SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.099
    Antall liker
    33.934
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Og vi stuper ned i ormegården igjen. Jeg kjøpte meg et eldre sett Harmonic Technology kabler hos @Hifi&Vinyl da PC anlegget var i kabelnød. Litt overkill der kanskje, men de spilte som en kule de. Jeg kunne jo ikke da la være å teste i hovedanlegget. Jeg brukte en nyere (og dyrere) kabel fra samme merke mellom riaa og pre tidligere, men den er flyttet mellom pre og power. Pro-Silway II ble derfor koblet inn mellom riaa og pre - og det funka veldig bra faktisk. Såpass bra at jeg tror den blir sittende en stund. Bakdelen er at Black Magic var dårlig match i PC oppsettet. Ikke lett å gjøre alle til lags altså.


    1.jpg
    2.jpg
    4.jpg
    5.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.099
    Antall liker
    33.934
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Sølv i bomull.

    Måtte ned i en roteskuff og finne frem min hjemmestrikkede sølvkabel. Koblet opp mellom riaa og pre-amp . Case closed. Dette spilte som en kule.

    Da kan PC oppsettet flotte seg med HT Pro-Silway II mellom DAC og Poweramp så lenge. Pokker så heldige de som bare kan hente kabler på Biltema er.


    sølv.jpg



     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.099
    Antall liker
    33.934
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nå skal det sies at mine kabelsprell begrenser seg til signalkabler. Strømkabler hører jeg ikke en dritt forskjell , men jeg har laget meg noen ganske myke 2,5mm2 med fancy strømpe og jålete plugger - mest for utseende. Høyttalerkablene har jeg hatt i over 20 år tror jeg, og på de mindre anleggene bruker jeg bare en tvinnet PN kabel på enten 2,5 eller 4 mm2.

    Disse er vel vist før til det kjedsommelige. Til glede for nye lesere ? :p


    B.jpg
    C (1).jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.099
    Antall liker
    33.934
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    De virker heldigvis de også, selv uten bomull 😁
    Du må skrelle av den isolasjonen og erstatte med bomull. De fleste har sikkert et par gamle bomullssokker eller en gammel T-skjorte som kan brukes. Ikke så nøye med fargen. DA skal du se ( eller rettere sagt høre). 👂🎶:ROFLMAO:

    NB - skal ikke dyppes i linolje - vil ikke brenne ned kåken heller.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.879
    Antall liker
    38.726
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Nå skal det sies at mine kabelsprell begrenser seg til signalkabler. Strømkabler hører jeg ikke en dritt forskjell , men jeg har laget meg noen ganske myke 2,5mm2 med fancy strømpe og jålete plugger - mest for utseende. Høyttalerkablene har jeg hatt i over 20 år tror jeg, og på de mindre anleggene bruker jeg bare en tvinnet PN kabel på enten 2,5 eller 4 mm2.

    Disse er vel vist før til det kjedsommelige. Til glede for nye lesere ? :p


    Vis vedlegget 948399 Vis vedlegget 948400
    Virkelig flotte Sound :) der har du gjort en god jobb som gir eier glede

    mvh
     

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    211
    Antall liker
    362
    Sted
    Vest-Agder
    Virkelig flotte Sound :) der har du gjort en god jobb som gir eier glede

    mvh
    Nå skal det sies at mine kabelsprell begrenser seg til signalkabler. Strømkabler hører jeg ikke en dritt forskjell , men jeg har laget meg noen ganske myke 2,5mm2 med fancy strømpe og jålete plugger - mest for utseende. Høyttalerkablene har jeg hatt i over 20 år tror jeg, og på de mindre anleggene bruker jeg bare en tvinnet PN kabel på enten 2,5 eller 4 mm2.

    Disse er vel vist før til det kjedsommelige. Til glede for nye lesere ? :p


    Vis vedlegget 948399 Vis vedlegget 948400
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.099
    Antall liker
    33.934
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    På tide med noe nytt kanskje. Mangler ikke på kobber her!!
    Ser jo tillitsvekkende ut de der. Jeg har et par Harmonic Technology Pro9+ biwire høyttalerkabler i hovedanlegget. Har ikke sett noen grunn til å prøve noe annet da de gjør jobben og virker fornuftig dimensjonert. Terminalene på poweramp er plassert litt trangt så bananplugger med stramming funker bedre der.
     
    Sist redigert:

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    211
    Antall liker
    362
    Sted
    Vest-Agder
    Ser jo tillitsvekkende ut de der. Jeg har et par Harmonic Technology Pro9+ biwire høyttalerkabler i hovedanlegget. Har ikke sett noen grunn til å prøve noe annet da de gjør jobben og virker fornuftig dimensjonert. Terminalene på poweramp er plassert litt trangt så bananplugger med stramming funker bedre der.
    Skjønner, det ble litt trangt her også skjønner du!..Da er kabel debatten lagt død!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.099
    Antall liker
    33.934
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har stort sett positive ting å si om Chord SPM 1200 E , men de har ikke gjort særlig plass til å bruke tykke kabler med spader selv om det er WBT terminaler av god kvalitet.


    Chord SPM 1200 E.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.099
    Antall liker
    33.934
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Artig å flikke og tune litt på vinyl-lyden , men riggen får juling når jeg setter på Tambaqui DAC'en. Den er rett og slett himla bra. Jeg spurte meg selv om jeg var helt riktig vel bevart når jeg kjøpte den, men har ikke angret på det altså. Så får heller vinylen fortsatt leve i skyggen - noe som jeg egentlig er helt komfortabel med.
    Har et par følere ute for å finne nok en magisk kabel , men det er ikke noe hast. Dukker vel opp noe før eller siden. Å kjøpe nytt er helt uaktuelt.


    1.jpg
    2.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.099
    Antall liker
    33.934
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Veldig trivelig lyttesession i dag med Indisk varmlunch og klassisk , jazz ,etnisk mm på anlegget. Ingen lyttetretthet tross ganske bra volume over flere timer. Føler de siste bitene begynner å falle på plass i anlegget nå. Mahler med skikkelig trøkk er en bra stress-test som jeg synes gikk bedre enn noen gang tidligere. Stereostua er klar for høsten og vinteren. 🎶 😋


    indisk.jpg



     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.099
    Antall liker
    33.934
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ingen lyttetretthet over tid med røslig volum er ikke lett å få til. Mola Mola ruler….
    Diskanten i Tambaqui er det beste jeg har hørt fra en DAC . Ikke det at den gjør noe annet galt heller , men det er gjerne toppen som er det svakeste punktet når det kommer til digitalt. Det som også stiller den i det absolutte toppsjiktet er plasseringen av instrumentene i lydbildet og måten hvert instrument klinger ut i rommet. Alt "puster" på en veldig uanstrengt og naturlig måte. Ved å sette inn sølv/kobber (hybrid) kabler hele veien mellom dac/pre/power forvant all tendens til hardhet - f.eks på enkelte frekvenser med kor , større blåsergrupper osv. i et orkester når man spiller virkelig høyt .Jeg har tidligere mistenkt rommet for å være synderen - at man har fått en peak på visse frekvenser , men de unotene er i alle fall borte nå. Folk må mene hva de vil om saken, men for meg er og blir det en nødvendig del av den siste fintuningen.
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    543
    Antall liker
    648
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Diskanten i Tambaqui er det beste jeg har hørt fra en DAC . Ikke det at den gjør noe annet galt heller , men det er gjerne toppen som er det svakeste punktet når det kommer til digitalt. Det som også stiller den i det absolutte toppsjiktet er plasseringen av instrumentene i lydbildet og måten hvert instrument klinger ut i rommet. Alt "puster" på en veldig uanstrengt og naturlig måte. Ved å sette inn sølv/kobber (hybrid) kabler hele veien mellom dac/pre/power forvant all tendens til hardhet - f.eks på enkelte frekvenser med kor , større blåsergrupper osv. i et orkester når man spiller virkelig høyt .Jeg har tidligere mistenkt rommet for å være synderen - at man har fått en peak på visse frekvenser , men de unotene er i alle fall borte nå. Folk må mene hva de vil om saken, men for meg er og blir det en nødvendig del av den siste fintuningen.
    Det ble finere diskant hos meg også. Men hvis rommet mitt hadde vært fint med lav ekkotid, ikke topp i diskanten pga. rommet og/eller høytalere med ikke trøttende diskant, så kunne det godt være at jeg ikke hadde hatt så stort behov for Tambaquien.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.099
    Antall liker
    33.934
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det ble finere diskant hos meg også. Men hvis rommet hadde vært fint med lav ekkotid, ikke topp i diskanten pga. rommet og/eller høytalere med ikke trøttende diskant, så kunne det godt være at man ikke hadde trengt Tambaquien.
    Alle musikkelskere trenger en Tambaqui 😉🤭 Spøk til alvor , lytting med hodetelefoner f.eks utelukker jo rommet som synderen.
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    543
    Antall liker
    648
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Synes det var en svært merkelig konklusjon. Forklar gjerne hvordan du kom frem til den. :)
    Kan være litt vanskelig å uttrykke seg kort og skriftelig.

    Nytt forsøk:
    På mitt oppsett i betong-leilighet, så hjalp det på lytte trettheten å redusere diskanten på oppsette ved bruk av EQ, samt Mola Mola Tambaquien, som ikke er så spiss som DigitalAudioModule 2 til McIntosh, som jeg har i MA9500.

    På ditt oppsett MakkinToshen, så har du:
    - bra dempning og refleksjon med lav ekkotid.
    - Du har Dynaudio høytalere med fin diskant som ikke gir lyttetretthet.
    - Trinoven hjelper på lydbilde og lyttetretthet
    Oppsumert, det beste oppsette jeg har hørt. Samt under hele lytteseansen, så ble jeg ikke sliten av å lytte til McIntosh DAC.
    :)

    Med andre ord, et bra anlegg, er summen av alle dens deler.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.099
    Antall liker
    33.934
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Bra du trives med anlegget @soundscape :)
    Jo, takk for det. Har vel egentlig vært fornøyd lenge , men gleden er jo fremdeles der når man plutselig kan luke vekk enda noen unoter / tune det inn etter mine preferanser. Jeg ble spurt i går hva neste skritt ville bli - og det kunne jeg egentlig ikke gi noe svar på akkurat nå. Jeg vet at det er mest å hente på å bearbeide rommet, men huset krever vedlikehold som haster mer før det evt. blir aktuelt. Ellers skal det jobbes litt mer med vinylriggen , og det går på demping av plinth/chassis samt utprøving av kabling fra riaa til preamp. Ikke noe store greier altså.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    7.858
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Et par CD bunker fra @Hifi&Vinyl . Alltid trivelig å stikke innom for en prat og litt ny musikk !


    Vis vedlegget 950392



    Godt du har bra med CD-oppbevaring Sound - samlingen vokser jevnlig i tråd med besøkene hos Hifi&Vinyl 👍🏻

    Selv har jeg en kone som dessverre følger såpass med at jeg ikke hadde klart å utvide samlingen med 8-10 album i uka 😬
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn