Spørreundersøkelse! Hvilke erfaring har du med strøm forbedrede tiltak til hifi.

Hvilke erfaring har du med strøm forbedrede tiltak?

  • Jeg har aldri testet

    Stemmer: 49 27.8%
  • Jeg har testet, men det ga null effekt

    Stemmer: 59 33.5%
  • Jeg har testet og det var hørbart

    Stemmer: 68 38.6%

  • Totalt antall stemmer
    176
L

larsmartin

Gjest
Har lyst til å høre hvilke erfaringer hifi-folket har til strøm forbedrede tiltak. Håper alle svarer ærlig så vi får en rett konklusjon. 😊
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Mangler vel noen alternativer der?
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.337
Antall liker
8.425
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg har testet kabler. Ga ingen bedring.
Men det vi kaller kabelhygene ga litt mindre støy.
Lagde de kortere så de ikke lå på kryss og tvers.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Så undrer jeg desto mere. Hvilke højttalere og hvordan ser rummet ud? Min mening er at jo mere bas man har jo mindre forskel hører man. De fleste informationer er i mellemtone og diskant. For meget bas kan camouflere meget. På uforstærkede koncerter er der ikke mye bas.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.337
Antall liker
8.425
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Folk har åbenbart vildt dårlige anlæg. Alt for mange som ikke hører forskel på mange ting.
Bare skitt som er snekret sammen på kjøkkenbenken.
Reiseradio er langt bedre, så dette har vi her hjemme i Norge ikke det spøtt greie på.
Nei vi får ta en tur til Danmark så vi får litt vett inn i skallen😋😜😁😆
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.337
Antall liker
8.425
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Så undrer jeg desto mere. Hvilke højttalere og hvordan ser rummet ud? Min mening er at jo mere bas man har jo mindre forskel hører man. De fleste informationer er i mellemtone og diskant. For meget bas kan camouflere meget. På uforstærkede koncerter er der ikke mye bas.
Jeg har ikke for mye bass, men mer riktig bass, pga mengden av elementer.
Godt behandlet rom hjelper jo litt det også, om ikke veldig mye.
Men snille deg, var ikke det denne tråden skulle handle om, var det vell?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
Så undrer jeg desto mere. Hvilke højttalere og hvordan ser rummet ud? Min mening er at jo mere bas man har jo mindre forskel hører man. De fleste informationer er i mellemtone og diskant. For meget bas kan camouflere meget. På uforstærkede koncerter er der ikke mye bas.
Hvordan får du til uforsterket konsert i stua da? Tar med orkesteret hjem?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.825
Antall liker
5.472
Sted
Holmestrand
Byttet en gang termostat på kjøleskapet som lydforbedrende tiltak. Kostet noen hundrelapper og hjalp på lyd, melk og øl. Veldig fornøyd med det tiltaket.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Sånn helt uformelt virker det på meg (etter å ha fulgt med i veldig mange år) som at de som velger drivere fra øverste hylle, ikke nødvendigvis prismessig, men på ren ytelsesmessig kvalitet til det aktuelle formålet, er de som bryr seg minst om slike og andre omdiskuterte tweaks.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Jeg har kjemperesultater med strømforbedrende tiltak. Målbart og lett hørbart!

Før og etter strømforbedrende tiltak på en MSB 202:
35dB reduksjon i støy var meeget godt hørbart.
1648421600534.png

Vi ser støypulsene fra transformatoren/likeretter/kabler er oppe på +/-2mV (-74dBV)
Etter strømbehandling er det kun et bredbåndet støygulv på 0,2mV igjen (-112dBV). Den gikk fra snerring i mellomtone til total stillhet.

En RIAA fikk og strømbehandling. Her hadde designeren av apparatet "glemt" å tenke på at trafoer støyer, at likerettere ikke bør sitte i nærheten av et MC-trinn. I tillegg var alle negative regulatorer ustabile og oscillerte på 80kHz eller hva det var. Med alt dette på plass ble det som på bildet til høyre.
Denne gikk også fra snerring i mellomtone til total stillhet.
1648422213524.png
1648422241927.png

En forbedring på 35dB ved 150Hz.

Vent.... Det var snakk om strømrensprodukter som ikke gjør annet enn å lage ny "perfekt" 50Hz ja...
Nei, det hadde ikke hatt noen målbar effekt på noen av disse apparatene.

Jeg trodde det handlet om å gjøre noe med de dårlige designede strømforsyningene på grisedyre produkter jeg... 🤭
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.515
Antall liker
102.822
Torget vurderinger
23
Må tilstå at jeg hadde god effekt av en regenerator for en del år siden - ble plaget med intermitterende støy (7 sek. på - tre sek. av) garantert ekstern støykilde da jeg koblet ut ALT unntatt anlegget - koblet opp en P-600, justerte spenningen til 230V og nevnte problem forsvant. Ingen nedgradering av selve lyden å spore.
Har forøvrig en P-300 som brukes til spenningsjustering til 100V og 110V utstyr, glimrende til formålet.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.196
Antall liker
2.668
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg hadde erfaring med en billigere CD spiller som gav meg bedre lyd som mindre grain " mørkere bakgrunn med nett filter ala LC audio ,med spole og DC sperre .

Erfaringen her gjorde at jeg lagde custom filter for allt til slutt PA ene ,,,,, tilslutt hadde jeg ikke dynamikk : (
Det var bare å reversere prosessen .

I dag balansert drift og ingen nett filtre på alle linear ampene ,

Kun switsj mode psu / ampene har for å begrense nett støyen ut igjen.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.714
Antall liker
5.908
La opp egen 16A kurs til anlegget, ingen merkbar endring, men nyttig likevel.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.463
Antall liker
35.292
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hos meg virket strømrens på "dårlig" produkt - i positiv retning (mindre stø), mens på bedre produkt så virket strømrens ikke (trengte den ikke). Så konklusjonen ble hos meg bedre forsterker trengte ikke "strømforbedring".
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg har en stor erfaring i at forbedre strømkabler samt hi-fi gruppe til anlægget. Brug af et instalitionskabel til hvert apparat giver også en del.
Først 16 amp sikringsholder fra LKNES.
To instalitionskabler 5 x 2,5 kvadrat trukket til hver sin LKNES Fuga vægkontakt. Forbundet med 2 x 2,5 kvadrat pr leder.
Senere skift til Furutech vægkontakter, der endte med indkøb af 10 styk. Det giver bl.a. en renere diskant gengivelse. Otte instalitionskabler med 5x6 kvadrat forbundet med 2x6 kvadrat pr leder.
Det der kendetegner var bedre diskant gengivelse. Bedre rum samt mest bedre dynamik. Dog ikke i samme liga som at gå op til 1200 watt I klasse D.
 
P

parafinoksen

Gjest
Egen hifi-kurs og strømpadde med tre uttak med Schaffner-filter, som dać og CD-spiller går i, og ett ufiltrert, som forsterker går i. Har verken målt eller lyttet for konstatere ev. forskjeller. Sjelero.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Et DC filter var lett hørbart. DC skapte brumming i trafoene mine av og til. Spesielt hørbart når madammen vasket klær eller fønet håret. Noen hundrelapper i kondensatorer og en boks løste problemet. Nå trengs ikke det lenger heller etter at jeg gikk over til SMPS på alt.
 
Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
De mest effektive og minst omdiskuterte tiltakene for å gjøre strømmen ren er glattekondensatorer og presisjonsregulatorer. De virker og det er lett å høre forskjell. Alt som gjøres før dette er på et nivå der man bør passe seg for å lansere påstander uten at det kan underbygges med seriøse tester. Det er altfor lett at opplevelsen drukner i forventningsbias, og vi har faktisk ikke kontroll på hvilken vei den slår ut i hvert enkelt tilfelle.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Snickers jeg bruger ørene. Virker det eller ej. Noget gange er det imod anbefalinger.
Jeg brugte samme strømkabel fra vægudtag. Det var dog skiftet med Furutech vægstik fra LKNES. Men samme tynde... instalitionskabel 5x2,5 kvadrat forbundet som 2x2,5 pr leder.
Det strømkabel gik til Vibex fordelerboks og ellers var alt det samme.
Så tog jeg et apparat af gangen og satte til en ny Furutech vægkontakt og lyttede. Var der en forskel og det var der.
Da jeg kom til Pro-ject drevet, der havde Pro-ject strømboks havde jeg bestemt ikke troet, at det kunne betyde noget. At det fik sin eget instalitionskabel, fordi det næppe trækker særlig meget strøm. Men det må skyldes måske, at støj smides ud igennem 13 meter instalitionskabel med 5x6 kvadrat. Altså meget lav modstand så støjen når ud til vægtavlen for at drage videre ud til vejen og derud af... Istedet for at vende tilbage til apparatet og lægge sig som overtoner på sinusbølgen, når strømmen vender. Det jeg hørte var renere diskant.
 
Topp Bunn