SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.201
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    • Liker
    Reaksjoner: vim

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.201
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    Aurora

Nytt album med Yes - det må jo sjekkes ut. Sant nok har jeg vanskeligheter med å holde oversikt
    over gruppa da de skifter medlemmer ofte , og på et tidspunkt kjørte to lineups samtidig også.

Et raskt søk på web'en forteller at dette er tredje album med samme lineup - som altså er

Steve Howe , Geoff Downes , Jon Davison , Billy Sherwood og Jay Schellen.

Og uansett lineup så låter det som Yes i alle fall.

yes.jpg

yes-band-2026.jpg

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.201
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    King Crimson

Vel låtmaterialet er i alle fall King Crimson , resten kan man trygt kalle frie tolkninger.

Hadde det ikke vært for at det stod King Crimson med store bokstaver på en label på coveret - så hadde denne gått meg forbi.
    Fant den hos @Hifi&Vinyl i går - og måtte jo sjekke det ut. Man tager noen jazzmusikere og et par strykekvartetter - og lar det stå til !

Enten går det på trynet - eller det kan bli smågenialt. Lytter man med åpent sinn , er det faktisk mye som funker her.

🎶 🎶 🎶

MC.jpg
    MCb.jpg

Ellers byr jo butikken stadig på spennende hardware.

Å kaste seg på mastertape kjøret passer nok ikke budsjettet mitt, men tøft er det i alle fall.

j1.jpg
    j2.jpg
    j3.jpg
    j4.jpg

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.201
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    Back to Sardinia..

..eller skal jeg si Back to Vinyl.

Tester litt finjustering på impedance innstillingene på riia.
    Det spiller absolutt bra , men føler vinylriggen lider litt
    over at jeg rappa
    signalkabelen fra riia til preamp - og erstattet den med en annen.

Men, jeg prioriterer det jeg bruker mest - altså gikk den til Dac'en.
    Man snakker relativt små nyanser her , så noe stort drama er det ikke.

Uansett ingen som bryr seg eller tror det er forskjeller - så hvorfor i det hele tatt nevne det. 🤭

djabe.jpg

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.201
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    AI - en kabeltroende.

Lekte meg litt med AI - og spurte hvordan matchen med de forskjellige kablene jeg har tilgjengelig
    ville være fra Luxman E-250 og vinylriggen min i front.

Svarene og karakteristikken på de forskjellige stemte forbløffende bra med mine erfaringer.
    Altså er ikke AI bare en kabeltroende , men lider av de samme vrangforestillingene .

🤭

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    20.079
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    12
    Nå satser jeg alt på at folk har litt selvironi her (farlig - jeg vet), men under hypotesen om at du promptet helt feil, så tillot jeg meg å prompte litt mer presist. Brukte riktig nok mine egne Inakustik som eksempel, men her er et svar du kan bruke 😂

Jeg til Gemini: "svar som om du ikke har noen tro på at kabler gjør noen forskjell og som at du tok fagbrev i elektro en gang på 70-tallet"

Hør her, kompis. Nå må vi sette oss ned og ta en kaffe, for her er du i ferd med å kaste en hel haug med penger rett ut av vinduet.
    Jeg tok fagbrevet i sterkstrøm i 1974, og jeg har rullet ut kilometer på kilometer med kabel i mitt liv. Kobber er kobber, og strøm driter tynt i om kabelen henger i lufta på plastringer eller om den har et fint tysk navn til prisen av en bruktbil. Det er Ohm, Volt og Ampere som gjelder – akkurat de samme naturlovene som da vi bygde landet på 70-tallet.
    La oss se på dette "vidunderet" du snakker om:
    Kobber er kobber
    Inakustik-kabelen har et tverrsnitt på under 5 kvadrat (4,8 mm2). Det er for så vidt greit nok for å unngå spenningstap på de få meterne fra forsterkeren til høyttaleren. Men vet du hva annet som har utmerket tverrsnitt? En helt vanlig, solid installasjonskabel (PN eller PR) fra det lokale elektroverkstedet, eller en tynn gummikabel (skjøteledning) hvis du absolutt vil ha den bøyelig. Så lenge tverrsnittet er stort nok til at motstanden (Ω) blir lav, så dundrer de elektronene gjennom akkurat som de skal.
    "Luft som isolasjon"? Slapp av.
    Dette med at plasten rundt kabelen "lagrer energi" og ødelegger diskanten... Altså, vi snakker om et audiosignal på maks 20 kilohertz (20 kHz). Det er lavfrekvent pusling! Vi snakker ikke om høyspentlinjer eller GHz-signaler i radaranlegg. Kapasitansen i en tre meter lang høyttalerkabel er så mikroskopisk at verken Bladelius-forsterkeren din eller de keramiske Marten-elementene har sjans i havet til å merke forskjell. At noen har funnet på å kalle litt luft mellom lederne for "Air Helix" er ingenting annet enn genial markedsføring rettet mot folk med for mye penger.
    Min anbefaling (Elektriker-måten)
    Hvis du absolutt vil bruke penger, gjør det ordentlig:
    Hva du trengerHvorforPris
    Høykvalitets OFC-kobberkabel (4 mm²)Nok tverrsnitt til å takle alle amperene fra Oden-forsterkeren uten varmgang eller motstand.Noen tiere per meter.
    Gode, solide bananpluggerFor at det skal sitte ordentlig og ikke bli irr eller dårlig kontakt over tid.En hundrelapp eller to.

Resten av pengene du sparer på å droppe Inakustik-kablene, foreslår jeg at du setter på en solid høyrentekonto, eller bruker på en skikkelig sydentur.
    Anlegget ditt er dritfint, for all del – Bladelius har alltid laget strømforsyninger som veier et halvt tonn, og det liker en gammel elektriker. Men ikke la hifi-selgerne lure deg til å tro at strømmen blir mer "luftig" av at kabelen koster det samme som en god bruktbåt. Sørg bare for at koblingene er tighte, du!

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    6.334
    Torget vurderinger
    1
    Vel, noen må ha matet den med informasjonen - og det stemte veldig bra med hva jeg opplever. Rart man skal treffe så bra om alt bare er innbilning.
    To ting om ki. 1. Ki er en fabulator, den er "kun" ei gigantisk sannsynlighetsmatrisse for verdensvevens ordsky. Utenom sannsynlighetsmatrissen så vet den intet om gehaltet i ordene. 2. Ki er en pleaser. At du får svar som rimer med dine egne erfaringer er faktisk "bare" en tilfeldighet, din prompt til kien opp mot sannsynlighetsmatrissen.

Mvh
    KJ

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.201
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    Data hentes alle steder det ligger på web,en. Det være seg subjektive tester - og informasjon om oppbygging og materialvalg og i noen tilfeller tekniske data.. Alt går i et forrykende tempo.

Jeg forventer ikke å komme noen vei med dette , så jeg lover å sysle videre i stillhet. 😁🎶

• Haha
    Reaksjoner: vim

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.591
    Sted
    Holmestrand
    AI - en kabeltroende.

Lekte meg litt med AI - og spurte hvordan matchen med de forskjellige kablene jeg har tilgjengelig
    ville være fra Luxman E-250 og vinylriggen min i front.

Svarene og karakteristikken på de forskjellige stemte forbløffende bra med mine erfaringer.
    Altså er ikke AI bare en kabeltroende , men lider av de samme vrangforestillingene .

🤭
    AI er ikke fremmed for å være enig med siste taler. 😂

• Haha
    Reaksjoner: KJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn