SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Deilig å sniffe inn litt sjøluft i det fine været - Fujifilm X100F :

    Vis vedlegget 583150

    Vis vedlegget 583151

    Vis vedlegget 583152

    Vis vedlegget 583153
    Kjempefine bilder. Ulv i fåreklær disse kompaktene. Ekstra artig er at du tråkker på min barndoms strand og fanger motiver som er en fryd å se. Meget kapabelt kamera, liten tvil om det. 35mm er en veldig fin brennvidde. Har vurdert å kjøpe en Nikkor f2 i den brennvidden å ha som "fastoptikk" utallige ganger. Nå er det 50mm 1.4 som har jobben alternerende med 17-35 linsa.

    Ser du har kost deg med litt sepia fargefilm filter i første turen. Jeg bruker den muligheten en god del på D800. Standarden min er en som emulerer Canon D5. ;D
    En god del kule S/H varianter plukkes også fram innimellom.

    For å skifte over til mer hifi relatert igjen, men likevel i sjangeren "ulv i fåreklær". Har akustisk vinylaften med Stan Getz i aften og jeg må si at disse aldersstegende barneskoeskene fra Monitor Audio gjør jobben fortreffelig med litt hjelp fra Arendal Sub2 og Svanå diffusjon. ;D

    20200505_232226.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Takk for det knarfar

    35mm blir for meg "normalformat" - vidvinkelfreak som jeg er. Har også vurdert 35mm 1:1,4 til Nikon flere ganger, men denne gang endte jeg opp med en kompakt som man knapt nok merker man har rundt halsen. Har blitt noen runder med kamera på Breivoll etter hvert , men lyset skifter med årstider, tid på døgnet og værtype - så motivene dukker som regel opp.

    Monitor Audio har imponert meg flere ganger - så det er ikke bare kompakt kamera som leverer. Små monitorer med bra elektronikk skal ikke undervurderes - spesielt ikke med sub i bunnen.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Samme syn som jeg har. Jo videre, ofte dess bedre ved landskapsfoto. Nikkor 17-35 f2.8 er jeg svært godt fornøyd med allsidigheten til, men den er jo bygd som en tanks og veier omtrent det en tanks veier. ;D Kikket på 35 mm f1.4 også, men det blir for stort. Har ventet i flere år på en FX versjon med f1.8 for bruk som normalobjektiv, men dengang ei. ;D

    Alternativt har jeg en Samyang fisheye. Blir artige feriebilder med den. :rolleyes:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg satt og koste meg med en fotobok jeg har av Guy Webster - som var vel bevandret blant Rock-stars og andre Hollywood kjendiser på 60 tallet.
    Han hadde blant annet et bilde av The Turtles . "Alle" husker vel hiten Happy Together fra 1967. Måtte finne den frem på Tidal , men hører også hvorfor det bandet har gått i glemmeboken for min del. Uansett - et morsomt gjenhør allikevel.

    Og til de som finner interesse av 60 talls stjerner - sjekk ut linken . Flere smått legendariske saker å finne her :

    https://guywebster.com/

    captain_beefheart_don_van_vliet_3_404x.jpg


    BigShots_Cover_590x.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    En rask runde i skogen tidligere i dag - litt grønnere hver gang. Fuglesang og nyutsprunget løv er fin avkobling.

    Innen Hi-Fi kunne jeg ikke overse annonsen på Ortofon SPU Gold som lå ute , og gikk noen runder i meg selv. Sikkert en bra pickup til
    en fair pris , men jeg bestemte meg for å stå ved førstevalget når det kommer til SPU. Blir nok en Classic GM E mk II med tid og stunder.

    h1.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Dagens lille musikkhistorie fra Prog-arkivet :) Tony Kaye - keyboardspiller i YES fra 1968-71 ( og senere 83-95) ble med Peter Banks på den første FLASH skiva i 72. Men han ble aldri fast medlem av bandet Flash. Kaye dannet sitt eget band BADGER i 1972 , og skiva jeg viser til her ble spilt inn live på en konsert de var oppvarmingsband for YES. De ga senere ut kun et studioalbum . Men , her altså One live Badger - med BADGER. Cover-art av selveste Roger Dean .


    Badger-One-Live-Cover-Art.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Fikk et lite innfall her og flyttet rundt på Furutech-panelene jeg har hatt festet i hjørnene fra tiden jeg hadde dipoler/elektrostater. Og resultatet er overbevisende nok for meg til å leke litt videre med diffusorer på et tidspunkt. Blir ikke så mye hi-fi fremover , men dette er såpass lovende at jeg driter i målinger og teorier akkurat nå - og stoler på det jeg hører.

    panel.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    God morgen - og hvilken perfekt morgen for å nerde litt i sweetspot. Regn og sludd ute gjør at man kan bli sittende med god samvittighet. Opplever mye det samme med Furutechpanelene som jeg gjorde når de ble montert bak dipolene. Mer fokusert lydbilde . Føler lydbildet er litt større og luftigere, men samtidig veldig bra plassering av instrumenter. Inntil videre skal jeg finne frem føttene til panelene så de kan tas frem / ryddes unna litt etter behov.

    Nå er ikke slike ferdig paneler det peneste jeg vet om , og prisen er høy / dårlig byggekvalitet i tillegg. SÅ neste runde blir å gå videre med planen om å lage noe selv.
    Jeg mener Furutech skulle produsere disse for et annet firma , men de holdt ikke bra nok specs til at de ble godtatt. Furutech solgte da under sin egen label. De ble markedsført som ekte treverk , silke fronter og gudene vet hva. Men realiteten er plastikk , nylon, isopor osv. til frekt mange kroner pr. stk.

    Men altså - de gjør jobben lydmessig - så de skal få "pryde" rommet noen mnd. til fremover til jeg finner noe mer permanent som funker.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    men dette er såpass lovende at jeg driter i målinger og teorier akkurat nå - og stoler på det jeg hører.

    Vis vedlegget 583639
    Det er gull i Furutechs ører. ;)

    Synes ikke du skal drite i teoriene jeg. Og selv om det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet er selv et snev av innsikt bedre enn å innbille seg at enhver øyeblikkelig endring i lydbildet er en langsiktig forbedring. For selv om Furutechs paneler, plassert der du har gjort, kan virke som et umiddelbart løft er det ikke sikkert det er det når du har hørt gjennom kjent materiale lenge nok.

    Men selvfølgelig, morsomt å teste og prøve litt på frihånd og bare innimellom flekke fingeren til kalde, klamme, kluter som meg. :)

    God morgen forresten! :) Her sorteres det fortsatt CDer...
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Ser du kombinerer med en sub. Har dette mye for seg med såpass store gulvstående?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Ser du kombinerer med en sub. Har dette mye for seg med såpass store gulvstående?
    Sub'en er en nødvendighet da rommet har noen stygge dip rundt 60hz - 120 hz osv. I et perfekt lytterom skal Montana gå nesten flatt ned til 20hz. Men så var det teori og praksis - eller problemet med en "vanlig" stue for å si det sånn.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    men dette er såpass lovende at jeg driter i målinger og teorier akkurat nå - og stoler på det jeg hører.

    Vis vedlegget 583639
    Det er gull i Furutechs ører. ;)

    Synes ikke du skal drite i teoriene jeg. Og selv om det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet er selv et snev av innsikt bedre enn å innbille seg at enhver øyeblikkelig endring i lydbildet er en langsiktig forbedring. For selv om Furutechs paneler, plassert der du har gjort, kan virke som et umiddelbart løft er det ikke sikkert det er det når du har hørt gjennom kjent materiale lenge nok.

    Men selvfølgelig, morsomt å teste og prøve litt på frihånd og bare innimellom flekke fingeren til kalde, klamme, kluter som meg. :)

    God morgen forresten! :) Her sorteres det fortsatt CDer...
    Har også en jobb foran meg også når det kommer til sortering av CD'er. Mitt lille spark til målinger og teorier stakk ikke veldig dypt , men jeg liker ofte å først lytte - så måle:) Det ene skal ikke behøve utelukke det andre. Slapper ganske av på dette med paneler egentlig, men synes virkningen er såpass at jeg kommer til å utforske litt videre på det. Har et skap plassert på ene langveggen som bør hives ut - så får jeg se om difussorer har samme effekt hvis de kommer litt bakover. Kan ikke akkurat sperre dører og vinduer permanent ! Tenk om man kunne bygd et rom fra bunnen av - uten alle disse kompromissene. Kanskje jeg skulle selge kåken og få meg et sted ved sjøen . Bygge på en gammel kåk med en skikkelig stereostue :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Ellers ga jeg vel ikke Furutech sååå god reklame :) Simpelt overpriset skrammel , men jo de virker tross alt. Nå Morroccan Roll / Brand X på glitrende sølv fra før loudness helvetet satte inn. Phil Collins har full kontroll på trommene her , med deilig perspektiv i lydbildet.

    brand-x-moroccan-roll.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Ikke uten grunn at vidvinkel kalles meglerobjektiv. Nikon 14-24 mm i full bredde.
    stereostue.jpg


    Ellers har jeg skrapet sammen en "venterack" her. Quad settet skal egentlig bare måles og sjekkes før det fyres opp , mens CD spillere / streamer er mer usikkert. Cary er en komplett spiller som også kan brukes som DAC. Nad M50 er en streamer/cd spiller-ripper uten dac. Altså ingen av boksene som gjør alt. Kunne egentlig tenkt meg en alt i ett boks med streamer/dac/cd spiller. Marantz med flere har vel noen slike. Litt i tenkeboksen her altså....
    venterack.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Dagens trim unnagjort - da kan man nerde med god samvittighet.

    O.jpg


    Ellers tok nysgjerrigheten overhånd her - og resulterte i et impulskjøp. Har lenge fundert på om supertweetere har noe for seg - mange brukere mener det ikke er noen vei tilbake hvis man først har implementert de i oppsettet. Kommer nok veldig an på høyttalere , men pokker heller - hvorfor ikke leke litt. Sunt det har jeg hørt :) Disse er på vei i posten..............

    Screen-Shot-2016-12-03-at-16.05.47.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.941
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Gratulerer med nytt leketøy :) kikket litt på dem jeg også da jeg har brukt super diskanter tidligere med godt hell (Tannoy)
    Ha en fin helg Sound

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer med nytt leketøy :) kikket litt på dem jeg også da jeg har brukt super diskanter tidligere med godt hell (Tannoy)
    Ha en fin helg Sound

    mvh
    Takker - det er mange som bruker supertweetere med Tannoy (som jo lager sine egne også). Leker med tanken på å bygge meg noen horn med fulltoner en gang , men får se om tiden strekker til. Har høyttalere nok , men savner litt DIY igjen. I mellomtiden får man leke seg litt rundt med dem . Greit å kjøpe brukt , så får jeg igjen kronene hvis man skulle selge de unna en vakker dag. God helg til deg også - og andre som kikker innom :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.372
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Supertweetere har definitivt noe for seg for tilårskomne ører. Ikke fordi dem går til 30 - 50 - 80k hz men fordi dem tilfører mye energi fra ca 4000hz videre oppover.

    Mvh
    -BB-
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Supertweetere har definitivt noe for seg for tilårskomne ører. Ikke fordi dem går til 30 - 50 - 80k hz men fordi dem tilfører mye energi fra ca 4000hz videre oppover.

    Mvh
    -BB-
    Jeg er en sucker når det kommer til luft/rom/perspektiv , og man blir ikke mindre dauhørt i fremtiden - så ja , tror de kan tilføre ett og annet :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.895
    Er posten helt på bærtur for tiden eller ?? Diskantene mine har havnet på et postmottak milevis unna der jeg bor - og et HELT annet postnummer :mad::mad:
    De har vært på bærtur, ute til lunsj og/eller kaffe pause LENGE i Posten.
    Like over nyttår sendte jeg en liten forsinket julegave til cafteinen i Bregen.
    16 dager brukte den flate, godt polstra og håndterbare pakken over fjellet.
    Omtrent samtidig fikk jeg beskjed i Sound Solution i India at min ordre sendes med fly fra Mumbai i dag.
    5 dager sener sto drøye 4 kilos pakken på døra etter å ha reist via Frankfurt og Gardermoen.
    Noen burde skamme seg i Posten, og da i særdeleshet ledelsen.
    Det har blitt et utrolig dårlig firma over tid etter hvert som vanlig brevpost ble borte.
    Dog er vel det neppe noen unnskyldning for å la firma skure og gå!?
    MAKAN!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Selv om jeg har vært heldig og aldri har opplevd noe særlig, har jeg fra sikre kilder at ikke alt er som det skal være. Something is rotten in the state of Posten
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn