Spørreundersøkelse! Hvilke erfaring har du med strøm forbedrede tiltak til hifi.

Hvilke erfaring har du med strøm forbedrede tiltak?

  • Jeg har aldri testet

    Stemmer: 49 27.8%
  • Jeg har testet, men det ga null effekt

    Stemmer: 59 33.5%
  • Jeg har testet og det var hørbart

    Stemmer: 68 38.6%

  • Totalt antall stemmer
    176

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Du sier du bruker ørene, men beskriver en prosess der du bruker alt annet enn ørene.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Ser at dette nå er blitt en "gammel" tråd.....
Det er både før og etter denne tråden blitt anledning til å lytte på oppsett både uten og med "strøm forbedrede tiltak".
Det er i varierende grad mye annet som kan forbedres i lydbildet relatert til musikken......enn "strømtiltaket", men
det må den enkelte få styre med etter eget forgodtbefinnende........ (y)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Flageborg, vi er enige om, at der er meget der kan forbedres i et hi-fi anlæg. Også vigtigere end at forbedre strømmen. Placering af højtalere. Placering af lytte stol. Drev. Dac. Forforstærker. Effektforstærker og naturligvis lytterummet. Men strømmen er også vigtig.
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Finnes det et stråmannsargument som er tåpeligere enn "hvis du mener det ikke er er mulig å høre forskjell på X så må du nødvendigvis mene det samme om Y"?

Jeg tviler.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
406
Antall liker
481
Sted
Brøttum
Skulle likt og visst/sett målinger (målt) forskjellen på de dyrere Accuton mellomtonene (c173-6-090 f eks) opp i mot "fine" Seas/Scan Speak/Purifi/Sb Acoustics mellomtone-drivere. Jeg har alltid blitt fortalt at jeg forestiller meg at Accuton er bedre, jeg vet hva jeg hører, men skulle gjerne sett målinger av begge deler.
Hadde vært interessant å se målinger av diamant-dome-diskanter opp i mot "like gode" amt/bånd også.
Needless to say, samme rom/plassering/måleutstyr/samme q-verdi osv, kunne jo vært interessant å se målinger med og uten all strømrens som slik som Lars Martin har. Kan det være forskjeller selv om det ikke vises på målinger? Ja, det tror jeg og det kan også gå på trivelsen i et anlegg. De fleste som snakker med meg angående tuning av stereoanlegg kommer ganske fort med kommentaren "du er ikke som de andre jeg har snakket med før", mye tullprat der ute, jeg filtrerer med VELDIG fint filter ift hva jeg tar for god fisk (før jeg har prøvd det selv).
@larsmartin har du vurdert og fått målt opp (av en "nerd") med og uten all strømrensen du har for å ha det svart på hvitt om forskjellen du hører kan måles eller ikke? Jeg bare lurer, er helt åpen ift et evt resultat. ;) Fortsatt god påske! :)
 
L

larsmartin

Gjest
Men hvorfor gidder du kjøpe så dyre høyttalere og forsterkere dersom du er usikker på om det er hørbar forskjell @larsmartin ?
Jeg prøvde bare å imponere deg! Jeg bryr meg ikke om det solo, cola, vann, melk, rødvin, hvitvin, kylling, okse, geit, lam, langrennski, alpint, stein, asfalt, rødt, oransje, blått, grønt, størrelsen på tv osv. Folk stryker i blindtest så da er det samme hva jeg kjøper, alt er samme!
 
L

larsmartin

Gjest
Skulle likt og visst/sett målinger (målt) forskjellen på de dyrere Accuton mellomtonene (c173-6-090 f eks) opp i mot "fine" Seas/Scan Speak/Purifi/Sb Acoustics mellomtone-drivere. Jeg har alltid blitt fortalt at jeg forestiller meg at Accuton er bedre, jeg vet hva jeg hører, men skulle gjerne sett målinger av begge deler.
Hadde vært interessant å se målinger av diamant-dome-diskanter opp i mot "like gode" amt/bånd også.
Needless to say, samme rom/plassering/måleutstyr/samme q-verdi osv, kunne jo vært interessant å se målinger med og uten all strømrens som slik som Lars Martin har. Kan det være forskjeller selv om det ikke vises på målinger? Ja, det tror jeg og det kan også gå på trivelsen i et anlegg. De fleste som snakker med meg angående tuning av stereoanlegg kommer ganske fort med kommentaren "du er ikke som de andre jeg har snakket med før", mye tullprat der ute, jeg filtrerer med VELDIG fint filter ift hva jeg tar for god fisk (før jeg har prøvd det selv).
@larsmartin har du vurdert og fått målt opp (av en "nerd") med og uten all strømrensen du har for å ha det svart på hvitt om forskjellen du hører kan måles eller ikke? Jeg bare lurer, er helt åpen ift et evt resultat. ;) Fortsatt god påske! :)
De måler med null musikksignal og uten høyttalere. Det er når høyttalerne blir koblet til forsterker og musikken spilles den store testen begynner. Ørene funker utmerket til den største og vanskeligste testen.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.449
Antall liker
35.265
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg prøvde bare å imponere deg! Jeg bryr meg ikke om det solo, cola, vann, melk, rødvin, hvitvin, kylling, okse, geit, lam, langrennski, alpint, stein, asfalt, rødt, oransje, blått, grønt, størrelsen på tv osv. Folk stryker i blindtest så da er det samme hva jeg kjøper, alt er samme!
Stengt i barnehagen?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.211
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Prøvde ymse tiltak for mange år sidan. Varierte om det var effekt eller ikkje. For tida er det lite skilnad, noko eg reknar med skuldast god elektronikk.
Eller nedsatt hørsel, noe som rammer oss alle med alderen. Eller at du har gitt faen i å lytte etter forskjellen.

Jeg har en Isotek i anlegget som jeg fikk kjøpt billig. Aner ikke om den har noen effekt. Gidder ikke å røske ut strømledninger frem og tilbake for å A/B-teste. Poweramp rett i veggen dog.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.246
Antall liker
4.383
Torget vurderinger
0
Jeg har opplevd både forbedring, forverring og ingen forskjell. Når det gjelder strømkabler har jeg tilgode å høre noe særlig forskjell. På ulike pader og generatorer har jeg opplevd både de som rensker opp i lyden og de som legger til et slør og de som legger til noe som ligner EQ-farging. Noen gir ingen forskjell.

Med mitt anlegg har jeg en preferanse for uten strømrensere. Opplever at lyden kan bli for «renskåret» og gi feil en slags feil kontrast og kan gjøre lyden mindre naturlig i mine ører. Reagerer ikke nødvendigvis på det samme i andre sine oppsett.
 
Topp Bunn