Høyttalere Sonus faber Olympica 1 og impedanse

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har null peiling på dette så hvis spørsmålene er dumme eller uforståelig har du to valg:
  • Knip igjen :p
  • Forklar så en dåre forstår :)
Vi skal opp med ett anlegg i stua, ett anlegg nr 2 mao. I dag står det Sonus faber Concertino som drives av Sonos amp. Det er lyd, men ikke helt på det nivået vi ønsker.
For en tid tilbake var kjærringa og jeg innom Audio Aktøren og hørte Primaluna på Spendor og det låt veldig bra. Så bra at jeg nok ikke kommer utenom en rørforsterker i stua :)
Som nevnt har jeg Sf Concertino stående i stua allerede, men jeg har også et par Sonuf faber Olympica 1 stående i kjellerstua som jeg bruker som bakhøyttalere. Tanken er at jeg fint kan bytte ut så jeg får Olympica 1 i stua og Concertino som bakhøyttalere.

Litt på siden fikk jeg en liten "advarsel" om at hvis høyttalerne ikke holder relativt jevn impedans (det er ohm, ikke sant?) så kan det fort bli lyttetretthet. En rørforsterker er kanskje ikke like god på å håndtere dette som en transistorforsterker?

Aktuelle rørforsterkere er Primaluna og Cayin, og sannsynligvis av de større modellene. Det er jo bare snakk om tid og sparing for å komme dit.

Litt usikker på hva jeg leter etter. Hva ser jeg etter i f.eks denne artikkelen hos https://www.absolutesounds.com/ og hva forteller det meg? Er det grunn til å tro at rør ikke fikser det?
1623393575198.png


Eller denne
1623393961959.png


Ja, i stua er det ikke bare lyd som teller. Litt fokus er det på utseende også. Hun valgte tross alt meg 😅
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ynot: Se tråden SUB TIL VINTAGE FORSTERKER. Der har jeg forklart. Om noe skulle være uklart, svarer jeg gjerne mer utførlig på PM. Poenget er at en for stor forsterker ikke finnes. SF trenger imo diktatorisk presisjon for å leve. Se heller på Bladelius Ymer, Balder, Brage eller Thor😎 Da våkner Olympica..
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Så vidt jeg har forstått det etter å ha mailet litt med en konstruktør av rørforsterkere i Tyskland virker det ikke som at moderne integrerte har noe store vansker med svingende impedans. Jeg har som deg Olympica 1 i dag, men spurte han om hans forsterker ville håndtere Accordo Essence som dipper ned i 2.6 ohm. Han hadde ikke noen reservasjoner mot det. Klart, forsterkere er konstruert forskjellige, men PrimaLuna og Cayin skal være solide saker.
Alt maset om blant annet Bladelius fra noen her på forumet har gjort at jeg får en slags allergisk reaksjon når leser det..
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har fått svar fra importøren av Sonus faber og de kan fortelle at Sf bruker Audio Research sine forsterkere når de driver med både RD og demo, og at det ikke er en business-avtale, men fordi Sf mener det er ypperlig match. Altså røramper.

Importøren sa også at det er ikke noe i Sf som tilsier at impedansen varierer så mye at rørforsterkere skal slite.

Jeg liker Bladelius godt, men nå er ikke det et alternativ. Har enda 2stk Balder effekter stående i kjellerstua. Nå skal stua bestykkes og da er jeg 95% sikker på at det blir rørforsterker der.
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Att den ikke er den mest effektive høytaleren, men det er stativhøytalere sjeldent. At den aldri dipper under 4 ohm sier meg at den ikke er veldig tungdrevet.
Jeg får kanskje min forsterker i løpet av Juni, men har bare en integrert Mcintosh å sammenligne med.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Att den ikke er den mest effektive høytaleren, men det er stativhøytalere sjeldent. At den aldri dipper under 4 ohm sier meg at den ikke er veldig tungdrevet.
Jeg får kanskje min forsterker i løpet av Juni, men har bare en integrert Mcintosh å sammenligne med.
Hvilke forsterker får du?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Jeg har fått svar fra importøren av Sonus faber og de kan fortelle at Sf bruker Audio Research sine forsterkere når de driver med både RD og demo, og at det ikke er en business-avtale, men fordi Sf mener det er ypperlig match. Altså røramper.

Importøren sa også at det er ikke noe i Sf som tilsier at impedansen varierer så mye at rørforsterkere skal slite.

Jeg liker Bladelius godt, men nå er ikke det et alternativ. Har enda 2stk Balder effekter stående i kjellerstua. Nå skal stua bestykkes og da er jeg 95% sikker på at det blir rørforsterker der.
Til orientering var SF og Audio Research inntil nylig del av samme eiergruppe.
Og Olympica høytalerne ble utviklet i den perioden.
Så helt tilfeldig var det nok ikke.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ynot: Det er absolutt ingenting i veien for å bruke rør på Fabere, bare de er bygget ordentlig. Og som det halvnorske selskap Audio Research er, veit de å gjøre akkurat det. Så AR er definitivt også mitt forslag dersom ønsket er rør. Men vær da klar over prisen. Kunne faktisk godt tenkt meg en AR på de minste Faberne mine, jeg. Men da en nyere integrert. Låter beintøft, de.l😎
 
Topp Bunn