Sony MDR-Z1R

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Fått Quad forsterkeren?
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Fått Quad forsterkeren?
    Jepp, og må si de spiller meget bra sammen, utrolig dybde og bredde i lydbilde på disse, var spent på hvordan mellomtonen var på disse, da jeg hører endel på choral musikk :cool: men det var ikke noe å bekymre seg for, dette er tvers igjennom en fantastisk hodetelefon, vet at siden jeg har kjøpt denne så kan man bli noe partisk, men må si jeg har funnet en hodetelefon som jeg virkelig gleder meg til å lytte til, og for en bass gjengivelse det er på disse, den må bare oppleves, huff nå ble jeg litt partisk igjen, eller ikke..! ;) uansett dette er morro..! :)
     

    DC-15

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    54
    Antall liker
    29
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Har lest litt testar om desse htlf`ene. Dei fleste seier at dei er closed back, men ikkje 100% p.g.a porten. Er litt nyskjerrig på kor mykje du hører av støy utanifrå? :)
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Har lest litt testar om desse htlf`ene. Dei fleste seier at dei er closed back, men ikkje 100% p.g.a porten. Er litt nyskjerrig på kor mykje du hører av støy utanifrå? :)
    Jeg er ikke plaget med så mye støy der hvor jeg har disse, men vil si de holder unna det lille jeg har, er vant til Stax fra før så da vil de fleste hodetelefoner virke som lukkede i sammenligning ;) ikke sikkert jeg da er den rette til å svare, men som nevnt det lille jeg har av støy "holder" denne bort ihvertfall..! :)
     

    DC-15

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    54
    Antall liker
    29
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Har lest litt testar om desse htlf`ene. Dei fleste seier at dei er closed back, men ikkje 100% p.g.a porten. Er litt nyskjerrig på kor mykje du hører av støy utanifrå? :)
    Jeg er ikke plaget med så mye støy der hvor jeg har disse, men vil si de holder unna det lille jeg har, er vant til Stax fra før så da vil de fleste hodetelefoner virke som lukkede i sammenligning ;) ikke sikkert jeg da er den rette til å svare, men som nevnt det lille jeg har av støy "holder" denne bort ihvertfall..! :)
    Takk for svar. Tenkte desse kunne vere ei muliheit sidan dei ikkje er 100% lukket. Då trur eg det må bli åpne hodetelefonar på meg, då eg liker å kunne høre/sjå tv uten å måtte ta av htlf. :)
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Håper du ikke skal høre på musikk og TV samtidig. :eek:
    Hører fint TV lyden med Z1R på hodet hvis jeg ikke spiller musikk samtidig. Det akustiske filtret av papir i klokkene er heller ikke 100% tett.
     

    DC-15

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    54
    Antall liker
    29
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, nei kun en ting om gangen :) Ser ein del fotball, so då er det greit å sleppe å ta av seg eit headset kvar gong det skjer noke i kampen ;)
     

    DC-15

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    54
    Antall liker
    29
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Vurderar å gå for desse Htlf. Har dere forslag til forsterkar til dei? Veit sjølvsagt om TA-ZH1ES, men er det nokre i lavare prisklasse med innebygd Dac som vil passe? :)
     
    S

    svk

    Gjest
    Pioneer sin u05 koster "bare" 7-8000.
    Ikke hørt den selv, men skal visstnok være veldig god
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Pioneer sin har vel ikke fått verdens beste omtaler. Har såvidt hørt den sammen med SE-Master1 og det var ikke så veldig overbevisende. Hadde SE-Master1 ei stund og det var en bra hodetelefon sjøl om jeg liker MDR-Z1R bedre.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Vurderar å gå for desse Htlf. Har dere forslag til forsterkar til dei? Veit sjølvsagt om TA-ZH1ES, men er det nokre i lavare prisklasse med innebygd Dac som vil passe? :)
    Spørs hvilken prisleie du hadde tenkt deg da, selv bruker jeg Quad PA-One rør hodetelefonforsterker sammen med denne, den har innebygget dac og kan også brukes som forforsterker, har ikke hørt på dac delen ennå på denne, men må si de spiller meget bra sammen, den er ikke mye rimeligere enn Sony sin TA-ZH1ES men litt, koster 15990,-
    Ellers kan kanskje Burson Audio Conductor V2+ kanskje være en ok match, har ikke hørt denne selv men prisen virker ok, vet ikke om du har tenkt nytt eller brukt da det kan finnes gode alternativer der..! ;)
     

    DC-15

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    54
    Antall liker
    29
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Vurderar å gå for desse Htlf. Har dere forslag til forsterkar til dei? Veit sjølvsagt om TA-ZH1ES, men er det nokre i lavare prisklasse med innebygd Dac som vil passe? :)
    Spørs hvilken prisleie du hadde tenkt deg da, selv bruker jeg Quad PA-One rør hodetelefonforsterker sammen med denne, den har innebygget dac og kan også brukes som forforsterker, har ikke hørt på dac delen ennå på denne, men må si de spiller meget bra sammen, den er ikke mye rimeligere enn Sony sin TA-ZH1ES men litt, koster 15990,-
    Ellers kan kanskje Burson Audio Conductor V2+ kanskje være en ok match, har ikke hørt denne selv men prisen virker ok, vet ikke om du har tenkt nytt eller brukt da det kan finnes gode alternativer der..! ;)
    Tenkte kanskje i prisleiet rundt 10k, nytt, om der var noko som kunne passe. Ser jo bra ut den Quad`en og Burson`en, men til den prisen er det kanskje eit tryggare valg å gå for Sony sin? :)
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Vet ikke hva du legger i "tryggere valg" :) men kvalitetsmessig er vel alle disse rimelig gode vil jeg tru, litt hva en selv liker av lyd..! :cool:
    Ikke så ille pris på Burson sin da, men som nevnt tidligere denne har jeg ikke noe kjennskap til, Marantz har også en som heter HD-DAC1 som også kan være noe? :)
     

    DC-15

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    54
    Antall liker
    29
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    I tryggare valg meinte eg at Sony-ampen er matcha/laga for MDR-Z1R :p Marantzen ser bra ut, men ifølge testar så har den ein "varm-signatur". Så veit ikkje om matchen vil vere bra? Skal ikkje vere lett! :cool:
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    I tryggare valg meinte eg at Sony-ampen er matcha/laga for MDR-Z1R :p Marantzen ser bra ut, men ifølge testar så har den ein "varm-signatur". Så veit ikkje om matchen vil vere bra? Skal ikkje vere lett! :cool:
    Aldri feil med litt eller mye varme..! ;) nei ikke like lett å velge, og i tillegg kommer hva man selv liker også..! :) men uansett så håper jeg du finner noe som du liker, hodetelefonen du ønsker er ihvertfall meget god..! :cool:
     

    DC-15

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    54
    Antall liker
    29
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    I tryggare valg meinte eg at Sony-ampen er matcha/laga for MDR-Z1R :p Marantzen ser bra ut, men ifølge testar så har den ein "varm-signatur". Så veit ikkje om matchen vil vere bra? Skal ikkje vere lett! :cool:
    Aldri feil med litt eller mye varme..! ;) nei ikke like lett å velge, og i tillegg kommer hva man selv liker også..! :) men uansett så håper jeg du finner noe som du liker, hodetelefonen du ønsker er ihvertfall meget god..! :cool:
    Hehe, helt klart! :) Har sendt ein epost til OHC, så får sjå kva dei svarer :)
     

    DC-15

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    54
    Antall liker
    29
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Det vart MDR-Z1R og TA-ZH1ES. Får det vel i hus neste veke :)
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Godt fornøyd med TA-ZH1ES uten å ha fått sammenlignet den direkte med noen. Kjøpte den uten å ha hørt den men hadde lest en del på Head-Fi.org pluss noen tester. Liker også rørlyd men hadde problemer med brumming på en Schitt forsterker så styrte unna rør denne gangen.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har selv MDR-SA5000, som jo er masseprodusert versjon av qualia 010, dvs forenklet forklart mye av egenskapene fra qualia. Jeg hadde vært veldig hissig på Z1R ut fra lydmessige egenskaper, men pga en etter mitt syn stor designblemme er den ubrukelig for meg. Problemet er at Z1R krever man sitter oppreist uten nakkestøtte, du kan definitivt ikke bruke disse på sofaen/sengen med hodet på puta. Plassering av kabel tilkobling er faktisk håpløs slik sett...
     
    Sist redigert:

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    Tyll Hertsens var ikke spesielt nådig mot disse :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Ikke vær så opptatt av denne Tyll Hertsens oppfatninger. Jeg regner med du likte de og kjøpte de til eget bruk?
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Ikke vær så opptatt av denne Tyll Hertsens oppfatninger. Jeg regner med du likte de og kjøpte de til eget bruk?
    Hehe, hele innlegget mitt var ment veldig ironisk, :cool: er heller ikke så opptatt med Tyll sine meninger både gode og dårlige, lyden disse gir sammen med Quad'n er bare helt utrolig, det er lyd slik jeg selv virkelig liker, hadde jeg ikke likt disse ville jeg aldri ha solgt unna Stax SR-L700 som jeg hadde før, som også er en fantastisk hodetelefon, så nei kommer til å ha MDR-Z1R i lang stund samme hva målingene/lyttingen til Tyll skulle mene..! :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg så nok ironien i innlegget ditt. Min kommentar skulle vært mer generell enn den ble :). Jeg også kikker innom innerfidelity, men ser på skriveriene mest som underholdning.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Sluttet å ta Tyll seriøst for et par år siden. Virker som han er mest opptatt av målinger.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Tja.. Virker som Tyll er veldig god til å måle. Men hva man liker er subjektivt, og det er jo gjerne slik at smak og øreganger er forskjellige..
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Nettopp det som gjør denne headfi interessen vi alle her inne har så bra, at vi alle har forskjellig smak både når det gjelder musikk og hva vi liker av lyd, ingen hodetelefon er super til alt uansett hva den vil koste eller hvordan den gjør det i forskjellige tester, det er en selv som til slutt skal avgjøre om det er nettopp denne eller en annen hodetelefon som en skal velge, ingen tvil i at Tyll kan dette med å måle og MDR-Z1R likte han ikke bortimot fra første stund, snedig bare at det skal være så stor forskjell på de mange positive tester av denne og det Tyll opplevde, kanskje han skulle ha testet denne med den nye fleece jakka på?? ;)
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    I tillegg til forskjell i hørsel, smak og behag, etc., finnes det ingen "standard" eller enighet om hva som er korrekt frekvensgang for en hodetelefon.
    Produsent kan følge head related transfer function - HRTF iht. diffuse field, forskning til Sean Olive m.fl., eller sin egen "rettesnor"/lydsignatur.
    Alt er like riktig hvis man synes det låter bra.
     

    FlacMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    358
    Antall liker
    83
    Han foretrekker heller Audio Technica ATH-M50X. Ingen god test for Sony. :confused:
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Synd at slike "tester" skal få så stor innflytelse.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Han foretrekker heller Audio Technica ATH-M50X. Ingen god test for Sony. :confused:
    En mann som bruker Audio Technica ATH-M50X og NAD VISO HP50 som "referanser" har jo noe galt med hørselen. Han kan sikkert måle seg frem til en "fasit", men han har personlig store begrensninger i hørselen slik jeg kan vurdere det, eller bare merkelig øreganger. Det er jo ofte tilfeller når man kommer opp i alder..! Økt ørevoksproduksjon med alderen er også en kilde til "hørselavvik".
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Synd at slike "tester" skal få så stor innflytelse.
    Tja...
    Jeg er enig med Tyll i at Z1R har noe oppsvulmet mellombass og at man kan forvente bedre (lydkvalitet) i denne prisklassen. Men å sammenligne med ATH-M50x blir helt feil...

    Er flere enn Tyll som er skeptisk. Les trådene om Z1R på SBAF (subjektive inntrykk og måleresultater).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn