SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.983
    Samme utgave av Tool ankom også lenger sydøst i landet i dag.
    Flott "artwork", men "boken" passer ikke inn i min Boltz CD-hylle :p
    Luksusproblemene formelig tårner seg opp :rolleyes:
    Men se så fikk jeg kloa i et vinyl eksemplar av Emerson, Lake & Palmer - Brain Salad Surgery med orginalt "artwork" på vei hjem fra jobb. O`lykke! Første dag på jobb etter en ferie er som alltid seige greier :p
    Så da dro jeg med meg Queen - A day at the Opera like så godt, også på vinyl.
    Det må sies å være en fin start på året, så det tegner til å bli en fin helg i hulen nede i kjelleren :cool:
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.762
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Eva Cassidy og albumet Live at the Blues Alley er jo en klassiker , men albumet inneholder ikke alt som ble spilt den kvelden. Det gjør derimot Nightbird . Dessverre remasteret , og så vidt jeg kan høre (via Tidal) mer komprimert enn den første utgivelsen. Men til en pris på rundt 150 kroner med frakt var det bare å handle fra Amazon.

    51YB5woaRBL._AC_.jpg


    71ofwmpbcDL._AC_SL1004_.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.762
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kjøpte denne etter å ha spilt den noen ganger på Tidal - CD vinner hver gang, og det siktes inn mot nytt drivverk her etter hvert.

    Cosmograf er drevet av Robert Armstrong som spiller det meste av instrumenter. Men han har Kyle Fenton på trommer - noe som for meg er et must uten at det blir for sterilt. Ellers er det som regel en og annen gjesteartist på vokal og andre instrumenter i tillegg. Albumet her er kanskje min favoritt fra den kanten.....

    5029385844196.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.762
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Da fikk jeg endelig ut finger'n og bestilte fullt komponent sett til mine Quad II monoblokker. jorwed og jeg ble enig om å ta noen mekke dager/kvelder her etter hvert - og hvis flere i nærmiljøet har noen små prosjekter er det sikkert plass til flere rundt langbordet.

    Følgende er bestilt fra en kar i Portugal :


    You will get 2 recent manufacture 50uF+50uF (500 Volts) Electrolytic Capacitors with retro vintage looks including clamps
    You will get 2 recent manufacture 25uF (150 Volts) VISHAY Atom Sprague Low leakage axial Electrolytic capacitors as required by the amplifier. These capacitors are expensive but not easily available unfortunately.
    And also the kit includes the following PIO Capacitors:
    You will get 2 of : The K42Y-2 ( 0.1uF/160V ) metalized Paper In Oil ( quote from translation of Russian Capacitor Nomenclature ) capacitor and if not mistaken was made for the Russian Military.

    Plus you will also get 4 of : The K40Y-9 ( 0.1uF/1000V ) Paper in Oil ( Paper rated for less than 2kV, foil as per translation of Russian Capacitor Nomenclature ) capacitor with a metal outer sleeve/casing similar to what it replaces and presumably with military specs!

    q1.jpg

    q2.jpg

    q3.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.762
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    I kategorien kjekt å ha dukket denne opp. Hvis man har et bra DSLR kamera av nyere dato , så er det et HD videokamera også. Men lyden er som regel ikke noe å skryte av. Det har Tascam gjort noe med. En mikrofon eller to i tillegg så har man et komplett og ganske potent video-oppsett.

    preview.jpg

    preview_1.jpg

    preview2.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    I kategorien kjekt å ha dukket denne opp. Hvis man har et bra DSLR kamera av nyere dato , så er det et HD videokamera også. Men lyden er som regel ikke noe å skryte av. Det har Tascam gjort noe med. En mikrofon eller to i tillegg så har man et komplett og ganske potent video-oppsett.

    Vis vedlegget 567913
    Vis vedlegget 567914
    Vis vedlegget 567915
    Jeg har også kikket på denne. Kompakt fin sak. Tascam pleier ikke levere dårlige greier. Har en Zoom H6 og mached pair sE 4400 mikker jeg har brukt en del i felt. Blir helt greit, men mistenker at det kan være mye å hente i preampdelen.

    Har kikket litt på denne også rundt samme pris som T. Støtter opp til 32 bit. App styrt.

    WEB_Image Sound Devices Mixpre-6 II 6  input  8-tr mixpre6_ii_angle-565550096.Png.png
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.762
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Sikkert alternativer , men som du sier Tascam pleier å levere. Og det koster jo ikke mye heller - (i alle fall ikke når man er vant til hi-fi priser). Rundt et par tusen for en pre-amp/mixer må sies å være rimelig. Mikrofoner blir nok den største kostnaden hvis man skal ha noe bra.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.762
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Så langt en ganske produktiv dag. Kjøpt hi-fi dings til anlegget , lagt om dekk på sykkel og syklet en testrunde.....

    Sykkelsesongen har vel vart hele vinteren så langt, men jeg har utelukkende brukt min offroad - med trege dekk. Hadde tenkt å bytte dekk til våren , men la om i dag.
    Forskjellen var helt utrolig. Følte jeg hadde en hjelpemotor i forhold til originaldekkene.

    conti detalj.jpg

    conti.jpg


    Ellers har jeg spandert en brukt racer på yngste datter som hadde lyst på raskere sykkel. Kanskje det dummeste jeg har gjort hvis hun har tenkt jeg skal holde følge. Hun er langt mer trent enn meg :)

    fuli.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.762
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Så var det hifi dings. Har til nå streamet med NAD M50 , men kikket litt på alternativer for å frigjøre den til bruk andre steder. Den må dessuten på service da CD spilleren krangler. Sååååå - jeg beholder Auralic Vega dac i hovedanlegget og slo til på en Aralic Aries på torget. Største modellen med femto clock og ekstra Power.

    aries_remote_psu-1920.jpg


    Da gjenstår det å få CD drivverk på plass. Kandidaten er vel valgt ut, men håper på å finne en demo modell eller litt brukt. Skulle det dukke opp noe annet som frister i mellomtiden - så er jeg åpen for alternativer . Men jeg satser ellers på en Pro-ject CD Box RS2T.

    pj-cd-box-rs2-t-silverscreen__large_full.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.762
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Takker ! Den er jo en naturlig partner til DAC'en min , og til bruktprisen er den ganske uslåelig tror jeg. Føler den blir "bra nok" selv om det finnes bedre der ute.
    Er i grunnen fornøyd med å ha landet på bra nok når det gjelder det meste. Bare CD transporten faller på plass nå så slår jeg meg til ro en stund.

    Komponentene til Quad II har kommet . så da blir det å mekke litt og leke seg med et lite Quad oppsett i tillegg.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.762
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Tidlig en sløv dag var denne en behagelig måte å starte på.

    shelby lynne.jpg


    Leste meg litt opp på Auralic Aries i går , og kom over dette skjermbildet - da var det bare å sjekke ut et par skiver på Tidal. Shelby Lynne skiva er således ny for meg.

    unnamed.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.557
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.762
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Patricia blir aldri feil. Jeg fortsetter med Shelby når hun først er sluppet inn i varmen. Denne er litt mer frempå , uten at det blir veldig pågående :)

    R-2736746-1534464773-5406.jpeg.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.762
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Et par 57 åringer (sånn ca) gleder seg. Da refererer jeg til alderen på Quad II som venter på en overhaling. Tror det er greit å skifte ut komponenter selv om de har tilbragt meste av levetiden på lager. Forbereder en liten workshop her lørdag - og kanskje noen dager/kvelder fremover. Mer om det senere.

    Quad II.jpg

    Quad.jpg


    Auralic Aries har passert Oslo , og ankommer sannsynligvis byen i ettermiddag. Blir spennende å sammenlikne med Nad M50. Denne blir da frigjort til andre oppsett. Trenger egentlig en DAC til, men kommer på at jeg har en liggende på loftet. Faktisk en to-delt CD spiller fra Rotel som var toppmodellen mange år tilbake. Får grave frem den å se om den kan brukes inntil videre....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Quad er bare lekkert... Og solid. Hvilke høyttalere skal du bruke til dem?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.762
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Den Rotel saken høres spennende ut, kan du legge ut noen bilder? :)

    mvh
    Har kommet frem til at DAC'en må være denne. Comboen heter RDD 980 - RDP 980. Får korrigere meg selv hvis det er feil , men tror ikke de har laget mange to delte spillere fra den perioden. Komponentene inngikk i en byttehandel , og har egentlig aldri vært i bruk hos meg. Husker CD skuffen kranglet litt, men DAC'en skal være i orden. Den klarte seg overraskende bra mot den innebygde i Electrocompaniet CD spiller som jeg hadde på den tiden. Ligger nedgravd på loftet et sted.....

    rdp980.jpg


    rotel.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.762
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Trenger kabel fra pre til Quad II også. De har en spesiell plugg som kalles Jones. Mange setter inn en RCA i tillegg, evt erstatter den originale helt , men jeg ønsker å beholde de som de er. Alternativene er da enten en custom kabel fra Jones til RCA , eller en adapter for samme - slik at man bruker en vanlig rca kabel videre. Tror jeg heller mot custom kabel. men dumt å bestille noe før man vet hvor de skal brukes - og dermed hvor lange de må være.

    jones rca.jpg

    jones adapter.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.762
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Den Rotel saken høres spennende ut, kan du legge ut noen bilder? :)

    mvh
    En tur på loftet - og der dukket de fram. Har tuneren i samme serien også, men den lot jeg ligge igjen. Hadde hele racket med pre/Power/tuner og cd combo. Byttet det til meg av en kompis. Første eier var en skikkelig smarting som hadde erstattet alle gummibena med SPIKES ! Og senere var det tydeligvis flyttet rundt på en god del. Resultatet ble deretter. Dype riper og skrammer på de fleste komponentene. Drivverker ser faktisk bra ut, men DAC'en er stygg på toppen.

    rotel.jpg

    Rotel2.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.762
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Husker at drivverket ikke imponerte. Sikkert basert på et billig standard drev fra den tiden, men DAC'en er jo en litt artig old-School sak. Blir morsomt å høre på den igjen.

    Fant et bilde på nett av drivverket. Boksen er da i alle fall fylt opp med stæsj.

    rotel rdd 980.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn