SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Mens middagen godgjør seg....Gentle Giant / Octopus i 96khz/24 bit. En all time favoritt dette, og med Steven Wilson remix og hi-res sier jeg bare - WOW.


    Vis vedlegget 715597
    Ett tips. Jeg har brukt Qobuz ett par år. Glem ikke. Spiller du remastrede utgivelser så er det remastret selv om oppløsningen er 24/192. Det som låter best er fremdeles original utgivelser. Det finnes mye av det. Ikke kommersiell musikk. Jeg synes det låter mest avslappet. I Qobuz finnes det også en del utgivelser av samme plate. Der kan man sammenligne original med nyere utgivelser. Selvfølgelig er det mange unntak, der de har gjort en skikkelig jobb med nyutgivelsene. Dersom du har tilgang på Qobuz gjennom PC eller MAC har du mulighet til å søke på plateselskap. F.eks Steeplechase (dansk), og Nonesuch (amerikansk), Sheffield Lab. Alle utgivelsene fra disse har lyd i toppskiktet. Den nyttigste funksjonen i Qobuz, spør du meg. Kos deg med det ;)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Ett tips. Jeg har brukt Qobuz ett par år. Glem ikke. Spiller du remastrede utgivelser så er det remastret selv om oppløsningen er 24/192. Det som låter best er fremdeles original utgivelser. Det finnes mye av det. Ikke kommersiell musikk. Jeg synes det låter mest avslappet. I Qobuz finnes det også en del utgivelser av samme plate. Der kan man sammenligne original med nyere utgivelser. Selvfølgelig er det mange unntak, der de har gjort en skikkelig jobb med nyutgivelsene. Dersom du har tilgang på Qobuz gjennom PC eller MAC har du mulighet til å søke på plateselskap. F.eks Steeplechase (dansk), og Nonesuch (amerikansk), Sheffield Lab. Alle utgivelsene fra disse har lyd i toppskiktet. Den nyttigste funksjonen i Qobuz, spør du meg. Kos deg med det ;)
    Akkurat nevnte Gentle Giant skive er remixet fra original analog tape , Steven Wilson har gjort mye bra med eldre prog-utgivelser fra Jethro Tull, Yes m.flere. Har lagt inn Qobuz på PC'en også - så jeg kommer til å bruke den til å orientere meg i terrenget.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Akkurat nevnte Gentle Giant skive er remixet fra original analog tape , Steven Wilson har gjort mye bra med eldre prog-utgivelser fra Jethro Tull, Yes m.flere. Har lagt inn Qobuz på PC'en også - så jeg kommer til å bruke den til å orientere meg i terrenget.
    Når du er inne via PC ser du plateselskap. Trykk på det. Så får du opp alle utgivelser. Det kan være mange. Stilig skal sjekke ut Gentle G.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Litt som skjer i anlegget for tiden , spiller musikk - og da er jeg fornøyd jeg. Har lekt meg med to forskjellige plasseringer av høyttalere. Forskjellen er +/- 6 cm mellom høyttalerene. Bredest plassering gir større lydbilde men jeg mister varme og tilstedeværelse jeg har på den smalere varianten. Har derfor falt tilbake på smalt , men nært - bedre tonal balanse i mine ører.

    Ellers får Quad anlegget et nytt medlem. Får aldri ut fingern til å kjøre i gang Quad II blokkene. Skylder på pandemien da jeg tenker å hente inn litt assistanse med målinger osv. I mellomtiden har jeg invitert inn et "nytt" medlem - en ganske strøken og urørt 303. Så får vi se hvordan den funker inntil videre.....

    Har vært litt på utkikk etter en 405 , men mange sverger til 303 klangmessig, så hva vet jeg ?? Koster ikke stort å prøve i alle fall.

    Vis vedlegget 711844 Vis vedlegget 711845
    Jeg hører dette om 33/405.
    Selv har jeg en gammel 405 mkII (defekt venstre kanal for tida), som jeg absolutt foretrekker foran 303.
    Av flere grunner. :)
    Har du elektrostater, eller bruker du andre høytalere i Quad-anlegget?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg hører dette om 33/405.
    Selv har jeg en gammel 405 mkII (defekt venstre kanal for tida), som jeg absolutt foretrekker foran 303.
    Av flere grunner. :)
    Har du elektrostater, eller bruker du andre høytalere i Quad-anlegget?
    Jeg har et par dynamiske småtasser - Quad 11L . 405 er vel mere korrekt / nøytral så vidt jeg har forstått. 303 kom jo i 1967 og var første transistor fra Quad. Har ikke sammenliknet de selv .

    quad 11L.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    @Hifisnurr - har du prøvd å kjøpe filer via Qobuz ? Ser ikke det store behovet akkurat nå, men de tilbyr jo nedlasting til odel og eie.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Nei. Det blir vinyl kjøp. Men kvaliteten er så god fra Qobuz. At det går an å kose seg☺
    Ja, det spiller overraskende bra. Jeg sluttet nesten å streame etter kjøp av CD transport , og brukte Tidal stort sett til å utforske ny musikk. Lyden fra Qobuz er så bra at man kan sette seg ned å nyte musikken uten å føle man går glipp av noe .
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hvordan er disse i folrhold til f eks Rogers LS3/5a?
    Ikke sammenliknet direkte, men jeg mener noen av samme folkene står bak - så de er "voicet" i samme retning. Med god forsterker spiller de frekt bra i forhold til strl og pris. De gir seg fort hvis man drar på litt, men noe annet kan man ikke forvente.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Ikke sammenliknet direkte, men jeg mener noen av samme folkene står bak - så de er "voicet" i samme retning. Med god forsterker spiller de frekt bra i forhold til strl og pris. De gir seg fort hvis man drar på litt, men noe annet kan man ikke forvente.
    Jeg har også planer om et rent Quad-anlegg, men har lyst på disse:
    ESL_57_Vers._5.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    To album jeg har veldig forhold til. For tiden ikke å oppdrive til vettuge priser på CD i alle fall , men det er jo blant annet det man har streaming til.

    Ambrosia (1975) - og Somewhere I've never travelled med samme band (1976). Siste produsert av selveste Alan Parsons . Signaturen hans er gjenkjennelig for de som har hørt Alan Parsons Project.

    71Z6mCwKq4L._SX355_.jpg
    AmbrosiaSomewhereIveNeverTravelled.jpg
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.680
    Liker også Ambrosia. Ble påprakket «Somewhere I've never travelled» (LP) på en bruktmesse for mange år siden. Hadde aldri hørt om dem før, men tok en sjanse. Og jammen satt platen som en kule! Fikk etter hvert også tak i «Ambrosia» på CD.
    Jaja, er vel på tide med en liten lytt siden du brakte dem på banen igjen :giggle:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Liker også Ambrosia. Ble påprakket «Somewhere I've never travelled» (LP) på en bruktmesse for mange år siden. Hadde aldri hørt om dem før, men tok en sjanse. Og jammen satt platen som en kule! Fikk etter hvert også tak i «Ambrosia» på CD.
    Jaja, er vel på tide med en liten lytt siden du brakte dem på banen igjen :giggle:
    Aner ikke hva jeg hadde synes om jeg hørte de for første gang i dag, fordi jeg har forhold til dem fra de var nye. Men, rent objektivt så vil jeg påstå de står seg bra musikalsk også.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Supertweeter ??

    s.jpg


    Må bare leke litt av og til. De har funnet veien på bakenden av høyttalere. Volume et knepp opp - og det spiller riktig morsomt faktisk.

    st.jpg


    Og det utforskes ny musikk. Arielle Besson - jazz/trompet. Stor i Frankrike, og da behøver jeg ikke røpe kilden jeg hentet den frem :)

    airelle-besson-[radio-one]-20160518151057.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    En tidlig sykkeltur i dag. Kaldt i lufta nedover, men greit på hjemveien. Fuji X100f kompaktkamera ble dagens valg. Merker jeg er bortskjemt med fullformat og knivskarp opptikk, men med litt redigering så funker det.

    J.jpg
    K.jpg

    A.jpg


    Er ellers veldig fornøyd med huslyden for tiden. Våren og pandemien gjør meg mer rastløs merker jeg, men prøver å lande litt i sweetspot av og til. Steike hvor godt det skal bli å få verden i vater igjen.

    Forsterkere er spillevarme - da er det bare å velge å vrake musikk !

    amp.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Morsomt at andre også bruker Paintshop Pro. Alle bruker jo Photoshop.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Sånn ser en ekspress sending fra UK ut for tiden. Ja,ja - det er godt man har andre ting å gjøre enn å vente på en kabel. Estimert levering 22-27 april.


    Global tracking
    • Apr 19, 2021
    • 2:29pm
    • Shipped from the Global Shipping Center to International Destination
    • Lichfield, Staffordshire WS13 8UR
    • Apr 16, 2021
    • 4:09pm
    • Customs Documentation and Labeling
    • Lichfield, Staffordshire WS13 8UR
    • Apr 16, 2021
    • 4:09pm
    • Processing at the Global Shipping Center
    • Lichfield, Staffordshire WS13 8UR
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kjenner følelsen.
    jeg bestilte noe fra los angeles, og etter to uker har pakken kommet seg fra redondo beach til compton, noen kilometer oppi gata.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.783
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    kjenner følelsen.
    jeg bestilte noe fra los angeles, og etter to uker har pakken kommet seg fra redondo beach til compton, noen kilometer oppi gata.
    Og derfra er det vel ingenting som har kommet seg ut siden N.W.A i 1988 ;)
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.634
    Antall liker
    4.245
    Sted
    Bartistan
    Nå aner jeg ikke hva herren venter på men det virker litt pussig. Min erfaring er at post fra UK kommer relativt kjapt. Max en ukes tid for uregistrerte småpakker. Derimot venter jeg enda på julesingelen fra Motorpsycho som har max 5km reisevei på sykkel :p
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Nå aner jeg ikke hva herren venter på men det virker litt pussig. Min erfaring er at post fra UK kommer relativt kjapt. Max en ukes tid for uregistrerte småpakker. Derimot venter jeg enda på julesingelen fra Motorpsycho som har max 5km reisevei på sykkel :p
    Bare en kabel jeg kjøpte på eBay. Har kommet seg til Oslo for videre transport - så da dukker den vel opp.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den ble skikkelig fin! Enkelte ganger skulle en ønske en ikke hadde tomler som egner seg best til å sitte på... :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn