SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.958
    Antall liker
    14.202
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Noe i mellomtonen som manglet litt kjøtt på beinet. En sjekk med målebåndet så sto den 3,5cm for nærme frontveggen. Greit å notere plassering de gangene man er i nerdemodus. Forbausende lite som skal til for å velte balansen i en eller annen retning.
    Steiki! Imponerende :cool:
    Bortsett fra en ganske så imponerende hørsel, hvordan kom du frem til opprinnelig plassering av denne?
    Type øre-til-senter-av-støvhette-avstand lik på basselementer høyttalere og subwoofer?

    Balansen her i heimen fikk seg en kraftig knekk i trua på seg selv etter beskjed om hvor lett den velter.
    Av og til er fremogtredve millimeter nok.

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.141
    Antall liker
    34.204
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Steiki! Imponerende :cool:
    Bortsett fra en ganske så imponerende hørsel, hvordan kom du frem til opprinnelig plassering av denne?
    Type øre-til-senter-av-støvhette-avstand lik på basselementer høyttalere og subwoofer?

    Balansen her i heimen fikk seg en kraftig knekk i trua på seg selv etter beskjed om hvor lett den velter.
    Av og til er fremogtredve millimeter nok.

    mvh
    Det er bare å starte der det virker mest fornuftig , og så prøve seg frem litt rundt det. Bassen har høyttalerene på hver side og jeg er egentlig overrasket selv at det påvirker lydbildet såpass langt opp i mellomtonen. Plasseringen jeg har nå ble tunet frem,sammen med en venn med gode hører. Fikk noen veldig gode resultater med supertweetere på samme økta.

    Jeg brukte sub den gangen jeg hadde Quad og Martin Logan paneler også, og fremgangsmåten var den samme. Man tunet de inn ved å skyve litt frem og tilbake til de smeltet sammen med hovedhøyttalere.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.141
    Antall liker
    34.204
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ikke det beste været å rigge opp sagen utendørs i dag, så det planlegges og måles litt i stedet. Roter frem litt musikk man ikke har hørt på en stund. Behagelig jazz passer stemningen perfekt . Et veldig hyggelig par lettet meg akkurat for en lampe også - så da ble det litt bedre plass i krokene her.


    TG.jpg
    barokk2.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.141
    Antall liker
    34.204
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Må snurre litt vinyl før jeg glemmer eksistensen av formatet her. Spilleren blir alt for lite brukt merker jeg , men det er et resultat av å ha det meste av musikken digitalt. Uansett trivelig å hente frem en og annen skive en sjelden gang..........


    3.jpg
    1.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.141
    Antall liker
    34.204
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Bare en ide som surrer i hodet av og til. Er litt lei av sort pianolakk - sååå massiv Plinth til 401. Sannsynligvis kommer det langt bak i rekken på ting som skal gjøres.

    Dessuten ville jeg få en god unnskyldning for å kjøpe meg en rette/tykkelseshøvel 😜 Denne står og gjeiper til meg hver gang jeg er innom Obs Byggmarked.


    metabo.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.141
    Antall liker
    34.204
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    God morgen godtfolk. Noen ganger er det bare å innrømme nederlaget. Jeg liker ikke at CD mediet blir truet , men her er vinylen klart best. Fordelen med CD'en er at den kunne spille i bakgrunnen helt ut mens jeg gjorde andre ting. Vinylsidene har liten spilletid - så jeg føler man snur/skifter skive hvert 5. minutt.
    Når det gjelder første skiva til Cowboy Junkies så er saken en annen. Der foretrekker jeg CD fremfor vinyl. Konklusjonen er vel at svært mye ligger i masteringen.


    cj.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.141
    Antall liker
    34.204
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ellers nok en fuktig tåkedag . Håper å kunne sage litt utenfor uten at alt blir klissvått. Her bygges det rom i rom. Det gamle var så tvilsomt gjort at det bare var å rive hele skiten. Nei, det blir ikke lytterom - med mindre man synger i dusjen da. 💦:LOL:🎼


    2.jpg
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.141
    Antall liker
    34.204
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Tåke er da også bra fotograferingslys?
    Det er veldig sant. Kanskje bare gi f... i hele badet og stikke til skogs med kamera i stedet . I mitt tempo blir jeg uansett ikke ferdig til jul - så man får hente inn kobberbaljen på kjøkkenet for årest skrubb . :LOL:

    bath tub.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.141
    Antall liker
    34.204
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Man prøver seg som videofotograf. Noen venner av meg spiller litt garasjerock for gøy. Jeg filmet videoen med Nikon D810 og 28mm vidvinkel mot grønn bakgrunn. Helgi Jonsson har stått for effekter og etterarbeid. Morsomt prosjekt...


     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.141
    Antall liker
    34.204
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hodet er ikke innstilt på vintertid enda, så det har allerede blitt endel musikk på morgenen. Er det bare meg, eller skjer det lite nytt og spennende på musikkfronten? Enkelte ting får begeistrede anmeldelser , men det meste treffer ingen strenger hos meg. Godt man har et velfylt arkiv å spille av. Lifesigns er ikke så kjent for de fleste da de ikke finnes på streaming , men disse to spilles ofte .

    lifesigns.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.434
    Antall liker
    13.039
    Nei, det er litt tørke Soundscape, samt kraftig resirkulering av gamle prog formler hos enkelte band.
    Jeg for min del har kost meg kraftig meg Odd Logics skiver "Effigy" og "Penny For Your Thoughts" de siste ukene.
    Jeg liker oppbyggingen de gjør med sine låter med rolige partier, fine enkeltprestasjoner, symfoniske partier, for så å kline til med ordentlig tungt "run" i spedd litt Beelsebub vokal :cool: det er din fortjeneste at jeg kjenner til dem.
    Glem ei heller Haken, og i andre halvdel av januar 2023 kommer polske Riverside med ny skive :):)
    Den offisielle musikkvideoen indikerer lovende takter (først lansert i Dobbel Js tråd), samt at bandet virker til å ha forsonet seg med sitt tragiske tap av gitarist Piotr Grudzinzki som døde helt uventet i 2016. I mellomtiden kan du jo hygge deg med deres "Second Life Syndrom" skive.

     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.141
    Antall liker
    34.204
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nei, det er litt tørke Soundscape, samt kraftig resirkulering av gamle prog formler hos enkelte band.
    Jeg for min del har kost meg kraftig meg Odd Logics skiver "Effigy" og "Penny For Your Thoughts" de siste ukene.
    Jeg liker oppbyggingen de gjør med sine låter med rolige partier, fine enkeltprestasjoner, symfoniske partier, for så å kline til med ordentlig tungt "run" i spedd litt Beelsebub vokal :cool: det er din fortjeneste at jeg kjenner til dem.
    Glem ei heller Haken, og i andre halvdel av januar 2023 kommer polske Riverside med ny skive :):)
    Den offisielle musikkvideoen indikerer lovende takter (først lansert i Dobbel Js tråd), samt at bandet virker til å ha forsonet seg med sitt tragiske tap av gitarist Piotr Grudzinzki som døde helt uventet i 2016. I mellomtiden kan du jo hygge deg med deres "Second Life Syndrom" skive.

    Joda, jeg har fått meg med singelen til Riverside - den er lagt ut på Qobuz. Men jeg føler de aldri kommer tilbake dit de var med den godeste Grudzinski. Singelen minner om mye de har laget før . Nå høres jeg kanskje surmaget ut, men altså - det han tilførte bandet var noe helt spesielt. Synes det hele låter litt mer mekanisk nå. Men - det er jo et av de albumene man venter på med spenning. Ellers kan jeg røpe at det er spennende progskive på gang fra Island. Den er ferdig innspilt og snart klar for utgivelse. Poster når den er tilgjengelig.

    Tror jaggu jeg runder av med en hyllest til avdøde Grudzinski.


     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.160
    Antall liker
    1.000
    Torget vurderinger
    2
    Hei soundscape. Takk for tipset. Ble litt trevirke på meg i dag. Mørk valnøtt. Da må det vel bli byggetråd for plint :). Kanskje til og med litt tips og forslag fra erfaren bygger?
    DSC_1190.JPG
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.434
    Antall liker
    13.039
    Joda, jeg har fått meg med singelen til Riverside - den er lagt ut på Qobuz. Men jeg føler de aldri kommer tilbake dit de var med den godeste Grudzinski. Singelen minner om mye de har laget før . Nå høres jeg kanskje surmaget ut, men altså - det han tilførte bandet var noe helt spesielt. Synes det hele låter litt mer mekanisk nå. Men - det er jo et av de albumene man venter på med spenning. Ellers kan jeg røpe at det er spennende progskive på gang fra Island. Den er ferdig innspilt og snart klar for utgivelse. Poster når den er tilgjengelig.
    Se der ja, det var det jeg viste at du var en gammel grinebiter du også :LOL:
    Men du skjuler deg godt bak alle lampepusser prosjektene, fikkel og moro med ny gammel platespiller og fotografering.

    Jeg er i store trekk enig med deg i dine betraktninger omkring Riverside, men hva skal man gjøre da om man ønsker seg litt ny/mer musikk som er ørlite av interesse? Jeg likte godt den offisielle "singelen", driter i hva du sier og kjøper plata ;)
    Så det så 😁
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.141
    Antall liker
    34.204
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Se der ja, det var det jeg viste at du var en gammel grinebiter du også :LOL:
    Men du skjuler deg godt bak alle lampepusser prosjektene, fikkel og moro med ny gammel platespiller og fotografering.

    Jeg er i store trekk enig med deg i dine betraktninger omkring Riverside, men hva skal man gjøre da om man ønsker seg litt ny/mer musikk som er ørlite av interesse? Jeg likte godt den offisielle "singelen", driter i hva du sier og kjøper plata ;)
    Så det så 😁
    Ha-ha, joda - Riverside bruker å kvalifisere til kjøp. Og sannelig forsvant det en lysekrone i går også. Hyggelig når mine «barn» finner seg nye hjem. Har allerede fått bilde av den over spisebordet. Nikon D850 leverer så det holder . Fremdeles ett av de beste verktøyene som kan kjøpes til naturfoto. Så kronene sirkulerer selv om det ikke er på hi-fi .
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.141
    Antall liker
    34.204
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hei soundscape. Takk for tipset. Ble litt trevirke på meg i dag. Mørk valnøtt. Da må det vel bli byggetråd for plint :). Kanskje til og med litt tips og forslag fra erfaren bygger? Vis vedlegget 863796
    ja der kom du meg i forkjøpet med nydelige materialer. Jeg ser for meg to alternativer der det ene er noe ala Vinylista sine plinth , mens det andre er en mer massiv variant med valnøtt rund baut. Finish alt fra lakk til matt olje. Selv ville jeg valgt olje.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.160
    Antall liker
    1.000
    Torget vurderinger
    2
    Tipper jeg går for olje jeg og. Men har ikke spikret det. Kommer litt an på hvilke nyanser som kommer frem når. Materiale er høvlet. Noen ganger drar valnøtt mot fiolett, og det er jeg ikke så glad i. Har kjøpt bor med bredde 130 og 120mm. Dvele litt med om jeg skal kløyve eller bruke hele bredden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn