SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Litt utforsking av musikk på morgenen mens man mekker kabler. Reb Fountain ble tipset i tråden til @motoren . The Tangent er en gruppe jeg aldri har fått helt taket på , men den siste er ikke så værst. Beste jeg har hørt fra den kanten i alle fall.


    A.jpg
    B.jpg
    C.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    For noe smykker du lager Sound :) virkelig flotte
    Likte du Reb Fountain ?

    mvh
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Mens folket inntar Horten nøyer jeg meg med en bunke nye CD'er i hjemlige omgivelser. Hadde lovet meg bort til andre ting i helgen, og er dessuten ikke i markedet for nytt utstyr. Første Camel skiva i OK remaster , en plate jeg ikke kan huske å ha hørt før. Ikke blant deres beste , men verd å ha hvis man har sans for det andre materialet deres. En ny Yes skive var også trivelig med Roger Dean cover og det hele , som setter tankene tilbake til det gode 70 tallet !

    En hyggelig aften ønskes alle som kikker innom :)


    A.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det som er fryktelig synd, og nesten utrolig, er at Cassidy ga ut bare ett album mens hun var i live.
    Hun døde ikke lenge etter av en svært aggressiv form for hudkreft.
    Dette albumet ble selvfinansiert, og hun var nærmest ukjent i musikkverdenen.
    Alt annet av henne er utgitt posthumt ut fra opptak som var bevart. Mye fra konserter.
    Hun fikk aldri oppleve sin enorme populæritet eller anerkjennelse for sitt arbeid.
    Jeg vet at du @soundscape gjerne velger andre format enn LP.🙃 Vis vedlegget 758581
    Likevel har det sikkert interesse for en del folk på HFS at hennes utmerkede og meget vellydende album Live At Blues Alley nå kommer på vinyl for første gang i anledning 25 års jubileum for utgivelsen. (29/10.)
    Herlig album hvor Cassidy også viser en litt røffere side av seg sjøl.
    Jøsses, kun ett album! 😲

    Hun må være en av de mest allsidige, med en stemme som takler/god på alt - fra køntri til pop, gospel, jazz og alt annet. Litt vel glatt, velfrisert og polert, men jeg hører gjennom hele skiva.

    Ellers takk for tips om salg på PK, Soundscape.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.414
    Antall liker
    83.960
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hei V! Kjempefin tråd du har og du er dessuten dyktig til å fange gode motiv med kameraet. Har kikket litt på de senere innleggene og du er dessuten dyktig med taklamper/lysekroner, men det er et men. Jeg så et bilde av en vakker platespiller med to armer i tråden (en studio Sony tror jeg) og der står skruene oppover på headshellet. Du som er så nevenyttig må kunne få snudd skruene slik at hodene kommer opp og mutterne ned. Og er skruene for lange, så enten få tak i andre eller kapp dem.Det gjør MYE for helhetsinntrykket. Men det er jo opp til deg og hva du liker. Ha en flott ettermiddag. Mvh A
    01B35398-BA73-4CE6-BE5B-33F0C7132E11.jpeg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hei V! Kjempefin tråd du har og du er dessuten dyktig til å fange gode motiv med kameraet. Har kikket litt på de senere innleggene og du er dessuten dyktig med taklamper/lysekroner, men det er et men. Jeg så et bilde av en vakker platespiller med to armer i tråden (en studio Sony tror jeg) og der står skruene oppover på headshellet. Du som er så nevenyttig må kunne få snudd skruene slik at hodene kommer opp og mutterne ned. Og er skruene for lange, så enten få tak i andre eller kapp dem.Det gjør MYE for helhetsinntrykket. Men det er jo opp til deg og hva du liker. Ha en flott ettermiddag. Mvh A
    Vis vedlegget 761499
    He-he, øye for detaljer - det har du. Og du har helt rett. Det ER penere med skruene nedover , bare jeg som av ren sløvhet ikke har skaffet noen som passer bedre . Går med tanker om å skaffe en annen pickup . Denon DL 103 r har gjort tjenesten lenge nå , og det er jo ikke verdens beste - selv om den spiller bra til prisen. Og det er vel kjernen av problemet kanskje. Jeg spiller såpass lite vinyl at jeg ikke er villig til å legge for mye kroner i noe bedre......Pickupen på armen bak har faktisk tilhørt deg :) (Goldring 2500).
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.414
    Antall liker
    83.960
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Stemmer nok det. Solgte den i et svakt øyeblikk, men spiller så lite LP, så det er helt i orden. Her går det mest i streaming. Håper du er fonøyd 😉
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Stemmer nok det. Solgte den i et svakt øyeblikk, men spiller så lite LP, så det er helt i orden. Her går det mest i streaming. Håper du er fonøyd 😉
    Ja, jeg liker den . Låter litt annerledes enn MC, og det er jo mye av poenget med to armer også. Jeg fysa litt på en Audio Technica AT 33 SA til hovedarmen sist Platekompaniet hadde tilbud, men det ble litt mye kroner tross alt....
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.414
    Antall liker
    83.960
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg har faktisk kjøpt både "ny" platespiller og ny pu til Hovedanlegget og jeg har spilt en halv plateside på den siden kjøpet i oktober i fjor, så her spilles det ikke stort!. Den halve platesiden ver kun for å sjekke at pu virket og at alt var stilt inn korrekt. 😂 Skal komme tilbake til hva som er kjøpt i egen tråd etterhvert. 😉
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Interessant å lese forskjellige inntrykk av årets messe , og noe av musikken som trekkes frem bekrefter at smaken min nok er et stykke unna mainstream. Det er kanskje lett å trekke frem safe ting på en messe - både lyd og innholdsmessig , men svært mye av det er ikke for min smak. Her kommer musikken alltid foran - men bra lyd / produksjon er et hyggelig pluss selvfølgelig .

    Men noe blir til og med sært for meg . Siste Elephant 9 ligger på grensa, men funker når man er i rette modus. Avreagerer litt med Ellen Andrea Wang etterpå. Hun har laget en vakker og meget bra skive med Closeness.

    En høyttaler jeg håper å få hørt da jeg ikke var på messa er GENESIS II - noe jeg regner med blir mulig om ikke så lenge. Jeg så dem for noen uker siden og sjelden har en høyttaler vekket større VIL HA begjær. Heldigvis ? begrenser plassen seg i stereostua - så tanken kan man skrinlegge først som sist.


    E9.jpg
    EAW.jpg
    SS.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Været har stort sett oppfordret til å sløve i sweetspot frem til nå. Skulle man trenge en piano-referanse er det heller ikke langt unna :)
    På tide å komme seg ut en tur snart........

    1.jpg
    2.jpg
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.414
    Antall liker
    83.960
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Siden vi var inne på detaljer Sound, så er den taklampen over "stereobenken" veldig lik den min mor har over spisestuen. Er det majolika "krukke" på den?
    Og snakker vi om "stereobenk", står den ikke midt i rommet? (Pirk, prik) 😉
    Kan ikke erindre at du hadde klavér da jeg var på visitt for noen år siden, spiller du selv?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Siden vi var inne på detaljer Sound, så er den taklampen over "stereobenken" veldig lik den min mor har over spisestuen. Er det majolika "krukke" på den?
    Og snakker vi om "stereobenk", står den ikke midt i rommet? (Pirk, prik) 😉
    Kan ikke erindre at du hadde klavér da jeg var på visitt for noen år siden, spiller du selv?
    Ja, lampen har majolika beholder. Den er støpt i bronse, litt mer uvanlig enn støpejern som ofte ble brukt i disse. Skal erstattes med en eldre prismekrone, men jeg trenger bedre takfeste grunnet tyngden. Benken står på midten, men vinduet er ikke like symmetrisk plassert . Pianoet ble mest traktert av to av mine døtre. De har begge fløyet ut av redet som det heter. Selv har jeg dessverre ikke tålmodighet til å lære meg et instrument.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Et par timer på kjente stier. Ikke for fotograferingens skyld, men det dukker alltids opp ett og annet å knipse. Granskogen på Østlandet gir ikke de store kick'ene som man får langs kysten , på fjellet osv. men en grei avkobling allikevel.


    H.jpg
    G.jpg
    F.jpg
    C.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Sånn for å minne meg selv på at julen nærmer seg...


    dk.jpg



    Har blitt endel lytting og nerding siste dagene. Har byttet strømkabler rund baut uten at det gjør store utslag lydmessig, men litt mer smekk og dynamikk kanskje ? Og så ser det gromt ut da. Har stort sett tverrsnitt på 4mm2 - mest fordi kontaktene tar det , og det føles mer som hel ved. Lydmessig skal jeg ikke påstå at det overgår 2,5mm2.
    Men , jeg var ikke fornøyd med diskanten etter å ha byttet på signalsiden. Jeg bruker en 1000VA trafo til CD-transport/DAC og en 2000VA trafo på forsterkersiden. Jeg synes lyden var skarpere i toppen etter siste kabelbytte. Løsningen ble å snu kontakten på DAC'en - og dermed falt det på plass igjen.
    Det er første gang jeg virkelig har hørt såpass tydelig forskjell på hvilken vei kontakten sitter. Av ren latskap har jeg aldri giddet å måle meg frem , men det kunne muligens være greit å ta en målerunde ala Leif Ernstsen metoden. ( Er et par tråder om emnet på forumet her). Så kan man legge tilside nevrosene en gang for alle.

    Ellers må jeg ta et frekvenssveip og lokalisere noen klirrelyder merker jeg. Bassen setter ting i bevegelse når man drar på litt :)
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Skiva det snakkes om overalt. Jeg stiller meg undrende til at den stadig trekkes frem/brukes som referanse på lyd. Den er vel ikke den mest vriene å få til å lyde greit på de fleste anlegg, men kanskje nettopp derfor den blir brukt ....hva vet jeg ? Men, musikalsk er den innafor altså , når man er i humør til klassisk Blues.


    MW.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.364
    Antall liker
    63.290
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skiva det snakkes om overalt. Jeg stiller meg undrende til at den stadig trekkes frem/brukes som referanse på lyd. Den er vel ikke den mest vriene å få til å lyde greit på de fleste anlegg, men kanskje nettopp derfor den blir brukt ....hva vet jeg ? Men, musikalsk er den innafor altså , når man er i humør til klassisk Blues.


    Vis vedlegget 762904
    Ser den, men på mastertape har det for meg blitt en egen greie et par ganger 😃
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Er ikke noe stor fan av prog men dette var veldig bra :)
    Ha en fin kveld Sound

    mvh
    Ja, dette likte jeg. Fant albumet på en nettside da jeg egentlig søkte etter noe annet. I kombinasjon med Qobuz er det greit å utforske ukjent terreng. Fyrte opp anlegget med en gang jeg sto opp og ble sittende å høre hele albumet før jeg kom meg i dusjen :)


    The Prog Mind anmelder alumet her :


    Amarok – Hero | The PROG Mind

    amarok.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.663
    Antall liker
    58.517
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ser du nevner FOLK SINGER.:cool:
    Jeg tenker at det er ikke fordi det er naturlig lyd man spiller denne. Jeg tror ikke folk ser på dette som en "referanseinnspilling" i betydning av naturlig,
    Det er jo vanvittig mye romklang, og også nære mikrofoner i opptaket.
    Men det låter digert, dynamisk, fett og stort! Holder det vel?:)
    Særlig på Mastertape, som Karmana også sier over her. Jeg har den på Analogue Productions LP, som også er meget bra.
    Når det er sagt, så finnes det en del utgaver som ikke er i nærheten av de beste. Foruten nevnte AP, har jeg en rimeligere repress, og den låter "flatt" i forhold.
    Her må man passe på å få tak i rett versjon når man handler.

    Helt enig med deg når det gjelder streaming. Det er fantastisk godt redskap til å finne nye (og gammel) musikk.
    At man ikke liker formatet er en ting, men man trenger jo ikke "konvertere", eller skifte hovedkilde.
    Er man interessert i musikk kan man kjøpe en av de rimelige streamerne til noen få lapper bare for å komme seg inn i katalogene.
    Da finner man mye nytt og interessant, samtidig som en sparer seg for bomkjøp.
    Fortsatt God helg.:)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ser du nevner FOLK SINGER.:cool:
    Jeg tenker at det er ikke fordi det er naturlig lyd man spiller denne. Jeg tror ikke folk ser på dette som en "referanseinnspilling" i betydning av naturlig,
    Det er jo vanvittig mye romklang, og også nære mikrofoner i opptaket.
    Men det låter digert, dynamisk, fett og stort! Holder det vel?:)
    Særlig på Mastertape, som Karmana også sier over her. Jeg har den på Analogue Productions LP, som også er meget bra.
    Når det er sagt, så finnes det en del utgaver som ikke er i nærheten av de beste. Foruten nevnte AP, har jeg en rimeligere repress, og den låter "flatt" i forhold.
    Her må man passe på å få tak i rett versjon når man handler.

    Helt enig med deg når det gjelder streaming. Det er fantastisk godt redskap til å finne nye (og gammel) musikk.
    At man ikke liker formatet er en ting, men man trenger jo ikke "konvertere", eller skifte hovedkilde.
    Er man interessert i musikk kan man kjøpe en av de rimelige streamerne til noen få lapper bare for å komme seg inn i katalogene.
    Da finner man mye nytt og interessant, samtidig som en sparer seg for bomkjøp.
    Fortsatt God helg.:)
    Folk singer er en fin skive , og den er lett å like på de fleste anlegg vil jeg tro. Men ikke best egnet til å sette anlegg på prøve. Men nok om det. Streaming synes jeg er et must hvis man skal orientere seg angående musikk. Og abonnementet koster mindre en 1 skive pr. mnd. Dessuten hyggelig å spille eldre ting man ikke MÅ ha på fysisk format også. Og som du sier , en rimelig streamer duger til nettopp det.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg er og blir et gammel-proghode. De fleste nye jeg la inn i spillelista ryker like fort ut igjen. Men en og annen får en second chance. Amarok / Hero skal skaffes på sølvskive :)

    Trifecta hadde jeg litt for store forventninger til kanskje - alle spiller jo med Steven Wilson blant annet . Men jeg har en mistanke om at den vokser med flere gjennomspillinger. Den får flere sjanser.

    l_Trifecta---Fragments.-CD.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Sånn , da har jeg hentet inn noe å fikle med en regnværsdag. Mine to gamle Lenco custom-bygg. Den Mint/hvite var egentlig solgt, men grunnet endrede boforhold hos eier kom den hjem til far igjen i en hestehandel 💚 Skal justere de opp og leke litt med dem, så vil evt. bud avgjøre om de finner nye eiere. Ingenting som haster for min del. Grace G-714 armen i tre begynner å bli stivt prisen i Japan for tiden . Den sort/hvite er utstyrt med en Opera arm.

    L1.jpg
    L1b.jpg
    L2.jpg
    L2b.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.414
    Antall liker
    83.960
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Du verden så mange spesielle platespillere du har. 😉👍

    Har du mer spennende på lager?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.779
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Du verden så mange spesielle platespillere du har. 😉👍
    Ja, jeg gikk litt bananas en stund. Et sidespor av hobbyen kan man vel si. Bygde opp noen Thorens spillere som forlengst er solgt også. Platespillere er gøy, men jeg spiller egentlig nesten ikke vinyl :p Dessuten er det jo plasskrevende med flere spillere rundt om da. MEN, den mintgrønne hadde likt seg med mine Quad II monoblokker vet du :unsure: Blir som med lysekroner - jeg har hatt mange som er for fine til å selges, men mangler en Herregård eller to...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.432
    Antall liker
    17.147
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Og et par B&O’s så vidt jeg husker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn