SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Begynner å bli skikkelig kjent med rom/høyttalere nå - og klar over hvor kritisk det er med plassering ( egentlig ikke noe nytt ) , men man blir stadig noen erfaringer rikere. Har nå utelukkende lekt meg med dybde/perspektiv og jeg tror ikke jeg hadde dypere lydbilde selv da jeg brukte elektrostater. Brukt klassisk som referanse , men fikk noen hakeslipp når man spiller annen musikk etterpå. Det låter såpass digert at det er litt uvant på en del innspillinger. Og dette som et resultat av få mm den ene eller andre veien. Lyden har åpnet seg litt mere , og lydbildet er samtidig større og dypere. Bassen kan oppleves som litt slankere igjen , men jeg tror dette er et resultat av at det er mere åpent i mellomtonen .Vurderer å gå løs på taket i rommet med tid og stunder. Fjerne panel , og lage mulighet til å eksperimentere med diffusering og evt. demping uten at det ser for galt ut. Hvem trenger å bytte komponenter hele tiden når man får "nytt " anlegg stadig vekk ved å krabbe litt rundt på alle fire med målebånd :)

    anlegget.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har nå hentet meg inn her - eller hentet inn flygelet til Helene Grimaud , som ikke hang helt sammen etter å ha strukket lydbildet i alle retninger. Uansett lærerikt å leke seg litt rundt referansepunktene. Ny referanse er samme vinkling og avstand frontvegg som før , men 1 cm mindre mellomrom mellom høyttalere :)

    Fritidsproblemer - Jeg ? Neida, har det morsomt jeg ..........

    Så til en av mine all time top 10 rock albums. Husker det inntrykket den gjorde på meg som 16 åring når skiva var ny - OG den holder jaggu mål enda.
    Tenk at en enkelt skive kan gi så mange gode stunder over mere enn 43 år. (Den kom oktober 1973).

    selling england.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Handlet Beatles in mono CD box ( de fleste forseglet enda) for ca 1/4 av dagens pris. Skal være originalvare . Sånn er det når folk flest skal ha LP .
    Annonsen har ligget ute ca en mnd.

    beatles-mono1.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hyggelig besøk av et par hfs medlemmer i dag hvor vi fikk testet ut laptop koblet opp mot DAC blant annet. Det var såpass vellykket at jeg nå må få gjort alvor av muligheten for harddiskbasert avspilling. Det gjenstår da å finne den beste ( og ikke nødvendigvis dyreste) løsningen på dette....

    Tar gjerne i mot tips fra dere som måtte ha mere erfaring med dette. Alt fra tekniske løsninger til konkrete forslag til utstyr er velkomment.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Har selv stor glede av Spotify. For å finne ny musikk, men ikke minst sjekke ut plater jeg vil ha på vinyl.

    Jeg bruker en Mini-Mac som jeg styrer fra iPad. Der ligger det et greit utvalg album.

    Sender trådløst til de ulike anleggene ved hjelp av AirPort Express og Apple TV. Macen står nå i sekundæranlegget fordi jeg der kun avspiller fra Mac, mens jeg i hovedanlegget stort sett bruker analoge kilder.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Laptop og USB DAC er en rimelig og ofte god løsning.

    Jeg ville imidlertid gjerne bruke min gamle DPDAC tilknyttet PC. Den har ikke USB så da kjøpte jeg en SPDIF konverter. De finnes i mange prisklasser. M2Tech fra rundt tusenlappen til Berkeley Alpha USB som koster 1700 USD. Med Berkeley blir PC' en et state of the art drivverk.

    Mye enklere er dog å kjøpe en god USB DAC.
    En HRT koster lite og får god omtale. Et sted å starte:eek:


    Final
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har en Auralic Vega dac med USB inngang - så den biten er på plass. Tankene spinner rundt en NAS server , så man kan laste ned /lagre hi-rez filer , og evt. rippe deler av cd samlingen i tillegg. Dobbelt opp med harddisker så man ikke mister data hvis noe kræsjer .Mye av poenget er å kunne laste ned / spille av hi-rez , men også ha et plassbesparende brukervennlig alternativ. Er ikke villig til å gå ned på lydkvalitet ved å spille av fra harddisk kontra et cd drev. Spotify osv. duger til å lete opp ny musikk , men vil ikke blir brukt til så mye mere enn det. Har et nettbrett som evt. kan funke som styringsenhet også.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Skjønner. Med Auralic er jo grunnlaget på plass. Selv har jeg gjort det enkelt. Har ikke NAS. Har byttet ut harddisken i Laptop med en SSD disk på 1 TB. Spiller av med Jriver direkte fra RAM. Dvs. Konfigurert slik at sporet lastes inn i RAM før avspilling. Har ca. 1700 CD'er rippet på PC'en.

    Tar jevnlig back up ved hjelp av en WD passport harddisk som oppbevares på jobb mellom backupene. En enkel og sikker løsning.

    Final
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det er jo klart en måte å gjøre det på. Ved hyppig backup på en ekstra harddisk så er man jo ganske sikker.


    Når det gjelder NAS så ha f.eks Qnap mange alternativer. Her er en med 4 harddisker. Man lagrer data på to av de , mens de andre to fungerer som "speil". Finnes med 8 disker også....

    d81d4a03-1beb-f106-704b-facd24a99093.jpg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har merket meg disse løsningene - men synes jeg har lest for mye historier om NAS som tar kvelden og som samtidig tar med seg de speilede diskene i fallet. Kan egentlig ikke nok om hva som må til for å gjøre dethelt sikkert. Ekstern backup er uansett uslåelig ved brann/tyveri.


    Final
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hvis hele greia tar kvelden så er jo doble disker til liten hjelp. Skal forhøre meg litt på komplett og steder som driver med dette.................
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Så til noen analoge sysler. Flyttet over AT33EV på min AT-P12 T tonearm - som trakk frem egenskaper jeg ikke har hørt fra den pickupen før. Overraskende bra match egentlig. Armen har høy effektiv masse og funker godt på Denon 103 R , men AT33EV blir helt klart sittende der en stund..................Testen ble avbrutt i går av litt dårlig kontakt i riaa trinnet , men litt elektro rens ser ut til å ha løst problemet. Med så svake signaler så er det greit med en rens på rundt 40 år gamle brytere.

    at33ev.jpg
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.870
    Antall liker
    17.459
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei!
    hvilke form for arbeidstegninger brukte du når du fikk lagd plinth til Sonyen? En bekjent i Trondheim vurderer plinth til en TTS-3000/12" og ønsker i utgangspunktet samme fargevalg som din :)
    Noen tips og triks fra den prosessen du vil dele?
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Morsomt er det sikkert å høre på, men.... det ser (mildt sagt) for jæ..... ut med den knallgrønne legoklossen på den spilleren;)
    Ja, det er skikkelig plastic fantastic . Kunne vært plukket opp fra lekekassa til barnebarnet.
    Jeg minnes at et gammelt nummer av Fidelity hadde oppskrift på å strippe AT95E + noe annen modding. Ga visst radikale lydforbedringer, i tillegg til å fjerne grønnfragen...
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hei!
    hvilke form for arbeidstegninger brukte du når du fikk lagd plinth til Sonyen? En bekjent i Trondheim vurderer plinth til en TTS-3000/12" og ønsker i utgangspunktet samme fargevalg som din :)
    Noen tips og triks fra den prosessen du vil dele?

    Jeg fant skjema for min på nett - den avviker nok noe fra TTS 3000. Den han trenger er tegning til å frese ut hull til drivverk , i tillegg avstand fra spindel til feste av tonearm. Valgfritt hvor stor base til armen man velger. Den kan også lages slik at man er ganske fleksibel i valg av arm. Jeg valgte runde armbaser - som blir mere tilpasset de armene jeg ønsker å bruke. Jeg kan allikevel bruke andre armer , men det blir ikke like pent da de nå er festet midt på plata.

    Min plinth ble tegnet i et dataprogram av Plinth-snekkeren etter å ha matet inn det jeg sendte over av skisser , mål og tegninger. Resultatet ble da dette:

    plinth image2.jpg


    Som etter min godkjenning ble til ferdig resultat:

    sony3.jpg


    image1.jpg


    S7.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    jeg måtte tørke meg i munnviken etter å ha stirret på den Silvio Lab Plinthen en stund.............
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    IMG_20170325_125516.jpg


    Takk for at vi fikk komme.
    Det er et analytisk våpen av et anlegg du har Mr V.
    Kult med a-b tester pc/cd.
    Dacen din gjør det lett for en pc å briljere. :)
    Audiophonics har en del fine streamere.
    Det viktigste med pc lyd er Backup. Ikke legg til filer som ikke fungerer rett (coverart-info mht sang etc)
    Du så min ekstra hardisk fusket. Glad jeg har duplicates...
    Har trua på at du får til bra pc lyd / streamer. :)
    A
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Selv takk for hyggelig besøk. Både sosialt og lærerikt å møtes rundt en hobby på den måten. Og ja , PC'en overrasket meg - i positiv betydning. Som du påpeker så legger ikke anlegget skjul på noe , og slik mener jeg det bør være hvis man skal oppnå en viss realisme . Skal ha et skråblikk på hva som finnes av servere , streamere osv. Ikke noe som haster , men absolutt noe jeg kommer til å rusle litt med fremover.......Vi fikk til og med konstatert at det var litt liv i 20 hz tonen også :)

    Riaa virker å være friskmeldt igjen etter en grundig rens av brytere - så man får heller gi vinylen en ny sjanse neste gang. The Wall låt slett ikke verst på CD heller.
    Jeg spilte gjennom remasteret utgave i dag.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Kanskje jeg kan ta med dac og laptop neste gang. Se om det går an å få de "små" Montanaene på loftet til å åpne seg.
    Vært spennende med et par klasse A/rør? duppedingser i kjeden der oppe. Men, det største hindret mot å få fot av lyden oppe er nok at anlegget nede er såpass mye bedre. Som å sette seg i en koreansk bil etter å ha kjørt premium tysker først.. Hehe.
    A
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Skal ta et par runder med justering av høyttalere , men kan si med en gang at rommet er den store utfordringen . Grunnet begrenset plass og i tillegg mange dører / vinduer er man ganske fastlåst vedr. plassering / møblering. Har en Burson USB DAC som kan testes der , men det er ikke mye styr å ta med Auralic opp trappen heller.
    Eneste er at det kunne bli dyrt - hvis det viser seg å spille mye bedre :)

    Primare-anleggweb.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Gårsdagens justeringer gjorde store fremskritt i TV stua . Som nevnt er rommet "umulig" å møblere. I utgangspunktet en liten stue med to dører og ett vindu, men huset har blitt bygd på gjennom tidene og det er dører og vinduer på alle vegger - noe som gjør møblering ganske håpløst.

    Etter å ha målt avstand mellom høyttalere , og avstand høyttaler / sweetspot (midt i sofaen) fant jeg ut at jeg hadde nesten nøyaktig samme triangel som i hovedanlegget.
    Da var det bare å lage en mal med vinkling på høyttalere i hovedanlegget - og overføre den til anlegg nr. 2. Høyttalere er mindre modell av samme merke , og spredning osv. er nok ganske maken.
    Og resultatet ? Vel , det var et stort fremskritt . Både Mahler , Pink Floyd og Morphine gikk gjennom med glans. Lyden er mye mere frigjort fra høyttalere , bedre dybde i lydbilde og i det hele tatt - bedre på alt ! Merkelig at jeg ikke har tenkt på den før........Avsluttet kvelden med en episode på en TV serie , og til og med der var det bedring. Nå gjenstår det å rydde en krok til en aktiv sub jeg har stående , så øker kanskje størrelsen på lydbildet i tillegg............

    TV stua i motlys: ( Litt overkill med prismekroner , men de fleste er på gjennomreise:)

    TV stue.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hvite hansker følger med - det er tross alt en sivilisert Brite vi snakker om.

    Quad L series aktiv sub . Inngikk i en handel med Quad stativ-høyttalere , men de spiller enn så lenge uten hjelp i bunnen. Tror jeg splitter signalet til bass-ampen og legger til sub helt i bunnen uten å kutte signalet til høyttalere. Ut å handle lang signalkabel..........

    Quad L sub.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Testing av sub i går kveld. Måtte splitte signalet fra pre da jeg allerede har brukt begge pre-out fra før , men det ser ut til å funke bra. Har bestilt noen bedre overganger som sikkert dukker opp nærmeste dagene.

    arg5481_1.jpg


    Så til subben . Ikke mye negativt å si om den , men den er klart laget for å komplettere små stativ høyttalere - så man kan ikke forvente jordskjelv eller sprekker i murpussen. Veldig brukervennlig med fjernkontroll som gjør det mulig å skifte delefrekvens og stille volume fra sofaen. På papiret går den 5 hz lavere enn hoved høyttalerene , og det er nok til å legge til litt fylde i bunnen. Men som sagt vil den gjøre større forskjell brukt der den er ment å matche optimalt. Inntil jeg finner bruk av hele Quad settet samlet , skal den få stå og brumme i kroken i TV stua :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Påsken på hell - det samme er tulipanene..........

    tulips.jpg


    Sub'en på plass i TV stua , og det spiller ganske så anstendig der oppe nå. Litt ekstra dybde og trøkk i bunnen når man ser film , og det funker å høre på musikk også - hvis man av en eller annen grunn ønsker å tilbringe tid i TV hulen .

    TVanlegg1.jpg

    TVanlegg2.jpg
     

    G.A.G.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2006
    Innlegg
    475
    Antall liker
    68
    Sted
    Vestfold
    Hei! Hva slags amp har du på dine Montana SPX? Har nylig kjøpt Montana SP3 og lurer litt på hva som kan være passende med tid og stunder. Bruner En Yamaha receiver nå som faktisk funker overraskende bra. :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hei! Hva slags amp har du på dine Montana SPX? Har nylig kjøpt Montana SP3 og lurer litt på hva som kan være passende med tid og stunder. Bruner En Yamaha receiver nå som faktisk funker overraskende bra. :)
    Jeg bruker Primare Pre 30 - samt to stk. 31,2 poweramps. De spiller greit med en power også , men jeg kom over en rimelig på brukt'n og koblet da opp to stk. som bi-amps. Montana er ganske greie høyttalere å drive , men de er jo ganske avslørende - så bra forsterkere gir bedre lyd.......
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.870
    Antall liker
    17.459
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hvordan står det til, V? Stille og rolig i tråden din. Noen nye prosjekter på gang?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hvordan står det til, V? Stille og rolig i tråden din. Noen nye prosjekter på gang?

    Her er HFS aktiviteten lik null for tiden , og jeg var ikke oppmerksom på innlegget en gang - før sist vi traff hverandre.

    Men, oppgradering på gang i anlegg nr. 3 (eller noe sånt). Har et koseanlegg på verkstedet med en Primare DVD 30 som kilde.
    Høyttalere er småtasser fra Quad - og nå med Luxman forsterker. Riktignok hva man må kalle en innstegsmodell , men du verden
    hvor bra match dette ble. Her kjøres det CD direct , samt med den ikke helt hi-fi korrekte loadness knappen inne så er det fylde og
    trøkk i massevis . Riktig trivelig verkstedanlegg med andre ord..............

    luxman_lv-110_integrated_amplifier.jpg
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.870
    Antall liker
    17.459
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Steike! Har du gått hen og kromma dem?! :) Neida, men det ble bra! Ett lag med bilvoks så holder glansen seg antar jeg :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Bilvoks allerede på plass. Kan ikke levere noe halvveis vet du......................
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bilvoks allerede på plass. Kan ikke levere noe halvveis vet du......................
    Det blir blankt som f.... med ordentlig poleringsskive ja:)
    Men voks er påkrevd. Den zink-legeringen Thorens brukte er "håpløs" mht oksidering.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ikke hver dag en av mine avkom er med på plateutgivelse , men i morgen slippes altså andre albumet til Gentle Knife ! Albumet har allerede snurret mange runder her i huset, og det er bra saker altså !

    Gentle knife II.jpg


    Bilder som undertegnede har tatt på Låve Rock , Holm gård i Hurum. Datter Veronika på vokal.

    GN28.jpg

    GN54.jpg

    GN67.jpg

    GN68.jpg

    GN77.jpg

    GN82.jpg

    GN48.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er gøy når arvinger får det til med musikk. Junior driver også på og skumler med ting på PC-en sin og et keyboard. Snart så er han vel i band han også, men jeg håper videregående får mer fokus enn musikken en stund framover. :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn