SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.815
    Antall liker
    38.469
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Alternativer er vel JL Audio Fathom serien . f113 kanskje ? Velodyne DD serien , og muligens SVS - men bare SB seriene i så fall. De største modellene med lukket kasse.

    Her er det velkomment med innspill. Jeg kan jo nevne at jeg har hatt sub i rommet før med bra resultat.


    Vis vedlegget 529904
    Kan ikke hjelpe deg her men du må ha en god helg :)

    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.113
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Den ene Sony shellet mitt er for tungt , så Goldring spiller bedre igjen med lettere headshell. Nysgjerrig på hva et Shell i tre ville gjøre med signaturen til Goldring
    Synd ikke dette passer, ellers kunne du prøvd med det. Det ble så lett at det (for de PU´r jeg har) må SoundSmith skruer til for å vekte det opp:

    DSC02441.jpg


    Men, du lager jo fort et slikt selv i snickerboa du:)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Blir ikke pickupen sittende i feil vinkel på dette ? I alle fall på en standard arm.....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.113
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jo, men dette er tilpasset en TP90 Thorens arm - og passer dermed helt fint
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Noen som vet en rimelig måte å få målt rommet på ? Tror det er lurt å ta noen målinger før man begynner å brenne av penger på sub løsninger i blinde.


    room analyzer.jpg
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.804
    Antall liker
    50.627
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Noen som vet en rimelig måte å få målt rommet på ? Tror det er lurt å ta noen målinger før man begynner å brenne av penger på sub løsninger i blinde.


    Vis vedlegget 530048

    Med en sånn løsning må du nok flytte høyttalerene,eller fjerne/legge til noe i rommet. Enkleste er nok subwoofers:)

    O
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Poenget er bare å måle hvor problemet ligger. Ingen tvil om at rommer faser ut visse frekvenser , men noen kurver ville gi meg en oversikt over hvor man bør starte - og kanskje et bedre bilde på hva som må til. Tror også subwoofers er løsningen i mitt tilfelle.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.956
    Rew og U-mic hører jeg folk si.
    Glimrende - noe sånt jeg tenkte på - og dette koster jo ikke stort heller.

    https://www.avshop.no/minidsp-umik-1-usb-kalibrert-malemikrofon/cat-p/c/p10516898
    Ellersmessig kan kanskje Ganielsen bistå deg med sitt måleutstyr, og gode gehør.
    Det er en trivelig kar som bor nede i Grenland som puslet litt med salg av bl.a. Audionet produkter et stykke tid.
    Det er en pålitelig herremann som ikke sminker sine inntrykk.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Regner med jeg kjøper en mik som vist ovenfor - så får jeg se hva jeg finner ut av. Kommer ikke til å jakte på snorrette frekvenskurver med korrigering osv, . men et greit verktøy for å vite hvor i bassområdet det trengs skyts , også i forhold til hva slags bass-systemer som er mest hensiktsmessig å kjøpe / bygge.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Plukket noen CD'er på bruktsjappa i dag , og av og til dukker det opp noen rariteter. Nå er ikke The Real Group så spesielt i seg selv , men denne var signert av alle i gruppa. Stilig skive også. Det er en dyktig vokalkvintett som synger a capella - altså uten komp , hvor alt er gjort med stemmer.


    the Real Group.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spør du pent kanskje trompetn vil ta seg en tur. Mannen forstår ikke bare en døll graf, men er selv musiker, og kan si litt om hvordan ting bør høres ut..
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det er fullt mulig å integrere en sub uten å måle også - jeg har gjort det både med elektrostater og dynamiske høyttalere. Men denne gangen velger jeg å måle litt før jeg evt. går videre med prosjektet. Montana er veldig nøytral i bassen (eller hele området egentlig), så jeg tror mange opplever den som mer bassfattig enn den er. På papiret går den fra 20hz-22k hz -3db , men det er klart rommet roter det til en del. Erfaringsmessig skal det ikke mye til for å fylle inn det som mangler. Husker broder'n mobbet meg for at subben min sto og støvet ned ( han likte MYE bass - gjerne på bilstereoen). For meg ville det vært som å bli satt i torturkammer i den bilen der).Jeg brukte sub for å fylle inn helt i bunnen. Den siste jeg hadde var en Sub Utopia fra focal med 2 x 15 tommere.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Når jeg tenker meg om har jeg hatt EN høyttaler som har hatt i overkant mye bass i dette rommet. Det var Wilson Witt mk1. En helt vanvittig bassrespons i de høyttalerene - noe de vel var kjent for også. Samtidig ble de litt for mørke i toppen , noe som ble rettet opp i mk2 utgaven mener jeg. Typisk en sånn høyttaler som spilte sykt bra på noen innspillinger - og tryna helt på andre ting. Jeg foretrekker mer allsidige og nøytrale saker som fungerer til det aller meste.


    wilson.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Klart jeg har lekt litt med tanken på bass-tårn. Jeg har jo en nedskalert versjon av monsteret ovenfor med 10 tommere der Master Reference bruker 18 tommere.

    Så et par basstårn med 3 eller 4 stk 10 tommere i hver kunne nok flytte luft det også. MEN - det skal liksom være en "vanlig" stue også da :rolleyes:

    Det er allerede en del stæsj der:


    sweetspot.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.815
    Antall liker
    38.469
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Nydelige talere du har, kan ikke helt forstå at du vurderer bass tårn? vil jo tro at de du har fyller godt på nedover :)

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg mangler det helt nederste skyvet fra f.eks kirkeorgel i forhold til hva jeg hadde med sub - så tårn er nok litt overkill i forhold til behov. Et par gode subber ville nok være godt nok i forhold til størrelse på rommet og hva jeg trenger av lydtrykk. Koser meg stort med det som er - men mye vil ha mer noen ganger vet du :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Subsoniske tanker fortsetter å svirre her. Sett litt på DIY , men tror fort man kommer opp i samme pris som en god sub på bruktmarkedet hvis man skal bygge noe skikkelig. Hvilke alternativer sitter man da igjen med ? Har en B&W DB-1 på hånd , men det er 1. generasjonen - og dermed litt høyt priset.

    Velodyne DD og JL Audio Fathom er fremdeles interessante , men ikke ofte å finne brukt. Et par av Montanas egne SSW dubber ville vært interessant , men dukker vel ikke opp brukt hvert skuddår engang.


    SVS har jeg slått fra meg, de er for kino/film bulder. Kikker litt på Golden Ear Supersub XXL som er på tilbud ny , men er den bra NOK ? Vil ha en sub som ikke høres - det vil si den skal fylle inn / jevne ut i bunnen uten egenlyd som stikker seg ut...………


    goldenear-technology-supersub-xxl-subwoofer-image2.jpg


    GoldenEar-Super-Sub-XXL-Side-View-pref01-4-2.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Arendal Sub2 her. Veldig fornøyd. Krefter og headrom så det monner, og samtidig musikalsk. Koster ikke skjorta og en el-bil... ;D

    https://www.arendalsound.no/products/1723-subwoofer-2
    Bra tips, ser ut som de må inn på en short-list ja. Har så vidt kikket på sub 3 tidligere - og det er bare kabinettet som skiller sub 2 og 3. Virker jo som man her ligger i samme liga som f.eks Velodyne DD+ serien , men til halve prisen.
     

    G.A.G.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2006
    Innlegg
    475
    Antall liker
    68
    Sted
    Vestfold
    Jeg mangler det helt nederste skyvet fra f.eks kirkeorgel i forhold til hva jeg hadde med sub - så tårn er nok litt overkill i forhold til behov. Et par gode subber ville nok være godt nok i forhold til størrelse på rommet og hva jeg trenger av lydtrykk. Koser meg stort med det som er - men mye vil ha mer noen ganger vet du :)
    Hva med å teste ut kl. D med romkorreksjon i bassen? Mine Montana EPS2.4 er helaktive og spiller ned til 16-17 Hz, så vil tro dine XP vil klare det samme, med mindre du spiller grisehøyt.??????
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Arendal Sub2 her. Veldig fornøyd. Krefter og headrom så det monner, og samtidig musikalsk. Koster ikke skjorta og en el-bil... ;D

    https://www.arendalsound.no/products/1723-subwoofer-2
    Bra tips, ser ut som de må inn på en short-list ja. Har så vidt kikket på sub 3 tidligere - og det er bare kabinettet som skiller sub 2 og 3. Virker jo som man her ligger i samme liga som f.eks Velodyne DD+ serien , men til halve prisen.
    Sub3 er portet for å nå ned på fysisk (film) nivå. Ser mange som kjører med lukket port på musikk på den. Sub2 er en lukket konstruksjon og går dermed ikke så dypt, men er nok mer kontant. Jeg har ikke målt min (burde hatt to), men sønn min har to i kinoen sin og de runder av ved rundt 17 hz i målinger. Et jæk... trøkk.

    Sub2 er stor - Sub3 er diger. :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg mangler det helt nederste skyvet fra f.eks kirkeorgel i forhold til hva jeg hadde med sub - så tårn er nok litt overkill i forhold til behov. Et par gode subber ville nok være godt nok i forhold til størrelse på rommet og hva jeg trenger av lydtrykk. Koser meg stort med det som er - men mye vil ha mer noen ganger vet du :)
    Hva med å teste ut kl. D med romkorreksjon i bassen? Mine Montana EPS2.4 er helaktive og spiller ned til 16-17 Hz, så vil tro dine XP vil klare det samme, med mindre du spiller grisehøyt.������
    Mulig det hadde funka med bi-ampling. Er ikke mye bevegelse i 10 tommerene selv om jeg kjører frekvenssveip med sinustone - så jeg tror de har nok å gå på. Men jeg har alltid tenkt like forsterkere ved bi-ampling. Kanskje ideen din er noe å utforske også !Så fremt ikke subforsterkeren har mindre gain enn Chord ampen min - så kan man jo stille gain på bass-forsterkeren.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Arendal Sub2 her. Veldig fornøyd. Krefter og headrom så det monner, og samtidig musikalsk. Koster ikke skjorta og en el-bil... ;D

    https://www.arendalsound.no/products/1723-subwoofer-2
    Bra tips, ser ut som de må inn på en short-list ja. Har så vidt kikket på sub 3 tidligere - og det er bare kabinettet som skiller sub 2 og 3. Virker jo som man her ligger i samme liga som f.eks Velodyne DD+ serien , men til halve prisen.
    Sub3 er portet for å nå ned på fysisk (film) nivå. Ser mange som kjører med lukket port på musikk på den. Sub2 er en lukket konstruksjon og går dermed ikke så dypt, men er nok mer kontant. Jeg har ikke målt min (burde hatt to), men sønn min har to i kinoen sin og de runder av ved rundt 17 hz i målinger. Et jæk... trøkk.

    Sub2 er stor - Sub3 er diger. :)
    Næhh - sub 2 er akkurat passe liten kube det - må ha to i så fall :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Vel - etter mye Research og om og men så landet jeg på en deal her. Nu er det bare å vente på å få den hjem og teste litt . Jeg har troen på at dette blir bra :)


    BW-DB-1-subwoofer-review-close-up-thumb-800xauto-7691.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Yep - DB-1 . Forrige utgave av referanse subben til B&W. 2 stk 12 tommere , 1000 watt forsterker med dsp . Går for å være ekstremt rask og lett å integrere. Er nok mer musikk enn filmsub , selv om den trøkker godt der også.

    l_1122350718.jpg



    Er vel den største bakerst på dette bildet som viser innmaten:


    bw.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ser sinna ut :)
    Tror det er noe av det beste i den størrelsen. At den er utviklet og bygget av B&W til 800 serien burde jo borge for kvalitet. Dette er en high-end musikk sub. Klart man kan både bygge å kjøpe mer ekstreme greier , men det er tross alt en stue og jeg spiller sjelden veldig høyt lenger. Får jeg blod på tann kan man alltids jakte på en til og kjøre en på hver kanal også.


    Klar til oppkobling her nå - får den i kveld eller morgen formiddag.


    http://www.audiodrom.net/en/special-edition-reviews/55-bowers-wilkins-db1
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Litt testing her , men det skal kalibreres skikkelig via PC. Selger hadde somla bort et lydkort i flyttelasset , noe jeg fikk kompensasjon for i prisen , men det betyr at dette må bestilles før jeg før kalibrert den skikkelig. Grovt innstilt på displayet tyder det på at dette bør bli bra tross alt. Deilig når den drar ned i subområdet :)


    sub.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det blir mer tydelig hvor mye rommet roter til i bassen med denne luftpumpa i drift :) Skal bli interessant å få PC'en tilkoblet. Har målemic , men mangler som nevnt et lite lydkort for å bruke programmet. Bestiller i morgen tenker jeg. I mellomtiden kan jeg leke meg litt med manuell innstilling.


    sub2.jpg
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.804
    Antall liker
    50.627
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Gratulerer med ny sub,kommer innom Tirsdag om du er hjemme ?. Skal på EU med "Bobbla" 1230 kan komme innom etter jeg er ferdig :)

    O
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.670
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Litt fusion med bra skyv i kompet gjør seg godt her nå. Har nok stilt litt ekstra i bunnen bare for å teste. Subben er bra kjapp til å være en lukket boks. Skal man ha noe raskere må man over på andre systemer - som både koster og tar mye mer plass.


    protocol III.jpg


    senri kawaguchi.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn