SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • malla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.01.2006
    Innlegg
    170
    Antall liker
    189
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer , bonus om det nærmere seg lyd nirvana:). Angre på salget av 103r. God lyd lørdag ønskes.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer , bonus om det nærmere seg lyd nirvana:). Angre på salget av 103r. God lyd lørdag ønskes.
    Takk for det. Riaa begynner i bli varmere i trøya her nå - og det betyr bedre lyd. Satte på en skive som er varmere i klangen og mer basstung - og der opplever jeg absolutt forskjeller. Det er som om pickupen har fått litt mindre egenlyd/farging , og gjengir materialet bedre rett og slett. Blir artig å høre når den har spilt noen skiver.

    401.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Heretter skal jeg lære meg å ikke vurdere lyden av vinylen før riaa har minst tre timers drift. Ting faller mye mer på plass, og jeg opplever mer nærvær om jeg kan si det sånn. Tilstedeværelse av vokal osv. - mer autoritet i bunnen , smoothere mellomtone . Dette begynner å bli den oppgraderingen jeg håpet på . The Cap er herved anbefalt uten forbehold.


    Garrard.jpg
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Åååå…. nå gleder jeg meg til jeg får hentet og montert min cap 😊 Skikkelig irriterende at pakker alltid blir skannet inn i Bergen rundt kl 10 og dermed ikke blir utlevert på utleveringssted før dagen etter. Når dagen etter blir lørdag må jeg vente helt til mandag 😡
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Du har helt rett i det Sound, merker det godt her hos meg når ting har fått varmen siden jeg slår av alt når det ikke er i bruk.
    Ha en fin kveld i stua :)

    mvh
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.339
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med metallhus! Moroa at det ble den oppgraderingen du håpet på. Gleder meg til flere lytteinntrykk.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvilken cd har du spilt i dag? :cool:


    Gratulerer, dette høres artig ut. Og at det skjer endringer ifht temperatur er jeg ikke det minste i tvil om :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Åååå…. nå gleder jeg meg til jeg får hentet og montert min cap 😊 Skikkelig irriterende at pakker alltid blir skannet inn i Bergen rundt kl 10 og dermed ikke blir utlevert på utleveringssted før dagen etter. Når dagen etter blir lørdag må jeg vente helt til mandag 😡
    Ja, de ble kjedelige uker å vente for flere her. Håper den gir samme løft hos deg når den blir montert.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hvilken cd har du spilt i dag? :cool:


    Gratulerer, dette høres artig ut. Og at det skjer endringer ifht temperatur er jeg ikke det minste i tvil om :)
    He-he, CD spilleren får hvile litt i kveld tror jeg 🙄🤭 Riaa blir stående på over natten - så får man se om den synger i morgen også. Men jeg har spilt digitalt altså. Qobuz sto for underholdningen tidligere i dag mellom arbeidsøktene. Fornyet abonnementet for et nytt år også - så da bruker jeg det for hva det er verd.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Takk for det. Riaa begynner i bli varmere i trøya her nå - og det betyr bedre lyd. Satte på en skive som er varmere i klangen og mer basstung - og der opplever jeg absolutt forskjeller. Det er som om pickupen har fått litt mindre egenlyd/farging , og gjengir materialet bedre rett og slett. Blir artig å høre når den har spilt noen skiver.

    Vis vedlegget 819429
    Har du limt pickupen i skallet?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Vinylfrokost. DL-103R og Jelco i nye uvanlige vinkler mens jeg tester impedance på riaa . Pickup responderer veldig på forskjellig belastning. Denon sier minst 100 ohm. Jeg har kjørt på 500 , men prøver nå 1K ohm. Det som er sikkert er at 100 er for lite her i alle fall. Den våkner mer og mer i toppen etter hvert som man øker load på skalaen.


    gong.jpg
    gong2.jpg
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm, jeg har foreløpig ikke gått høyere enn 220ohm, kanskje på tide å utforske litt mer. Når jeg tenker etter så er kanskje toppen noe dempet. Siden det er Søndag og været ikke spiller på lag så skal det testes litt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.379
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^…selv om lasten faktisk minker. :)
    Jeg har 103R+Cap på ønskelisten, men skal innrømme at enda en handel hos Donna borti Wisconsin står høyere. Men altså alle kule karer har en 103 og jeg må bli kulere.
    36551237-3C65-47FE-BC5B-6D76F8612FB2.jpeg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hmmm, jeg har foreløpig ikke gått høyere enn 220ohm, kanskje på tide å utforske litt mer. Når jeg tenker etter så er kanskje toppen noe dempet. Siden det er Søndag og været ikke spiller på lag så skal det testes litt.
    Det er bare å vri opp på skalaen det, så fremt du har mulighet . Man hører i alle fall godt forskjellen i oppsettet mitt. For liten last så er det bare ull.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    ^…selv om lasten faktisk minker. :)
    Jeg har 103R+Cap på ønskelisten, men skal innrømme at enda en handel hos Donna borti Wisconsin står høyere. Men altså alle kule karer har en 103 og jeg må bli kulere.
    Vis vedlegget 819643
    He-he. Hvis vinyl var eneste kilde er jeg ikke sikker på om bare DL-103R var nok. Men her tar det digitale seg av det "perfekte" - så kan vinyl være litt mere futt og moro. Når man får den til å synge skikkelig har den en veldig tilstedeværelse og dynamikk. Julie Driscoll her nå . Hvem trenger mer perfeksjon - dama er jo nesten tilstede . Akkurat nå trenger jeg ikke mer enn det. Flower Power 🎼🌺🌸🌼


    5747ce47588eff233cbc382453489389--orange-crush-classic-rock.jpg
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Vinyl og dynamikk ja. Fikk en aha opplevelse etter at ASR basis exclusive kom på plass (lån fra kompis).På gode innspillinger så er det en dynamikk av en annen verden, kjipte meg skikkelig første gangen jeg dro på. Har alltid hatt mer trøkk fra digital-riggen, men nå er det close race, kommer helt an på den enkelte innspilling. Dette viser for min del hvor viktig det er med en god riaa som har nok gain og er rimelig støyfri. Såpass bra lyd med Denon 103r hadde jeg ikke forventet. Var mest for nostalgien sin skyld at platespiller kom inn i anlegget. Har en del gamle plater fra min ungdomstid på 70 tallet som nå har fått en ny start hos meg. Morro så det holder.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Vinyl og dynamikk ja. Fikk en aha opplevelse etter at ASR basis exclusive kom på plass (lån fra kompis).På gode innspillinger så er det en dynamikk av en annen verden, kjipte meg skikkelig første gangen jeg dro på. Har alltid hatt mer trøkk fra digital-riggen, men nå er det close race, kommer helt an på den enkelte innspilling. Dette viser for min del hvor viktig det er med en god riaa som har nok gain og er rimelig støyfri. Såpass bra lyd med Denon 103r hadde jeg ikke forventet. Var mest for nostalgien sin skyld at platespiller kom inn i anlegget. Har en del gamle plater fra min ungdomstid på 70 tallet som nå har fått en ny start hos meg. Morro så det holder.
    Jeg var også der. Hadde mer eller mindre skrinlagt vinyl, men DL-103R var den som fikk meg til å pusle litt med gamle spillere igjen. Digital er absolutt hovedformat, men det er stas og nostalgi å snurre litt vinyl noen ganger - og ikke minst klare å hente ut lyd man ikke uten videre får fra det digitale.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fint å lese om utstyr ( dl-103) som ikke koster i +10k klassen til en forandring. Tenker da på hfs, ikke i denne tråden :).
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Fint å lese om utstyr ( dl-103) som ikke koster i +10k klassen til en forandring. Tenker da på hfs, ikke i denne tråden :).
    DL-103 er en av disse få komponentene som har vært på markedet snart en mannsalder , og det er vel ikke uten grunn. Selv om prisen har steget en god del de siste årene er den jo konkurransedyktig på pris enda. Nesten mer tilfredsstillende å få godlyd ut av komponenter som ikke koster en halv årslønn noen ganger.
    DL-103 R med The Cap skal få prøvd seg i en annen arm her også , men det kommer jeg tilbake til litt senere.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Å komme rekende på ei fjøl kunne kanskje være dekkende her - bortsett fra at opphavet til denne er kjent da. Skal man ha en SME 3009/3012 så er det R utgaven som er rosinen i pølsa. De ble laget når markedet krevde armer som kunne håndtere stivere MC pickuper, og kan balansere ut en Ortofon SPU.
    I forhold til serie II har de armrør i rustfritt stål. Tyngere baklodd , samt mer brukervennlighet i form enklere av justeringer osv. I det hele tatt en svært attraktiv arm som sies å holde følge med mer moderne konstruksjoner. Den ble produsert fra 1981-85 så vidt jeg kan huske å ha lest. Ble solgt samtidig med den rimeligere series II improved som var på markedet fra 1973-2003. Hvordan den vil klare en DL-103R - det gjenstår å prøve. Får en utfordring med kablingen da den har RCA som går ut på siden, og det blir for trangt i brønnen på spilleren uten å gjøre noen tiltak. Sååå, dere for nøye dere med synet så lenge - til jeg får vært litt kreativ i en ledig stund .
    Må få den til å synge de nærmeste dagene så jeg finner ut om den får innvilget asyl i stereostua :)


    A.jpg
    B.jpg
    D.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.339
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Virkelig lekker arm! Er det armen som har vært på spa i Ski? Gleder meg til å lese om lytteinntrykk.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Virkelig lekker arm! Er det armen som har vært på spa i Ski? Gleder meg til å lese om lytteinntrykk.
    Den hadde en rask mellomlanding hos @Hifi&Vinyl før jeg greide å rappe den i et ubevoktet øyebilikk 🤭 Neida, den ble levert på døra til og med. Jeg visste den var på vei - og hadde meldt min interesse. Synes jo 3009 serien kler Garrard 401 som hånd i hanske, og R utgaven er klart den beste i familen.
    Har allerede planen klar for å slakte et test-armbord så jeg får koblet den opp. Får se hva jeg rekker ila dagen.........

    Litt historikk for de interesserte :

    SME | Heritage

    SME 3009 / 3012 (analogue-classics.com)

    armbord.jpg
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    En ting er iaf klart, at 401 får så uendelig mer kjærlighet og oppmerksomhet hos deg enn hos meg. Og mer skal det bli!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Får assosiasjoner til slike😉

    Ha det på badet! 😂

    Vis vedlegget 819944
    Ha-ha, takk for det. Snart full henger med gammel panel og skap. Skynder meg langsomt med dette, da jeg har et bad til jeg kan bruke mens det står på. Det hoper seg opp med noen "kraner" her ja. SME 3009 II står og furter litt i bakgrunnen , og regner vel med at slaget er tapt og den må finne seg en ny partner. Men, time will show.....Nå tror jeg faktisk jeg må klippe gresset her også..........🍀 Hardt å være godseier . Jeg har jo ikke tjenestestaben til Hertugen @Evo III . 😁
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Min favoritt fra Joni dette her , kanskje fordi jeg så albumet fremført live også. Uansett, en skive jeg aldri går lei. Skal ikke trekke noen konklusjoner vedrørende lyden enda, men det første som slo meg var rytmisk . Utrolig størrelse og detaljering på trommer. Små nyanser i alle instrumenter kommer veldig godt frem og gjør det hele levende. Ikke samme slagkraft i bassen som SME V , og hele lydbildet blir litt større og luftigere. SME V får mer nærvær og låter tightere .
    Men jeg opplever at det er lett å forsvinne i musikken, og ikke lyden egentlig - og det er jo hele poenget for min del i alle fall. Dette er en keeper .


    Joni.jpg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Supplyskip med kran?
    noe greier schröder har laget for oma.
    koster sikkert noen hundretusener.
    hele riggen pluss stand og riaa havner på 4.5 mill.
    rørregulert psu istedenfor vanlig veggvorte, og masse annet styr.
    oma.
    and the howlers.

     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    noe greier schröder har laget for oma.
    koster sikkert noen hundretusener.
    hele riggen pluss stand og riaa havner på 4.5 mill.
    rørregulert psu istedenfor vanlig veggvorte, og masse annet styr.
    oma.
    and the howlers.

    Såpass synes jeg nesten det bør være.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Og tonearmen - den er allerede kjøpt og betalt. Nå må jeg samle hodet og finne ut hva jeg gjør videre her. SME 3009 II skal selges, men jeg funderer å montere den på Thorens TD 125 og selge den som komplett spiller. Jelco armen blir arbeidsledig inntil videre. Sony spilleren kan også risikere å ryke med i dragsuget.
    Må tenke meg godt om , men en ting er klart . 401 med SME 3009R er min nye Progmachine / hovedspiller fremover.


    3009R.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn