drøyt års erfaring med FLAC via Squeezebox - har jeg aldri hørt noe skurring eller forvrengning.
Ikke jeg heller. Dette vil heller ikke skje med mindre det er noe feil enten i rippe-kjeden, eller i avspillingskjeden.

Topp Bunn