Soul!

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Noen som har noen soul-perler å anbefale? Sitter allerede med litt Barry White og Marvin Gaye, svulstig og fint.

Jo mer cheesy eller smertefullt, jo bedre.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Otis Redding. Wilson Pickett. Sam & Dave. Aretha Franklin. Soul er STAX !
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Har dette en sammenheng med hodehøyttalerne, for jeg har et godt gammelt sett stående i hylla mi;)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
;D Det tenkte jeg ikke på. Trenger jeg å si at det var plateselskapet Stax jeg mente ? Nei det trenger jeg vel ikke.
 
I

ijustpop

Gjest
Stax er nevnt. Veldig mye bra. Bruk litt penger og kjøp en boks. Finnes en veldig bra 10 cd boks hvor alle singlene er samlet.

En billig og bra boks med Stax-artister: http://www.platekompaniet.no/cdproduct.asp?id=5050467567528

Svulstig og smertefult?
Ingen har mer vondt enn James Carr. Min favoritt soul-artist. Anbefales!

Er du helt fersk så samlet Audun Vinger en fin blandet samling for noen år siden. Heter Summer Fling.
http://www.platekompaniet.no/cdproduct.asp?id=5127512


Edit: En ting. Stax er ikke cheesy. Stax er utsøkt. Barry White er chessy og ikke så veldig bra. [les: møkk]
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Skal nok mer en en boks for å få med singlene fra Stax.

Vol. 1 The Complete Stax-Volt Soul Singles 1959-68 9CD
Vol. 2 The Complete Stax-Volt Soul Singles 1968-71 9CD
Vol. 3 he Complete Stax - Volt Soul Singles 1972-75 10CD.

Her er det mye snadder ! Noe annet enn klisset fra Tamla-Motown og Philladelphia soulen. For ikke å snakke om mesteparten (99%) av det de kaller soul i dag.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Spennende dette ja.
Meste av Barry er ganske møkk ja, men har en tidlig skive her fra fars lydbånd. Cheesy; ja, digg, JA!.

Skal sjekke ut artister fra Stax, og James Carr!

Takker for tips, kom gjerne med flere enkeltartister!
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Al Green. Solomon Burke. Etta James. Joe Tex.
Rufus Thomas. Irma Thomas. Disse vet hva soul er.

Blind Boys of Alabama. Gamle menn som synger gospel.
Det svinger og ruller. Topp feeling !

Dette er noen.
 
K

kbwh

Gjest
Åja, Blind Boys of Alabama, digg digg.
God grunn til å drive med hifi, i ordets egentlige mening.
Skal det være svulstig kan Nat King Cole også være greia. Store kvaliteter. Samme med Sam Cooke.
Stax er planke. Har den første singleboksen selv. Funker også på Sennheiser ;D
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Irma Thomas har ny plate. After The Rain. Det er nok noe som må handles. Sonny Landreth på gitar. Mmmmm, slide.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Isaac Hayes, kjøp alt.

Shuggie Otis 'Inspiration information' er suveren.

Hvis du er ute etter nyere greier kan du kjøpe Raphael Saadiq 'As Ray-Ray' og 'Instant vintage'. Glem ikke Me'shell N'degeocello 'Peace beyond passion'.

Og måtte solen skinne, dette er sommerens soundtrack..
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Også glemte jeg helt Cutris Mayfield.

Kjøp 'Curtis', 'Superfly', og 'Curtis live' for eksempel.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Ta turen til Platekompaniet og kjøp deg en bunke samleskiver. Er så utrolig mye bra soul der ute som nødvendigvis ikke er av de glatteste, kjipeste og mest kjente artistene. (joda det finnes gode kjente artister og, for all del.)

Northern Soul er jo  den store greia.
Labelen "Goldmine Soul Supply Ltd" leverer varene.
"Out on the Floor" og "Allnighter" er to vanvittig bra samlere og starte med. Lett å like for de som også er litt på "kommersen". (sistnevnte åpner med den fantastiske Nolan Porter - If I could only be sure).

Southern Soul har dessverre kommet noe i skyggen for Northern. Her er det mye fett å oppdage. Det morsomme er at singlene også er litt lettere/billigere å samle på.
Labelen "Kent" har gitt ut en hel bråte med samleskiver. Gjerne med info ført i pennen av soul-guru no.1 Dave Godin.
"Kent's Cellar of Soul" er en god start.

Deep Soul er også en sjanger verdt å nevne. Her har også Kent litt å by på. Som f.eks. "Dave Godin's Deep Soul Treasures - taken from the vaults"

Det som kjennetegner begge disse selskapenes utgivelser, er veldig gode liner-notes. Noe som gjør det lettere å grave videre i soulmusikkens verden.

 
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.987
Antall liker
11.869
Sted
Hus
For ikke å snakke om The Sound Of Philadelphia da. Masse knallbra soul fra Philadelphia International Records. Billy Paul, MFSB; Three Degrees, Harold Melvin And The Blue Notes, O`Jays, Instant Funk, Lou Rawls og McFadden and Whitehead. Mange andre oxo.. Mye av dette er samlet i en egen boks. Selv har jeg det meste på vinyl :D

Mvh
 

player

Medlem
Ble medlem
17.11.2004
Innlegg
27
Antall liker
1
Enig i Curtis Mayfield - Superfly og selvfølgelig Isaac Hayes - Hot Butters Soul er bare dritkul. Har en samleplate som ble gitt ut med Hayes for noen år siden, men her er sangene betraktelig kortet ned. Kjøp heller albumene - lange deilige sanger.

Anbefaler også Dusty Springfield - Dusty in Memphis. Dama kan synge!

Ellers kan en jo sjekke ut hva George Clinton har gitt solo/i band, men er vel mere funk dette.
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Soul Jazz Records har blant annet gitt ut flere samleplater med mye fin soul som for eksempel:

New Orleans Funk og Saturday Night Fish Fry som innholder soul fra New Orleans.

De fleste av platene fra Soul Jazz Records er utgitt både på LP og CD. Kvaliteten på vinylen varierer.

Til slutt vil jeg anbefale Charly's Extraordinary Sensations (20 Mod Soul Classics).

 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Så at noen nevnte James Carr i denne tråden og vil kaste meg helhjertet ut i det. Fantastisk musikk og mye hjerte/smerte.

Sam Cooke - Night Beat og Live at the Harlem Square Club oppsummerer elegant to ulike sider av en strålende vokalist.

Stevie Wonder sine ting på 70-tallet er vel i grenselandet for soul, men veldig bra er det i hvert fall. Songs in the Key of Life og Innervisions er to bra plasser å begynne.

Here, My Dear er en relativt undervurdert Marvin Gaye plate som jeg har stor respekt for.

Aretha Franklin er legendarisk for mange grunner og her kan man nesten bare røske med seg et par-tre av de anerkjente klassikerne hennes og cruise hele veien inn. F.eks. Lady Soul.

Solomon Burke kom med en plate i 2001, hvis eg huske rett, som var imponerende bra.

Kanskje ikke soul pr.def., men liker du soul må du sjekke ut Elvis sine innspillinger fra Memphis på slutten av 60-tallet. Strålende saker.

Otis Redding er vel det nærmeste soul-sjangeren har kommet en brutal urkraft - mannen høres ut som en sint orkan på sitt beste og har en voldsom kraft i stemmen sin. Dictionary of Soul er en bra plass å starte, vil eg si.

Osv. :)

Forøvrig, hvis noen vil lese noe om soul og annen svart, amerikansk musikk vil eg varmt anbefale:

"A Change is Gonna Come - Music, Race and the Soul of America" av Craig Werner.

Det var den boken som virkelig åpnet svart musikk for min del. Plutselig skjønte eg til og med hip-hop. 8)
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Bomma på et hifikjøp? Har PU'n tatt kvelden? Lukter det baksmell på skatten? Fått gnagsår? Feilsendt en e-post?

Sett på Johnny Taylor:


 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.518
Antall liker
84.466
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Spennende tråd, selv om den er 9 år gammel!
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Er det verdens beste låt?? Trolig, mest trolig det ja...

 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
To fra det fantastiske Backstabbers-albumet til O'Jays:


 
Topp Bunn