SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.805
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Og DER kom den! Gratulerer!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Har gått mange runder med meg selv her og fundert på veien videre med vinyl. Jeg vil aldri satse på det som hovedformat igjen, og kjøper lite eller ingen ny musikk. Det jeg koser meg mest med på LP er sen 60 talls / tidlig 70 talls musikk. Samtidig synes jeg vinylriggen bør gi meg noe annet enn jeg får digitalt. Det behøver altså ikke være 100% nøytralt eller korrekt. SPU har derfor vært vurdert tidligere . Men, jeg er ikke villig til å ofte for mye detaljer heller - så jeg sikter mot toppen i SPU stallen med en SPU Royal G mk II. Det er en mer moderne pickup enn de rimeligere variantene i sortementet . Og dermed en mye bedre allrounder , men som fremdeles har litt av Grooven som SPU er kjent for. Så får det heller være at den koster mer enn jeg hadde tenkt å legge i det , men det er vel glemt om noen mnd. 😝 En meget velegnet tonearm har jeg allerede med SME 3012 R. Den passer en SPU som hånd i hanske.


    3012R.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hvis noen trenger en din - rca tonearmskabel har jeg lagt ut en på torget nå. Begge tonearmene mine har rca kontakter, så jeg trenger en kabel med rca i begge ender. Kan selvfølgelig klippe av din kontakten og lodde på rca, men synd å ødelegge en originalkabel synes jeg..........


    sme2.jpg
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Kjempefine bilder!!

    Drev litt med foto tidligere, men hatten lengere pause.. Går det ann å spør hvilken mm linser du har brukt her, på bildene?
    Alle bildene ble tatt med Nikon D850 og Sigma Art series 85mm 1,4. Art serien er stort sett meget lyssterk - man har full kontroll på dybdeskarphet samtidig som de er lynskarpe der de er i fokus. Blender man ned har man selvfølgelig dybdeskarphet hele veien.
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Alle bildene ble tatt med Nikon D850 og Sigma Art series 85mm 1,4. Art serien er stort sett meget lyssterk - man har full kontroll på dybdeskarphet samtidig som de er lynskarpe der de er i fokus. Blender man ned har man selvfølgelig dybdeskarphet hele veien.
    Kjente en fotograf som sa at ved bilder av sollys, eller det som var direkte lyssatt av sola, så funket bildene bra med sollys med:
    ISO 100, f/16, lukker 125/s.
    Hvordan stilte du inn her?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Kjente en fotograf som sa at ved bilder av sollys, eller det som var direkte lyssatt av sola, så funket bildene bra med sollys med:
    ISO 100, f/16, lukker 125/s.
    Hvordan stilte du inn her?
    Ved f/16 får du maksimal dybdeskarphet - og således en safe innstilling hvis du bare vil ha skarpe bilder. Jeg liker å leke med skarpheten - selektiv fokus som jeg kaller det. De tre første bildene har blender på f/1.6 - 2.2 og 5.6. Dess lengere brennvidde man bruker (85mm blir en kort tele = noe lenger brennvidde enn en normallinse) dess dårligere dybdeskarphet får du. Hvis du fokuserer på et objekt/en gjenstand ganske nærme vil bakgrunnen fort bli uskarp hvis man bruker stor blenderåpning=lavt tall. Blender f/16 vil gi større skarphet hele veien.

    Ellers henger alt sammen - ISO / lukkerhastighet / blender. Jeg starter alltid med å velge blenderåpning - som da bestemmer dybdeskarpheten og i stor grad avgjør hva slags uttrykk bildet får. Så velger jeg lukkerhastighet og ISO ut fra det. Noen ganger måler jeg lyset og kjører helt manuelt , andre ganger kjører jeg automatisk lukker - altså bestemmer blenderåpning og lar kamera velge lukkeren. Som oftest juster / overstyrer jeg automatikken noe for ønsket resultat - alt avhengig av lysforholdene.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Small Faces - The Autumn Stone

    Bra materiale for Progmaskinen dette - DL-103R funker fint på 60 talls musikk


    SF.jpg


    Jeg spør meg selv hva jeg kan forvente av en SPU Royal G i forhold. Fant en test hvor den ble direkte sammenlignet med en DL-103R . Det var riktignok en Royal N (samme pickup uten/med valgfritt headshell). Vedkommende mente SPU Royal hadde mye bedre definisjon - bedre på detaljer. Litt mer tilbaketrukket mellomtone i forhold til DL-103R som er ganske midt i trynet hvis den er satt opp i riktig arm. Ellers er mer analog , musikalsk , triode-rør klang osv fraser som går igjen. Andre mener SPU Royal har blitt for moderne / sivilisert - og at den låter for mye som en ny MC pickup. Jeg tror vel de har klart å lage en bra mix mellom en moderne pickup og den gamle SPU klangen. Det er mye penger og føles litt galskap å hoppe på en slik akkurat nå, men - så står denne 12 tommeren der da. Har man sagt A osv......


     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Litt drittværshopping.

    feet6.jpg
    feet5.jpg


    Eksperimenterer med demping/avkobling mellom platespiller og underlag. Kommet frem til at en kombinasjon av spikes og litt demping ala sorbotane eller en gummivariant funker bra. Tenker spikes under spilleren mot en 40mm massiv eikeplate - som igjen ligger på dempemateriale. Spikes er rustfritt stål og kan justeres i høyden for korrekt vatring.

     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Et album som ofte blir nevnt i forbindelse med 60 talls rock. Jeg synes kanskje det er litt hypet opp , men et blaff fra 60 tallet er det jo.

    1.jpg


    Uansett passer det bedre å starte dagen digital før man begynner på viktigere ting i godværet. Maksimalt dårlig dag å tenke pickup - time will show.


    2.jpg



     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Da ble det litt shopping tidlig på formiddagen her. På tide å bestemme seg for veien videre med vinyl. Garrard 401 har kommet for å bli en god stund fremover, og snart blir det forhåpentlig "sang " i begge armene som dekker akkurat mitt behov. Nå må jeg starte dagen med viktigere ting - vinylen blir nok uansett lite brukt før sommeren er over igjen , men alltid greit å ha ting på stell en regnværsdag eller flere 😁 Og nei , det ble ingen SPU denne gangen heller så jeg trenger fremdeles et originalt headshell .


    2 (3).jpg



     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Kaledioskoppickup, dvs til surrerundt?
    Helt riktig - Kaleidoskop it is. Må være det de kaller 7:1 - vet ikke helt hvordan man skulle få den til å spore men.........

    Skal ikke røpe mer foreløpig , men jeg landet på noe rimeligere og safere enn hva det kunne ha blitt. Fikk et meget godt tilbud på en ny SPU Royal G mk II som jeg vurderte seriøst. Samtidig hadde PK tilbud på Audio Technica AT-Art 9 XA i helgen til 13 K - denne var også under sterk vurdering.
    Men, jeg har allerede kvittet meg med en Benz LP - selv om den på de fleste parametere ga den beste vinyl-lyden jeg har hatt . Tidligere solgte jeg en Ortofon Cadenza Blue fordi oppsettet da låt akkurat som en bra CD spiller - og hva er poenget med det liksom ? Samtidig merket jeg at man plutselig higer etter enda mer med disse dyre pickupene. Hva hvis man hadde byttet riaa osv. - og da kommer kostnadene fort på et nivå som ikke er aktuelt til det bruket vinyl er ment som her.

    Så gjenstår det å se om valget er bra nok - til at jeg kan kose meg med å spille vinyl i visshet om at det ikke behøver å koste meg skjorta. Og det tror jeg det er.
    Man kan jo leke litt mer mens man venter på nyanskaffelsen.


    kaleidoscope3.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Uten kaleidoskop

    atech8_01w.jpg


    Eller kanskje den ser sånn ut

    at33ptg2w.jpg


    Gikk for en safe budsjettklassiker denne gangen. Hadde AT33EV i flere år - den gjorde ikke så mye feil egentlig, men ble litt tam / kjedelig i forhold til de beste. PTG/II skal ha bedre dynamikk , annen nålesliping osv. - og kjent for å spore som en blodhund. Blir artig å teste denne i SME 3012R.
    Stor mulighet for at denne gir meg akkurat hva jeg er ute etter.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med AT 33 ptg. Er spent på hva du synes om denne kontra Denon 103r, siden jeg også spiller på en sånn. Har lenge vurdert en ptg, men nå blir det kanskje lettere å ta ett valg for min del. Venter i spenning på dine inntrykk her.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Lykke til soundscape. Har du tidligere hatt EV så vet du hva du går til :) Du har jo løse skjell, så løs mutter er vel ikke noe problem for deg? Spent på å høre hva du synes om den nye? Ikke at jeg kommer til å satse på en sånn, men sikler litt på en LP eller LPS:)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer med AT 33 ptg. Er spent på hva du synes om denne kontra Denon 103r, siden jeg også spiller på en sånn. Har lenge vurdert en ptg, men nå blir det kanskje lettere å ta ett valg for min del. Venter i spenning på dine inntrykk her.
    Kommer nok med feedback hvis jeg kjenner meg selv rett. Den er ikke sendt fra Mala enda, men håper den dukker opp over helgen en gang. Denon DL-103R spiller veldig bra nå, men satser på at denne er litt mer raffinert . PTG/II er kjent for å ha enorm dybde i lydbildet - noe som også tiltaler meg veldig. Er veldig spent på å sjekke den ut.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Lykke til soundscape. Har du tidligere hatt EV så vet du hva du går til :) Du har jo løse skjell, så løs mutter er vel ikke noe problem for deg? Spent på å høre hva du synes om den nye? Ikke at jeg kommer til å satse på en sånn, men sikler litt på en LP eller LPS:)
    Ja, begge armene har standard SME fatning til headshell - og armene er raske å justere opp i forhold til vekt osv. Jeg forventer ikke at PTG/II holder følge med Benz LP på alle parametere , noe som ville vært utrolig i forhold til prisforskjellen , men tilbakemelding fra både venner og anmeldere signaliserer at dette kan bli veldig OK. AT-33 PTG/II skal være den mest rytmiske i 33 familien , hvor piano , trommer osv. får bra trøkk. AT-33 SA er kanskje valget hvis man spilte mest klassisk , men her går det kun i gammel prog og pop/rock på vinyl. PTG/II ble derfor et naturlig valg mellom de to for min del.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Ja Audiofile Arve hadde en langtidstest av de to for en stund tilbake. Du har sikkert lest den. HassBasse har også akkurat kjøpt en ny AT33, så noe må de være med den PUen :) Personlig har jeg kun faste skjell, så jeg kommer ikke å bevege meg i nærheten av ATserien i nærmeste fremtid. Prøver egentlig å kvitte meg med den AT33EV som jeg har. Som du også erfarte. Den er litt kjedelig :)
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    Ja nå her jeg både 33ptg og Benz LP, ;) Så en sammenligning der kan jeg også gjøre når lysten melder seg. Benz LP har nettopp ankommet, har reist langt og får hvile til ca. august tenker jeg. 🎶:cool:
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Ja, begge armene har standard SME fatning til headshell - og armene er raske å justere opp i forhold til vekt osv. Jeg forventer ikke at PTG/II holder følge med Benz LP på alle parametere , noe som ville vært utrolig i forhold til prisforskjellen , men tilbakemelding fra både venner og anmeldere signaliserer at dette kan bli veldig OK. AT-33 PTG/II skal være den mest rytmiske i 33 familien , hvor piano , trommer osv. får bra trøkk. AT-33 SA er kanskje valget hvis man spilte mest klassisk , men her går det kun i gammel prog og pop/rock på vinyl. PTG/II ble derfor et naturlig valg mellom de to for min del.
    Ok, tenkte å spørre deg om du også hadde vurdert SA, men her er altså svaret. Hadde selv SA en periode og likte den godt. Kanskje jeg bør kjøpe en slik PTG/II for å ha i reserve en god rock pickup, men som alt annet har de sikkert steget voldsomt i pris siden jeg hadde en SA.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Ok, tenkte å spørre deg om du også hadde vurdert SA, men her er altså svaret. Hadde selv SA en periode og likte den godt. Kanskje jeg bør kjøpe en slik PTG/II for å ha i reserve en god rock pickup, men som alt annet har de sikkert steget voldsomt i pris siden jeg hadde en SA.
    Jeg betalte 6290,- på Mala - hvilket er langt under hva PK tar - og slett ikke ille når man ser hvor dårlig den Norske krona ligger i kurs i disse tider.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Jeg betalte 6290,- på Mala - hvilket er langt under hva PK tar - og slett ikke ille når man ser hvor dårlig den Norske krona ligger i kurs i disse tider.
    Nei, det er ikke så ille. Sånn omtrent det jeg ga for SA på PK i sin tid. Har alltid trodd PK var billigst på pickuper og derfor kjøpt der.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Valgets kvaler.

    AT-33PTG/II er bestillingsvare , men hvis ikke jeg ønsker å vente har jeg fått bra tilbud på et par alternativer fra Hana.

    Hvorfor setter jeg ikke bare på en CD i stedet for å plage meg selv med alt dette styret rundt vinyl 🤪


    Hana+SL+Phono+Cartridge+1000X800px.jpg
    Hana+ML+Phono+Cartridge+1000X800px.jpg



     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn