Spørsmål ang likeretting

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Jeg har en Origin Live strømforsyning til platespilleren. Det er en likeretter på inngangen (4 dioder). Nå bruker jeg 9v ac inn som da blir likerettet til ca. 1,4*9=12,6v dc.
Produsenten sier jeg kan bruke alt fra 9v til 15v av trafoer og det fungerer både med ac og dc inn. Regner da med att det sitter en regulator i strømforsyningen.

Spørsmålet mitt er: Hvis man kobler 12v dc inn (har en god trafo liggende ) og kjører den gjennom likerettingen inne i strømforsyningen, hva skjer da? Jeg har en formening om at hvis man likeretter 12v dc så blir det fortsatt 12v dc. Stemmer det?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
Ja, det stemmer. Når vi beregner RMS så er det effektivverdien, altså arealet under kurven. Dersom kurven er en sinus er det riktig med ca 1,4 i forhold mellom peak spenning og RMS-spenning (roten av 2). Men for DC så er RMS og peak spenning den samme.

Ellers skulle man i teorien kunnet likerette gang på gang og fått uendelig høy spenning sånn helt uten videre. Da hadde vi vært på god vei til evighetsmaskin.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Spørsmålet mitt er: Hvis man kobler 12v dc inn (har en god trafo liggende ) og kjører den gjennom likerettingen inne i strømforsyningen, hva skjer da? Jeg har en formening om at hvis man likeretter 12v dc så blir det fortsatt 12v dc. Stemmer det?
Ikke helt, diodene stjeler litt spenning. Usikker på hva de lå på, mener det var 0,7V pr. Diode. Har du en diode liggende så er det bare å måle over den med Volt-meter så finner du dette ut fort. Dvs. Om du har 12V inn, så får 10,6V ut (to dioder i tap på spenning).
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
Ikke helt, diodene stjeler litt spenning. Usikker på hva de lå på, mener det var 0,7V pr. Diode. Har du en diode liggende så er det bare å måle over den med Volt-meter så finner du dette ut fort. Dvs. Om du har 12V inn, så får 10,6V ut (to dioder i tap på spenning).
Jeg tenkte også på å nevne det, men så slo det meg at produsenten har oppgitt en spec, og diodene befinner seg innenfor produktets ramme, så dermed bør disse ca 1,4V drop være medregnet av produsenten.

Ikke for å pirke altså, men jeg tror ikke det er meningen at trådstarter skal ta hensyn til dette i tillegg.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Takk for svar!
Blir da 10,4 v etter likerettingen ved 12v dc inn.
Men hva blir det med 9v ac inn som var standard? Jeg nevnte 1,4x9=12,6. Men blir det ikke noe tap her i diodene, eller er det medregnet i 1,4 forholdet?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Det kommer litt an på diodene, og som snickers nevner, om de er medregnet i specs. fra produsent.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Produsenten sier at spenningen ikke er så viktig. Så lenge den er innenfor ett spenn så tar vel regulatoren seg av det. Stemmer ikke det?
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Men jeg tenkte teoretisk. Hvis diodene tar 0,7v pr diode ved 12v dc inn, hva tar de ved 9v ac inn?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Men jeg tenkte teoretisk. Hvis diodene tar 0,7v pr diode ved 12v dc inn, hva tar de ved 9v ac inn?
Diodene står på sekundærsiden, så da blir det 1,4*9 -1,4. Det er bare å ta minus 0,7V fra hver av de to diodene fra resultatet man har fra før. Er over 20 år siden jeg drev på med dette, mulig jeg husker noe feil her også.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Ja, men når det er ac inn så er jo 4 dioder i bruk.
 
Topp Bunn