SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Hvis noen vet om en egnet plate som kan erstatte marmorplata under CD transporten så gi gjerne et vink. Ser for meg en polert stenplate i mørkere farge i strl. fra 30-40cm begge veier.
    Tenker du på det estetiske eller lydmessig gevinst?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Jeg liker å utforske musikk litt utenfor de faste rammene. Denne skiva er en sånn. Garmarna er en svensk folkemusikk gruppe , noen ganger med et moderne tilsnitt. Her tar de for seg tekster av Hildegard von Bingen. En tysk abbedisse , mystikker, forfatter og komponist som levde på 1100 tallet, og tolkningene av hennes musikk er som regel tro mot den tidsepoken. Garmarna's versjon ligger mer i den Svenske/skandinaviske folkemusikk tradisjonen. Men, de mikser det med programmeringer, gitar, trommer og et mer moderne sound. Resultatet er i mine ører meget vellykket. Suggererende , vakkert , og interessant.


    Vis vedlegget 782698
    Takk for tipset, skal teste den på Tidal. 🎼 (y)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Tenker du på det estetiske eller lydmessig gevinst?
    Estetisk i forhold til den jeg har nå som er gammel og litt rufsete i finishen. (Toppen til et gammelt nattbord). Om jeg bruker marmor, granitt eller andre ting spiller ingen rolle lydmessig tror jeg.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Den ML saken, er det en DAC?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Den ML saken, er det en DAC?
    Ja, han har både dac og transport. Var vel blant de aller beste og dyreste den gang. Jeg har testet comboen i stua her, og den spilte forbløffende bra etter dagens standard også. Her står den på gulvet i Stereostua. Blir ikke stort barskere enn dette.


    ML.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ref. The band, denne kommer i mars
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Noen ganger sitter den oppgraderingskødden og hvisker meg i øret. Hva med å prøve noe heftigere enn Quad 303 ? Kanskje en 606 hadde vært noe ? Litt mer luft rundt Roksan høyttalerene roet det hele ned igjen - i alle fall for nå :p Trøsten er at budsjettanlegget er atskillig billigere å oppgradere enn de andre oppsettene .
    Windows PC / Auralic Vega / Quad 44/303 sørger for signalet.


    ss2.jpg
    ss.jpg
    ss3.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Kjøpte den på limitert vinyl i høst, og den har snurret jevnt og trutt på tallerkenen siden.
    Som du sier er dette et musikk historisk dokument, men du verden hvor gutta kunne spille i ung alder.
    Likeledes fikk jeg denne uken hjem Jeff Beck - truth fra PM Audio på MoFi Gain 2 pressing, og den er fullt på høyde med CSNY - Deja Vu.
    Ron Wood speller bass, og en tilsvarende ung Rod Stewart på raspende vokal før pop og musikalske svisker tok ham.
    Jeff glitrer med sitt gitarspill, men du verden som det basses fra unge herr Woods side :D
    Lydmessig snakker vi krystallklar dynamisk gjengivelse med godt med luft mellom utøverne, datidens lydmix og panorering med hastighet 45RPM
    For "liebhavere" av god vinyl er der intet å lure på. Hiv dere over tastaturet, og bestill et eksemplar før de blir borte.
    Den er trykket opp i 5000 ex., og PM Audio har vel kun et eksemplar igjen for øyeblikket.
    Jeg koser meg verre :cool:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte den på limitert vinyl i høst, og den har snurret jevnt og trutt på tallerkenen siden.
    Som du sier er dette et musikk historisk dokument, men du verden hvor gutta kunne spille i ung alder.
    Likeledes fikk jeg denne uken hjem Jeff Beck - truth fra PM Audio på MoFi Gain 2 pressing, og den er fullt på høyde med CSNY - Deja Vu.
    Ron Wood speller bass, og en tilsvarende ung Rod Stewart på raspende vokal før pop og musikalske svisker tok ham.
    Jeff glitrer med sitt gitarspill, men du verden som det basses fra unge herr Woods side:D
    Lydmessig snakker vi krystallklar dynamisk gjengivelse med godt med luft mellom utøverne, datidens lydmix og panorering med hastighet 45RPM
    For "liebhavere" av god vinyl er der intet å lure på. Hiv dere over tastaturet, og bestill et eksemplar før de blir borte.
    Den er trykket opp i 5000 ex., og PM Audio har vel kun et eksemplar igjen for øyeblikket.
    Jeg koser meg verre :cool:
    Hehe. 😆 Den falt i smak forstår jeg.
    Det stod da vitterlig at de var utsolgt samme dag som jeg skrev om TRUTH i min tråd. Da jeg kjøpte min, i uka før, var det 6 stk LP i nettbutikken.
    Nå tomt. De har nå 10 stk sacd som er gjort på samme mastering.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har ikke egentlig tenkt å oppgradere anlegget , men kan vel bli fristet allikevel eller ?

    Siden jeg er en digitalfreak - og dac'en min har mulighet for ekstern klokke ..... Haken er at det koster kroner - mange kroner. Mutec ref 10 er den mest omtalte av 10mhz klokkene - og sies å gjøre underverker med lyden. Men vi snakker fort rundt 40k. Gustard har en rimeligere variant, men ikke akkurat gratis den heller.

    Baksiden av dac viser 10mhz utgang for separat klokke , og de fristende boksene vises nedenfor. Studioutstyr har gjerne mange utganger for syncing av utstyr, noe man ikke trenger på hjemmebane.

    gustard bakside.jpg
    gustard c18.jpg
    mutec ref 10.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er det ikke kilden som trenger/har mest nytte av ekstern klokke? Siden man ved spdif/AES3 bruker klokken i transporten som master får du utnyttet en ekstern klokke da?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Er det ikke kilden som trenger/har mest nytte av ekstern klokke? Siden man ved spdif/AES3 bruker klokken i transporten som master får du utnyttet en ekstern klokke da?
    Man erstatter den interne klokka ved å velge på fjernkontrollen. Gustard x26pro har en bra intern klokke, men ekstern 10mhz sies å være en forbedring. Har ikke prøvd selv, men er jo nysgjerrig - og åpen for at det funker.

    Review Mutec REF10 master clock - everything in time - Alpha Audio NET (alpha-audio.net)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jo men transporten vil fortsatt være master, er jo det som fremholdes som en fordel med IIS vs spif. Men selve dacen blir bedre med ekstern klokke så det hjelper nok. Dyrere cd transporter har jo ofte mulighet for worldclock, min Logitech transporter har også dette men har aldri prøv da klokke koster mye mer en hva jeg ga for den.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Mutec Ref 10(120se), har kanonbra måledata. 120db -1hz, 148db-10hz, og 162db- 100hz, er seriøst bra.

    Det som skjer når en får bedre klokker, er lett hørbart. Har selv testet ut diverse klokker i min diy dac, og vil påstå at klokkene er noe av det aller viktigste i en dac. En god reclocker hever det hele ytterligere.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Noen hyggelige timer i sjappa til jorwed igjen , med fint besøk av både Evo III aka Hertugen og Makkin Tosken 🎼
    Rasket med meg en Fake Levinson i samme slengen og tenkte den skal få prøve seg i PC / Spisestueoppsettet.


    A.jpg
    B.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Fake Levinson, hva er det? :)
    Det er en Kina klone av Mark Levinson JC-3. JC står vel for John Curl. 2 x 30-35w klasse A. Den har neppe komponentkvaliteten til the Real Deal. ML var kjent for å matche transistorer , og plukke det beste av komponenter den gangen. Men den spiller fint i dette oppsettet i alle fall. Fare for at den får innvilget asyl i spisestua. Skal få spille seg varm og testes ut på forskjellig musikk utover kvelden.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Grattis Sound :) er rimelig sikker på at den spiller meget godt, fake eller ei

    mvh
    Den overtok for Quad 303 , og sammenlignet med den låter den mer nøytralt. Endel mindre gain - som egentlig passer meg bra. Slankere og strammere i bassen , samt mer luft og kontroll i toppen også. Liker det jeg hører så langt.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Etter 3-4 timer med forskjellig musikk er konklusjonen klar. ML klonen har kommet for å bli. Det som opprinnelig var tenkt som et Quad oppsett smuldrer bort i alt mulig rart. Kun preampen som blir stående igjen her nå. Quad 303 ryker vel på torget , og jeg er redd Quad II går samme vei etter hvert. Kjenner jeg ikke gidder det røropplegget. Kan bli trangt i nederste hylla til Kl. A ampen som tross liten effekt avgir litt varme. Ikke alarmerende varm, men allikevel. Finner nok en løsning.


    B.jpg
    A.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Du får takke @TT.
    :)
    Den ble litt stor å bruke som verkstedsamp og jeg trengte en som også tok balanserte :)

    Pass it on :)
    Ja, utstyr har en tendens til å vandre litt rundt i hi-fi kretsen i nærmiljøet her 🎼 💫 Den oppførte seg ut dagen i går, og er allerede oppe og spiller før jeg skal ned å få mitt Booster fix mot covid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn