Digitale avspillere Spørreundersøkelse om CD kontra streaming

Foretrekker du CD eller streaming? Kommenter gjerne hvorfor.

  • Cd

    Stemmer: 79 40.1%
  • Streaming

    Stemmer: 118 59.9%

  • Totalt antall stemmer
    197

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.231
    Antall liker
    4.643
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes det er sinnsykt artig og spennende at folk lager seg anlegg med lyd og høyttaler-oppsett som låter fantastisk. Uansett prisklasse.
    Og setter opp en vinyl-rigg som spiller noen sinnsyk. (noe jeg tipper din rigg gjør).
    Alltid fantastisk når man får mulighet til å lære om anlegg man selv ikke har eller som er noe helt annet enn det man er vant til.
    Spennende å få seg en overraskelse og kanskje til og med få ordentlig utfordret egne innttrykk fra tidligere. (ref "Danley-rommet" på Hifimessen i Horten sist høst som noen bet seg merke i)
    Lyd og Hifi er morro.

    Men jeg blir alltid skeptisk/tankene flyr når argumentene kommer at en viss type rigg eller media skal være bedre enn alt annet.
    Hva betyr bedre, hvorfor skulle det være bedre/dårligere, og man begynner å analysere og spekulere.
    Jeg tror deg når du sier at vinyl-riggen din spiller noe helt sinnsykt. Hvorfor skulle jeg tvile på det. (har ikke hørt den selv)
    Men tvilen kommer umiddelbart på argumentet om at det formatet skulle ha noe iboende som bare er bedre enn alt annet. :cool:
    Ikke bedre enn alt annet, spolebånd er enda bedre, her hos meg
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.231
    Antall liker
    4.643
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Gammel kjærring er altså bedre enn vinyl?
    Ut i fra kommentaren din i en annen streaming problem tråd, ser det ikke ut som du skjønte hva jeg mente med den gamle damen. Du klarer ikke å gjengi en stemme et akustisk instrument osv bedre en hvordan det låter der og da live. Etter et opptak av dette vil du aldri kunne gjengi dette bedre og mer naturlig vie hverken lp,cd eller streaming. Som du muligens forstår så har ikke dette med en gammel dame å gjøre, men å gjengi lyden av et opptak av noe aldri vil bli som orginal live
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.415
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Ut i fra kommentaren din i en annen streaming problem tråd, ser det ikke ut som du skjønte hva jeg mente med den gamle damen. Du klarer ikke å gjengi en stemme et akustisk instrument osv bedre en hvordan det låter der og da live. Etter et opptak av dette vil du aldri kunne gjengi dette bedre og mer naturlig vie hverken lp,cd eller streaming. Som du muligens forstår så har ikke dette med en gammel dame å gjøre, men å gjengi lyden av et opptak av noe aldri vil bli som orginal live
    Hehe, den video tok jo tema på kornet.

    Denne tråden omhandler ikke live opptreden kontra gjenskapelse via diverse media. Originalt så omhandler den CD/streamer, for så om du som argumenterer for at vinyl og bånd alltid er best hos deg.
    Og da er jo den video på tema; humor på jo mere vintage jo nærmere gammel kjærring som synger en strofe. :cool:
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.231
    Antall liker
    4.643
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, den video tok jo tema på kornet.

    Denne tråden omhandler ikke live opptreden kontra gjenskapelse via diverse media. Originalt så omhandler den CD/streamer, for så om du som argumenterer for at vinyl og bånd alltid er best hos deg.
    Og da er jo den video på tema; humor på jo mere vintage jo nærmere gammel kjærring som synger en strofe. :cool:
    Ja strengt tatt handler den ikke om best lyd på de mediene heller, men hva du generelt foretrekker av disse mediene.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    CD, helt klart. Jeg kuttet ut CD noen år og dreiv bare med streaming og vinyl, men kjøpte meg en CD-spiller igjen for et par år siden. Det slår meg hvor mye bedre lyd det er i CD-spilleren enn når jeg streamer. Man får også en ro og helhet ved lyttingen. En annen ting som irriterer meg, er at jeg streamer fra iPaden, og dersom jeg surfer samtidig og er inne på nettsteder med automatisk videoavspilling f.eks av reklame, så kutter Tidal-streaming-lyden og setter automatisk på videoen fra nettsida. Det er fryktelig irriterende, og geniale Apple har INGEN mulighet for å overstyre denne funksjonen. For noe jævla driiiiiit!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.520
    Antall liker
    35.391
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    CD, helt klart. Jeg kuttet ut CD noen år og dreiv bare med streaming og vinyl, men kjøpte meg en CD-spiller igjen for et par år siden. Det slår meg hvor mye bedre lyd det er i CD-spilleren enn når jeg streamer. Man får også en ro og helhet ved lyttingen. En annen ting som irriterer meg, er at jeg streamer fra iPaden, og dersom jeg surfer samtidig og er inne på nettsteder med automatisk videoavspilling f.eks av reklame, så kutter Tidal-streaming-lyden og setter automatisk på videoen fra nettsida. Det er fryktelig irriterende, og geniale Apple har INGEN mulighet for å overstyre denne funksjonen. For noe jævla driiiiiit!
    Cd gjennom samme dac som streaming?
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Cd gjennom samme dac som streaming?
    Jeg kjører for det meste CD-spilleren gjennom sin egen integrerte DAC, selv om den er koblet opp på eksternt DACen til streameren, men jeg foretrekker CD-spillerens innebygde DAC.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.520
    Antall liker
    35.391
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjører for det meste CDen gjennom sin egen DAC, selv om den er koblet opp på DACen til streameren, men jeg foretrekker CD-spillerens innebygde DAC.
    Da blir det jo ikke noe særlig sammenlignbart....
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.941
    CD, helt klart. Jeg kuttet ut CD noen år og dreiv bare med streaming og vinyl, men kjøpte meg en CD-spiller igjen for et par år siden. Det slår meg hvor mye bedre lyd det er i CD-spilleren enn når jeg streamer. Man får også en ro og helhet ved lyttingen. En annen ting som irriterer meg, er at jeg streamer fra iPaden, og dersom jeg surfer samtidig og er inne på nettsteder med automatisk videoavspilling f.eks av reklame, så kutter Tidal-streaming-lyden og setter automatisk på videoen fra nettsida. Det er fryktelig irriterende, og geniale Apple har INGEN mulighet for å overstyre denne funksjonen. For noe jævla driiiiiit!
    Kjøp deg en Wiim Mini og fortsett å surfe på Ipad, da opplever du ingen av problemene du nevner, du kommer til å elske brukervennligheten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.941
    Bare litt nysgjerrig, sitter du med Ipad i fanget og så sender via ledning til DAC?
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Kjøp deg en Wiim Mini og fortsett å surfe på Ipad, da opplever du ingen av problemene du nevner, du kommer til å elske brukervennligheten.
    Får sjekke det ut, ønsker egentlig å redusere antallet bokser i stua. Har små bokser med DAC, RIAA og Apple-TV i tillegg til fulle moduler som CD, pre og effekt. Synes blir for rotete. Kunne derfor vært interessert i en streamer med DAC.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Det er hvordan du bruker streamingen som gjør at det låter dårlig, så det kan ikke sammenlignes med cd....
    Jo, selvfølgelig kan jeg sammenligne. Det er de to tekniske løsningene jeg har å velge mellom og den ene løsningen gir bedre lyd og brukervennlighet enn den andre. Det er ikke noe å kverulere over.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Ok, da sender Ipad signaler til Apple-TV og du får alle lyder fra Ipad på anlegget, dette er jo ikke optimalt på noen måte og du har degradering på lyden i tillegg.
    Det er godt mulig. Jeg er ikke så veldig interessert i det tekniske rundt det, men mener å huske å ha lest et sted at streaming via Apple-TV skal gi like god kvalitet som noe annet, men som sagt er ikke dette noe jeg har kunneskap om, eller hatt mulighet eller ønske å utforske noe mer. Men opplys meg gjerne om hva som gjør at streaming via apple TV forringer lydkvaliteten.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.941
    Det er godt mulig. Jeg er ikke så veldig interessert i det tekniske rundt det, men mener å huske å ha lest et sted at streaming via Apple-TV skal gi like god kvalitet som noe annet, men som sagt er ikke dette noe jeg har kunneskap om, eller hatt mulighet eller ønske å utforske noe mer. Men opplys meg gjerne om hva som gjør at streaming via apple TV forringer lydkvaliteten.
    Apple-TV er ikke bitperfekt.
    Tenker du sender med Airplay til Apple-TV også, det er heller ikke optimalt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
    M

    musicus

    Gjest
    Så langt viser vel avstemningen at flest foretrekker streaming (äre være enhver for sine valg) mot cd, hva er vitsen med å bråke om hva som er best? såframt ingen tvinger på noen det andre mediet da! blir jo bare brönnpissing og surt (igjen) over en tråd som i utgangspunktet var interessant om enn ikke viktig!

    mvh
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.941
    Så langt viser vel avstemningen at flest foretrekker streaming (äre være enhver for sine valg) mot cd, hva er vitsen med å bråke om hva som er best? såframt ingen tvinger på noen det andre mediet da! blir jo bare brönnpissing og surt (igjen) over en tråd som i utgangspunktet var interessant om enn ikke viktig!

    mvh
    CD kontra Streaming sier overskriften, ikke rart at diskusjonene kommer, men er det så surt da? Synes tråden er lærerik jeg.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.941
    Kan du forklare en uopplyst sjel om hva "bitperfect" betyr?
    Det betyr at de digitale signalene blir overført som de er uforandret uten å bli upsampled eller Downsampled.

    Apple-TV oppskalerer eller nedskalerer signaler til 24-bit/48KHz.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.057
    Antall liker
    2.519
    Fremtiden blir muligens kun fysisk medie eller nedlasting fra lovlige kilder?

    11:30 minutter ut forteller han at Apple også har redusert sine utbetalinger til musikerne med 32% siden de først lastet opp sin musikk til deres plattform. Tidal 51% mindre.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.057
    Antall liker
    2.519
    Kan du forklare en uopplyst sjel om hva "bitperfect" betyr?
    At data overføres uten endring fra originalt medie. Altså at alle 0 og 1 er plassert nøyaktig på samme sted.

    Eksempler på hva som kan ødelegge bitperfekt kan være så enkelt som en endring av volum (gain). Noe alle strømmeselskap nå påfører sine filer ref deres LUFS regler (Loudness Units relative to Full Scale). Gain justering er en form for digital signal prosessering (DSP).

    Nå er ikke gainreduksjon i seg selv veldig skadelig da den som oftest utføres ved høy bitrate og minimalt med avrundingsfeil. Men nær sagt hvert eneste bit i filen blir nå rent teknisk endret. DSP prosessen kan dog påføre filen en karakterendring med resamplingfilter og dither når den skal tilbake til 16 bit. Denne forandringen er gjerne noe brukere selv vi ha kontroll på med valg av utstyr og teknologi. Derfor kan bitperfekt være en ettertraktet egenskap.

    Det er det så vidt vi vet også vanlig å legge til data i filene. Såkalte vannmerker. Man kan lett gjemme slikt i de minst signifikante bitene hvor de laveste lydene vi likevel ikke hører er lagret (tilsvarende HDCD og MQA). Men da er de samtidig enklere å filtrere bort for uredelige skjeler. Så vi ble kjent med en praksis hvor vannmerket ble plantet midt i frekvensspekteret hvor øret er mest følsomt. Tema har vært lite diskutert i det siste så jeg undrer om praksis er endret?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.941
    At data overføres uten endring fra originalt medie. Altså at alle 0 og 1 er plassert nøyaktig på samme sted.

    Eksempler på hva som kan ødelegge bitperfekt kan være så enkelt som en endring av volum (gain). Noe alle strømmeselskap nå påfører sine filer ref deres LUFS regler (Loudness Units relative to Full Scale). Gain justering er en form for digital signal prosessering (DSP).

    Nå er ikke gainreduksjon i seg selv veldig skadelig da den som oftest utføres ved høy bitrate og minimalt med avrundingsfeil. Men nær sagt hvert eneste bit i filen blir nå rent teknisk endret. DSP prosessen kan dog påføre filen en karakterendring med resamplingfilter og dither når den skal tilbake til 16 bit. Denne forandringen er gjerne noe brukere selv vi ha kontroll på med valg av utstyr og teknologi. Derfor kan bitperfekt være en ettertraktet egenskap.

    Det er det så vidt vi vet også vanlig å legge til data i filene. Såkalte vannmerker. Man kan lett gjemme slikt i de minst signifikante bitene hvor de laveste lydene vi likevel ikke hører er lagret (tilsvarende HDCD og MQA). Men da er de samtidig enklere å filtrere bort for uredelige skjeler. Så vi ble kjent med en praksis hvor vannmerket ble plantet midt i frekvensspekteret hvor øret er mest følsomt. Tema har vært lite diskutert i det siste så jeg undrer om praksis er endret?
    Her er en interessant side om problemet med vannmerking og det ligger i området 1khz til 2,3khz og 2,3khz til 3,6khz altså i et veldig hørbart område. Det er gjerne ikke så lett å oppdage det uten direkte sammenligning, men har du først bete deg merke i det så hører du det hver gang. Prøv lydeksemplene her...
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.664
    Antall liker
    14.198
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Her er en interessant side om problemet med vannmerking og det ligger i området 1khz til 2,3khz og 2,3khz til 3,6khz altså i et veldig hørbart område. Det er gjerne ikke så lett å oppdage det uten direkte sammenligning, men har du først bete deg merke i det så hører du det hver gang. Prøv lydeksemplene her...
    Så konklusjonen er at det er tryggast å spele CD, så slepp ein å høyre på forureina musikk.
    MQA, watermarks, .... Gudane veit kva dei putter inn i lydfila. Kva blir det neste? Tankekontroll?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.057
    Antall liker
    2.519
    Så konklusjonen er at det er tryggast å spele CD, så slepp ein å høyre på forureina musikk.
    MQA, watermarks, .... Gudane veit kva dei putter inn i lydfila. Kva blir det neste? Tankekontroll?
    Vannmerket har nok dessverre funnet veien til fysisk media også.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.941
    Så konklusjonen er at det er tryggast å spele CD, så slepp ein å høyre på forureina musikk.
    MQA, watermarks, .... Gudane veit kva dei putter inn i lydfila. Kva blir det neste? Tankekontroll?
    Det er noe dritt, og dessverre så kan CD også inneholde vannmerke:(
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.520
    Antall liker
    35.391
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg legger vannmerke på alle bildene jeg tar 🤣
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.057
    Antall liker
    2.519
    Vannmerket som skader lyden. Myte eller fakta?
    Det var i en periode fakta. Som jeg innledningsvis spør om er om praksis er endret gitt tema er lite diskutert for tiden.

    Et problem med å lage vannmerke på digital audio kan illustreres med før nevnte gain justering som endrer alle digitale bit. Men som likevel kan komme ut som en "eksakt" kopi av originalen. Trolig er det derfor man valgte plassere dritten slik at den påviker audio man ikke ønsker ta bort. Spørsmålet er om det ikke kan gjøres mer subilt. F.eks. en triangel som plinger tonalt riktig noen strategisk plasserte steder gjennom en sang. Og heller bruke slike ulike tonale markeringer for ulike utgivelser.

    Men så kan man spørre seg. Vilken verdi har et vannmerke når det er identisk på 2 milloner strømminger eller 100.000 CD plater? Eneste man lærer er hvilet medie det ble kopiert fra. Noen som neppe får betydning for en etterforskning. Om det var slik at alle strømmekunder og CD plater ble tildelt en unik ID som overlever DSP kunne vannmerking ha noe for seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn